Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, praca - przepisy

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Dz.U. z 2003 r. nr 166, poz. 1608, ze zm.
Ostatnia zmiana:
01. 02.2009, Dz.U. z 2009 r. nr 6, poz. 33, art. 14
USTAWA
z dnia 9 lipca 2003 r.
o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
1)
(Dz. U. z dnia 22 września 2003 r.)
Rozdział I
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa reguluje zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez
pracodawcę będącego agencją pracy tymczasowej oraz zasady kierowania tych
pracowników i osób niebędących pracownikami agencji pracy tymczasowej do
wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika.
Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) pracodawca użytkownik - pracodawcę lub podmiot niebędący pracodawcą w
rozumieniu Kodeksu pracy wyznaczający pracownikowi skierowanemu przez
agencję pracy tymczasowej zadania i kontrolujący ich wykonanie.;
2) pracownik tymczasowy - pracownika zatrudnionego przez agencję pracy
tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod
kierownictwem pracodawcy użytkownika;
3) praca tymczasowa - wykonywanie na rzecz danego pracodawcy użytkownika, przez
okres nie dłuższy niż wskazany w ustawie, zadań:
a) o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub
b)których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez
pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe, lub
c) których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika
zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika.
Art. 3.
1. Pracodawcą użytkownikiem nie może być pracodawca, który w okresie
ostatnich 6 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania
pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego wypowiedział pracownikom
stosunki pracy lub rozwiązał te stosunki na mocy porozumienia stron z przyczyn
niedotyczących pracowników, jeżeli liczba zwolnionych z tych przyczyn pracowników
odpowiada liczbie określonej w art. 1 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych
zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844).
2. Pracodawca użytkownik, którego nie dotyczy przepis ust. 1, jest obowiązany
złożyć agencji pracy tymczasowej pisemne oświadczenie w tej sprawie, nie później niż
w terminie dokonania uzgodnień określonych w art. 9 ust. 1.
Art. 4.
Pracodawca nie może być pracodawcą użytkownikiem w stosunku do
pracowników pozostających z nim w stosunku pracy.
Art. 5.
W zakresie nieuregulowanym odmiennie przepisami ustawy i przepisami
odrębnymi do agencji pracy tymczasowej, pracownika tymczasowego i pracodawcy
użytkownika stosuje się przepisy prawa pracy dotyczące odpowiednio pracodawcy i
pracownika, z uwzględnieniem art. 6.
Art. 6.
Do pracowników tymczasowych nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 13
marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków
pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Rozdział II
Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych i kierowania tych pracowników
do wykonywania pracy tymczasowej
Art. 7.
Agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych na
podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania
określonej pracy.
Art. 8.
Pracownikowi tymczasowemu nie może być powierzone wykonywanie na
rzecz pracodawcy użytkownika pracy:
1) szczególnie niebezpiecznej w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art.
237
15
Kodeksu pracy;
2) na stanowisku pracy, na którym jest zatrudniony pracownik pracodawcy
użytkownika, w okresie uczestniczenia tego pracownika w strajku;
3) na stanowisku pracy, na którym, w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających
przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez
pracownika tymczasowego, był zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, z
którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Art. 9.
1. W celu zawarcia umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej a
pracownikiem tymczasowym pracodawca użytkownik uzgadnia z tą agencją na piśmie:
1) rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu;
2) wymagania kwalifikacyjne konieczne do wykonywania pracy, która ma być
powierzona pracownikowi tymczasowemu;
3) przewidywany okres wykonywania pracy tymczasowej;
4) wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego;
5) miejsce wykonywania pracy tymczasowej.
2. Pracodawca użytkownik informuje agencję pracy tymczasowej na piśmie o:
1) wynagrodzeniu za pracę, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu,
określonym w przepisach o wynagrodzeniu obowiązujących u pracodawcy
użytkownika;
2) warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym
bezpieczeństwa i higieny pracy.
2a. Pracodawca użytkownik dostarcza pracownikowi tymczasowemu odzież i
obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej, zapewnia napoje i posiłki
profilaktyczne, przeprowadza szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
ustala okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy, przeprowadza ocenę ryzyka
zawodowego oraz informuje o tym ryzyku.
2b. Do sposobu i terminów przeprowadzania szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i
higieny pracy przepisy Kodeksu pracy stosuje się odpowiednio.
