w sprawie warunkow technicznych, PWSTE Jarosław, Budownictwo, Przepisy prawne

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
AAA
z dnia 30 maja 2000 r.
(Dz. U. z dnia 3 sierpnia 2000 r.)
Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89,
poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i
Nr 111, poz. 726, z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 41, poz. 412, Nr 49, poz.
483 i Nr 62, poz. 682 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 29, poz. 354 i Nr 43, poz. 489) zarzĢdza siħ,
co nastħpuje:
1. RozporzĢdzenie okreĻla warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę drogowe obiekty
inŇynierskie, zwane dalej "obiektami inŇynierskimi", oraz ich usytuowanie.
2. Do obiektw inŇynierskich zalicza siħ:
1) obiekty mostowe,
2) tunele,
3) przepusty,
4) konstrukcje oporowe.
3. Warunki techniczne, o ktrych mowa w ust. 1, przy zachowaniu przepisw Prawa
budowlanego i przepisw o drogach publicznych oraz innych ustaw, a takŇe wymagaı Polskich Norm,
zapewniajĢ w szczeglnoĻci:
1) bezpieczeıstwo konstrukcji w aspekcie zapewnienia noĻnoĻci i statecznoĻci,
2) bezpieczeıstwo obiektw inŇynierskich, w szczeglnoĻci z uwagi na moŇliwoĻę poŇaru, powodzi,
pochodu lodw, uderzenia statkw i pojazdw, wpþywu ruchu zakþadu grniczego,
3) bezpieczeıstwo uŇytkowania,
4) bezpieczeıstwo obsþugi i bieŇĢcego utrzymania obiektw inŇynierskich,
5) trwaþoĻę obiektw inŇynierskich,
6) ochronħ Ļrodowiska przyrodniczego, zwanego dalej "Ļrodowiskiem",
7) warunki uŇytkowe uwzglħdniajĢce potrzeby osb niepeþnosprawnych.
Przepisy rozporzĢdzenia stosuje siħ przy projektowaniu i budowie obiektw inŇynierskich, o
ktrych mowa w £ 1 ust. 2, oraz zwiĢzanych z nimi urzĢdzeı budowlanych, a takŇe przy odbudowie,
rozbudowie i przebudowie obiektw inŇynierskich.
Ilekroę w rozporzĢdzeniu jest mowa o:
1) obiekcie mostowym - rozumie siħ przez to budowlħ przeznaczonĢ do przeprowadzenia drogi,
samodzielnego ciĢgu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wħdrwek zwierzĢt dziko
ŇyjĢcych lub innego rodzaju komunikacji gospodarczej nad przeszkodĢ terenowĢ, a w
szczeglnoĻci: most, wiadukt, estakadħ, kþadkħ,
2) tunelu - rozumie siħ przez to budowlħ przeznaczonĢ do przeprowadzenia drogi, samodzielnego
ciĢgu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wħdrwek zwierzĢt dziko ŇyjĢcych lub innego
rodzaju komunikacji gospodarczej przez lub pod przeszkodĢ terenowĢ, a w szczeglnoĻci: tunel,
przejĻcie podziemne,
3) przepuĻcie - rozumie siħ przez to budowlħ o przekroju poprzecznym zamkniħtym, przeznaczonĢ
do przeprowadzenia ciekw, szlakw wħdrwek zwierzĢt dziko ŇyjĢcych lub urzĢdzeı
technicznych przez korpus drogi,
4) konstrukcji oporowej - rozumie siħ przez to budowlħ przeznaczonĢ do utrzymywania w stanie
statecznoĻci uskoku naziomu gruntw rodzimych lub nasypowych,
5) ruchomym obiekcie mostowym - rozumie siħ przez to obiekt mostowy, zawierajĢcy co najmniej
jedno przħsþo obracane, podnoszone lub przesuwane,
6) skþadanym obiekcie mostowym - rozumie siħ przez to obiekt mostowy o przħsþach wykonanych z
uprzednio przygotowanych elementw zaopatrzonych w zþĢcza wielokrotnego uŇycia,
7) balustradzie - rozumie siħ przez to konstrukcjħ zabezpieczajĢcĢ uŇytkownikw chodnikw,
