V, Bezpieczeństwo 2, Bezp II rok, sem I, ochona danych osobowych i informacji niejawnych, wykłady w wordzie

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

1.Czy wobec wszystkich osób mających dostęp do informacji niejawnych należy przeprowadzić postępowanie sprawdzające?

-Art. 34 ust. 10

-Art. 4 ust. 2

-Art. 34 ust. 6

-Art. 34 ust. 5 pkt 1

2.Odstępstwa od wymogu posiadania poświadczenia bezpieczeństwa:

*nie przeprowadza się postępowania sprawdzającego wobec osób zajmujących niektóre stanowiska lun pełniących niektóre funkcje;

*art. 34 ust. 10-nie przeprowadza się postępowania sprawdzającego wobec:

-          Prezydenta RP oraz osoby wybranej na ten urząd,

-          Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, Prezesa oraz członków Rady Ministrów,

-          Prezesa NBP,

-          Prezesa NIK,

-          sędziów, prokuratorów i ławników,

-          Rzecznika Praw Obywatelskich,

-          Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,

-          członka RPP, członka KRRiT, Prezesa IPN, Szefów Kancelarii, posłów, senatorów, asesorów.

*z zastrzeżeniem art. 34 ust. 12

3.Osoby zapoznające się z aktami sprawy:

-zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy nie przeprowadza się postępowania sprawdzającego wobec osób zapoznających się z aktami spraw zawierających informacje niejawne w postępowaniu przed sądami i innymi organami, zwolnionych z obowiązku poddania się procedurze na podstawie przepisów odrębnych ustaw np. sędziowie, prokuratorzy, adwokaci;

4.Osoby dopuszczone do informacji niejawnych w stanie nadzwyczajnym:

-zgodnie z art. 34 ust. 6 ustawy nie przeprowadza się postępowania sprawdzającego wobec osób dopuszczonych do informacji niejawnych w stanie nadzwyczajnym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej lub Prezesa Rady Ministrów, każdego we własnym zakresie.

5.Jednorazowe udostępnienie informacji niejawnych

-zgodnie z art. 34 ust. 5 pkt 1 ustawy nie przeprowadza się postępowania sprawdzającego, gdy osoba legitymuje się pisemną zgodą wyrażoną w szczególnie uzasadnionych przypadkach na jednorazowe udostępnienie określonych informacji niejawnych.

6.Podstawy wszczęcia postępowania sprawdzającego

-          zajmowanie lub ubieganie się o stanowisko wymagające dostępu do informacji niejawnych ;

-          pisemny wniosek lub polecenie kierownika jednostki organizacyjnej ;

-          zgoda osoby sprawdzanej wyrażona w ankiecie bezpieczeństwa osobowego ;

7.Zawieszenie postępowania sprawdzającego

*zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy można zawiesić postępowanie sprawdzające w przypadku:

-trwającej powyżej 30 dni choroby osoby sprawdzanej, uniemożliwiającej skuteczne przeprowadzenie postępowania sprawdzającego,

-wyjazdu za granicę osoby sprawdzanej na okres przekraczający 30 dni,

-gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od wcześniejszego rozstrzygnięcia innego organu, w szczególności w przypadku wszczęcia przeciwko osobie sprawdzanej postępowania karnego w sprawie o przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,

-gdy przeprowadzenie skutecznego postępowania sprawdzającego nie jest możliwe z innych przyczyn niezależnych od organu je prowadzącego;

*ponadto, zgodnie z art. 98 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000, Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), postępowanie może zostać zawieszone także na wniosek  stron postępowania;

*w przypadku zawieszenia postępowania sprawdzającego na podstawie art. 98 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000, Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), jeżeli w okresie trzech lat od daty zawieszenia postępowania sprawdzającego, żadna ze stron nie zwróci się o podjęcie postępowania, żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane;

a)zawieszenie postępowania sprawdzającego – forma

-zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy zawieszenie postępowania sprawdzającego i podjęcie zawieszonego postępowania sprawdzającego następuje w formie postanowienia.

