Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Zofia Stelmaszczuk
„Dwie wersje progresywizmu – Mary Richmond i Jane Addams”
1. Buffalo 1877 a) Towarzystwo Organizacji Dobroczynności (COS) b) Profesjonalna pomoc osobom potrzebującym - wiele restrykcji (rejestracja, badania sytuacji, zasługiwanie na pomoc) (uważano, że stałe świadczenia doprowadzą do uzależnień) (przekonanie, że potrzebujący są winni) - problemy opisane w kategoriach i. defekty moralne ii. słabości iii. Zaburzenia charakteru - „naukowa dobroczynność”
2. 1889 - Richmond dochodzi do COSu a) Profesjonalizacja pracy socjalnej b) Wypracowanie podejścia social case work c) Podręczniki: „Friendly visiting among the poor”, „Social diagnosis”
3. 1889 – Chicago, Hullhouse – Jane Adams a) Zamieszkała w ubogiej dzielnicy Chicago, poświęciła się pracy na rzecz mieszkańców (settlementy, dziś jest ich około 300)
4. 2 powyższe odrębne nurty uważa się za konkurancyjne, a w sumie miały dużo wspólnego a) Rozpoczęły wielką społeczną przebudowę – progressive era, 1890-1917 b) Osiągnięcia: - regulacje z zakresu prawa pracy i ochrony konsumentów - Wypracowanie podstaw państwa opiekuńczego - podstawy pomocy społecznej - podstawy opieki nad dziećmi c) Cele: - poprawa losu klienta - odbudowanie powiązań społecznych – referat Mary Richmond dla NCC
5. Jane Adams i ruch settlementów „Przekształcanie środowiska siłami człowieka w imię ideału” - Radlińska (czerpała z Adams) a) Cele: idea pracy organicznej, powszechna oświata, walka z biedą, ofiarna służba, symbioza wszystkich grup społecznych b) Chodziło przede wszystkim o środowisko, nie jednostkę (zmiana świadomości, budowanie wspólnoty) - praca w środowisku w celu przeciwdziałania napiętnowaniu, zagrożeniom, złej reputacji - settlementy były „społecznymi laboratoriami” - celem współpracy „uwolnienie zasobów sił moralnych i dyspozycje sił obywatelskich” c) Pracowały głównie kobiety (spełniały ambicje) d) Powiązane nazwiska: Dewey, E. oraz G. Abott, W. King – codzienna praca organiczna i długoterminowa praca na rzecz reform e) 1931 – dostaje Nobla
6. Mary Richmond – casework a) Przygotowanie do pracy na praktycznym uczeniu zawodu (bo casework nie ma własnej bazy teoretycznej i metodologii, a dobre intencje nie wystarczają) b) Social casework - „sztuka wielowymiarowego działania i współpracy z ludźmi, która zmierzać ma równocześnie do poprawy sytuacji jednostki i dobra społecznego” c) „Diagram kręgów społecznych” - centrum to rodzina i przyjaciele, dalej nieformalni przedstawiciele środowiska (np. lekarz) i jeszcze dalej – siły obywatelskie (nauczyciele, policjanci), na koniec publiczne i prywatne organizacje – uruchomienie sił społecznych ma być zadaniem pracownika społecznego d) Model study-diagnosis-treatment - etap wstępny: rozpoznanie i badanie sytuacji (uwarunkowania sytuacji jednostki) - dokładna diagnoza formułowana na podstawie badania, uwzględnia współpracę z dostępnymi źródłami pomocy - elementy kluczowe: osoba, sytuacja, potrzeby, relacja ze środowiskiem - najmniej treatmeantu - sytuacja społeczna - „obiektywne okoliczności i doświadczenia jednostki + relacje ze środowiskiem” e) Richmond była pod wpływem Mayera i Meada – bo jej „szersze ja” przypomina „ja społeczne” Meada f) Jej diagnoza społeczna była dużo spóźniona (bo było po wojnie) g) 1922 – nowa definicja caseworku - „Procesy, które przez świadome dokonywanie indywidualnych aktów przystosowania rozwijają osobowość” - rozeznanie indywidualności i cech osobistych - rozeznanie zasobów, zagrożeń i wpływów środowiska - bezpośrednie oddziaływanie - pośrednie oddziaływanie (przez środowisko) h) Przystosowanie (obwiniano ją za to słowo) – pomoc jednostkom w przystosowaniu się do zmieniającego się środowiska + przystosowanie środowiska do potrzeb jednostek i grup i) Przywiązanie uwagi do osobistej relacji (zaangażowanie i uczestnictwo) j) Zadaniem reform – zmiana warunków społecznych
7. Wpólne obszary a) wywodziły się obie z klasy średniej b) Chciały zbudować porządek społeczny i moralny w powstających miastach c) Umożliwiały zetknięcie i współpracę ludzi z różnych klas d) Brak ideologicznego konfliktu (mimo, że czasem się atakowały) e) Doceniały swój wzajemny dorobek f) Uświadomiły wpływ uwarunkowań środowiska na dobroczynność
PODSUMOWANIE:
1. Liderzy COS aktywnie działając w ruchu reform społecznych zaznaczli, że ważna jest bezpośrednia pomoc 2. Koncentracja na oddziaływaniu na jednostkę przez specjalistę 3. Obie grupy chciały zmiany warunków społecznych (zajmowali się różnymi obszarami) 4. Z biegem lat doszło do zmiany postaw wolontariuszy 5. Po 1900 roku przejście od filantropii w stronę ruchów obywatelskich 6. 1910-1920 – nowy model pracy socjalnej, utrzymano jednak indywidualną pracę z klientem
|
Menu
|