Urazy i zatrucia u dzieci, medyczne różne, pediatria

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

Urazy i zatrucia u dzieci i młodzieży
 

URAZY U DZIECI JAKO PROBLEM ZDROWIA  PUBLICZNEGO

1.  W całej Unii Europejskiej i w każdym kraju
członkowskim więcej dzieci umiera z powodu        urazów niż z powodu wszystkich pozostałych chorób łącznie

2.  Notuje się istotny gradient społeczno-ekonomiczny występowania, i następstw wypadków u dzieci na niekorzyść ubogich

3.  Jedynie prewencja znacząco zmniejsza
umieralność pourazową u dzieci; nastawienie na
leczenie z pominięciem prewencji, nie wpływa na spadek umieralności dzieci natomiast zwiększa wskaźniki trwałej niepełnosprawności.
 

 

URAZY U DZIECI JAKO PROBLEM ZDROWIA W POLSCE
 

n                    Wysoki udział w umieralności i chorobowości

n                    24% uczniów w wieku 11, 13 i 15 lat co najmniej 1x w ciągu ostatnich 12. m-cy korzystało z pomocy medycznej z powodu wypadków w szkole/6%/ w domu/6%/, na ulicy/3,5%/w obiekcie sportowym,/4,5%/, inne/4%/

n                    Częsta przyczyna niepełnosprawności

n                    Wysokie koszty leczenia

n                    Możliwe zapobieganie - gdyby wdrożyć znane procedury prewencyjne, można byłoby uratować życie połowy ginących z powodu urazów dzieci, tj. życie ok. 900 dzieci rocznie

 

Główne przyczyny urazów u dzieci w Polsce

Przyczyna                         wiek w latach

                           (0-12m)     1 - 4        5 -14      15 -19

 

Komunikacyjne     6,5%      34,1%     48,8%      51,5%

 

Utonięcia             nl           23,0%     19,3%      10,1%

 

Zadławienia        63,2%        7,0%        3,6%         nl

 

Zatrucia               nl             7,8%        4,2%        3,8%

 

Upadki                  3,4%        5,5%        3,9%         3,7%

 

Samobójstwa          -            -           6,3%       18,1%

 

Zabójstwa           11,1%        4,6%       1,8%          2,6%

Nl=nieliczne 

 

Zgony dzieci w wieku 0-14 lat z powodu urazów  ogółem w UE

Zgony dzieci w wieku 0-14 lat z powodu wypadków drogowych w krajach UE
 

Zgony dzieci w wieku 0-14 lat z powodu utonięcia
w krajach UE
 

 

Urazy jako problem zdrowia publicznego i opieki medycznej - przyczyny niepowodzeń

 

n                    brak świadomości co do rzeczywistej skali problemu

n                    brak świadomości co do możliwości skutecznego zapobiegania urazom

n                    niechęć do wzięcia współodpowiedzialności w ramach niezbędnych działań wielosektorowych: transport, wymiar sprawiedliwości, polityka społeczna, mieszkalnictwo

n                    niedostateczna uwaga poświęcana opartemu na dowodach postępowaniu medycznemu

Zależność między stopniem rozwoju dziecka a urazem.
 

n                   Rodzaje urazów, którym ulegają dzieci, są powiązane,

  wskutek czego można je przewidzieć na podstawie analizy rozwoju psychofizycznego dziecka i stopnia niedostosowania środowiska,

w którym dziecko przebywa, do jego wieku psychicznego motorycznego

 

Niemowlę – od urodzenia do 1 roku życia.
 

n                     Podstawowe znaczenie ma rozwój ruchowy, w pierwszych 6 miesiącach życia niemowlę nawet zanim nauczy się przewracać na boki, może spaść ze stołu lub przewijaka. W związku z tym najbezpieczniejszym miejscem do pielęgnacji dziecka jest łóżeczko lub inne zabezpieczone odpowiednio miejsce.

n                     W drugim półroczu życia niemowlę jest bardziej ruchliwe, wymaga wiec w tym czasie od rodziców zwiększonej czujności i nieustannej opieki.

n                     Coraz sprawniej chwytają przedmioty przyciągające ich uwagę, a następnie wsadzają je do ust. W związku z tym faktem najczęstszą przyczyna zgonów tego wieku są uduszenia mechaniczne. Rośnie także częstość przypadków  zespołu dziecka maltretowanego.

