Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE
Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne w DSM- IV
Definicja upośledzenie umysłowe, jako OBNIŻENIE OGÓLNEJ SPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ ZNACZĄCO PONIŻEJ ŚREDNIEJ, KTÓREMU TOWARZYSZY WYRAŹNE OGRANICZENIE FUKNCJI ADAPTACYJNYCH”, w pewnych zakresach umiejętności, takich jak:
ü dbanie o siebie,
ü praca,
ü zdrowie,
ü bezpieczeństwo.
Objawy charakterystyczne dla powyższej diagnozy muszą wystąpić przed 18 rokiem życia. Ujawniające się po 18 roku życia cechy upośledzenia umysłowego uważane są za przejawy otępienia.
Upośledzenie umysłowe określa się w kategoriach:
ü poziomu wykonania,
ü poziomu inteligencji.
Definicja w DSM-IV nie opisuje czynników sprawczych tzn:
ü biologicznych,
ü społeczno – kulturowych,
ü psychologicznych, czy też kombinacji powyższych, które mogą stanowić pierwotne przyczyny powstałego zaburzenia.
Upośledzenie umysłowe zakodowane jest na osi II DSM-IV. Może wystąpić jako specyficzny typ zaburzenia lub współwystępować z innymi zaburzeniami (wyodrębnionymi na I albo na II osi DSM-IV).
Liczba pierwszych rozpoznań upośledzenia umysłowego w przedziale wiekowym 5-6 lat wyraźnie wzrasta. Najwięcej rozpoznań jest wśród 15-latków, u starszych dzieci gwałtownie spada. Czas naturalnego wzrostu wymagań życiowych to czas, w którym najczęściej jest rozpoznawane upośledzenie umysłowe. We wczesnym dzieciństwie jednostkę z osłabioną zdolnością intelektualną uznaje się za normalną. Trudności natury intelektualnej zaczynają być bardziej widoczne, gdy dziecko przekracza próg szkoły. Wówczas zostaje poddane diagnozie. Dzieci z niewielkim upośledzeniem objęte odpowiednim programem nauczania w swojej grupie mogą opanować podstawowe umiejętności szkolne i osiągnąć satysfakcjonujący poziom przystosowania społecznego, a tym samym pozbywają się tożsamości osoby upośledzonej umysłowo.
Stopnie upośledzenia umysłowego
- Arbitralny – nieuzasadniony, narzucający swoje zdanie, apodyktyczny,
- Pragmatyczny – praktyczny, oparty na faktach.
Zgodnie z DSM-IV wyróżnia się 4 stopnie upośledzenia umysłowego
Stopień upośledzenia umysłowego a zakres wartości II
Rozpoznanie stopnia upośledzenia umysłowego
Zakres ilorazu inteligencji
Lekkie upośledzenie
Umiarkowane upośledzenie
Znaczne upośledzenie
Głębokie upośledzenie
50-55 do około 70
35-40 do 50-55
20-25 do 35-40
poniżej 20-25
Stopnie upośledzenia umysłowego określane są za pomocą wystandaryzowanych testów. Testy te nie są nieomylne a na ich wykonanie wpływa wiele czynników tj:
ü motywacja,
ü zmęczenie,
ü aktualny stan zdrowia.
Należy pamiętać, że utworzone testy miały z góry określony cel tzn. dla przewidywania przyszłych osiągnięć dzieci w nauce. A zatem mówiąc o różnych stopniach upośledzenia umysłowego mówimy przede wszystkim o zdolności osiągania sukcesów w nauce szkolnej.
Cytowana na wstępie za DSM-IV definicja upośledzenia umysłowego, („obniżenie ogólnej sprawności intelektualnej znacząco poniżej średniej) znajduje bezpośrednie przełożenie na wartości ilorazu inteligencji znajdujące się o 2 odchylenie standardowe wynosi 15. Zatem wartość ilorazu inteligencji około 70 jest wartością odległą od średniej o około 2 odchylenia standardowe.
Położenie nacisku na wartość ilorazu inteligencji ma sens w odniesieniu do jego niskich wartości, ponieważ osoba z II około 50 będzie ujawniała poważne braki w zachowaniu adaptacyjnym, natomiast przy wyższych wartościach ogólne zachowania adaptacyjne wydają się niezależne od poziomu inteligencji. Reasumując niektóre osoby z ilorazem inteligencji niższym, funkcjonują lepiej niż osoby z wyższym. Nie bez znaczenia staje się fakt, iż zróżnicowanie środowisk społecznych ma wpływ na zachowania adaptacyjne jednostki, co uwidocznione zostaje w innej części definicji upośledzenia umysłowego, „…któremu towarzyszy wyraźne ograniczenie funkcji adaptacyjnych”.
