Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
U
śmiech 1 9 zł PORADY & INSPIRACJE www.usmiechrodzicow.pl rodziców Co powinno się znaleźć w wyprawCe prZedsZkolaka? małego Złośnika Ząbki jak perełki 10 najczęstszych kłopotów malucha w przedszkolu i jak im zaradzić moje pierwsze BIURKO PrzyjEciE ,,W Jungli” małpka wydanie specjalne: Wyprawka przedszkolaka TYLKO Jak poskromić TorT W numerze: Od redakcji: 2. W skrócie... Temat numeru 4. 10 najczęstszych kłopotów malucha w przedszkolu i jak ich uniknąć Inspiracje Wychowanie 12. Nie i koniec! – czyli jak sobie radzić z małym złośnikiem Rodzinna porcja zdrowia 14. O „Józiach – Nie myjkach” Jak nauczyć dziecko higieny Drodzy Rodzice i nasze kochane pociechy! Wakacje jeszcze w pełni, większość z nas wciąż może do woli wylegiwać się pod gorącym słońcem, nadstawiać twarz na ciepły powiew wiatru znad morza, bawić się w dziećmi, pływać, wspinać się po górach – słowem korzystać z okazji, póki urlop trwa. Nie chciałabym psuć wakacyjnego nastroju gderaniem i przypominaniem o tym, co musimy załatwić, o czym trzeba pamiętać, słowem o obowiązkach. One niby nie uciekną niczym przysłowiowy zając, ale też same się nie spełnią. Zatem trzeba stawić im czoła. A obowiązkiem w najbliższym czasie wielu z nas jest przygotowanie naszych maluszków do przedszkol- nego startu. Wciąż mamy jeszcze trochę czasu na to, by nauczyć dziecko samodzielnie jeść, ubierać się i sznurować buty. Nauczeni doświadczeniem własnym i zawodowym, stwierdziliśmy, że warto przypomnieć Wam w tym miesiącu o najczęstszych kłopotach rozpoczynającego przedszkolną przygodę maluszka. Ponieważ one są nieuniknione, pojawią się na pewno i warto wiedzieć, jak im zaradzić. Na pewno pomoże stoicki spokój, choć trudno o niego, kiedy płaczący „w niebo głosy” maluch, przerażony tym, że za chwilę zostanie sam, woła: ”Nie zostawiaj mnie!” I tego właśnie (spokoju) życzymy wszystkim przerażonym mamom i tatom, a także wiary, że żadna krzywda dziecku w przedszkolu się nie stanie. Powodzenia! Inspiracje 8. Idzie Ola do przedszkola… Co powinno się znaleźć w wyprawce przedszkolaka 16. Ząbki jak perełki Szkoła Zdrowego Żywienia 18. Na dzień dobry – śniadanie 20. 10 pomysłów na zdrowe śniadanie 22 . Moje pierwsze biurko 26. Przyjęcie dla dzieci Zabawa w Jungli 28. Czytaj, oglądaj, graj… Redaktor Naczelna Tatiana Ziemkowska Zakupy 24. Na jesienną nutę NA NASZEJ OKŁADCE: foto: Larisa Loitskaya/ Dreamstime.com U śmiech rodziców PORADY & INSPIRACJE w skrócie... BeZpiecZNe gNiaZdka Agnieszka Dawidziuk Urządzając mieszkanie w którym znajdu- je się dziecko, nie zwracamy już uwagi wyłącznie na design i kolorystykę, meble i dodatki, ale przede wszystkim na jego bezpieczeństwo. Jak wiemy, najwięcej nieszczęśliwych wypadków zdarza się w domu. Specjalista radzi: Na zdrowie Smacznie i dla zdrowia! danacol® to nowy, funkcjonalny produkt irmy danone, wpływający na obniżenie poziomu cholesterolu. zawiera tradycyjne bakterie fermen- tacji jogurtowej (Streptococcus ther- mophilus i Lactobacillus bulgaricus) oraz sterole roślinne. Polecamy go wszystkim, a szczególnie tym z nas, którzy są szczególnie narażeni na wy- soki poziom cholesterolu we krwi. dLa łaSuchów w każdym wieku HUGO Cola i oranżada dwa nowe, odlotowe smaki wz- bogacone witaminą c! Wychodząc naprzeciw rodzicom, którzy troszczą się o zdrowie swoich pociech, irma Sokpol tego lata wprowadza spec- jalne, dziecięce wersje ulubionej przez