schodw i pochylni przed upadkiem z wysokoĻci; okreĻlone w Polskiej Normie obciĢŇenia
dziaþajĢce na porħcz obiektu mostowego uznaje siħ za dziaþajĢce na balustradħ,
8) porħczy - rozumie siħ przez to element zwieıczajĢcy balustradħ lub samodzielny element
mocowany do konstrukcji obiektu inŇynierskiego bĢdŅ innego elementu, sþuŇĢcy do oparcia lub
przytrzymania; okreĻlone w Polskiej Normie obciĢŇenia dziaþajĢce na pochwyt uznaje siħ za
dziaþajĢce na porħcz,
9) klasie drogi - rozumie siħ przez to okreĻlone w rozporzĢdzeniu Ministra Transportu i Gospodarki
Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunkw technicznych, jakim powinny odpowiadaę
drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430), klasy drg i ich symbole, tj.:
a) autostrady - symbol A,
b) ekspresowe - symbol S,
c) gþwne ruchu przyspieszonego - symbol GP,
d) gþwne - symbol G,
e) zbiorcze - symbol Z,
f) lokalne - symbol L,
g) dojazdowe - symbol D,
10) przeszkodzie terenowej - rozumie siħ przez to:
a) przeszkodħ naturalnĢ - element Ļrodowiska, a w szczeglnoĻci dolinħ, bagno, rzekħ, wĢwz,
wzniesienie, szlak wħdrwek zwierzyny dziko ŇyjĢcej,
b) przeszkodħ sztucznĢ - dzieþo ludzkie, a w szczeglnoĻci drogħ, liniħ kolejowĢ, kanaþ,
rurociĢg, ciĢg pieszy lub rowerowy.
JeŇeli obiekty inŇynierskie, o ktrych mowa w £ 1 ust. 2, zawierajĢ pomieszczenia
speþniajĢce funkcje uŇytkowe budynkw uŇytecznoĻci publicznej, a w szczeglnoĻci punkty usþugowe
lub handlowe, powinny byę rwnieŇ speþnione warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę budynki
i ich usytuowanie.
Konstrukcje oporowe utrzymujĢce nasypy i przepusty dþugotrwale piħtrzĢce wodħ powinny
byę traktowane jako budowle speþniajĢce warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę obiekty
budowlane gospodarki wodnej i ich usytuowanie.
A
Obiekt inŇynierski powinien byę zaprojektowany i wykonany w sposb odpowiadajĢcy
wymaganiom wynikajĢcym z jego usytuowania i przeznaczenia, tak aby byþa zapewniona jego
trwaþoĻę oraz warunki prawidþowej eksploatacji i utrzymania.
1. Usytuowanie obiektu inŇynierskiego w terenie powinno byę dostosowane w szczeglnoĻci
do przebiegu drogi, charakteru przeszkody (rzeka, dolina, droga itp.) oraz uwzglħdniaę warunki
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i
zagospodarowania terenu lub decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrad pþatnych.
2. Usytuowanie obiektu inŇynierskiego na terenach podlegajĢcych wpþywom ruchu zakþadu
grniczego powinno uwzglħdniaę w szczeglnoĻci niekorzystne oddziaþywania, ktre wystħpujĢ bĢdŅ
mogĢ wystĢpię w kolejnych etapach eksploatacji grniczej.
Usytuowanie obiektw inŇynierskich powinno uwzglħdniaę wymagania ochrony Ļrodowiska,
a w szczeglnoĻci zalecenia ocen oddziaþywania na Ļrodowisko, sporzĢdzonych dla inwestycji lub
obiektw okreĻlonych w przepisach o ochronie Ļrodowiska jako mogĢcych pogorszyę stan
Ļrodowiska.
W obiektach mostowych usytuowanych w strefach ochronnych Ņrdeþ oraz ujħę wody, z
uwagi na moŇliwoĻę wystĢpienia nadzwyczajnych zagroŇeı Ļrodowiska, powinny byę zastosowane
rozwiĢzania zapewniajĢce w szczeglnoĻci:
1) bezpieczeıstwo ruchu pojazdw na obiekcie mostowym,
2) zabezpieczenie gruntu oraz wd powierzchniowych przed zanieczyszczeniem bħdĢcym skutkiem
wypadkw drogowych.