8.Podjęcie zawieszonego postępowania sprawdzającego

*zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy zawieszone postępowanie podejmuje się w drodze postanowienia, jeżeli:

-ustały przyczyny uzasadniające zawieszenie postępowania,

-ujawniono okoliczności mogące stanowić podstawę do odmowy wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub umorzenia postępowania sprawdzającego.

*zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o zawieszeniu postępowania sprawdzającego oraz o jego podjęciu organ prowadzący postępowanie sprawdzające zawiadamia wnioskodawcę, pełnomocnika ochrony i osobę sprawdzaną;

9.Zakończenie postępowania sprawdzającego

*zgodnie z art. 28 ustawy postępowanie sprawdzające kończy się:

-wydaniem poświadczenia bezpieczeństwa,

-decyzją o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa, 

-decyzją o umorzeniu postępowania sprawdzającego;

10.Decyzja o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa

*zgodnie z art. 30 ust. 1 i 2 ustawy organ prowadzący postępowanie odmawia wydania poświadczenia bezpieczeństwa, gdy:

-nie zostały usunięte wątpliwości, o których mowa w art. 24 ust. 2 i ust. 3,

-osoba sprawdzana została skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego, także popełnione za granicą lub umyślne przestępstwo skarbowe, jeżeli czyn, za który nastąpiło skazanie wywołuje wątpliwości, o których mowa w art. 24 ust. 2 i 3 ustawy.

*wszelkie niedające się usunąć wątpliwości są rozstrzygane na korzyść państwa, w odróżnieniu od zasad obowiązujących w procesie karnym, gdzie wątpliwości rozstrzyga się na korzyść oskarżonego.;

*w praktyce oznacza to odmowę wydania poświadczenia bezpieczeństwa, a w przypadku kontrolnego postępowania sprawdzającego – jego cofnięcie;

11.Umorzenie postępowania sprawdzającego

*zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy organ prowadzący postępowanie sprawdzające umarza je w przypadku:

-śmierci osoby sprawdzanej,

-rezygnacji osoby sprawdzanej z ubiegania się albo zajmowania stanowiska lub wykonywania pracy, łączących się z dostępem do informacji niejawnych,

-odstąpienia przez kierownika jednostki organizacyjnej od zamiaru obsadzenia osoby sprawdzanej na stanowisku lub zlecenia jej prac związanych z dostępem do informacji niejawnych,

-gdy postępowanie z innej przyczyny stało się bezprzedmiotowe, a więc np., gdy osoba sprawdzana wycofa na piśmie zgodę na prowadzenie postępowania.

12.Uzasadnienie wydania decyzji

-zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku wydania poświadczenia bezpieczeństwa nie jest wymagane uzasadnienie;

-zgodnie z art. 30 ust. 3 pkt 1 oraz art. 33 ust. 8 ustawy decyzja o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa powinna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne;

-zarówno uzasadnienie prawne, jak i uzasadnienie faktyczne decyzji jest przekazywane wyłącznie osobie sprawdzanej, a wnioskodawca postępowania (kierownik jednostki organizacyjnej albo osoba uprawniona do obsady stanowiska lub zlecenia prac) uzyskuje jedynie informację o fakcie wydania decyzji;

-choć ustawa nie wskazuje wprost, to należy wnioskować, iż powyższe zasady mają zastosowanie także do decyzji o umorzeniu postępowania sprawdzającego.

13.Termin przeprowadzenia postępowania sprawdzającego

*zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy wszystkie czynności przeprowadzone w toku postępowań sprawdzających powinny być zakończone przed upływem 3 miesięcy od dnia :

-złożenia do pełnomocnika ochrony wypełnionej ankiety, lub

-złożenia wniosku o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wraz z wypełnioną ankietą.

