Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
AAA
z dnia 30 maja 2000 r. (Dz. U. z dnia 3 sierpnia 2000 r.) Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726, z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 41, poz. 412, Nr 49, poz. 483 i Nr 62, poz. 682 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 29, poz. 354 i Nr 43, poz. 489) zarzĢdza siħ, co nastħpuje: 1. RozporzĢdzenie okreĻla warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę drogowe obiekty inŇynierskie, zwane dalej "obiektami inŇynierskimi", oraz ich usytuowanie. 2. Do obiektw inŇynierskich zalicza siħ: 1) obiekty mostowe, 2) tunele, 3) przepusty, 4) konstrukcje oporowe. 3. Warunki techniczne, o ktrych mowa w ust. 1, przy zachowaniu przepisw Prawa budowlanego i przepisw o drogach publicznych oraz innych ustaw, a takŇe wymagaı Polskich Norm, zapewniajĢ w szczeglnoĻci: 1) bezpieczeıstwo konstrukcji w aspekcie zapewnienia noĻnoĻci i statecznoĻci, 2) bezpieczeıstwo obiektw inŇynierskich, w szczeglnoĻci z uwagi na moŇliwoĻę poŇaru, powodzi, pochodu lodw, uderzenia statkw i pojazdw, wpþywu ruchu zakþadu grniczego, 3) bezpieczeıstwo uŇytkowania, 4) bezpieczeıstwo obsþugi i bieŇĢcego utrzymania obiektw inŇynierskich, 5) trwaþoĻę obiektw inŇynierskich, 6) ochronħ Ļrodowiska przyrodniczego, zwanego dalej "Ļrodowiskiem", 7) warunki uŇytkowe uwzglħdniajĢce potrzeby osb niepeþnosprawnych. Przepisy rozporzĢdzenia stosuje siħ przy projektowaniu i budowie obiektw inŇynierskich, o ktrych mowa w £ 1 ust. 2, oraz zwiĢzanych z nimi urzĢdzeı budowlanych, a takŇe przy odbudowie, rozbudowie i przebudowie obiektw inŇynierskich. Ilekroę w rozporzĢdzeniu jest mowa o: 1) obiekcie mostowym - rozumie siħ przez to budowlħ przeznaczonĢ do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciĢgu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wħdrwek zwierzĢt dziko ŇyjĢcych lub innego rodzaju komunikacji gospodarczej nad przeszkodĢ terenowĢ, a w szczeglnoĻci: most, wiadukt, estakadħ, kþadkħ, 2) tunelu - rozumie siħ przez to budowlħ przeznaczonĢ do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciĢgu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wħdrwek zwierzĢt dziko ŇyjĢcych lub innego rodzaju komunikacji gospodarczej przez lub pod przeszkodĢ terenowĢ, a w szczeglnoĻci: tunel, przejĻcie podziemne, 3) przepuĻcie - rozumie siħ przez to budowlħ o przekroju poprzecznym zamkniħtym, przeznaczonĢ do przeprowadzenia ciekw, szlakw wħdrwek zwierzĢt dziko ŇyjĢcych lub urzĢdzeı technicznych przez korpus drogi, 4) konstrukcji oporowej - rozumie siħ przez to budowlħ przeznaczonĢ do utrzymywania w stanie statecznoĻci uskoku naziomu gruntw rodzimych lub nasypowych, 5) ruchomym obiekcie mostowym - rozumie siħ przez to obiekt mostowy, zawierajĢcy co najmniej jedno przħsþo obracane, podnoszone lub przesuwane, 6) skþadanym obiekcie mostowym - rozumie siħ przez to obiekt mostowy o przħsþach wykonanych z uprzednio przygotowanych elementw zaopatrzonych w zþĢcza