1. Dla zwierzĢt dziko ŇyjĢcych powinno byę zapewnione bezkolizyjne przemieszczanie siħ
ich z jednej na drugĢ stronħ drogi klas A, S, GP i G, z zastrzeŇeniem ust. 2, w miejscach nasilonej
migracji, a w szczeglnoĻci w wiħkszych kompleksach leĻnych oraz obszarach bagiennych i innych
przeciħtych drogĢ siedliskach rzadkich i zagroŇonych gatunkw, wskazanych przez wþaĻciwe organy
administracji rzĢdowej lub wþaĻciwe jednostki samorzĢdu terytorialnego. Powinno to byę realizowane
jako:
1) przejĻcia w tunelach w poprzek korpusu drogi,
2) przejĻcia po kþadkach (wiaduktach) nad drogĢ.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje siħ do istniejĢcych drg klas GP i G poddawanych odbudowie,
rozbudowie i przebudowie.
Obiekty mostowe i tunele przeznaczone do ruchu pieszych lub komunikacji gospodarczej
powinny byę usytuowane z uwzglħdnieniem potrzeb miejscowych, odpowiednio do għstoĻci
zaludnienia i przebiegu drg lub ciĢgw pieszych.
Obiekty mostowe z ustrojem noĻnym przewidzianym z dŅwigarw prefabrykowanych
powinny krzyŇowaę siħ z przeszkodĢ pod kĢtem prostym lub zbliŇonym do niego. Dopuszczalne
odstħpstwa nie powinny odbiegaę od kĢta prostego:
1) w przħsþach pþytowych - o wiħcej niŇ 30 ,
2) w przħsþach belkowych - o wiħcej niŇ 45 .
OĻ mostu i jego usytuowanie powinny byę dostosowane w szczeglnoĻci do czynnikw
komunikacyjnych i uksztaþtowania terenu w rejonie mostu oraz czynnikw wodnych, regulacyjnych i
eksploatacyjnych cieku na odcinku przylegþym do mostu.
1. Usytuowanie mostu i trasy dojazdowej nie powinno spowodowaę istotnych zmian koryta
cieku oraz warunkw przepþywu wd, jeĻli nie wynika to z koniecznoĻci regulacji koryta cieku.
2. Powinno siħ dĢŇyę do usytuowania mostu w takim miejscu, gdzie koryto cieku jest najbardziej
zbliŇone do prostego. Mosty nie powinny byę usytuowane na odcinkach, na ktrych:
1) wystħpujĢ gwaþtowne zwħŇenia koryta, ostre zakrħty lub progi - powodujĢce powstawanie zatorw
lodowych lub gromadzenie siħ rumowiska,
2) wystħpujĢ w szczeglnoĻci rozgaþħzienia, starorzecza, jeziora - powodujĢce odchylenia nurtu przy
wysokich stanach wd,
3) wystħpujĢ niesprzyjajĢce warunki geologiczne w postaci nienoĻnych gruntw, duŇego upadu
warstw, Ňyþ wodnych pod ciĻnieniem, zjawisk krasowych.
1. Mosty w zaleŇnoĻci od ich przeznaczenia i od przeszkody terenowej powinny zapewnię
w szczeglnoĻci:
1) swobodny przepþyw wd i spþyw lodw w ciekach,
2) Ňeglugħ pod mostami,
3) bezpieczny ruch pojazdw koþowych i szynowych,
4) bezpieczny ruch pieszych,
5) przemieszczanie siħ zwierzĢt dziko ŇyjĢcych,
6) ciĢgþoĻę ekosystemu cieku.
2. Speþnienie wymagaı, o ktrych mowa w ust. 1, powinno byę zapewnione w szczeglnoĻci
poprzez odpowiedniĢ dþugoĻę i szerokoĻę mostu, podziaþ na przħsþa o wþaĻciwej dþugoĻci w Ļwietle
oraz odpowiednie usytuowanie wysokoĻciowe mostu w stosunku do przeszkody - co gwarantuje, w
zaleŇnoĻci od potrzeb, odpowiednie skrajnie dla ruchu pojazdw, statkw, pieszych i przeĻwity
umoŇliwiajĢce przemieszczanie siħ zwierzĢt dziko ŇyjĢcych.
