Uspokojenie ruchu, PG, PG sem. II mgr, Infrastruktura transportu miejskiego, Birr, Uspokojenie ruchu

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

 

Infrastruktura transportu miejskiego

Projekt 2 – uspokojenie ruchu

 

 

 

 

 

 

 

Wykonała:

Kamila Szarpatowska

121001

 

 

 

Gdańsk, listopad 2012

1.     Cel i zakres projektu

Projekt polega na zastosowaniu metod uspokojenia ruchu w wybranej lokalizacji. Zawiera on uzasadnienie wyboru lokalizacji, koncepcję uspokojenia. W końcowej części projektu znajdują się wnioski.

2.     Lokalizacja

Wybrana lokalizacja to ulica Cystersów w Gdańsku Oliwie. W jej ciągu znajdują się Niepubliczne Przedszkole w Oliwie, FREGATA Szkoła Podstawowa dla Chłopców oraz Gimnazjum nr 23.

Rys. 1 Lokalizacja

3.     Inwentaryzacja i analiza stanu istniejącego

Ulica Cystersów jest ulicą jednokierunkową. Jeździ nią linia autobusowa nr 117 w kierunku Jelitkowo Kapliczna. W godzinach szczytu ruch na tej ulicy jest wzmożony, ponieważ kierowcy używają jej jako skrótu od ulicy Opackiej, kierując się w stronę pętli Oliwa. Chcąc zdążyć na zielone światło na skrzyżowaniu Stary Rynek Oliwski – Cystersów rozwijają tam znaczne prędkości.

Rys. 2 Lokalizacja przejść dla pieszych

Na ulicy Cystersów w analizowanym obszarze znajdują się tylko dwa przejścia dla pieszych (rys.2). Utrudnia to poruszanie się po tej ulicy pieszym, ponieważ przejścia znajdują się w znacznej odległości od siebie. Od strony ulicy Opackiej występuje znak ostrzegawczy A-17, ostrzegający  o miejscu na drodze szczególnie uczęszczanym przez dzieci lub o bliskości tego miejsca (rys.3), jednocześnie widoczność w tym miejscu jest ograniczona przez łuk, słup trakcyjny oraz roślinność. Również od strony ulicy Jana Kanapariusza występuje oznakowanie pionowe w postaci znaków  A-17 oraz tabliczki T-27 , która wskazuje, że przejście dla pieszych jest szczególnie uczęszczane przez dzieci. Od strony ulicy Stary Rynek Oliwski wcześniej wymienione oznaczenia nie występują.

 

 

 

Rys. 3 Przejście dla pieszych nr 1, widok od strony ulicy Opackiej

Rys. 4 Przejście dla pieszych nr 1, widok od strony ulicy Cystersów

Rys. 5 Widok od ulicy Jana Kanapariusza

 

Przed głównym wejściem zarówno do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum, jak i Przedszkola znajdują się barierki ochronne. Nie jest to jednak wystarczające zabezpieczenie, ponieważ jak widać na rys. 7 nawet rodzice przeprowadzają swoje dzieci w niedozwolonych miejscach, narażając się na niebezpieczeństwo.

Rys.6 Główne wejście do budynku Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr 23

Rys. 7 Barierki ochronne przed przedszkolem

 

4.     Koncepcja poprawy oraz uzasadnienie

Koncepcja poprawy zakłada usytuowanie progów wyspowych (poduszek berlińskich) przed przejściami dla pieszych oraz dodatkowo w ciągu ulicy Cystersów, na odcinku między przedszkolem a szkołą, gdzie zakłada się powstanie dodatkowego przejścia dla pieszych. Ich szerokość umożliwia przejazd autobusom miejskim nad progiem (bez wpływu na ruch autobusów). Ich zastosowanie spowoduje zmniejszenie prędkości rozwijanej przez kierowców. Nastąpi zmiana organizacji ruchu na ulicy Jana Kanapariusza. Będzie to ulica jednokierunkowa z wjazdem od ulicy Stary Rynek Oliwski. Dodatkowo zostanie wprowadzone oznakowanie pionowe oraz poziome widoczne na rys. 8.

 

Rys. 8 Schemat wprowadzonych zmian

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.