 

Dziecko uczące się chodzić, koniec pierwszego roku życia

n                     Chodzenie a następnie wspinanie się, zwiększenie ruchliwości i szybkości umożliwiają dziecku dotarcie do rzeczy i przedmiotów przedtem nieosiągalnych. Często dochodzi do spożycia różnych produktów.

n                     Dzieci w tym wieku nie są świadome grożącego im niebezpieczeństwa. Ich aktywność ruchowa jest ograniczona jedynie przez zdobyte umiejętności. Częste w tym wieku są upadki, oparzenia, utonięcia.

n                     W tym okresie zabawki dziecka powinny być odpowiednio dobrane, a sama zabawa nadzorowana.

 

Wiek przedszkolny: 2 – 5 lat

n                     Wyznacznikami aktywności w tym wieku są: bieganie, wspinanie się, skakanie. Dzieci potrafią rzucać przedmiotami, jeździć na trójkołowych rowerkach oraz czynnie bawić się w otaczającym je środowisku.

n                     Ich sposób myślenia pozostaje nielogiczny i egocentryczny.

n                     Nie potrafią myśleć w kategoriach przyczynowo-skutkowych, stąd też wcześniejszy uraz nie zapobiega podobnym wypadkom w przyszłości. W tym wieku można jednak uczyć rozwijania swych umiejętności i zmiany zachowań.

 

Wiek szkolny: 5- 10 lat.

n                     Postępuje doskonalenie umiejętności ruchowych. Do zabaw włączane są gry zespołowe. Żądza przygód i wrażeń, połączona najczęściej z niewłaściwą oceną ryzyka i konsekwencji, jest charakterystyczna dla tego wieku.

n                     W tym okresie częstym zajęciem jest jazda na rowerze.

n                     Dzieci zaczynają brać odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo, często bez wiedzy i zgody rodziców czy nauczycieli. W następstwie dochodzi do urazów, szczególnie na drodze(piesi).

 

Nastolatek – 10 – 14 lat.

n                    Rozwija się sprawność i siła fizyczna, wskutek czego zaczynają przeważać urazy spowodowane uprawianiem sportów.

n                    W podejmowaniu decyzji zaczyna odgrywać rolę rozważanie potencjalnego ryzyka. Pojawiają się urazy związane z ogniem.

 

Wiek dorastania: dziecko powyżej 14 lat.

n                     W pełni rozwija się sprawność fizyczna. Zorganizowane zajęcia sportowe oraz dorywcze prace zarobkowe zwiększają narażenie na związane z nimi urazy.

n                     Część nastolatków uzyskuje prawo jazdy; w związku z tym pojawiają się urazy związane z używaniem pojazdów.

n                     Presja otoczenia, potrzeba przynależności i akceptacji przez grupę rówieśniczą mogą prowadzić do podejmowania ryzykownych i niebezpiecznych kroków, a również do spożywania alkoholu – ze wszystkimi jego następstwami.

n                     Trudność określeniu swej pozycji w grupie rówieśników, w rodzinie, w szkole, w społeczeństwie mogą prowadzić do depresji lub skrajnych postaw, z pozorowaniem samobójstwa lub próbami samobójczymi włącznie.

 

URAZY SPOWODOWANE WYPADKAMI DROGOWYMI – KOMUNIKACYJNE

n                   Główną przyczyną zgonów dzieci od 6 miesięcy do 19 lat są wypadki samochodowe, w których dziecko ponosi śmierć będąc pasażerem pojazdu.

n                   Najczęstszym sprawcą wypadków, w którym uczestniczy osoba dorosła to nietrzeźwi kierowcy

 

 

 

URAZY W CZASIE JAZDY ROWERKIEM.

n                    Liczba urazów rowerowych jest dość znaczna, corocznie ginie około 600 dzieci, najbardziej narażone są dzieci w wieku 4 – 14 lat.

n                    Większość powikłań następuje w wyniku urazu głowy.

n                    Zapobiegamy: używanie kasków, używanie ochraniaczy na łokcie i kolana, prowadząc szeroko rozpowszechnione programy edukacyjne służące uczeniu zasad bezpiecznej jazdy i  zasad ruchu drogowego, korzystanie z dróg tylko dla rowerów.