3. Przed zawarciem umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej a
pracownikiem tymczasowym agencja pracy tymczasowej i pracodawca użytkownik
uzgadniają na piśmie:
1) zakres informacji dotyczących przebiegu pracy tymczasowej, które mają wpływ na
wysokość wynagrodzenia za pracę pracownika tymczasowego, oraz sposób i termin
przekazywania tych informacji agencji pracy tymczasowej w celu prawidłowego
obliczania wynagrodzenia za pracę tego pracownika;
2)
zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązków pracodawcy
dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy innych niż określone w ust. 2a;
3) zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązku pracodawcy
dotyczącego wypłacania należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą
służbową.
Art. 10.
1. Agencja pracy tymczasowej i pracodawca użytkownik mogą uzgodnić
wykorzystanie przez pracownika tymczasowego urlopu wypoczynkowego, w całości lub
w części, w okresie wykonywania pracy tymczasowej na rzecz tego pracodawcy
użytkownika, ustalając zarazem tryb udzielenia tego urlopu.
2. Jeżeli okres wykonywania pracy na rzecz danego pracodawcy użytkownika
obejmuje 6 miesięcy lub okres dłuższy, pracodawca użytkownik jest obowiązany
umożliwić pracownikowi tymczasowemu wykorzystanie w tym okresie urlopu
wypoczynkowego, udzielając, w terminie uzgodnionym z tym pracownikiem, czasu
wolnego od pracy w wymiarze odpowiadającym przysługującemu temu pracownikowi
urlopowi wypoczynkowemu.
Art. 11.
O uzgodnieniach, o których mowa w art. 9 i 10, agencja pracy tymczasowej
zawiadamia osobę, której ma być powierzone wykonywanie pracy tymczasowej, przed
zawarciem z nią umowy o pracę.
Art. 12.
Ustalenie między agencją pracy tymczasowej a pracodawcą użytkownikiem
warunku niezatrudnienia pracownika tymczasowego przez pracodawcę użytkownika po
zakończeniu wykonywania pracy tymczasowej jest nieważne.
Art. 13.
1.Umowa o pracę zawarta między agencją pracy tymczasowej a
pracownikiem tymczasowym powinna określać strony umowy, rodzaj umowy i datę
zawarcia umowy oraz wskazywać pracodawcę użytkownika i ustalony okres
wykonywania na jego rzecz pracy tymczasowej, a także warunki zatrudnienia
pracownika tymczasowego w okresie wykonywania pracy na rzecz pracodawcy
użytkownika, w szczególności:
1) warunki wskazane w art. 9 ust. 1 pkt 1, 4 i 5;
2) wynagrodzenie za pracę oraz termin i sposób wypłacania tego wynagrodzenia przez
agencję pracy tymczasowej.
2. W umowie o pracę zawartej na czas określony strony mogą przewidzieć
możliwość wcześniejszego rozwiązania tej umowy przez każdą ze stron:
1) za trzydniowym wypowiedzeniem, gdy umowa o pracę została zawarta na okres
nieprzekraczający 2 tygodni;
2) za jednotygodniowym wypowiedzeniem, gdy umowa o pracę została zawarta na
okres dłuższy niż 2 tygodnie.
3. Do umowy o pracę zawartej z pracownikiem tymczasowym nie stosuje się art.
177 § 3 Kodeksu pracy.
4. Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta
na piśmie, agencja pracy tymczasowej potwierdza pracownikowi tymczasowemu w
formie pisemnej rodzaj zawartej umowy o pracę i jej warunki, nie później niż w drugim
dniu wykonywania pracy tymczasowej.
Art. 14.
1. Pracodawca użytkownik wykonuje obowiązki i korzysta z praw
przysługujących pracodawcy, w zakresie niezbędnym do organizowania pracy z
udziałem pracownika tymczasowego.
2. Pracodawca użytkownik:
1) jest obowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne
warunki pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej;
2) prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika tymczasowego w zakresie i na
zasadach obowiązujących w stosunku do pracowników;
3) nie może stosować do pracownika tymczasowego przepisu art. 42 § 4 Kodeksu
pracy ani też powierzać mu wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem
innego podmiotu.
Art. 15.
1.Pracownik tymczasowy w okresie wykonywania pracy na rzecz
pracodawcy użytkownika nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie
warunków pracy i innych warunków zatrudnienia niż pracownicy zatrudnieni przez tego
pracodawcę użytkownika na takim samym lub podobnym stanowisku pracy.
