USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, 3. Ustawy

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
- 1 -
Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83
USTAWA
z dnia 4 lutego 1994 r.
o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Rozdzial 1
Przedmiot prawa autorskiego
Art. 1.
1. Przedmiotem prawa autorskiego jest kazdy przejaw dzialalnosci twórczej o
indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezaleznie od
wartosci, przeznaczenia i sposobu wyrazenia (utwór).
2. W szczególnosci przedmiotem prawa autorskiego sa utwory:
1) wyrazone slowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie,
publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),
2) plastyczne,
3) fotograficzne,
4) lutnicze,
5) wzornictwa przemyslowego,
6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne,
7) muzyczne i slowno-muzyczne,
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
9) audiowizualne (w tym wizualne i audialne).
3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociazby
mial postac nie ukonczona.
4. Ochrona przysluguje twórcy niezaleznie od spelnienia jakichkolwiek formalnosci.
Art. 2.
1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególnosci tlumaczenie, przeróbka,
adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa
do utworu pierwotnego.
2. Rozporzadzanie i korzystanie z opracowania zalezy od zezwolenia twórcy
utworu pierwotnego (prawo zalezne), chyba ze autorskie prawa majatkowe
do utworu pierwotnego wygasly.
3. Twórca utworu pierwotnego moze cofnac zezwolenie, jezeli w ciagu pieciu
lat od jego udzielenia opracowanie nie zostalo rozpowszechnione. Wyplacone
twórcy wynagrodzenie nie podlega zwrotowi.
4. Za opracowanie nie uwaza sie utworu, który powstal w wyniku inspiracji
cudzym utworem.
5. Na egzemplarzach opracowania nalezy wymienic twórce i tytul utworu
pierwotnego.
 - 2 -
Art. 3.
Zbiory, antologie, wybory, bazy danych sa przedmiotem prawa autorskiego,
nawet jezeli zawieraja nie chronione materialy, o ile przyjety w nich dobór,
uklad lub zestawienie ma twórczy charakter, bez uszczerbku dla praw do
wykorzystanych
utworów.
Art. 4.
Nie stanowia przedmiotu prawa autorskiego:
1) akty normatywne lub ich urzedowe projekty,
2) urzedowe dokumenty, materialy, znaki i symbole,
3) opublikowane opisy patentowe lub ochronne,
4) proste informacje prasowe.
Art. 5.
Przepisy ustawy stosuje sie do utworów:
1) których twórca lub wspóltwórca jest obywatelem polskim lub
2) które zostaly opublikowane po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej albo równoczesnie na tym terytorium i za granica, lub
3) które zostaly opublikowane po raz pierwszy w jezyku polskim, lub
4) których ochrona wynika z umów miedzynarodowych.
Art. 6.
W rozumieniu ustawy:
1) utworem opublikowanym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy zostal
zwielokrotniony i którego egzemplarze zostaly udostepnione publicznie,
2) opublikowaniem równoczesnym utworu jest opublikowanie utworu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granica w okresie trzydziestu
dni od jego pierwszej publikacji,
3) utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy
zostal udostepniony publicznie.
Art. 7.
Jezeli umowy miedzynarodowe, których Rzeczpospolita Polska jest strona,
przewiduja dalej idaca ochrone, niz to wynika z ustawy, do nie opublikowanych
utworów obywateli polskich albo do utworów opublikowanych po raz pierwszy
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub równoczesnie na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej albo opublikowanych po raz pierwszy w jezyku polskim
- stosuje sie postanowienia tych umów.
Rozdzial 2
Podmiot prawa autorskiego
Art. 8.
1. Prawo autorskie przysluguje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
2. Domniemywa sie, ze twórca jest osoba, której nazwisko w tym charakterze
uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do
publicznej wiadomosci w jakikolwiek inny sposób w zwiazku z rozpowszechnianiem
utworu.
 - 3 -
3. Dopóki twórca nie ujawnil swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego
zastepuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - wlasciwa
organizacja zbiorowego zarzadzania prawami autorskimi.
Art. 9.
