Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Ze wstępu z BN Stanisław Wyspiański (1869-1907) - urodzony w Krakowie - wcześnie osierocony przez matkę – jego ojciec nie był w stanie zapewnić mu należytej opieki i oddał Stanisława pod opiekę państwa Stankiewiczów - w 1890 udał się w swą pierwszą podróż po Europie – znacząca dla jego twórczości artystycznej - pracował przy renowacji Kościoła Mariackiego - kolejny raz (1891-92) wyjechał do Paryża, studiował i odbywał praktyki - 1894 na stałe osiadł w Krakowie - zajął się twórczością artystyczną – m.in. odnowa Kościoła Franciszkanów - nawiązał współpracę z redakcją „Życia”
Geneza „Wesela”
- autentyczne wesele w podkrakowskich wówczas Bronowicach (Lucjan Rydel i Jadwiga Mikołajczykówna), 20.11.1900 - 16.03.1901 – premiera „Wesela” w teatrze im. Juliusza Słowackiego (dyrektorem był Józef Kotarbiński)
„Wesele” można odczytywać jako utwór z kluczem, silnie osadzony w krakowskich realiach. Sam ślub inteligenta z dziewczyną pochodzącą z warstwy chłopskich był głośnym wydarzeniem nie tylko towarzyskim, ale i społecznym, świadczył bowiem o przełamywaniu tradycyjnych podziałów klasowych. Należy go też jednak rozpatrywać na tle tzw. ludomanii – czyli zainteresowania warstw inteligenckich życiem, zwyczajami ludu, w którym nieco idealistycznie upatrywano najzdrowszej warstwy narodu, zdolnej dźwignąć odpowiedzialność za jego losy.
- wraz z Chochołem na scenę wkracza element fantastyczny ß w akcie III zachodzi kalejdoskopowa, migotliwa wymiana dwu planów: realistycznego o nalocie komediowym i fantastycznego Kompozycja dwuplanowa Akt I – plan realistyczny. Spotkanie ludzi z różnych środowisk, rozmowy na różne tematy - poważne i banalne, zderzenie postaw i mentalności Akt II- fantastyczny, symboliczny, poważny, ogarnia obydwa plany, z biegiem czasu przewyższa plan fantastyczny Akt III – trudno określić, połączenie wątku realistycznego o symbolicznego
- przenikanie się obydwu planów - falowanie nastrojów - subtelna indywidualizacja języka w dialogach - początkowo „Wesele” odczytywane było jako dramat narodowy
Budowa: - wieloplanowość, wielowarstwowość - dramat synkretyczny
Przestrzeń„Wesela”
Anegdota i realia Realia: - na podstawie realnego wydarzenia. Lucjan był krakowskim artystą, przyjacielem Stasia. Bronowice należały do parafii NMP w Krakowie (kościół Mariacki). Bronowice były własnością kościoła. Jadwiga, siostra żony Włodzimierza Tetmajera (przyrodni brat Kazimierza) à brak akceptacji ze strony ojca. Przyjecie weselne w domu Włodzimierza (w dramacie Gospodarz) ß później Rydel odkupił ten dom, dlatego dzisiaj Muzeum „Rydlówka” - listopad – ważny miesiąc dla Polski - Żydzi- to również autentyczne osoby. Rachela – Pepe Singer, pielęgniarka - Dziennikarz – Rudolf Starzewski, redaktor „Czasu”, związany ze Stańczykami (konserwatyści) - Radczyni – Antonina Domańska, pisarka - Klimina – baba z Bronowic - Nos – Tadeusz Noskowski lub Stanisław Czajkowski
„Wesele” to w pewnym sensie pamflet złośliwie opisujący znajomych Wyspiańskiego
- opis wnętrza – plan realny
Plan symboliczny - fantastyka – zapowiadana w rozmowie Poety z Rachelą (Akt I) ß pomysł zaproszenia naw wesele Chochoła (pojawia się w Akcie II) - postać Chochoła: symbol, zapowiedź odrodzenia narodu, nadbudowana. Otwiera korowód „osób dramatu” – widziadeł. Zapowiada ich przyjście i ich rolę à „gości wiele”, którzy będą odsłaniać wszystko co ludziom „w głowie gra” „widziadła” = personifikacja MYŚLI - niektóre odczytania wskazują, że Chochoł to prototyp samego Wyspiańskiego
Widmo (pierwszy gość zapowiadany przez Chochoła) - ukazuje się Marysi (postaci realnej) - tradycja szopkowa, rodowód religijny,(w parach) - w MP pojawiają się kabarety, użycie kukieł w celu satyry - prototypem Widma jest narzeczony Marysi (Ludwik de Laveaux)
Stańczyk – postać historyczna, ukazuje się Dziennikarzowi, symbol epoki Jagiellonów – w tradycji był symbolem mądrości politycznej (dwór Zygmunta Starego) - uświadamia Dziennikarzowi błędność jego sądów, wskazuje odpowiedzialność za grupę, do której się należy
Rycerz – ukazuje się Poecie - Kazimierz Przerwa Tetmajer napisał dramt „Zawisza Czarny Poeta – dekadent, który marzy o sile Rycerz – reprezentuje fazę swietności Polski
Hetman – ukazuje się Panu Młodemu F. K. Broniecki – zw. z konfederacją barską – był zdrajcą Hetman ilustruje upadek, hańbę Polski
Upiór – ukazuje się Dziadowi Upiór – Jakub Szela – przywódca rabacji galicyjskiej (najbardziej znany przywódca) Upiór uświadamia Dziadowi, że granica między zwykłą niechęcią, a krwawą rewolucją jest nieduża
Wernyhora – ukazuje się Gospodarzowi. Postać na pół legendarna, związana z koliszczyzną – symbol pojednania dwóch stanów, a także symbol pojednania Polaków z Ukraińcami – aspekt narodowościowy i społeczny - idea przymierza narodów i solidaryzmu klasowego Zostawia złoty róg, gubi podkowę, zapowiada, ze przybędzie – gromadzą się chłopi pod kaplicą w Bronowicach. Nie przybywa Wernyhora, nadchodzi Chochoł. Wernyhora nie przybywa, bo idea Przymierza jest nieaktualna.
„Wesele” jako dramat syntezy sztuk - ważna dekoracja, rekwizyty, gra światła. Sala jasna – ogród ciemny - Wagner – synteza sztuk – inaczej realizuje się u Wyspiańskiego – tu jest wszystko integralnym związkiem. |
Menu
|