najmłodszych coli i oranżady Sławomir Szotek z irmy Kontakt – Simon: Zdecydowanie największe nie- bezpieczeństwo d l a m a l u c h a stwarzają gniaz- dka elektryczne. N a j ł a t w i e j s z ą formą zabez- pieczenia przed porażeniem prądem jest zainstalowanie gniazdek wtykowych z przesłonami torów prądowych, uniemożliwiających najmłodszym domownikom wetknięcie obcych przedmiotów do gniazdka. Za- sada działania przesłon jest bardzo pros- ta – między torami prądowymi w mechanizmie gniazda a jego pokrywą, zamontowana jest „przesłona”, uchylająca się pod wpływem obu bolców wtyczki. To właśnie dzięki niej dzieci nie mają szans na wepchnięcie poje- dynczego przedmiotu do toru prądowego. Jeszcze bardziej bez- pieczne są gniazdka wtykowe z przesłonami torów prądowych oraz kluczem uprawniającym, dzięki któremu dostęp do gnia- zdka będą miały wyłącznie te urządzenia, których wtyczki zostaną zaopatrzone przez nas właśnie w odpowiedni klucz, który uchyla przesłony. dLa domu: Do domowej kuchni Maszynka do mielenia mięsa jest niezbędna w każdej kuchni – sma- czne delikatne klopsiki, aksamitne pasztety czy aromatyczne serniki i makowce – bez tych dań trud- no wyobrazić sobie codzienne i świąteczne posiłki. a co by było, gdyby ta sama maszynka potraiła nie tylko mielić, ale także szatkować i siekać warzywa, rozdrabniać orzechy, wyciskać sok z cytrusów, a nawet przecierać owoce na zdrowe dania i desery? Byłby to nowy model Zelmer 986, który polecamy wypróbować. zdrowa Skóra pod marką Hugo. Te dwa nowe, odlotowe smaki są nie tylko pyszne, ale przede wszystkim zdrowe, bo produkowane na bazie naturalnych soków owocowych z dodatkiem witaminy c! co ważne, cola dla dzieci nie posiada w swym składzie kofeiny. Soczki Hugo są niegazowane! O wrażliwą skórę dziecka należy dbać szczególnie. aby wakacje nie pozostały w pa- mięci malca jako czas, który musiał przesiedzieć w domu bądź pod parasolem, by chronić się przed słońcem, warto zadbać o najwyższą ochronę skóry dziecka. aksamitny balsam do opalania o różowym za- barwieniu z bardzo wysokim iltrem - SpF 60, gwarantuje maksymalną ochronę przeciwsłoneczną oraz op- tymalny poziom nawilżenia delikat- nej i wrażliwej skóry dziecka. Jest szczególnie polecany dla osób o bardzo jasnej karnacji ze skłonnością do oparzeń. ODPORNOŚĆ PRZEZ CAŁY ROK NOVORUTiN c Junior to nowoczesny pre- parat, dzięki któremu każda mama może dbać o to co najważniejsze - ZdROWie SWOJegO dZiecka. Novorutin c Junior zawiera witaminę c i wapń, które są potrze- bne w okresie jesienno-zimowym. Niestety zbyt często spożywamy ubogą w witaminy, długo przechowywaną, wy- soko przetworzoną żywność. dodatkowo przez większą część roku prze- bywamy w źle wietrzonych pomieszczeniach, wiele godzin spędzamy bez ruchu, co także negatywnie wpływa na kondycję organizmu. Zaś system odpornościowy dzieci uczęszczających do szkoły i przedszkola stoi przed dużym wyzwaniem. dlatego działanie organizmu należy wspomagać z zewnątrz. NOVORUTiN c Junior zawiera kompozycję witaminy c i wapnia. preparat można stosować przez cały rok, a w szczególności w okresie je- sienno-zimowym. NOVORUTiN c Junior ma pyszny smak. preparat jest w nowoczesnej formie lekko musujących na języku tabletek do ssania, które mile zaskoczą każde dziecko. NOVORUTiN c Junior jest wzbogacony super pysznym smakiem. U śmiech rodziców 3 PORADY & INSPIRACJE numeru Tatiana Ziemkowska malucha w przedszkolu i jak ich uniknąć