wielokrotnego uŇycia, 7) balustradzie - rozumie siħ przez to konstrukcjħ zabezpieczajĢcĢ uŇytkownikw chodnikw, schodw i pochylni przed upadkiem z wysokoĻci; okreĻlone w Polskiej Normie obciĢŇenia dziaþajĢce na porħcz obiektu mostowego uznaje siħ za dziaþajĢce na balustradħ, 8) porħczy - rozumie siħ przez to element zwieıczajĢcy balustradħ lub samodzielny element mocowany do konstrukcji obiektu inŇynierskiego bĢdŅ innego elementu, sþuŇĢcy do oparcia lub przytrzymania; okreĻlone w Polskiej Normie obciĢŇenia dziaþajĢce na pochwyt uznaje siħ za dziaþajĢce na porħcz, 9) klasie drogi - rozumie siħ przez to okreĻlone w rozporzĢdzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunkw technicznych, jakim powinny odpowiadaę drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430), klasy drg i ich symbole, tj.: a) autostrady - symbol A, b) ekspresowe - symbol S, c) gþwne ruchu przyspieszonego - symbol GP, d) gþwne - symbol G, e) zbiorcze - symbol Z, f) lokalne - symbol L, g) dojazdowe - symbol D, 10) przeszkodzie terenowej - rozumie siħ przez to: a) przeszkodħ naturalnĢ - element Ļrodowiska, a w szczeglnoĻci dolinħ, bagno, rzekħ, wĢwz, wzniesienie, szlak wħdrwek zwierzyny dziko ŇyjĢcej, b) przeszkodħ sztucznĢ - dzieþo ludzkie, a w szczeglnoĻci drogħ, liniħ kolejowĢ, kanaþ, rurociĢg, ciĢg pieszy lub rowerowy. JeŇeli obiekty inŇynierskie, o ktrych mowa w £ 1 ust. 2, zawierajĢ pomieszczenia speþniajĢce funkcje uŇytkowe budynkw uŇytecznoĻci publicznej, a w szczeglnoĻci punkty usþugowe lub handlowe, powinny byę rwnieŇ speþnione warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę budynki i ich usytuowanie. Konstrukcje oporowe utrzymujĢce nasypy i przepusty dþugotrwale piħtrzĢce wodħ powinny byę traktowane jako budowle speþniajĢce warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę obiekty budowlane gospodarki wodnej i ich usytuowanie. A Obiekt inŇynierski powinien byę zaprojektowany i wykonany w sposb odpowiadajĢcy wymaganiom wynikajĢcym z jego usytuowania i przeznaczenia, tak aby byþa zapewniona jego trwaþoĻę oraz warunki prawidþowej eksploatacji i utrzymania. 1. Usytuowanie obiektu inŇynierskiego w terenie powinno byę dostosowane w szczeglnoĻci do przebiegu drogi, charakteru przeszkody (rzeka, dolina, droga itp.) oraz uwzglħdniaę warunki miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrad pþatnych. 2. Usytuowanie obiektu inŇynierskiego na terenach podlegajĢcych wpþywom ruchu zakþadu grniczego powinno uwzglħdniaę w szczeglnoĻci niekorzystne oddziaþywania, ktre wystħpujĢ bĢdŅ mogĢ wystĢpię w kolejnych etapach eksploatacji grniczej. Usytuowanie obiektw inŇynierskich powinno uwzglħdniaę wymagania ochrony Ļrodowiska, a w szczeglnoĻci zalecenia ocen oddziaþywania na Ļrodowisko, sporzĢdzonych dla inwestycji lub obiektw okreĻlonych w przepisach o ochronie Ļrodowiska jako mogĢcych pogorszyę stan Ļrodowiska. W obiektach mostowych usytuowanych w strefach ochronnych Ņrdeþ oraz ujħę wody, z uwagi na moŇliwoĻę wystĢpienia nadzwyczajnych zagroŇeı Ļrodowiska, powinny byę zastosowane rozwiĢzania zapewniajĢce w szczeglnoĻci: 1) bezpieczeıstwo ruchu pojazdw na obiekcie mostowym, 2) zabezpieczenie gruntu oraz wd powierzchniowych przed zanieczyszczeniem bħdĢcym skutkiem wypadkw drogowych. 