1. Wspóltwórcom przysluguje prawo autorskie wspólnie. Domniemywa sie, ze
wielkosci udzialów sa równe. Kazdy ze wspóltwórców moze zadac okreslenia
wielkosci udzialów przez sad, na podstawie wkladów pracy twórczej.
2. Kazdy ze wspóltwórców moze wykonywac prawo autorskie do swojej czesci
utworu majacej samodzielne znaczenie, bez uszczerbku dla praw pozostalych
wspóltwórców.
3. Do wykonywania prawa autorskiego do calosci utworu potrzebna jest zgoda
wszystkich wspóltwórców. W przypadku braku takiej zgody kazdy ze wspóltwórców
moze zadac rozstrzygniecia przez sad, który orzeka uwzgledniajac
interesy wszystkich wspóltwórców.
4. Kazdy ze wspóltwórców moze dochodzic roszczen z tytulu naruszenia prawa
autorskiego do calosci utworu. Uzyskane swiadczenie przypada wszystkim
wspóltwórcom, stosownie do wielkosci ich udzialów.
5. Do autorskich praw majatkowych przyslugujacych wspóltwórcom stosuje sie
odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o wspólwlasnosci w czesciach
ulamkowych.
Art. 10.
Jezeli twórcy polaczyli swoje odrebne utwory w celu wspólnego rozpowszechniania,
kazdy z nich moze zadac od pozostalych twórców udzielenia zezwolenia
na rozpowszechnianie tak powstalej calosci, chyba ze istnieje sluszna podstawa
odmowy, a umowa nie stanowi inaczej. Przepisy art. 9 ust. 2-4 stosuje
sie odpowiednio.
Art. 11.
Autorskie prawa majatkowe do utworu zbiorowego, w szczególnosci do encyklopedii
lub publikacji periodycznej, przysluguja producentowi lub wydawcy, a
do poszczególnych czesci majacych samodzielne znaczenie - ich twórcom.
Domniemywa sie, ze producentowi lub wydawcy przysluguje prawo do tytulu.
Art. 12.
1. Jezeli ustawa lub umowa o prace nie stanowia inaczej, pracodawca, którego
pracownik stworzyl utwór w wyniku wykonywania obowiazków ze stosunku
pracy, nabywa z chwila przyjecia utworu autorskie prawa majatkowe w granicach
wynikajacych z celu umowy o prace i zgodnego zamiaru stron.
2. Jezeli pracodawca, w okresie dwóch lat od daty przyjecia utworu, nie przystapi
do rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o prace do
rozpowszechnienia, twórca moze wyznaczyc pracodawcy na pismie odpowiedni
termin na rozpowszechnienie utworu z tym skutkiem, ze po jego
bezskutecznym uplywie prawa uzyskane przez pracodawce wraz z wlasnoscia
przedmiotu, na którym utwór utrwalono, powracaja do twórcy, chyba ze
umowa stanowi inaczej. Strony moga okreslic inny termin na przystapienie
do rozpowszechniania utworu.
3. Jezeli umowa o prace nie stanowi inaczej, z chwila przyjecia utworu pracodawca
 - 4 -
nabywa wlasnosc przedmiotu, na którym utwór utrwalono.
Art. 13.
Jezeli pracodawca nie zawiadomi twórcy w terminie szesciu miesiecy od dostarczenia
utworu o jego przyjeciu, nie przyjeciu lub uzaleznieniu przyjecia od
dokonania okreslonych zmian w wyznaczonym w tym celu odpowiednim terminie,
uwaza sie, ze utwór zostal przyjety bez zastrzezen. Strony moga okreslic
inny termin.
Art. 14.
1. Jezeli w umowie o prace nie postanowiono inaczej, instytucji naukowej
przysluguje pierwszenstwo opublikowania utworu naukowego pracownika,
który stworzyl ten utwór w wyniku wykonywania obowiazków ze stosunku
pracy. Twórcy przysluguje prawo do wynagrodzenia. Pierwszenstwo opublikowania
wygasa, jezeli w ciagu szesciu miesiecy od dostarczenia utworu nie
zawarto z twórca umowy o wydanie utworu albo jezeli w okresie dwóch lat
od daty jego przyjecia utwór nie zostal opublikowany.
