Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
6
NOWA USTAWA O NORMALIZACJI (Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji - Dz. U. Nr 169, poz. 1386 z dnia 11 października 2002 r.) Tekst ustawyRozdział l - Przepisy ogólneArt. 1. Ustawa określa podstawowe cele i zasady normalizacji oraz jej organizację i finansowanie. Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o: 1) normalizacji - rozumie się przez to działalność zmierzającą do uzyskania optymalnego, w danych okolicznościach, stopnia uporządkowania w określonym zakresie, poprzez ustalanie postanowień przeznaczonych do powszechnego i wielokrotnego stosowania, dotyczących istniejących lub mogących wystąpić problemów; 2) normalizacji krajowej - rozumie się przez to normalizację prowadzoną na szczeblu krajowym, nie obejmującą działań prowadzonych: w poszczególnych branżach lub sektorach gospodarki, na szczeblu lokalnym, na szczeblu stowarzyszeń lub przedsiębiorców i urzędów; 3) dokumencie normalizacyjnym - rozumie się przez to dokument ustalający zasady, wytyczne lub charakterystyki odnoszące się do różnych rodzajów działalności lub ich wyników, nie będący aktem prawnym; podstawowym dokumentem normalizacyjnym jest norma; 4) normie - rozumie się przez to dokument przyjęty na zasadzie konsensu i zatwierdzony przez upoważni ona jednostkę organizacyjną, ustalający - do powszechnego i wielokrotnego stosowania - zasady, wytyczne lub charakterystyki odnoszące się do różnych rodzajów działalności lub ich wyników i zmierzający do uzyskania optymalnego stopnia uporządkowania w określonym zakresie; 5) konsensie - rozumie się przez to ogólne porozumienie charakteryzujące się brakiem trwałego sprzeciwu znaczącej części zainteresowanych w odniesieniu do istotnych zagadnień, osiągnięte w procesie rozpatrywania poglądów wszystkich zainteresowanych i zbliżenia przeciwstawnych stanowisk. Rozdział 2 - Cele i zasady normalizacji krajowejArt. 3. Normalizacja krajowa prowadzona jest w celu: 1) racjonalizacji produkcji i usług poprzez stosowanie uznanych reguł technicznych lub rozwiązań organizacyjnych; 2) usuwania barier technicznych w handlu i zapobiegania ich powstawaniu; 3)zapewnienia ochrony życia, zdrowia, środowiska i interesu konsumentów oraz bezpieczeństwa pracy; 4) poprawy funkcjonalności, kompatybilności i zamienności wyrobów, procesów i usług oraz regulowania ich różnorodności; 5) zapewnienia jakości i niezawodności wyrobów, procesów i usług; 6) działania na rzecz uwzględnienia interesów krajowych w normalizacji europejskiej i międzynarodowej; 7) ułatwiania porozumiewania się przez określanie terminów, definicji, oznaczeń i symboli do powszechnego stosowania. Art. 4. W normalizacji krajowej stosuje się następujące zasady: 1) jawności i powszechnej dostępności; 2) uwzględniania interesu publicznego; 3) dobrowolności uczestnictwa w procesie opracowywania i stosowania norm; 4) zapewnienia możliwości uczestnictwa wszystkich zainteresowanych w procesie opracowywania norm; 5) konsensu jako podstawy procesu uzgadniania treści norm; 6) niezależności od administracji publicznej oraz jakiejkolwiek grupy interesów; 7) jednolitości i spójności postanowień norm; 8) wykorzystywania sprawdzonych osiągnięć nauki i techniki; 9) zgodności z zasadami normalizacji europejskiej i międzynarodowej. Rozdział 3 - Polskie Normy i inne dokumenty normalizacyjneArt. 5. 1. Polska Norma jest normą krajową, przyjętą w drodze konsensu i zatwierdzoną przez krajową jednostkę normalizacyjną, powszechnie dostępną, oznaczoną na zasadzie wyłączności - symbolem PN. 2. Polska Norma może być wprowadzeniem normy europejskiej lub międzynarodowej. Wprowadzenie to może nastąpić w języku oryginału. 3. Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne. 4. Polskie Normy mogą być powoływane w przepisach prawnych po ich opublikowaniu w języku polskim. 5. Polskie Normy korzystają z ochrony jak utwory literackie, a autorskie prawa majątkowe do nich przysługują krajowej jednostce normalizacyjnej. 6. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do norm europejskich i międzynarodowych, z zachowaniem porozumień międzynarodowych. 7. Ochrony Polskich Norm, o której mowa w ust. 5, nie narusza ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, póz. 1198 oraz z 2002r. Nr 153, poz. 1271). Art. 6. Przepisy art. 5 ust. 3 i 5-7 odnoszą się również do innych niż Polskie Normy dokumentów normalizacyjnych zatwierdzonych przez krajową jednostkę normalizacyjną, przy czym dokumenty takie mogą zostać zachowane w języku oryginału. Art. 7. 1. Wyroby spełniające wymagania Polskich Norm oznaczane są na zasadzie dobrowolności znakiem zgodności z Polską Normą pod warunkiem uzyskania certyfikatu zgodności upoważniającego do takiego oznaczenia. 2. Wyłączne prawo do wyrażenia zgody na oznaczenie wyrobu znakiem zgodności z Polską Normą przysługuje krajowej jednostce normalizacyjnej. 3. Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego może upoważni ć jednostki certyfikujące, powołane na mocy odrębnych przepisów, do wydawania certyfikatu zgodności z Polską Normą. 4. Uzyskanie certyfikatu, o którym mowa w ust. 3, jest równoznaczne z uzyskaniem prawa do oznaczenia wyrobu znakiem zgodności z Polską Normą. 5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób nadawania i wykorzystywania znaku zgodności z Polska Normą, mając na względzie ułatwienie producentom i dystrybutorom oznaczania wyrobów znakiem zgodności z Polską Normą oraz uwzględniając: 1) cele systemu stosowania znaku zgodności; 2) wymagania stawiane wyrobom, które mają być oznaczone znakiem zgodności; 3) zasady wydawania certyfikatu zgodności. 6. Producent lub osoba wprowadzająca wyroby do obrotu może zadeklarować ich zgodność z Polskimi Normami deklaracją zgodności wydaną na własną odpowiedzialność, przy czym wymagani a stawiane takiej deklaracji określają Polskie Normy. 7. Deklaracja zgodności nie upoważnia do oznaczenia wyrobu znakiem zgodności, o którym mowa w ust. l. 8. Sprawy sporne wynikające z oceny zgodności z Polską Normą, dotyczące interpretacji postanowień Polskich Norm, rozstrzyga Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, po zasięgnięciu opinii właściwego komitetu technicznego. Art. 8. 1. W celu zapewnienia w obszarze normalizacji ochrony interesów państwa w zakresie obronności i bezpieczeństwa mogą być opracowywane, zatwierdzane i wycofywane, przez inne niż Polski Komitet Normalizacyjny jednostki, dokumenty normalizacyjne, w tym Normy Obronne, co do których nie jest wymagane spełnienie zasad normalizacji wymienionych w art. 4orazart. 5 ust. 3 i 5-7. 2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, w celu zapewnienia w obszarze normalizacji ochrony interesów państwa w zakres i e obronności i bezpieczeństwa: 1) sposób organizacji i prowadzenia przez Polski Komitet Normalizacyjny oraz Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych normalizacji związanej z obronnością! bezpieczeństwem państwa; 2) rodzaje dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa; 3) tryb opracowywania, zatwierdzania i stosowania dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym Norm Obronnych, w zakresie, który nie może być ujęty w Polskich Normach; 4) tryb zatwierdzania i wprowadzania do stosowania zagranicznych dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa. Rozdział 4 - Polski Komitet NormalizacyjnyArt. 9. 1. Tworzy się Polski Komitet Normalizacyjny, zwany dalej „PKN", jako krajową jednostkę normalizacyjną zapewniającą realizację celów wymienionych w art. 3, zgodnie z zasadami wymienionymi w art. 4. 2. PKN jest państwową jednostką organizacyjną. 3. PKN ma wyłączne prawo używania skrótu „PKN" i zastrzeżonego znaku graficznego. 4. Organizację, zakres i sposób działania PKN określa statut nadany przez Prezesa Rady Ministrów w drodze zarządzenia. Art. 10. 1. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad PKN w zakresie spraw dotyczących: 1) obronności i bezpieczeństwa państwa; 2) realizacji zadań wynikających z podjętej współpracy z organami administracji rządowej; 3) realizacji zadań wynikających z zawartych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych. 2. W sprawach, o których mowa w ust. l, Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór, wydając Prezesowi PKN wiążące wytyczne i polecenia. Art. 11. Do zadań PKN należy organizowanie i prowadzenie normalizacji krajowej zgodnie z potrzebami kraju, w tym: 1) określanie stanu i kierunków rozwoju normalizacji; 2) organizowanie i nadzorowanie działań związanych z opracowywaniem i rozpowszechnianiem Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych, w szczególności przez ankietę powszechną projektów norm; ankieta powszechna jest realizowana przez podawanie do publicznej wiadomości tytułów, terminów zakończenia ankiety oraz miejsca i sposobu udostępniania zainteresowanym treści projektów; 3) zatwierdzanie i wycofywanie Polskich Norm oraz innych dokumentów normalizacyjnych; 4) reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej w międzynarodowych i regionalnych organizacjach normalizacyjnych, uczestnictwo w ich pracach oraz występowanie za granicą w sprawach dotyczących normalizacji; 5) inicjowanie i organizowanie pracy komitetów technicznych do realizacji zadań związanych z opracowywaniem dokumentów normalizacyjnych; 6) organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej, wydawniczej, promocyjnej i informacyjnej dotyczącej normalizacji i dziedzin pokrewnych; 7) opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z normalizacją. Art. 12. 1. PKN uczestniczy w krajowym systemie notyfikacji norm i aktów prawnych, w szczególności prowadząc krajowy punkt informacyjny. 2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, mając na względzie konieczność precyzyjnego podziału zadań w tym zakresie między właściwe organy administracji rządowej oraz państwowe jednostki organizacyjne w celu realizacji zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych. Art. 13. 1. PKN współdziała z organami administracji rządowej w szczególności poprzez: 1) wzajemne informowanie się o zdarzeniach zachodzących w gospodarce, administracji publicznej i normalizacji w kontekście ich wzajemnego związku; 1) uzgadnianie potrzeb tłumaczenia na język polski norm europejskich z zakresu ochrony życia, zdrowia, środowiska, mienia oraz bezpieczeństwa pracy i użytkowania, wprowadzonych do Polskich Norm w języku oryginału; 3) uzgadnianie potrzeb sporządzania dokumentów zawierających wymagania techniczne w procesie opracowywania projektów aktów normatywnych. 2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposoby współdziałania PKN z organami administracji rządowej, uwzględniając konieczność zapewnienia udziału organów administracji rządowej w procesie opiniowania projektów Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych. Art. 14. 1. PKN jest jednostką budżetową. 2. Tworzy się środek specjalny PKN, zwany dalej „środkiem specjalnym". 3. Środek specjalny może być tworzony z następujących źródeł: 1) wpływów od zamawiających prace związane z opracowywaniem Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych; 2) wpływów ze sprzedaży norm i innych materiałów związanych z normalizacją; 3) wpływów ze szkoleń normalizacyjnych; 4) odsetek bankowych od środka specjalnego, o którym mowa w ust. 2. 4. Ze środka specjalnego są finansowane: 1) prace związane z opracowywaniem Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych wykonywane na zamówienie jednostek pozabudżetowych; 2) przygotowania do sprzedaży i rozpowszechniania norm i innych materiałów związanych z normalizacją, w szczególności: a) przygotowanie do druku oraz druk norm i innych materiałów związanych z normalizacją, b)zapisywanie norm i innych materiałów związanych z normalizacją na nośnikach elektronicznych, c) zakup zabezpieczeń przed nielegalnym kopiowaniem, d) reklama i kolportaż, e) zakup gotowych do sprzedaży norm i innych materiałów związanych z normalizacją od innych wydawnictw; 3) szkolenia normalizacyjne, w szczególności: a) organizowanie i prowadzenie szkoleń normalizacyjnych, b) wynagrodzenia wykładowców; 4) wydatki związane z obsługą środka specjalnego. 