1. Dla zwierzĢt dziko ŇyjĢcych powinno byę zapewnione bezkolizyjne przemieszczanie siħ ich z jednej na drugĢ stronħ drogi klas A, S, GP i G, z zastrzeŇeniem ust. 2, w miejscach nasilonej migracji, a w szczeglnoĻci w wiħkszych kompleksach leĻnych oraz obszarach bagiennych i innych przeciħtych drogĢ siedliskach rzadkich i zagroŇonych gatunkw, wskazanych przez wþaĻciwe organy administracji rzĢdowej lub wþaĻciwe jednostki samorzĢdu terytorialnego. Powinno to byę realizowane jako: 1) przejĻcia w tunelach w poprzek korpusu drogi, 2) przejĻcia po kþadkach (wiaduktach) nad drogĢ. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje siħ do istniejĢcych drg klas GP i G poddawanych odbudowie, rozbudowie i przebudowie. Obiekty mostowe i tunele przeznaczone do ruchu pieszych lub komunikacji gospodarczej powinny byę usytuowane z uwzglħdnieniem potrzeb miejscowych, odpowiednio do għstoĻci zaludnienia i przebiegu drg lub ciĢgw pieszych. Obiekty mostowe z ustrojem noĻnym przewidzianym z dŅwigarw prefabrykowanych powinny krzyŇowaę siħ z przeszkodĢ pod kĢtem prostym lub zbliŇonym do niego. Dopuszczalne odstħpstwa nie powinny odbiegaę od kĢta prostego: 1) w przħsþach pþytowych - o wiħcej niŇ 30 , 2) w przħsþach belkowych - o wiħcej niŇ 45 . OĻ mostu i jego usytuowanie powinny byę dostosowane w szczeglnoĻci do czynnikw komunikacyjnych i uksztaþtowania terenu w rejonie mostu oraz czynnikw wodnych, regulacyjnych i eksploatacyjnych cieku na odcinku przylegþym do mostu. 1. Usytuowanie mostu i trasy dojazdowej nie powinno spowodowaę istotnych zmian koryta cieku oraz warunkw przepþywu wd, jeĻli nie wynika to z koniecznoĻci regulacji koryta cieku. 2. Powinno siħ dĢŇyę do usytuowania mostu w takim miejscu, gdzie koryto cieku jest najbardziej zbliŇone do prostego. Mosty nie powinny byę usytuowane na odcinkach, na ktrych: 1) wystħpujĢ gwaþtowne zwħŇenia koryta, ostre zakrħty lub progi - powodujĢce powstawanie zatorw lodowych lub gromadzenie siħ rumowiska, 2) wystħpujĢ w szczeglnoĻci rozgaþħzienia, starorzecza, jeziora - powodujĢce odchylenia nurtu przy wysokich stanach wd, 3) wystħpujĢ niesprzyjajĢce warunki geologiczne w postaci nienoĻnych gruntw, duŇego upadu warstw, Ňyþ wodnych pod ciĻnieniem, zjawisk krasowych. 1. Mosty w zaleŇnoĻci od ich przeznaczenia i od przeszkody terenowej powinny zapewnię w szczeglnoĻci: 1) swobodny przepþyw wd i spþyw lodw w ciekach, 2) Ňeglugħ pod mostami, 3) bezpieczny ruch pojazdw koþowych i szynowych, 4) bezpieczny ruch pieszych, 5) przemieszczanie siħ zwierzĢt dziko ŇyjĢcych, 6) ciĢgþoĻę ekosystemu cieku. 