brzucha, głowy, nocne moczenie się, podwyższona t e m p e r a t u r a , brak apetytu, z w i ę k s z o n a płaczliwość, stany lekowe i wiele in- nych. Już niebawem nasze małe Zuzie, Kamilki i Anki po raz pierwszy zapakują papcie do woreczka na sznurku i trzymając mamę czy tatę za rękę, wyruszą po raz pierwszy do przedszkola. I zarówno dzieci jak i rodzice spotkają się z niejednym problemem, który na szczęście można rozwiązać. w rzeczywistości. dzięki takiej zabawie to co nieznane nabierze dla malca wymiaru sce- nariusza rzeczywistego, a jak wiemy, dziecko, które wie, co go czeka, jest mniej przerażone i zdenerwowane. zabierz malucha na zakupy, po wyprawkę – opowiadanie o przedszkolu to jedno, a możliwość uczestni- czenia w rzeczywistych przygotowaniach do tego dnia spowoduje, że to, co dotychczas było odległą perspektywą, nabierze dla dziecka wymiaru rzeczywistego i namacalnego. 2 . i n a C Z e J niż w domu w przedszkolu wszy- stko jest inaczej – inna pani, dużo dzieci, inne jedzenie, inne pory posiłków, leżakowanie i nowe zabawki, które są wspólne z in- nymi dziećmi. malu- chom trudno jest szybko i bezboleśnie dostosować się do nowych warunków. Stąd bierze się ich niechęć, a ta z kolei bierze swoje początki w lęku przed nieznanym. Bo jak dziecko ma sobie wytłumaczyć fakt, że w domu nie musiało sypiać po obiedzie, a w przedszkolu – tak, że w domu mama zawsze pomagała się ubrać, a w przedszkolu – pani pomaga innym dzieciom? Jednym słowem świat malucha zostaje odwrócony do góry nogami, a nikt z nas przecież tego nie lubi! Co można zrobić: Jeśli zauważysz u dziecka kilka w y s tę p u j ą c yc h j e d n o c z e ś n i e objawów, i, po- mimo upływu c z a s u w i e l k ą , nie słabnącą, a wręcz nasilającą się niechęć do p r z e d s z k o l a , zastanów się poważnie, czy maluch nie pła- ci zbyt wysokiej ceny za bycie p r z e d s z k o l a k - iem? Porozma- wiaj przede wszystkim z wychowawczyni w przedszkolu, pedagogiem czy psycholo- giem dziecięcym (w przedszkolu jest jeśli nie na stałe, to w wyznaczonych dniach), wspólnie postarajcie się dojść do przyczyny takiego stanu rzeczy. uważnie słuchaj dziecka. małe dzieci jeszcze nie potraią nazywać uczuć i ich rozpoznawać, zatem nie spodziewaj się, że Twój malec w punktach wyłuska ci powody dla których nie chce chodzić do przedszkola. dzieci za to wiele potraią powiedzieć „między wie- rszami”, niezamierzenie. dlatego uważnie słuchaj, co maluch mówi podczas zabawy, rysowania, zadawaj też proste pytania dotyczące przedszkola, ale nic na siłę. Gdy uzyskasz informacje – dokładnie je przeana- lizuj i spróbuj zmienić czy naprawić to co nie działa. Jednak pamiętaj, że podstawą su- kcesu w tej kwestii jest dobra komunikacja pomiędzy rodziną i przedszkolem. 4. maluCh biJe inne dZieCi Trzylatki są na takim etapie rozwoju, że intensywniej niż dzieci w innym wieku wyrażają swoje emocje, również te negaty- wne. Poprzez agresję próbują uzyskać uwagę dorosłych, sprawdzić granice, do których mogą się posunąć, jak również swoją siłę izyczną. a znajdując się w nowym otoczeniu, dochodzi do tego lęk i chęć znalezienia swojego miejsca w grupie. Pierwsze dni w przedszkolu to zarówno dla maluszków jak i rodziców trudny czas, od którego zależy bardzo wiele – czy dziecko zadomowi się w przedszkolu, czy będzie chętnie tam chodziło, czy wręcz odwrotnie – każdy poranek będzie kojarzył się dzieciom z zesłaniem, a rodzicom z koszmarem i bra- kiem perspektyw na poprawę. Tymczasem bardzo wiele można zdziałać odpowiednio przygotowując zarówno dziecko jak i siebie do tego pierwszego kroku ku dorosłości, ja- kim jest pójście do przedszkola. 