2. W zakresie dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych
organizowanego przez pracodawcę użytkownika przepis ust. 1 nie dotyczy pracownika
tymczasowego wykonującego pracę na rzecz tego pracodawcy użytkownika krócej niż 6
tygodni.
Art. 16.
1. Pracownikowi tymczasowemu, wobec którego pracodawca użytkownik
naruszył zasadę równego traktowania, w zakresie warunków określonych w art. 15,
przysługuje prawo dochodzenia od agencji pracy tymczasowej odszkodowania w
wysokości określonej w przepisach Kodeksu pracy dotyczących odszkodowania
należnego pracownikowi od pracodawcy z tytułu naruszenia zasady równego
traktowania pracowników w zatrudnieniu.
2. Agencja pracy tymczasowej ma prawo dochodzenia od pracodawcy użytkownika
zwrotu równowartości odszkodowania, które zostało wypłacone pracownikowi
tymczasowemu.
Art. 17.
1. Pracownikowi tymczasowemu przysługuje urlop wypoczynkowy w
wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc pozostawania w dyspozycji jednego pracodawcy
użytkownika lub więcej niż jednego pracodawcy użytkownika; urlop nie przysługuje za
okres, za który pracownik wykorzystał u poprzedniego pracodawcy urlop wypoczynkowy
przysługujący na podstawie odrębnych przepisów.
2. Urlopu wypoczynkowego udziela się pracownikowi tymczasowemu w dni, które
byłyby dla niego dniami pracy, gdyby nie korzystał z tego urlopu. W przypadku
określonym w art. 10 ust. 2 do pracownika tymczasowego stosuje się przepisy art. 167
2
Kodeksu pracy.
3. W razie niewykorzystania przez pracownika tymczasowego urlopu
wypoczynkowego w okresie wykonywania pracy tymczasowej agencja pracy
tymczasowej wypłaca pracownikowi tymczasowemu ekwiwalent pieniężny w zamian za
ten urlop lub niewykorzystaną jego część.
4. Wynagrodzenie za jeden dzień urlopu wypoczynkowego lub ekwiwalent pieniężny
za jeden dzień tego urlopu ustala się, dzieląc wynagrodzenie uzyskane przez
pracownika tymczasowego w okresie wykonywania pracy tymczasowej przez liczbę dni
pracy, za które to wynagrodzenie przysługiwało.
Art. 18.
1. Umowa o pracę zawarta z pracownikiem tymczasowym rozwiązuje się z
upływem ustalonego między stronami okresu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz
danego pracodawcy użytkownika, z uwzględnieniem art. 13 ust. 2.
2. Pracodawca użytkownik, który zamierza zrezygnować z wykonywania pracy
przez pracownika tymczasowego przed upływem okresu wykonywania pracy
tymczasowej uzgodnionego z agencją pracy tymczasowej, zawiadamia agencję pracy
tymczasowej na piśmie o przewidywanym terminie zakończenia wykonywania pracy
tymczasowej przez pracownika tymczasowego, w miarę możliwości z wyprzedzeniem
uwzględniającym obowiązujący strony umowy o pracę okres wypowiedzenia tej umowy.
3. W razie faktycznego zaprzestania wykonywania przez pracownika tymczasowego
pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika z powodu niestawienia się do
pracy, bez usprawiedliwienia przyczyn nieobecności w pracy, albo odmowy dalszego
wykonywania pracy tymczasowej na jego rzecz, pracodawca użytkownik zawiadamia
niezwłocznie agencję pracy tymczasowej o terminie i okolicznościach zaprzestania
wykonywania pracy przez pracownika tymczasowego.
Art. 19.
1. Agencja pracy tymczasowej jest obowiązana do naprawienia szkody
wyrządzonej pracodawcy użytkownikowi przez pracownika tymczasowego przy
wykonywaniu pracy tymczasowej - na zasadach i w granicach obowiązujących
pracownika zgodnie z przepisami o odpowiedzialności materialnej pracowników.
2.Agencja pracy tymczasowej ma prawo dochodzenia od pracownika
tymczasowego zwrotu równowartości odszkodowania, które zostało wypłacone
pracodawcy użytkownikowi.
Art. 20.
1.W okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy łączny okres
wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego na rzecz jednego
pracodawcy użytkownika nie może przekroczyć 12 miesięcy.
2. Jeżeli pracownik tymczasowy wykonuje w sposób ciągły na rzecz danego
pracodawcy użytkownika pracę tymczasową obejmującą zadania, których wykonanie
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.