W celu zapewnienia ciĢgþoĻci ruchu pojazdw i pieszych powinny byę przewidziane mosty
staþe. Mosty ruchome mogĢ byę zastosowane tylko w przypadkach, gdy warunki transportowe
zmuszajĢ do takiego rozwiĢzania, a natħŇenie ruchu drogowego bĢdŅ ruchu jednostek pþywajĢcych
pozwala na czasowe zamykanie ruchu.
Usytuowanie mostu nie powinno ograniczaę Ňeglugi przy ustalonych poziomach wd.
Powinno ono speþnię wymagania administratorw wd w szczeglnoĻci w zakresie umiejscowienia
podpr, prħdkoĻci przepþywu wd, odlegþoĻci mostu od przystani, jeĻli znajduje siħ w jej pobliŇu.
1. DþugoĻę mostu powinna wynikaę z warunku minimalnego Ļwiatþa mostu, zapewniajĢcego
swobodħ przepþywu miarodajnego, bez spowodowania nadmiernego spiħtrzenia wody w cieku -
wywoþujĢcego dodatkowe zagroŇenia i nieuzasadnione ekonomicznie szkody - oraz bez
spowodowania nadmiernych rozmyę koryta cieku, z uwzglħdnieniem potrzeb ochrony Ļrodowiska, o
ktrych mowa w £ 26.
2. ĺwiatþo mostu, o ktrym mowa w ust. 1, jest to odlegþoĻę miħdzy Ļcianami przyczþkw,
mierzona na poziomie miarodajnej rzħdnej zwierciadþa wody prostopadle do kierunku przepþywu,
zmniejszona o sumħ gruboĻci filarw na tym samym poziomie. W mostach bez przyczþkw z
przħsþami zatopionymi w nasypie Ļwiatþo mostu powinno byę odniesione do poziomu okreĻlonego
wyŇej, jako odlegþoĻę miħdzy umocnionymi skarpami stoŇkw nasypowych, odpowiednio zmniejszone
o sumħ gruboĻci filarw.
3. Przepþyw miarodajny, o ktrym mowa w ust. 1, jest to maksymalny przepþyw roczny, ktrego
prawdopodobieıstwo przekroczenia rwne jest p. WartoĻę prawdopodobieıstwa p, w zaleŇnoĻci od
klasy drogi i rodzaju obiektu, okreĻla tabela:
c
W przypadku tymczasowych mostw objazdowych, wznoszonych na okres nie dþuŇszy niŇ 3
lata, dopuszcza siħ inne wartoĻci p, nie wiħksze jednak niŇ podwojone z tabeli.
Przepþyw miarodajny dla mostw usytuowanych na rzekach obwaþowanych powinien
uwzglħdniaę warunki ochrony przeciwpowodziowej dla danego odcinka rzeki.
Dla mostw na kanaþach z regulowanym przepþywem jako przepþyw miarodajny powinien
byę przyjħty przepþyw odpowiadajĢcy warunkom pracy kanaþu.
Przepþyw miarodajny dla mostu usytuowanego poniŇej budowli piħtrzĢcej powinien byę
skorelowany z þĢcznym przepþywem przez sterowane urzĢdzenia upustowe budowli piħtrzĢcej.
ĺwiatþo mostu powinno byę ustalone w projekcie architektoniczno-budowlanym zgodnie z
zasadami okreĻlonymi w zaþĢczniku nr 1 do rozporzĢdzenia "Obliczanie Ļwiateþ mostw i przepustw",
z zastrzeŇeniem £ 23 i 24.
1. W przypadku gdy spþyw lodw odbywa siħ na poziomie przepþywu miarodajnego, Ļwiatþo
mostu mniejsze niŇ 30 m powinno byę okreĻlone na podstawie tego przepþywu zwiħkszonego o 15%
jego wartoĻci.