1. Ja się boJę! Pierwsze wyjście spod skrzydeł mamy i taty i pozostanie w obcym nowym miejscu (przedszkolu) na wiele godzin to ogromne przeżycie dla każdego dziecka. maluchy idą trochę w nieznane (opowiadania mamy i taty na temat przedszkola to niewiele), ich świat przewraca się do góry nogami, wszystko jest nowe i nieznane, a co za tym idzie – budzi ogromny lęk i niechęć. Stąd problem bicia innych dzieci w przed- szkolu wcale nie jest taki rzadki. stydza, nie nawiązuje żadnych kontaktów z rówieśnikami, nie uczestniczy w sposób ak- tywny w zajęciach, a wychowawczyni unika jak ognia, warto się zastanowić, czy maluch jest nadmiernie nieśmiały. Co można zrobić: zastanów się, czy taki stan rzeczy nie wynika z usposobienia dziecka odziedziczonego po kimś z rodziny (przypomnijcie sobie w gro- nie rodzinnym jacy byliście w wieku przed- szkolnym). Być może okaże się, że dziecko wcale nie cierpi na nieśmiałość, jest jedynie wyciszone, spokojne i nie czuje się z tym źle. Jeśli natomiast dojdziesz do wniosku, że nieśmiałość malca nie jest jego cechą wrodzoną, postaraj się uaktywnić dziecko, spowodować, by czuło się ono pewniej w grupie rówieśników. zapraszaj do domu znajome dzieci, przy tym pamiętaj, by ich ilość nie była zbyt duża, i że to Ty musisz zainicjować zabawę. Jeszcze przed inauguracją w przedsz- kolu staraj się zainicjować krótkie rozłąki. zostawiaj dziecko w towarzystwie do- brze znanej mu osoby najpierw na krótko, potem stopniowo wydłużaj czas Twojej nieobecności. dobrze jest, jeśli znasz chociażby jedno dziecko, które będzie chodziło do tej samej grupy co Twoja pociecha – raźniej zostawać w nowym otoczeniu z kimś, kogo znamy. będą obowiązywały w przedszkolu. chodź z dzieckiem na spacer o zbliżonej do przedsz- kolnego spaceru porze. w miarę możliwości staraj się więcej czasu spędzać z dzieckiem w towarzystwie innych dzieci – zachęcaj malucha do wspólnej za- bawy i dzielenia się zabawkami. 3. więCeJ tam Co można zrobić: Jeśli zaobserwujesz agresywne zachow- anie u swojej pociechy, nie krępuj się powiedzieć o tym wychowawczyni – nie tylko Twoje dziecko ma z tym problem, a doświadczona wychowawczyni na pewno będzie znała sposoby jak poradzić sobie z agresją malucha. rozmawiaj z dzieckiem na temat jego agresji. Staraj się skupić jego uwagę na skutkach jakie niesie za sobą ta- kie zachowanie, na uczuciach osoby posz- kodowanej, uwrażliwiaj go na doznania in- nych osób. Pomocne może być również zachęcanie dziecka do opiekowania się kimś słabszym, wpajanie poczucia odpowiedzialności za inną osobę. może się również okazać i tak, że agresywny w domu maluch wcale nie da się poznać z tej strony w przedszkolu, bowiem często się zdarza, że pozwalający na atak w stosunku do innych osób maluch robi to tylko w obecności rodziców, nie odważy się za to na taki czyn w obecności wychowawczyni grupy. 