-zgodnie z art. 24 ust. 7 ustawy w przypadku niedotrzymania terminu, na wniosek osoby sprawdzanej, organ prowadzący postępowanie informuje, o przewidywanym terminie zakończenia postępowania oraz – jeżeli nie naruszy to zasad ochrony informacji niejawnych – o powodach przedłużenia się  postępowania;

-zarówno pełnomocnik ochrony, jak i ABW są zobowiązane do wykazania w toku postępowania szczególnej staranności, rzetelności i obiektywizmu, co zobowiązuje te organy do zakończenia postępowania w możliwie najszybszym terminie;     wpraktyce najczęstszą przyczyną przekroczenia terminu postępowania jest przedłużanie się okresu oczekiwania na zapytania skierowane do instytucji zewnętrznych;

14.Kiedy można przeprowadzić postępowanie sprawdzające, gdy wobec osoby sprawdzanej wydano decyzję niekorzystną?

*art. 30 ust. 7 oraz art. 33 ust. 8 

-postępowanie sprawdzające wobec osoby, której odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto, można przeprowadzić najwcześniej po roku od daty doręczenia decyzji o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub decyzji o jego cofnięciu ;

15.Kontrolne postępowanie sprawdzające

*zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy kontrolne postępowanie sprawdzające jest przeprowadzane, w przypadku gdy o osobie, która posiada ważne poświadczenie bezpieczeństwa, zostaną ujawnione nowe informacje wskazujące, że nie daje ona rękojmi zachowania tajemnicy;

*zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy kontrolne postępowanie sprawdzające przeprowadza organ właściwy do przeprowadzenia kolejnego postępowania sprawdzającego;

*ważnym podkreślenia jest, iż właściwość organu oceniana jest na chwilę wszczęcia postępowania kontrolnego, więc niekoniecznie musi to być zawsze podmiot, który wydał poświadczenie bezpieczeństwa, ale może to być przykładowo pełnomocnik ochrony jednostki organizacyjnej, w której aktualnie jest zatrudniona osoba sprawdzana;

*zgodnie jednak z art. 33 ust. 3 ustawy w przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa państwa, postępowanie kontrolne może zostać przeprowadzone przez ABW;

*zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy procedura kontrolna prowadzona jest na podstawie przepisów odnoszących się do właściwego postępowania sprawdzającego z pominięciem:

-obowiązku wypełnienia nowej ankiety bezpieczeństwa osobowego przez osobę sprawdzaną,

-uzyskania pisemnego polecenia przeprowadzenia postępowania lub wniosku o wszczęcie postępowania.

*wszczęcie kontrolnego postępowania sprawdzającego wobec  konkretnej osoby skutkuje jej brakiem dostępu do informacji niejawnych;

*wszystkie czynności przeprowadzone w toku kontrolnych postępowań sprawdzających powinny być zakończone przed upływem 6 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. 

*w szczególnie uzasadnionych przypadkach niezakończenie kontrolnego postępowania sprawdzającego w terminie powoduje, że możliwym staje się jednorazowe jego przedłużenie o kolejne 6 miesięcy;

*jeżeli kontrolne postępowanie sprawdzające nie zostanie zakończone przed upływem 12 miesięcy od dnia jego wszczęcia, to kończy się ono decyzją o  umorzeniu postępowania;

*zgodnie z art. 33 ust. 11 ustawy kontrolne postępowanie sprawdzające kończy się:

-wydaniem decyzji o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa,

-poinformowaniem kierownika jednostki organizacyjnej lub osoby upoważnionej do obsady stanowiska, pełnomocnika ochrony oraz osoby sprawdzanej o braku zastrzeżeń w stosunku do osoby, którą objęto postępowaniem kontrolnym, z jednoczesnym potwierdzeniem jej dalszej zdolności do zachowania tajemnicy w zakresie określonym w posiadanym przez nią poświadczeniu,

-wydaniem decyzji o umorzeniu postępowania w przypadku, gdy nie zostanie ono zakończone przed upływem 12 miesięcy.

