Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. T. Kościuszki OŚRODEK SZKOLENIA
VADEMECUM Operatora PTS-M
Wrocław
Spis treści:
Przepisy BHP…………………………….3 Ogólna budowa transportera …………….6 Planetarne mechanizmy zwrotnicze……...8 Skrzynia biegów……………………………9 Wały przegubowe……………………….11 Instalacja elektryczna …………………..12 Wyposażenie specjalne transportera ……14 Budowa silnika transportera ………..…..15 Układ zasilania paliwem……………...…17 Układ smarowania…………………..…..19 Układ przeniesienia napędu ………….….21 Obsługa…………………………….…….23 Schemat smarowania…………………….32 Karta pracy sprzętu………………...….…33
PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA OGÓLNE PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA NA PRZEPRAWACH :
1. Wszystkie czynności wykonywane przez pododdziały w rejonie przeszkód wodnych, a szczególnie czynności na wodzie, muszą być wykonane pod kierownictwem właściwych etatowo dowódców. 2. Przed rozpoczęciem ćwiczeń i po zakończeniu każdorazowo należy sprawdzić obecność ćwiczących żołnierzy, w czasie ćwiczenia należy obserwować wszystkich żołnierzy znajdujących się na wodzie, w razie potrzeby wyznacza się obserwatora. Zabrania się żołnierzowi samowolnie oddalać się od pododdziału. 3. W czasie wykonywania prac powinien być zachowany porządek i właściwa organizacja pracy, na wodzie komendy dowódców środków pływających należy wykonywać szybko i dokładnie 4. Sprzęt przeprawowy i motorowy może być wykorzystywany tylko za zezwoleniem właściwego dowódcy danego ośrodka wodnego. Zabrania się operatorowi i mechanikom - kierowcom samowolnego wypływania na wodę na sprzęcie, który obsługują. Zabrania się komukolwiek samowolnie wykorzystywać sprzęt do czynności nie związanych ze szkoleniem. 5. Przed rozpoczęciem ćwiczeń ze sprzętem przeprawowym dowódcy prowadzący szkolenie zobowiązani są do zapoznania całego stanu ćwiczących z przepisami bezpieczeństwa pracy. 6. W czasie szkolenia każdorazowo musi być sanitariusz (lekarz –od batalionu wzwyż), za środki pierwszej pomocy w wyznaczonym miejscu, biała chorągiewka z czerwonym krzyżem oraz samochód dyżurny. 7. Podczas każdej pracy na wodzie należy do poszczególnych grup szkoleniowych przydzielić kutry lub łodzie ratunkowe ze sprzętem ratunkowym oraz wyznaczyć ratowników. Łódź lub kuter rozmieszcza się poniżej miejsca pracy danej grupy w stałej gotowości do udzielenia pomocy. W nocy środek ratunkowy powinien mieć światła od strony ochranianej. 8. Każdy środek przeprawowy musi być wyposażony w koła ratunkowe z linkami wyrzutowymi. Sprzęt ratunkowy nie wolno przekładać innym sprzętem. 9. Zabrania się przeciążać środki przeprawowe oraz wykorzystywać w sposób inny. Gdy w czasie pływania pojawi się duża fala, łodzie należy ustawić dziobem do niej. 10. Zabrania się podpływać do barek, statków, holowników będących w ruchu. 11. Wszyscy żołnierze obsługujący środki przeprawy lub wykonujący jakiekolwiek czynności o głębokości powyżej 1 m. muszą mieć pasy lub kamizelki bezpieczeństwa. 12. Sprzęt przede wszystkim należy sprawdzić, czy nadaje się do użytku. Sprzęt należy wynosić na odpowiednie komendy i układać w widocznym miejscu. Po zakończeniu działań, należy usunąć wbite kołki, zasypać doły, wyrównać uszkodzony brzeg. 13. Dowódcy i kierownicy środków pływających muszą znać zasady ruchu na wodzie oraz sygnały stosowane w żegludze, w czasie wyprzedzania lub mijania należy zmniejszyć prędkość. 14. W czasie przepraw w zajęciach pododdziały udają się na wyznaczone miejsca w odpowiednich odległości (100 m), w czasie przepraw dla danego pododdziału nikt z żołnierzy nie powinien wykonywać żadnych czynności na wodzie lub na brzegu ( wyjątek- służba, warta, ubezpieczenie) 15. W okresie niesprzyjających warunków szkolenie z przepraw można przeprowadzić za zezwoleniem dowódcy danego ośrodka wodnego lub jego przełożonych. 16. Zabrania się palenia papierosów, ognia oraz stosowanie innych form ognia otwartego w rejonie magazynu.
PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA PTS-M :
Zabrania się: 1. Korzystania z niesprawnego sprzętu 2. Używania transportera niezgodnie z przeznaczeniem
W czasie praktycznej nauki jazdy należy przestrzegać następujących zasad bezpieczeństwa :
1. Uruchamiać silnik i rozpoczynać jazdę tylko na komendę instruktora, a na zajęciach w składzie pododdziału kierownika ćwiczeń lub posterunku regulacji ruchu, uruchamiać silnik tylko przy wyłączonych biegach i podawać ustalony sygnał 2. Zabrania się załadowania i wyładowania ludzi oraz podchodzenia do pojazdu bliżej niż 10m przy pracującym silniku 3. Rozpoczynać jazdę na wstecznym biegu tylko po sygnale podanym przez regulującego lub instruktora znajdującego się poza pojazdem, przy czym nie może być bliżej niż 10m 4. W czasie jazdy po wyznaczonej trasie zabrania się wyprzedzać jadące w przedzie pojazdy, objeżdżać stojące w przedzie, można tylko na komendę kierownika ćwiczeń instruktora lub posterunku regulacji ruchu 5. Zabrania się naprawiania uszkodzonych pojazdów pływających na terenie jazdy maszynodromu lub w pobliżu tratwy, uszkodzony pojazd należy odprowadzić na specjalne wyznaczone miejsce 6. Zatrzymanie pojazdu w niewidocznych miejscach jest zabronione 7. W czasie nauki, w nocy , instruktor musi znać rozmieszczenie wszystkich przeszkód i zapór na maszynodromie , prowadzić ciągłą obserwacje trasy, pomagać szkolonemu w orientowaniu się w terenie, oraz ustawieniu pojazdu na linii wyjściowej 8. Przestrzegać szczegółowych zasad prowadzenia pojazdu zgodnie z przepisami ruchu drogowego 9. W czasie jazdy należy nie przerywać obserwacji terenu i przyrządów kontrolno-pomiarowych 10. Nie zezwala się samodzielnie zmieniać trasy 11. Nie dopuszczać do uszkodzeń silnika lub całego pojazdu podczas jazdy KIEROWANIE TRANSPORTEREM :
1. Transporterem kierować mogą specjalnie przeszkoleni mechanicy – kierowcy, posiadający odpowiednie uprawnienia do obsługi i prowadzenia transporterów PTS; 2. Użytkowanie niesprawnego transportera oraz niesprawnej przyczepy pływającej jest kategorycznie zabronione; 3. Uruchomienie silnika oraz jazda transporterem może odbywać się tylko na rozkaz. Przed uruchomieniem silnika i ruszeniem z miejsca transporterem należy podawać ostrzegawczy sygnał dźwiękowy; 4. Nie zezwala się na uruchomienie silnika przy zdjętych kratach i osłonach; 5. Wsiadanie do transportera i wysiadanie z niego przy pracującym silniku może odbywać się tylko po opuszczonej tylnej burcie; 6. Zabrania się podczas ruchu transportera przebywać na kabinie, jeździć transporterem z niezabezpieczonymi pokrywani luków, niesprawnymi reflektorami, niesprawnym wewnętrznym telefonem czołgowym oraz sygnałem; 7. Zabrania się podczas ruchu przebywania obsłudze bez hełmofonów w kabinie transportera, oraz osobom nie należącym do składu obsługi; 8. Jazda transporterem do tyłu dozwolona jest tylko według sygnałów regulującego ruchem lub dowódcy transportera; 9. Przy jeździe po drogach i przez osiedla należy ściśle przestrzegać przepisów ruchu drogowego i wymagań wojskowych organów regulacji ruchu; 10. W wypadku wymuszonego postoju załoga transportera powinna niezwłocznie zameldować o tym przełożonym, a w nocy oznaczyć postój transportera lampami obrysowymi; 11. Transporter niesprawny, którym nie może kontynuować jazdy, należy usunąć z trasy na taką odległość aby nie przeszkadzał innym przejeżdżającym pojazdom.; 12. W nocy jazda transporterem powinna odbywać się przy włączonych lampach obrysowych. ZAŁADOWANIE I ROZŁADOWANIE : lZabrania się przebywania komukolwiek pod tylną burtą otwieraną transportera;llPrzy załadowaniu i rozładowaniu ładunków należy ściśle przestrzegać wskazówek podanych w podrozdziale „Organizacja przeprawy uzbrojenia, sprzętu i ludzi”;llZabrania się przewożenia ładunków nieodpowiednio umocowanych;llPrzy załadowywaniu ładunków zabrania się przebywania komukolwiek na platformie ładunkowej oraz z tyłu ładunku;llCiężar ładunku nie może przekroczyć nośności transportera;llZabrania się załadowywania ładunków bez uprzedniego