5. nieśmiały maluCh każdy maluch idący do przedszkola po raz pierwszy jest nieśmiały. Jednak jeśli po jakimś czasie Twoje dziecko stale się zaw- Co można zrobić: zanim nadejdzie ten wielki dzień, zapoznaj dziecko z przedszkolem – skorzystaj z możliwości, jaką daje placówka: uczęszczaj z dzieckiem na spotkania adaptacyjne (trwają około dwóch godzin), podczas których możecie swobodnie poruszać się po przed- szkolu, zapoznać się z paniami, kuchnią, salą zabaw, zabawkami, którymi dziecko będzie się bawić. Bawcie się w przedszkole. Niech miś, lalka czy innaulubionazabawkamaluchaidziedoprzed- szkola. Postaraj się, aby w zabawie kreować scenariusz bliski temu, który odbędzie się nie póJdę! okres protestów przed pójściem do przedsz- kola może mieć różną długość. Jedne dzieci radzą sobie szybciej, innym zaaklimatyzo- wanie się w nowym miejscu zajmuje znacz- nie więcej czasu. i poza jawnym sprzeciwem, płaczem i rozpaczą może przybrać również objawy psychosomatyczne – kłopoty z za- sypianiem lub porannym wstawaniem, bóle Co można zrobić: dowiedz się w przedszkolu jaki jest dokładny rozkład dnia w grupie, do której trai Twój maluch i postaraj się dopasować dzień dziecka do tego rozkładu. Pory posiłków i leżakowania przesuń na te godziny, które c.d. na str. 6 U śmiech U śmiech PORADY & INSPIRACJE rodziców rodziców temat 10 najczęstszych kłopotów PORADY & INSPIRACJE numeru oferta dla kSiĄżeczki, kTóre BawiĄ i uczĄ! Tatiana Ziemkowska 6. nie potrafię sam! Trzylatki potraią same wykonać już dużo czynności, jednak nie potraiłyby zadbać o wszystkie swoje potrzeby w pełni. Podsta- wowe umiejętności, które dziecko dobrze jest, jeśli potrai wykonać samodzielnie, to: ubranie się, założenie butów, posługiwanie się kubkiem, łyżką, jedzenie, korzystanie z toalety. Jeśli twoja pociecha nie radzi sobie z tymi zadaniami, jeszcze masz trochę czasu, by nadrobić zaległości. Co można zrobić: Traktuj dziecko zgodnie z jego możliwościami – trzylatek potrai być samodzielny w pewnych dziedzinach, więc nie uniemożliwiaj mu tego. Stwarzaj okazje do samodzielnego mycia, ubierania się, jedzenia. Nie zakładaj, że jeśli mu nie pomożesz, to zmarznie podczas ubierania się, pozostanie głodny podczas obiadu czy też nie umyje się dokładnie. uzbrój się w cierpliwość – pokonywanie nowych dla dziecka wyzwań wymaga czasu i cierpliwości. Bądź też konsekwentna. Nie komentuj, jeśli dziecku się nie udaje – to zniechęca i nie wyręczaj go na każdym kroku. Nie poddawaj się, jeśli dziecko oświadcza: „ja tego nie potraię”, zawsze możesz pomóc i na koniec koniecznie pochwalić. 7. kłopoty Z leżakowaniem Niektóre trzylatki jeszcze bardzo potrzebują popołudniowej drzemki, inne – nie. Niezależnie od tego w wielu przedszkolach leżakowanie jest obowiązkowe. Jeśli oba- wiasz się, że pora odpoczynku będzie za dużym stresem na początku dla twojego dziecka, rozważ możliwość odbierania go z przedszkola przed leżakowaniem. unikniesz problemu, ale tylko na jakiś czas, bowiem tak czy inaczej trzeba będzie stawić mu czoła. Co można zrobić: dokładnie opisz dziecku na czym będzie polegało leżakowanie w przedszkolu, wiedza na ten temat znacznie ułatwi pogodzenie się z nim. Jeśli Twój maluch nie kładzie się w ciągu dnia w domu – postaraj się jednak wyciszyć go o zbliżonej do leżakowania w przedsz- kolu porze. wytłumacz dziecku, że wcale nie musi spać, jeśli nie ma na to ochoty – wys- tarczy, jeśli poleży cichutko, posłucha bajki, którą mu przeczytasz, bądź obejrzy ulubione książeczki. Jeśli obiecasz dziecku, że odbierzesz go z przedszkola przed leżakowaniem, dotrzymaj obietnicy. 