 

UPADKI.

n                    To najczęstszy typ urazów u dzieci zmuszający rodziców do korzystania z porady ambulatoryjnej, jest to zarazem najczęstszy uraz , do którego dochodzi w domu.

n                    Najwięcej urazów zdarza się w 1 i 2 roku życia.

n                    W domu najczęściej zdarza się to wskutek upadku ze schodów i stopni, okna, podestów, wanny, łóżka, krzesła. Poza domem występują na boiskach, rowerkach, placach zabaw.

Do najczęstszych urazów po upadku zalicza się: urazy głowy i szyi, kończyn, kręgosłupa  -  zranienia, stłuczenia, złamania, skręcenia.

n                    Stłuczenia – W wyniku uszkodzenia drobnych naczyń krwionośnych pojawia się ból, krwiak i obrzęk. Pomimo przykrych objawów, stłuczenia przeważnie są niegroźne i nie wiążą się z powikłaniami. Na bolące miejsce należy położyć zimny okład. Wskazane jest również stosowanie preparatów przeciwobrzękowych i przeciwbólowych.

 

n                     Poważniejszym urazem jest skręcenie stawu. Dochodzi do niego w wyniku przeciążenia stawu przy jego nieodpowiednim ułożeniu. Skutkiem tego jest naciągnięcie, naderwanie lub nawet zerwanie torebki stawowej, które objawia się ostrym bólem, obrzękiem i krwiakiem.

n                     Czasami uraz może być tak duży, że spowoduje unieruchomienie stawu.

n                     Skręceniu najczęściej ulegają stawy skokowe, kolanowe i drobne stawy ręki. W przypadku wystąpienia takiej kontuzji zalecane jest stosowanie okładów chłodzących, preparatów przeciwobrzękowych i przeciwbólowych. W przypadku narastania obrzęku i bólu konieczne jest skontaktowanie się z lekarzem.

 

n                    Cięższym urazem jest zwichnięcie, którego objawy są bardzo podobne do skręcenia.

n                    Są to m.in. ból, obrzęk i unieruchomienie stawu. Najczęściej są to kontuzje stawu łokciowego oraz palców, które wymagają natychmiastowej pomocy lekarza ortopedy. Na skręcenia stosuje się preparaty działające przeciwbólowo i przeciwobrzękowo. W przypadku braku efektów stosowania takich leków konieczna jest interwencja chirurga.

 

Ze względu na dużą ruchliwość dzieci i brak umiejętności oceny grożącego ryzyka, narażone są one częściej na urazy czaszkowo – mózgowo.

n                    Głowa u małego dziecka stanowi 1/3 masy ciała, Elastyczność mózgu dziecięcego i znaczne możliwości kompensacyjne sprawiają, że objawy krwiaka czy wodniaka pod- lub nadtwardówkowego mogą przejawiać się znacznie później niż u dorosłych. Wymaga to dłuższej obserwacji dziecka po urazie czaszkowo-mózgowym.

 

Wstrząśnienie mózgu

n                    To natychmiastowe i odwracalne uszkodzenie komórek mózgowych powstałe wskutek urazu czaszki.

n                    Głównym objawem jest utrata świadomości, ze zniesieniem odruchu połykania, osłabieniem odruchu rogówkowego i czynności oddechowej, pojawia się niepamięć wsteczna.

n                    Objawy towarzyszące: wymioty, rozlane bóle i zawroty głowy, niepewność chodu.

n                    Leczenie: leżenie w łóżku, podanie leków uspakajających i przeciwobrzękowych.

 

Stłuczenie mózgu

n                     Jest to stwierdzone mikroskopowo, a często makroskopowo, pourazowe przerwanie ciągłości tkanki mózgowej.

n                     Zmianom anatomicznym towarzyszą objawy w postaci utraty świadomości, niedowładów lub drgawek. U niemowląt stwierdza się bardzo często napięcie ciemiączka spowodowane obrzękiem mózgu. Jeżeli występuje krwawienie z ucha świadczy to o pęknięciu podstawy czaszki, jeżeli wycieka płyn mózgowo-rdzeniowy z nosa – przerwanie ciągłości opony w obrębie przedniego dołu czaszkowego.

n                     Leczenie polega na podawaniu leków zmniejszających obrzęk mózgu, przeciwdrgawkowych, uspakajających. Równocześnie należy stosować antybiotyki, aby zapobiec wtórnemu zakażeniu. W pielęgnowaniu najważniejsze jest zapewnienie drożności drzewa oskrzelowego, stałości bilansu wodno-elektrolitowego

 

Zapobieganie:

n                    Zastosować dla bezpieczeństwa poręcze, zapory, furtki,

n                    Przy oknach nie ustawiać mebli po których dziecko mogłoby się wspiąć na parapet,

n                    Należy stosować odpowiednie materace i barierki w łóżeczkach,

n                    Nie zostawiać niemowląt samych leżących na przewijaku, stole, łóżku,

n                    Wskazane byłoby usunąć z otoczenia dziecka meble i przedmioty o ostrych krawędziach,

n                    Zamykać drzwi od piwnic itp. miejsc.

n                    Nie zostawiać dzieci samych bez opieki!!!