5. Ze środka specjalnego nie mogą być finansowane wynagrodzenia osobowe. Art. 15. 1. PKN kieruje Prezes PKN, zwany dalej „Prezesem". 2. Do zadań Prezesa należy w szczególności: 1) powoływanie i odwoływanie komitetów technicznych; 2) zatwierdzanie i wycofywanie, w imieniu PKN, Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych na wniosek komitetów technicznych, z uwzględnieniem zasad normalizacji krajowej wymienionych wart. 4; 3) podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących działalności PKN; 4) wydawanie przepisów wewnętrznych PKN; 5) współpraca z Radą Normalizacyjną, w tym zasięganie opinii Rady w sprawach, o których mowa wart. 18 ust. 4; 6) składanie rocznych sprawozdań z działalności PKN Radzie Normalizacyjnej i Prezesowi Rady Ministrów w terminie do 30 czerwca następnego roku kalendarzowego; 7) reprezentowanie PKN na zewnątrz; 8) zarządzanie mieniem PKN. Art. 16. 1. Prezes Rady Ministrów powołuje Prezesa na okres 5 lat spośród zgłoszonych przez Radę Normalizacyjną kandydatów wyłonionych uprzednio w drodze konkursu. Rada Normalizacyjna może również przedstawić Prezesowi Rady Ministrów tylko jednego kandydata. 2. Rada Normalizacyjna przeprowadza konkurs, o którym mowa w ust. 1. 3. Na stanowisko Prezesa może kandydować obywatel polski: 1) posiadający wykształcenie wyższe; 2) legitymujący się co najmniej czteroletnim stażem pracy związanym z normalizacją; 3) nie karany. 4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, organizację i sposób przeprowadzenia konkursu, mając na względzie w szczególności zapewnienie powszechności dostępu do konkursu i ocenę kwalifikacji kandydatów. 5. Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje, na wniosek Prezesa, dwóch zastępców Prezesa. 6. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa przed upływem kadencji, w przypadku: 1) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań; 2) rezygnacji ze stanowiska; 3) skazania prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa z winy umyślnej. 7. Prezes Rady Ministrów może odwołać Prezesa przed upływem kadencji w razie nie przyjęcia przez Radę rocznego sprawozdania złożonego przez Prezesa PKN lub na wniosek 2/3 składu Rady Normalizacyjnej. Art. 17. 1 Wynagrodzenie Prezesa i jego zastępców ustala Prezes Rady Ministrów. 2. Prezesowi i jego zastępcom przysługuje nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalna według zasad obowiązujących pracowników PKN oraz może być przyznana nagroda roczna według zasad określonych w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2000 r. Nr 26, póz. 306, z 2001 r. Nr 85, póz. 924 i Nr 154, póz. 1799 oraz z 2002 r. Nr 113, póz. 984). 3. Minister właściwy do spraw pracy ustali, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzeń pracowników PKN, biorąc pod uwagę organizację PKN i konieczność zapewnienia właściwej realizacji jego zadań. Art. 18. 1.Przy PKN działa Rada Normalizacyjna zwana dalej „Radą". 2. Kadencja Rady trwa 4 lata. 3. Rada akceptuje coroczne sprawozdania z działalności PKN składane przez Prezesa PKN. 4. Do zadań Rady należy także wydawanie opinii, w szczególności dotyczących: 1) stanu i kierunków rozwoju normalizacji; 2) wniosków o powołanie i odwołanie komitetów technicznych; 3) przepisów wewnętrznych PKN dotyczących opracowywania dokumentów normalizacyjnych; 4) projektów dokumentów normalizacyjnych, w których opracowywaniu uczestniczy PKN, na zasadach określonych w przepisach wewnętrznych PKN. 5. Do kompetencji Rady należy również: 1) składanie wniosku o powołanie i odwołanie Prezesa; 2) organizowanie konkursu, o którym mowa w art. 16 ust. 1. Art. 19. 1. W skład Rady wchodzą, w liczbie nie więcej niż po 5 osób, przedstawiciele: 1) organów administracji rządowej; 2) ogólnopolskich organizacji gospodarczych; 3) ogólnopolskich organizacji pracodawców; 4) krajowych lub regionalnych organizacji, których celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów; ... |
Menu
|