2. Speþnienie wymagaı, o ktrych mowa w ust. 1, powinno byę zapewnione w szczeglnoĻci poprzez odpowiedniĢ dþugoĻę i szerokoĻę mostu, podziaþ na przħsþa o wþaĻciwej dþugoĻci w Ļwietle oraz odpowiednie usytuowanie wysokoĻciowe mostu w stosunku do przeszkody - co gwarantuje, w zaleŇnoĻci od potrzeb, odpowiednie skrajnie dla ruchu pojazdw, statkw, pieszych i przeĻwity umoŇliwiajĢce przemieszczanie siħ zwierzĢt dziko ŇyjĢcych. W celu zapewnienia ciĢgþoĻci ruchu pojazdw i pieszych powinny byę przewidziane mosty staþe. Mosty ruchome mogĢ byę zastosowane tylko w przypadkach, gdy warunki transportowe zmuszajĢ do takiego rozwiĢzania, a natħŇenie ruchu drogowego bĢdŅ ruchu jednostek pþywajĢcych pozwala na czasowe zamykanie ruchu. Usytuowanie mostu nie powinno ograniczaę Ňeglugi przy ustalonych poziomach wd. Powinno ono speþnię wymagania administratorw wd w szczeglnoĻci w zakresie umiejscowienia podpr, prħdkoĻci przepþywu wd, odlegþoĻci mostu od przystani, jeĻli znajduje siħ w jej pobliŇu. 1. DþugoĻę mostu powinna wynikaę z warunku minimalnego Ļwiatþa mostu, zapewniajĢcego swobodħ przepþywu miarodajnego, bez spowodowania nadmiernego spiħtrzenia wody w cieku - wywoþujĢcego dodatkowe zagroŇenia i nieuzasadnione ekonomicznie szkody - oraz bez spowodowania nadmiernych rozmyę koryta cieku, z uwzglħdnieniem potrzeb ochrony Ļrodowiska, o ktrych mowa w £ 26. 2. ĺwiatþo mostu, o ktrym mowa w ust. 1, jest to odlegþoĻę miħdzy Ļcianami przyczþkw, mierzona na poziomie miarodajnej rzħdnej zwierciadþa wody prostopadle do kierunku przepþywu, zmniejszona o sumħ gruboĻci filarw na tym samym poziomie. W mostach bez przyczþkw z przħsþami zatopionymi w nasypie Ļwiatþo mostu powinno byę odniesione do poziomu okreĻlonego wyŇej, jako odlegþoĻę miħdzy umocnionymi skarpami stoŇkw nasypowych, odpowiednio zmniejszone o sumħ gruboĻci filarw. 3. Przepþyw miarodajny, o ktrym mowa w ust. 1, jest to maksymalny przepþyw roczny, ktrego prawdopodobieıstwo przekroczenia rwne jest p. WartoĻę prawdopodobieıstwa p, w zaleŇnoĻci od klasy drogi i rodzaju obiektu, okreĻla tabela: c W przypadku tymczasowych mostw objazdowych, wznoszonych na okres nie dþuŇszy niŇ 3 lata, dopuszcza siħ inne wartoĻci p, nie wiħksze jednak niŇ podwojone z tabeli. Przepþyw miarodajny dla mostw usytuowanych na rzekach obwaþowanych powinien uwzglħdniaę warunki ochrony przeciwpowodziowej dla danego odcinka rzeki. Dla mostw na kanaþach z regulowanym przepþywem jako przepþyw miarodajny powinien byę przyjħty przepþyw odpowiadajĢcy warunkom pracy kanaþu. Przepþyw miarodajny dla mostu usytuowanego poniŇej budowli piħtrzĢcej powinien byę skorelowany z þĢcznym przepþywem przez sterowane urzĢdzenia upustowe budowli piħtrzĢcej. ĺwiatþo mostu powinno byę ustalone w projekcie architektoniczno-budowlanym zgodnie z zasadami okreĻlonymi w zaþĢczniku nr 1 do rozporzĢdzenia "Obliczanie Ļwiateþ mostw i przepustw", z zastrzeŇeniem £ 23 i 24. 1. W przypadku gdy spþyw lodw odbywa siħ na poziomie przepþywu miarodajnego, Ļwiatþo mostu mniejsze niŇ 30 m powinno byę okreĻlone na podstawie tego przepþywu zwiħkszonego o 15% jego wartoĻci. 