Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Co sprawdzaliĻmy na Sprawdzianie 2007?
(materiaþ dla uczniw, rodzicw i nauczycieli) Prezentujemy zadania z arkusza egzaminacyjnego áW szkoleÑ. PogrupowaliĻmy je tak, jak wyniki sprawdzianu zostanĢ przedstawione na zaĻwiadczeniach dla uczniw Î w 5 obszarach umiejħtnoĻci: • czytanie • pisanie • rozumowanie • korzystanie z informacji • wykorzystywanie wiedzy w praktyce. KaŇdy z obszarw zostaþ podzielony na poszczeglne umiejħtnoĻci Î zgodnie z zapisami w standardach wymagaı egzaminacyjnych. Przy nazwach tych umiejħtnoĻci podaliĻmy mak- symalnĢ liczbħ punktw do uzyskania, a pod nimi treĻę zadaı i opisy czynnoĻci ucznia. Po- nadto w zadaniach z 4 odpowiedziami do wyboru zaznaczyliĻmy poprawne odpowiedzi, a w zadaniach wymagajĢcych zapisania rozwiĢzania podaliĻmy przykþady prac ocenionych na maksymalnĢ liczbħ punktw. Najlepszym sposobem analizy zamieszczonego materiaþu jest jego wsplna lektura i omwienie przez uczniw i rodzicw oraz uczniw i nauczycieli. CZYTANIE 1) Czytanie tekstu literackiego [8 punktw] Tekst I To byþo fajne, to rozdanie nagrd. PrzyszliĻmy rano do szkoþy z naszymi tatusiami i mamusiami, ktre ubraþy nas jak pajacw. MieliĻmy niebieskie ubrania i biaþe koszule. [...] I ja, i reszta chþopakw czekaliĻmy z niecierpliwoĻciĢ na to rozdanie nagrd. Ale nie z powodu nagrd [...]. CzekaliĻmy dlatego, Ňe po rozdaniu nagrd nie idzie siħ juŇ do szkoþy i sĢ wakacje. [...] Nagrody byþy dla wszystkich. Annaniasz, ktry jest pierwszym uczniem i pieszczoszkiem naszej pani, dostaþ nagrodħ z arytmetyki, nagrodħ z historii, nagrodħ z geografii, nagrodħ z gramatyki, nagrodħ z ortografii, nagrodħ z fizyki i nagrodħ za zachowanie. [...] Kleofas, kt- ry jest ostatni w klasie, dostaþ nagrodħ za koleŇeıstwo, a ja dostaþem nagrodħ za elokwencjħ*. Tata byþ bardzo zadowolony, ale pŅniej siħ trochħ rozczarowaþ, bo pani powiedziaþa mu, Ňe w mojej elokwencji nagrodzono nie tyle jakoĻę, ile iloĻę. Muszħ zapytaę tatħ, co to zna- czy. [...] Po drodze do domu myĻlaþem sobie, Ňe to fajnie, Ňe szkoþa siħ skoıczyþa, Ňe nie bħdzie lekcji ani ęwiczeı, ani kar, ani zabawy na pauzach i Ňe teraz nie bħdħ widziaþ kolegw przez tyle miesiħcy, i Ňe nie bħdziemy siħ razem wygþupiaę, i Ňe bħdħ siħ czuþ okropnie sam. Î CŇ to, Mikoþaju Î powiedziaþ tata Î nic nie mwisz? PrzecieŇ zaczħþy siħ twoje wyma- rzone wakacje! Wtedy zaczĢþem pþakaę i tata powiedziaþ, Ňe ze mnĢ moŇna zwariowaę. Semp i Goscinny, Rekreacje Mikoþajka, Warszawa 1964 *elokwencja Î 1. umiejħtnoĻę piħknego, zrozumiaþego wypowiadania siħ 2. ironicznie: wielomwnoĻę, gadulstwo 1 Zadania Uczeı: 1. Kto opowiada o zakoıczeniu roku szkolnego i rozdaniu na- grd? A. Tato. B. Kleofas. C. Annaniasz. D. Mikoþaj. rozpoznaje narratora w tekĻcie literackim; 2. Mikoþaj byþ przekonany, Ňe w odĻwiħtnym ubraniu wyglĢda A. powaŇnie. B. Ļmiesznie. C. atrakcyjnie. D. elegancko. odczytuje sens porwna- nia: ; 3. Tato dowiedziaþ siħ od pani, Ňe Mikoþaj dostaþ nagrodħ za A. maþomwnoĻę. B. pilnoĻę. C. gadatliwoĻę. D. koleŇeıskoĻę. odczytuje sens Ňartobliwej wypowiedzi: oo ooo oo; 4. Dlaczego Mikoþaj zaczĢþ pþakaę? A. Byþo mu przykro, Ňe inni dostali wiħcej nagrd. B. RozŇaliþ go ironiczny komentarz wychowawczyni. C. Martwiþ siħ, Ňe rozczarowaþ swego tatħ. D. Zrozumiaþ, Ňe bħdzie mu brakowaþo kolegw. odczytuje sens