ustawienia opór ruchomych /klinów/;l 7. Przy załadowywaniu ładunków za pomocą wciągarki zabrania się przebywania w pobliżu napiętej liny wciągarki. PRACA TRANSPORTERA NA WODZIE : lPrzed wjazdem do wody należy sprawdzić stan i zamknięcie wszystkich luków zaworu zlewowego, uszczelnienia tylnej burty, oczyścić siatki otworów zalewowych pomp odwadniających;llPrzed wjazdem do wody obsługa transportera powinna nałożyć kamizelki ratunkowe;llMiejsca wjazdu i wyjazdu transportera z wody powinny być odpowiednio rozpoznane;llŚciśle przestrzegać wskazówek podanych w podrozdziale „Kierowanie transporterem na wodzie”;l 5. W czasie jazdy transportera na wodzie obsługa jego obowiązana jest obserwować ile wody przenika do kadłuba oraz jak pracują pompy odwadniające;
OBSŁUGA TECHNICZNA TRANSPORTERA :
– przy obsłudze, naprawie oraz po wyjściu obsługi z transportera należy obowiązkowo wyłączyć akumulatora; – sprawdzić za pomocą ustalacza czy należycie jest zamknięta tylna burta. Dopiero po tej czynności można przystąpić do przeglądu zespołów i mechanizmów znajdujących się pod tylna burtą; – korzystać tylko ze sprawnych narzędzi i przyrządów odpowiednich do wykonywanych prac; – klucze płaskie powinny odpowiadać wymiarom elementów połączeniowych. Nie zezwala się na odkręcanie i dokręcanie nakrętek przedłużonymi kluczami płaskimi przez uchwycenie pierwszego klucza innym kluczem; – nie używać ściągaczy i przyrządów z zerwanym lub uszkodzonym gwintem, pogiętymi zaczepami, uszkodzonymi śrubami itp.; – przy stosowaniu do mycia części nafty lub innych materiałów pędnych oraz przy malowaniu należy przestrzegać przepisów przeciw pożarowych i BHP; – kategorycznie zabrania się przelewania płynów trudnozamarzających przez zasysanie za pomocą wężyka, należy pamiętać, że płyny te są silnymi truciznami; - we właściwym czasie legalizować butlę powietrzną układu rozruchowego oraz gaśnicę przeciw pożarową.
OGÓLNA BUDOWA TRANSPORTERA PTS-M
PRZEZNACZENIE I CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA :
Pływający transporter gąsienicowy (samobieżny) PTS-M służy do przeprawy desantowej, dział artyleryjskich, kołowych, gąsienicowych, ciągników artyleryjskich, transporterów opancerzonych, samochodów, pododdziałów desantowych, oraz innych ładunków o ciężarze nie przekraczającym 10 ton. Transporter oznacza się dobrą zwrotnością, pokonywanie przeszkód terenowych i bezdroży oraz ma znaczny zapas wyporności. Transporter wraz z przyczepą pływającą na haku umożliwia jednoczesną przeprawę desantową dział artyleryjskich i ich ciągników. Na lądzie przyczepa może być holowana na haku za transporterem, bądź przewożona na transporterze. Transporter składa się z następujących zasadniczych części: - kadłuba, który dzięki swym wymiarom zapewnia transporterowi odpowiednią wyporność i pływalność; - układu napędowego; - układu przeniesienia napędu; - układu bieżnego pędników śrubowych i sterów; - instalacji elektrycznej; - środków łączności oraz wyposażenia specjalnego,.
Na transporterze przewożony jest również zestaw części zamiennych, narzędzi i przyrządów. Dane ogólne: - typ transportera – gąsienicowy, pływający, średni - ciężar transportera – 17,7 ton - ciężar przyczepy pływającej –3,6 ton Ładowność ; a) transportera na lądzie w marszu - do 5 ton b) transportera na wodzie i przy podejściu do przeszkody wodnej do 3 km – 10 ton c) przyczepy pływającej na wodzie i przy podejściu do przeszkody wodnej – do 5 ton Liczba noszy do przewożenia rannych ustawionych na transporterze – 12 szt. Obsługa – 2 ludzi. Siła napędu i uciągu w wodzie do dwóch śrub napędowych – 1950 kg Zapas wyporności z ładunkiem 10 t – 60% Dopuszczalna szybkość prądu przy której transporter zachowuje swą zdolność do pracy - do 2,5 m/s Dopuszczalny stopień wzburzenia morza przy którym transporter zachowuje swoją zdolność do pracy – do 4° stanu morza szybkość wiatru do 15 – 18 m/s (8° w skali Beauforta). Szybkość jazdy: - na 5 biegu – 40 km/h - z ładunkiem 5 ton – 30 km/h Szybkość max z ładunkiem na wodzie 10 ton – 10,6 km/h ... |
Menu
|