 

a) kontrolne postępowanie sprawdzające – poinformowanie o wszczęciu

-zgodnie z art. 33 ust. 6 ustawy o wszczęciu kontrolnego postępowania sprawdzającego organ przeprowadzający kontrolne postępowanie sprawdzające zawiadamia kierownika jednostki organizacyjnej lub osobę upoważnioną do obsady stanowiska, pełnomocnika ochrony (gdy postępowanie realizuje ABW) oraz osobę sprawdzaną;

-zgodnie z art. 33 ust. 7 ustawy po otrzymaniu zawiadomienia kierownik jednostki organizacyjnej lub osoba upoważniona do obsady stanowiska uniemożliwia osobie sprawdzanej dostęp do informacji niejawnych;

16.Czynności podjęte w toku kontrolnego postępowania sprawdzającego

-zgodnie z art. 33 ust. 5 ustawy w celu weryfikacji informacji, wskazujących czy osoba daje rękojmię zachowania tajemnicy, przeprowadzane są niezbędne czynności sprawdzające;

-w kontrolnym postępowaniu sprawdzającym obligatoryjnymi czynnościami sprawdzeniowymi są tylko te czynności, które służą dokonaniu ostatecznej oceny dawania rękojmi zachowania tajemnicy;

-mogą to być zarówno czynności obligatoryjne, jak i czynności fakultatywne właściwych postępowań sprawdzających;

 

17.Do kogo należy wnieść odwołanie od decyzji? 

*Prezes Rady Ministrów -postępowanie sprawdzające przeprowadzone zostało przez ABW lub podmioty wymienione w art. 23 ust. 5 ustawy

*Szefa ABW - postępowanie sprawdzające było przeprowadzone przez pełnomocnika ochrony

a)termin

-zgodnie z art. 35 ust. 2 i art. 37 ust. 3 ustawy odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia osobie sprawdzanej decyzji niekorzystnej, za pośrednictwem podmiotu, który przeprowadził postępowanie sprawdzające lub kontrolne postępowanie sprawdzające;

-zgodnie z art. 35 ust. 4 i art. 37 ust. 2 ustawy rozpatrzenie odwołania powinno nastąpić nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia jego otrzymania;

-jest to jednak termin instrukcyjny, niewiążący;

18.Czynności podejmowane w trakcie postępowania odwoławczego

*zgodnie z 36 ust. 1, art. 36 ust. 3 i art. 37 ust. 2 ustawy organ odwoławczy:

-ustala, czy odwołanie zostało złożone do właściwego organu,

-ustala, czy odwołanie zostało wniesione przez właściwy podmiot,

-ustala, czy odwołanie zostało złożone w terminie,

-ustala, czy dokumentacja przesłana przez organ prowadzący postępowanie sprawdzające jest kompletna,

-ustala, czy organ prowadzący postępowanie sprawdzające przeprowadził wszystkie niezbędne czynności,

-na żądanie osoby sprawdzanej lub z urzędu organ odwoławczy może zlecić organowi prowadzącemu postępowanie przeprowadzenie dodatkowych czynności w celu uzupełnienia dowodów i materiałów w postępowaniu sprawdzającym, w tym ponownych badań specjalistycznych,

-ocenia stan faktyczny i prawny,

-wydaje postanowienie lub decyzję.

19.Zakończenie postępowania odwoławczego

*zgodnie z art. 36 ust. 1 i art. 37 ust. 2 ustawy organ odwoławczy stwierdza, w drodze ostatecznego postanowienia:

-niedopuszczalność odwołania,

-uchybienie terminowi do wniesienia odwołania.

*zgodnie z art. 36 ust. 4 i art. 37 ust. 2 ustawy organ odwoławczy wydaje decyzję, w której:

-utrzymuje w mocy decyzję organu, który przeprowadził postępowanie sprawdzające,

-uchyla decyzję o odmowie i nakazuje wydanie poświadczenia bezpieczeństwa,

-uchyla decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa (co skutkuje dostępem do informacji niejawnych na podstawie posiadanego ważnego poświadczenia bezpieczeństwa),

-uchyla decyzję organu, który przeprowadził postępowanie sprawdzające i przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia (wówczas zostaną podjęte czynności w toku postępowania sprawdzającego i zostanie wydana nowa decyzja, od której będzie przysługiwał tryb odwoławczy),

-stwierdza nieważność decyzji np. gdy decyzja została wydana przez niewłaściwy organ albo gdy została wydana z rażącym naruszeniem prawa.

 

 

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.