Lekkie upośledzenie umysłowe
Osoby z lekkim upośledzeniem umysłowym stanowią najliczniejszą grupę osób, u których rozpoznano upośledzenie umysłowe. Osoby z tej grupy są „zdolne do uczenia się„, a ich poziom intelektualny porównywalny jest z poziomem dzieci w wieku 8-11 lat. Nie traktujmy tego dosłownie – znaczy to tyle, że osoba dorosła wykonuje test inteligencji jak przeciętny 10-latek. Przystosowanie społeczne osób zbliżone do poziomu przystosowania w okresie dojrzewania. Wymagają pewnego dozoru, ponieważ mają ograniczoną zdolność przewidywania.
Osoby ociężałe i lekko upośledzone z odpowiednio wczesnym rozpoznaniem i specjalistyczną pomocą przy współpracy domu, szkoły mogą osiągnąć wystarczający poziom przystosowania społecznego, opanować podstawy wiedzy i nauczyć się prostych umiejętności, aby stali się samodzielnymi członkami społeczeństwa.
Umiarkowane upośledzenie umysłowe
Można je opisać słowami „zdolne do wyćwiczenia prostych czynności”. Są w stanie zdobyć umiejętności tj. gotowanie czy inne mało skomplikowane zajęcia, według otrzymanej instrukcji. W życiu dorosłym uzyskują poziom intelektualny dziecka w wieku 4-7 lat.
ü niektóre osoby mogą nauczyć się czytać i pisać,
ü radzą sobie z prostymi przekazami języka mówionego,
ü uczą się bardzo wolno – proces tworzenia pojęć bardzo ograniczony,
ü wyglądają niezdarnie i nie zgrabnie, ciało często zdeformowane,
ü koordynacja ruchów słaba,
ü niekiedy bywają agresywne i wrogie częściej jednak przyjazne,
ü bardzo rzadko stwierdza się u nich wyjątkowe zdolności np.: muzyczne.
Jeśli rozpoznanie nastąpiło stosunkowo wcześnie i stworzono właściwe warunki treningu umiejętności, osoby z takim upośledzeniem mogą osiągnąć przy współpracy rodziny częściową samodzielność w zakresie dbania o siebie, akceptowalnego zachowania by móc żyć z renty w rodzinie lub środowisku chronionym.
Znaczne upośledzenie umysłowe
Osoby te pozostają zależne od opieki innych
ü duży niedorozwój motoryczny,
ü niedorozwój mowy,
ü zaburzenia sensoryczne,
ü upośledzenie ruchowe,
ü w małym stopniu opanowują czynności higieny osobistej i samoobsługi,
ü trening prowadzi do opanowania pozostałych zajęć, ale pod nadzorem.
Głębokie upośledzenie umysłowe
Do opisu tych osób stosuje się również określenie a brzmi ono następująco „upośledzenie wymagające wspierania czynności życiowych”.
ü głęboki deficyt zachowań adaptacyjnych,
ü brak zdolności opanowania najprostszych zadań,
ü brak mowy lub szczątkowe jej używanie,
ü deformacje fizyczne,
ü patologia ośrodkowego układu nerwowego,
ü opóźnienia wzrostu,
ü napady drgawkowe,
ü mutyzm,
ü głuchota,
ü inne anomalie fizyczne,
ü pod opieką przez całe swoje życie,
ü żyją krótko, są chorowite i mają niską odporność.
Głębokie i znaczne upośledzenie umysłowe są na ogół rozpoznawane we wczesnym dzieciństwie na podstawie wyraźnych deformacji, opóźnionego rozwoju. Mimo wszystkich swoich ograniczeń osoby te są najczęściej lojalne, wdzięczne i czułe wobec innych.
Do niedawna Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (sponsor DSM-IV) i Amerykańskie Towarzystwo Badań nad Upośledzeniem Umysłowym (AAMR) były zgodne, co do definicji upośledzenia umysłowego. W 1992 AAMR zakwestionowało definicję podaną w DSM-IV
ü przyjmując wartość ilorazu inteligencji równą 75 jako punkt graniczny (poszerzając tym samym listy osób upośledzonych umysłowo),
ü określenie dotyczące stopni upośledzenia, zastąpiono określeniami powiązanymi z rodzajem opieki: dorywcza, ograniczona, rozszerzona i stała,
ü AAMR wprowadza także rewizje dotyczące standardów procedur diagnostycznych.
AAMR spotyka się z krytyką i wydaje się, że ich intencją było rozszerzenie listy usług specjalistycznych dla osób upośledzonych.
... |
Menu
|