8. nieJadek w prZed- sZkolu wielu rodziców boryka się z problemem niejadka, szcze- gólnie, jeśli taki maluch idzie do przedszkola. Jednak nie wszystkie niejadki pozostają nimi przekraczając próg przedszkola. Jedzenie w to- warzystwie to zupełnie inna przyjemność, niż samemu w domu. dlatego często niejadki w domu przestają nimi być w przedszkolu. Jeśli jednak problem pozostaje, nie warto tak bardzo się zamartwiać tym, że dziecko nic nie zje w placówce. w większości przedszkoli maluchy są tra- ktowane inaczej niż dzieci ze starszych grup. Na pory karmienia do wychowaw- czyń maluchów dołączają inne osoby do pomocy: ku- charki, pomoc kuchenna, żeby pomóc maluszkom w posiłku (czasem też dokarmić). Co można zrobić: Jeśli masz pewność, że dziecko nie zje śniadania w przedszkolu – podaj je w domu. Po przyjściu zaś do domu można podać mal- cowi drugi obiad – będziesz mieć pewność, że dziecko zjadło przynajmniej jeden ciepły posiłek. w przedszkolu, zanim maluszek pójdzie do grupy, czytajcie razem jadłospis na dzisiejszy dzień. Staraj się zachęcać dziecko do jedze- nia podkreślając, co dobrego dziś na niego czeka. Jeśli wiesz, że dziecko na pewno nie zje jakiejś potrawy – uprzedź personel przedszkola, żeby nie zmuszali malucha do jedzenia. czasem skuteczne jest umawianie się z dzieckiem, że dziś na pewno postara się zjeść cały obiad. 9. Jeśli dZieCko Jest alergikiem alergia to coraz częstszy problem dzieci w przedszkolu, dlatego też placówki coraz większą uwagę poświęcają temu proble- mowi. Co można zrobić: Na kartce napisz te produkty, które dziecko nie może jeść. omów to dokładnie z wy- chowawczyni. ustal też bardzo dokładnie, od kogo personel przedszkola ma czerpać in- formacje w razie wątpliwości (czasem panie, nie pamiętając, pytają dziecko czy może jeść nauka Ze słonikiem bibu Zeszyty oprócz rozmaitych zadań ćwiczących logiczne myślenie i spostrzegawczość, zawierają cztery obrazki do uzupełnienia wspaniałymi nalepkami. Cena: 6,99 zł nauka to świetna zabawa! dany produkt) – najlepiej, żeby to była jedna osoba z rodziny (mama czy tata, babcie nie zawsze znają szczegóły). uważnie śledź cotygodniowy jadłospis w przedszkolu i jeśli pojawi się w nim produkt, na który twoja pociecha jest uczulona, pytaj, co dostanie w zamian. 10. mokry problem mokre majteczki i rajstopki zdarzają się też takim maluchom, które bardzo dobrze opanowały sztukę korzystania z toalety. Przyczyn jest kilka: stres związany z nowym miejscem, nowe, zupełnie inne niż w domu toalety, szkoda czasu na toaletę (zabawa jest znacznie ciekawsza), czasem dziecko po prostu nie zdąży… dydakTyczNe PrzyGody ĆwiczeNia dLa Przed- SzkoLaków cena: 7,99 zł Co można zrobić: w czasie dni adaptacyjnych koniecznie pokaż malcowi przedszkolną łazienkę, zachęć dziecko, by z niej samodzielnie skorzystało. To co znane nie będzie już budziło takiego lęku i niechęci. Nie karć i nie wyśmiewaj dziecka, jeśli zdarzy mu się wypadek. ucz samodzielności, by dziecko pewnie czuło się zarówno zdejmując jak i zakładając ubranie. ubieraj dziecko do przedszkola w rzeczy łatwe do zdjęcia (np. spodenki na gumce za- miast trudnych do odpięcia guzików, pasków i ogrodniczek). 4 książeCZki Z misiem marCelkiem Razem z misiem Marcelem i jego przyjaciółmi dziecko przyjemnie i pożytecznie spędzi czas. Seria kolorowych ciekawych książeczek, w której każdy sześciolatek znajdzie coś dla siebie. Będzie poznawał nowe słowa, liczył obrazki, szukał jednakowych elementów. Bawiąc się, przygotuje się do nauki w szkole. Cena: 6,99 zł książki do nabycia w księgarniach i na stronie internetowej www.olesiejuk.pl Poleca U śmiech PORADY & INSPIRACJE rodziców przedszkoli temat |
Menu
|