2. Na potokach grskich i rzekach podgrskich oraz na odcinkach ciekw þĢczĢcych je: 1) Ļwiatþo mostu powinno byę zwiħkszone o 15% wartoĻci okreĻlonej w obliczeniach, 2) mosty o Ļwietle nie wiħkszym niŇ 25 m powinny byę przewidziane jako jednoprzħsþowe, 3) w mostach wieloprzħsþowych nad Ļrodkiem nurtu powinno byę usytuowane przħsþo o Ļwietle nie mniejszym niŇ 25 m. 3. Przez potoki grskie rozumie siħ cieki o poniŇszych cechach: 1) powierzchnia zlewni jest nie wiħksza niŇ 180 km 2 , 2) stosunek przepþywu maksymalnego rocznego o prawdopodobieıstwie przekroczenia rwnym 1% do przepþywu Ļredniego z wieloletniego okresu jest wiħkszy niŇ 120, 3) spadek zwierciadþa jest nie mniejszy niŇ 0,3%. 4. Przez rzeki podgrskie rozumie siħ cieki o poniŇszych cechach: 1) powierzchnia zlewni jest wiħksza niŇ 180 km 2 , 2) stosunek przepþyww, o ktrych mowa w ust. 3 pkt 2, jest wiħkszy niŇ 50, 3) spadek zwierciadþa jest nie mniejszy niŇ 0,05%. Ustalenie Ļwiatþa mostu stanowiĢcego czħĻę budowli piħtrzĢcej i jego wysokoĻciowe usytuowanie wchodzi w zakres projektowania budowli piħtrzĢcej. ĺwiatþa mostw nad kanaþami Ňeglownymi powinny byę dostosowane do szerokoĻci kanaþw, z uwzglħdnieniem wymagaı okreĻlonych w £ 26. 1. W razie koniecznoĻci uwzglħdnienia ekologicznej funkcji doliny cieku w funkcjonowaniu Ļrodowiska i migracji zwierzĢt, dþugoĻę mostu powinna byę zwiħkszona o pasy terenu przybrzeŇnego pokrytego roĻlinnoĻciĢ. Pasy te powinny mieę szerokoĻę nie mniejszĢ niŇ 1,5 m mierzonĢ przy Ļrednich poziomach wd, z zastrzeŇeniem ust. 2. 2. Pasy terenu, o ktrych mowa w ust. 1, w przypadku przewidywanej migracji okreĻlonego gatunku zwierzĢt, powinny mieę wymiary speþniajĢce wymagania okreĻlone w £ 67 ust. 1 i 2. 1. Przy rozgaþħzionych korytach rzek dþugoĻę mostw powinna byę okreĻlona wedþug przepþywu miarodajnego, rozdzielonego proporcjonalnie do zdolnoĻci przepustowych poszczeglnych ramion rzeki. Do ustalenia dþugoĻci kaŇdego mostu powinna byę przyjħta odpowiadajĢca mu czħĻę przepþywu miarodajnego, zwiħkszona o 20 % jego wartoĻci. 2. W przypadku trudnoĻci z ustaleniem rozdziaþu przepþywu, o ktrym mowa w ust. 1, powinny byę wykonane badania studialne, a w szczeglnoĻci modelowe lub numeryczne. W przypadku przewidywanych w rejonie mostu prac regulacyjnych lub budowy obwaþowaı powinny byę uwzglħdnione warunki przepþywu w przebudowanym korycie. 1. DþugoĻę przħseþ mostu powinna wynikaę nie tylko z czynnikw konstrukcyjnych, lecz rwnieŇ zapewniaę w szczeglnoĻci swobodny przepþyw miarodajny i spþyw lodw miħdzy podporami oraz potrzeby Ňeglugi, jeĻli taka jest przewidywana. 2. W mostach staþych minimalne Ļwiatþo poszczeglnych przħseþ w korycie rzeki, w celu zapewnienia niezakþconego spþywu lodw, nie powinno byę mniejsze niŇ 1/10 normalnej szerokoĻci koryta mierzonej w poziomie wody brzegowej, z zachowaniem wymagaı okreĻlonych w ust. 4 i £ 23 ust. 2 pkt 3. 3. Przez wodħ brzegowĢ, o ktrej mowa w ust. 2, rozumie siħ taki stan przepþywu, przy ktrym woda wypeþnia koryto cieku w granicach naturalnej linii brzegowej. |
Menu
|