2. Instytucja naukowa moze, bez odrebnego wynagrodzenia, korzystac z materialu
naukowego zawartego w utworze, o którym mowa w ust. 1, oraz udostepniac
ten material osobom trzecim, jezeli to wynika z uzgodnionego
przeznaczenia utworu lub zostalo postanowione w umowie.
Art. 15.
Domniemywa sie, ze producentem lub wydawca jest osoba, której nazwisko
lub nazwe uwidoczniono w tym charakterze na przedmiotach, na których
utwór utrwalono, albo podano do publicznej wiadomosci w jakikolwiek sposób
w zwiazku z rozpowszechnianiem utworu.
Rozdzial 3
Tresc prawa autorskiego
Oddzial 1
Autorskie prawa osobiste
Art. 16.
Jezeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronia nieograniczona
w czasie i nie podlegajaca zrzeczeniu sie lub zbyciu wiez twórcy z utworem,
a w szczególnosci prawo do:
1) autorstwa utworu,
2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostepniania
go anonimowo,
3) nienaruszalnosci tresci i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania,
4) decydowania o pierwszym udostepnieniu utworu publicznosci,
5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.
Oddzial 2
Autorskie prawa majatkowe
Art. 17.
 - 5 -
Jezeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysluguje wylaczne prawo do korzystania
z utworu i rozporzadzania nim na wszystkich polach eksploatacji
oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Art. 18.
1. Autorskie prawa majatkowe nie podlegaja egzekucji, dopóki sluza twórcy.
Nie dotyczy to wymagalnych wierzytelnosci.
2. Po smierci twórcy, spadkobiercy moga sprzeciwic sie egzekucji z prawa
autorskiego
do utworu nie opublikowanego, chyba ze sprzeciw bylby niezgodny
z ujawniona wola twórcy co do rozpowszechniania utworu.
3. Prawo do wynagrodzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2, art. 30 ust. 2
oraz w art. 70 ust. 3, nie podlega zrzeczeniu sie, zbyciu ani egzekucji. Nie
dotyczy to wymagalnych wierzytelnosci.
Art. 19.
1. Twórcy i jego spadkobiercom przysluguje prawo do wynagrodzenia w wysokosci
5% ceny dokonanych zawodowo odsprzedazy oryginalnych egzemplarzy
utworu plastycznego oraz rekopisów utworów literackich i muzycznych.
Do zaplaty tego wynagrodzenia jest obowiazany sprzedawca, a gdy dziala
na rzecz osoby trzeciej, odpowiada z nia solidarnie.
2. Sprzedawca jest obowiazany do ujawnienia osoby trzeciej, o której mowa w
ust. 1. Z obowiazku tego moze sie zwolnic placac nalezne wynagrodzenie.
3. Zrzeczenie sie wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, jest niewazne, chyba
ze dotyczy wymagalnej wierzytelnosci.
Art. 20.
1. Producenci i importerzy magnetofonów, magnetowidów i innych podobnych
urzadzen, czystych nosników sluzacych do utrwalania przy uzyciu tych urzadzen
utworów w zakresie wlasnego uzytku osobistego oraz urzadzen reprograficznych
sa obowiazani do oplat na rzecz twórców, artystów wykonawców
oraz producentów fonogramów i wideogramów, w wysokosci nie wyzszej niz
3% kwoty naleznej z tytulu sprzedazy tych urzadzen i nosników.
2. Z kwoty uzyskanej z tytulu oplat, o których mowa w ust. 1, przypada:
1) 50% - twórcom,
2) 25% - artystom wykonawcom,
3) 25% - producentom fonogramów i wideogramów,
z tym, ze w przypadku urzadzen reprograficznych kwota ta przypada
w 100% twórcom.
3. Minister Kultury i Sztuki po zasiegnieciu opinii wlasciwych organizacji zbiorowego
zarzadzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, stowarzyszen
twórców, artystów wykonawców oraz organizacji producentów lub
importerów urzadzen i czystych nosników wymienionych w ust. 1 okresla, w
drodze rozporzadzenia, wysokosc oplat, o których mowa w ust. 1, szczególowe
zasady ich pobierania i odprowadzania oraz wskazuje organizacje
zbiorowego zarzadzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi wlasciwa
do ich pobierania.
Art. 21.
 
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.