 

 

 

UTONIĘCIA.

n                    Utonięcia są trzecią w kolejności przyczyną nagłych zgonów.

n                    Do najczęstszych miejsc tych wypadków zalicza się: baseny i jeziora , rzeki, strumienie, a -  także wanna – najczęstsze miejsce utonięć dzieci do w 1 roku życia.

n                    Głównym powodem zaburzeń jest hipoksemia. W 90% przypadków następuje aspiracja wody do ustroju, należy zaznaczyć,

              że już 22ml. pochłoniętej wody na kg/m.c. wystarczają do wywołania nieodwracalnych zmian.

 

n                    Najpoważniejszym skutkiem blokady dróg oddechowych jest niedotlenienie mózgu. Jego skutki mogą być nawet odległe w przypadku przeżycia. Kolejnym niebezpieczeństwem jest obrzęk płuc powstający w związku z niedodmą do której dochodzi w przypadku niedoboru surfaktantu oraz ostra niewydolność nerek.

Zapobieganie:

n                    Nie wolno pozostawiać bez opieki kąpiących się dzieci, nawet jeśli kąpią się w wannie,

n                    Obszary basenów i kąpielisk ogrodzone i nadzorowane przez odpowiednie osoby,

n                    Należy nadzorować kąpiące się dzieci,

n                    Sprawdzić głębokość basenów i kąpielisk.

 

OPARZENIA.

n                    Oparzenia płomieniem powstają najczęściej podczas pożarów wznieconych w domu. Przyczyną najczęściej jest niedopałek papierosa, zła lub wadliwa instalacja grzewcza, zabawy dzieci zapałkami.

n                    Oparzenia gorącymi cieczami mają najczęściej miejsce w kuchni – gorąca woda, gorące napoje, tłuszcze. Również spotykane są oparzenia gorąca wodą z kranu w przypadkach nie dopilnowania kąpiących się dzieci lub u dzieci maltretowanych

 

Zapobieganie:

n                    Dorośli pijący gorące napoje nie powinni trzymać na kolanach dzieci,

n                    Naczynia i garnki należy stawiać na kuchence tak, aby ich uchwyt były skierowane w kierunku ściany i nie były w zasięgu ręki dziecka,

n                    W trakcie przygotowywania ciepłych posiłków dzieci powinny przebywać w bezpiecznej odległości,

n                    Powinno używać się serwetek niż obrusów, tak aby dzieci nie mogły ściągnąć ich ze stołu,

n                    Pilnować dzieci w kąpieli.

 

n                   Oparzenia prądem elektrycznym. Najczęściej dzieci bawią się wtyczkami znajdującymi się w kontaktach, wkładają do kontaktów różne przedmioty, biorą do ust źle zaizolowane przedmioty.

n                   Należy pamiętać aby wyciągać z gniazdek wtyczki urządzeń nie używanych, montować na gniazdka pokrywki ochronne, sprawdzać izolacje.

 

n                   Oparzenia kontaktowe są wynikiem  nie uwagi dorosłych podczas gdy dzieci przebywają w pobliżu piecy, grzejników, żelazka lub innych elektrycznych urządzeń nagrzewających się. Należy pamiętać aby gorące przedmioty nie pozostawiać w pobliżu dzieci, pozostawiać je do wystygnięcia w bezpiecznych i trudno dostępnych dzieciom miejscach, izolować dzieci od źródła ognia w piecach czy kuchniach węglowych.

Pierwsza pomoc w oparzeniach:
 

n                   W razie zapalenia się poszkodowany powinien upaść i toczyć się, dalsza ucieczka wznieca ogień,

n                   Oparzoną skórę należy natychmiast schładzać pod bieżącą wodą,

n                   W przypadku porażenia prądem ofia...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.