2. Na potokach grskich i rzekach podgrskich oraz na odcinkach ciekw þĢczĢcych je:
1) Ļwiatþo mostu powinno byę zwiħkszone o 15% wartoĻci okreĻlonej w obliczeniach,
2) mosty o Ļwietle nie wiħkszym niŇ 25 m powinny byę przewidziane jako jednoprzħsþowe,
3) w mostach wieloprzħsþowych nad Ļrodkiem nurtu powinno byę usytuowane przħsþo o Ļwietle nie
mniejszym niŇ 25 m.
3. Przez potoki grskie rozumie siħ cieki o poniŇszych cechach:
1) powierzchnia zlewni jest nie wiħksza niŇ 180 km
2
,
2) stosunek przepþywu maksymalnego rocznego o prawdopodobieıstwie przekroczenia rwnym 1%
do przepþywu Ļredniego z wieloletniego okresu jest wiħkszy niŇ 120,
3) spadek zwierciadþa jest nie mniejszy niŇ 0,3%.
4. Przez rzeki podgrskie rozumie siħ cieki o poniŇszych cechach:
1) powierzchnia zlewni jest wiħksza niŇ 180 km
2
,
2) stosunek przepþyww, o ktrych mowa w ust. 3 pkt 2, jest wiħkszy niŇ 50,
3) spadek zwierciadþa jest nie mniejszy niŇ 0,05%.
Ustalenie Ļwiatþa mostu stanowiĢcego czħĻę budowli piħtrzĢcej i jego wysokoĻciowe
usytuowanie wchodzi w zakres projektowania budowli piħtrzĢcej.
ĺwiatþa mostw nad kanaþami Ňeglownymi powinny byę dostosowane do szerokoĻci
kanaþw, z uwzglħdnieniem wymagaı okreĻlonych w £ 26.
1. W razie koniecznoĻci uwzglħdnienia ekologicznej funkcji doliny cieku w funkcjonowaniu
Ļrodowiska i migracji zwierzĢt, dþugoĻę mostu powinna byę zwiħkszona o pasy terenu przybrzeŇnego
pokrytego roĻlinnoĻciĢ. Pasy te powinny mieę szerokoĻę nie mniejszĢ niŇ 1,5 m mierzonĢ przy
Ļrednich poziomach wd, z zastrzeŇeniem ust. 2.
2. Pasy terenu, o ktrych mowa w ust. 1, w przypadku przewidywanej migracji okreĻlonego
gatunku zwierzĢt, powinny mieę wymiary speþniajĢce wymagania okreĻlone w £ 67 ust. 1 i 2.
1. Przy rozgaþħzionych korytach rzek dþugoĻę mostw powinna byę okreĻlona wedþug
przepþywu miarodajnego, rozdzielonego proporcjonalnie do zdolnoĻci przepustowych poszczeglnych
ramion rzeki. Do ustalenia dþugoĻci kaŇdego mostu powinna byę przyjħta odpowiadajĢca mu czħĻę
przepþywu miarodajnego, zwiħkszona o 20 % jego wartoĻci.
2. W przypadku trudnoĻci z ustaleniem rozdziaþu przepþywu, o ktrym mowa w ust. 1, powinny
byę wykonane badania studialne, a w szczeglnoĻci modelowe lub numeryczne.
W przypadku przewidywanych w rejonie mostu prac regulacyjnych lub budowy obwaþowaı
powinny byę uwzglħdnione warunki przepþywu w przebudowanym korycie.
1. DþugoĻę przħseþ mostu powinna wynikaę nie tylko z czynnikw konstrukcyjnych, lecz
rwnieŇ zapewniaę w szczeglnoĻci swobodny przepþyw miarodajny i spþyw lodw miħdzy podporami
oraz potrzeby Ňeglugi, jeĻli taka jest przewidywana.
2. W mostach staþych minimalne Ļwiatþo poszczeglnych przħseþ w korycie rzeki, w celu
zapewnienia niezakþconego spþywu lodw, nie powinno byę mniejsze niŇ 1/10 normalnej szerokoĻci
koryta mierzonej w poziomie wody brzegowej, z zachowaniem wymagaı okreĻlonych w ust. 4 i £ 23
ust. 2 pkt 3.
3. Przez wodħ brzegowĢ, o ktrej mowa w ust. 2, rozumie siħ taki stan przepþywu, przy ktrym
woda wypeþnia koryto cieku w granicach naturalnej linii brzegowej.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.