caþego tek- stu Î okreĻla przyczynħ zaskakujĢcej reakcji gþw- nego bohatera. Tekst II Ostatnia lekcja Na tej lekcji... Î jak na zþoĻę! ze mnĢ dzieje siħ aŇ coĻ! Niby siedzħ... niby sþucham... Î ale sþucham jednym uchem! Drugie ucho zaĻ tymczasem þowi szept dalekich lasw... Jedna noga tkwi pod stoþem, zbħdna jak ten w pþocie koþek... DrugĢ mojĢ nogħ boso gdzieĻ do lasu... het, poniosþo!... Rħka gþadzi szkolnĢ þawħ... þawa mnie roztkliwia prawie, a juŇ druga rħka rwie siħ do szukania grzybw w lesie! Halina Szayerowa Zadania Uczeı: 6. Ktre sþowo najlepiej nazywa to, co odczuwa bohater wiersza? A. Zadowolenie. B. Niechħę. C. Rozleniwienie. D. Rozdwojenie. interpretuje wiersz okre- Ļla odczucia bohatera; 2 7. Co to znaczy ? A. Staraę siħ coĻ usþyszeę. B. Chħtnie czegoĻ sþuchaę. C. Sþuchaę nieuwaŇnie. D. Sþuchaę w milczeniu. wyjaĻnia znaczenie poto- cznego zwrotu uŇytego w wierszu; 8. W trzeciej zwrotce znajdujesz A. przenoĻniħ i epitety. B. porwnanie i przenoĻniħ. C. tylko porwnanie. D. tylko epitety. rozpoznaje Ļrodki poetyc- kie zastosowane we wska- zanym fragmencie wiersza; 9. Z ktrej zwrotki moŇna wywnioskowaę, Ňe bohater wiersza prawdopodobnie lubi swojĢ szkoþħ? A. Z pierwszej. B. Z przedostatniej. C. Z ostatniej. D. Z kaŇdej. wskazuje fragment wier- sza, ktrego sens odpowia- da podanej interpretacji. 2) Czytanie tabeli [1 punkt] KWIECIEİ 2007 S N 1 8 15 22 29 Zadania Uczeı: 13. 19 kwietnia 2007 r. uczniowie bħdĢ pisaę klaswkħ z historii. Wyniki bħdĢ omawiane w pierwszy wtorek po klaswce. Jaka to bħdzie data? A. 3 kwietnia 2007 r. B. 20 kwietnia 2007 r. C. 17 kwietnia 2007 r. D. 24 kwietnia 2007 r. odczytuje daty z kalen- darza. 3 3) Czytanie planu [1 punkt] Plan dziaþki szkolnej N Legenda Zadanie Uczeı: 16. W jakiej czħĻci dziaþki rosnĢ krzewy? A. Pþnocno-zachodniej. B. Pþnocno-wschodniej. C. Poþudniowo-zachodniej. D. Poþudniowo-wschodniej. odczytuje kierunek geogra- ficzny poĻredni. 4 PISANIE 1) Formuþowanie odpowiedzi na pytanie [2 punkty] Zadanie Uczeı: 25. Co w szkole lubisz najbardziej i dlaczego? Odpowiedz w 2-3 zdaniach. • udziela odpowiedzi na pytanie i uzasadnia swoje stanowisko; [1punkt] • nie popeþnia bþħdw ortograficznych ani interpunk- cyjnych. [1 punkt] Przykþady dobrych prac Przykþad 1. Najbardziej lubiĭ lekcje matematyki, poniewaō pani jest bardzo miÿa. Jak czegoŁ nie rozumiem, to zawsze mi wytÿumaczy. Przykþad 2. Najbardziej w szkole lubiĭ swoich kolegw. PomagajĨ mi w zÿych i trudnych chwilach. SĨ oni dla mnie czymŁ wiĭcej niō kolegami, to moi przyjaciele. Przykþad 3. W szkole najbardziej lubiĭ wychowanie fizyczne. Na tej lekcji mogĭ graě, bawiě siĭ i krzyczeě, a przy tym nie muszĭ myŁleě. Najbardziej jednak lubiĭ graě w siatkwkĭ. Przykþad 4. W szkole najbardziej lubiĭ przerwy. W czasie przerw moōna pogadaě z kolegami, wyjŁě na dwr i zjeŁě Łniadanie. 2) Pisanie wypowiedzi na zadany temat [8 punktw] Zadanie Uczeı: 26. Opisz Ňyczliwie koleŇankħ lub kolegħ ze szkoþy. oooo ooooo • pisze na temat; [3 punkty] • poprawnie komponuje wypowiedŅ [1 punkt] (naleŇaþo napisaę wypowiedŅ spjnĢ i uporzĢdkowa- nĢ, zajmujĢcĢ co najmniej 9 linijek); • pisze poprawnie pod wzglħdem jħzykowym (dopuszczalny 1 bþĢd); [2 punkty] • przestrzega zasad ortografii [1 punkt] (dopuszczalne 3 bþħdy); • przestrzega zasad interpunkcji [1 punkt] (dopuszczalne 3 bþħdy). 5 |
Menu
|