UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE W STOPNIU LEKKIM, Pedagogika, Logopedia

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE W STOPNIU LEKKIM

 

CHARAKTERYSTYKA

 

Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim (I.I. 52 – 67):

- niedorozwojowi ulegają u nich przede wszystkim czynności poznawcze (spostrzeganie, uwaga, wyobraźnia, pamięć, myślenie i orientacja społeczna)

- spostrzeganie

              - osoby te spostrzegają wolniej

              - spostrzeganie mniej dokładne i w węższym zakresie

              - spostrzeżenia są niesprecyzowane

- pamięć

              - dobra pamięć mechaniczna (zdarzają się czasami przypadki wybitnej „pamięci fotograficznej”)

              - słaba pamięć logiczna i dowolna

              - uczy się bez zrozumienia

              - posiada wolne tempo uczenia się

              - zapamiętuje piosenki i wiersze

- wyobrażenia są mniej dokładne

- nie rozumieją wielu słów (zwłaszcza określających przedmioty) oraz bardzo złożonych i skomplikowanych zjawisk

- mają trudności w wyrażaniu swoich myśli i rozumieniu wypowiedzi innych osób

- często nie potrafią wykrywać istotnych różnic i podobieństw między przedmiotami

- trudności w wydawaniu sądów i wyciąganiu wniosków

- uwaga

              - uwaga dowolna jest dobrze skoncentrowana na materiale konkretnym

              - jednostka krótko i słabo koncentruje się na treściach abstrakcyjnych, trudnych do zrozumienia

              - ograniczony czas uwagi.

- mowa rozwija się późno

              - występują częste wady wymowy

              - mały zasób słownictwa przyczynia się do trudności z wypowiadaniem myśli, formułowaniem wypowiedzi

              - pojedyncze wyrazy wypowiada do 3 roku życia, zdania między 5-6 rokiem życia

              - pojawiają się częste agramatyzmy

- myślenie

              - jednostka ma małą samodzielność myślenia

              - dominuje myślenie konkretno-obrazowe nad pojęciowo-słownym

              - upośledzone jest abstrahowanie, uogólnianie, porównywanie oraz rozumienie przyczynowo-skutkowe,

                wnioskowanie i tworzenie pojęć

- dominuje słaby krytycyzm, ograniczona zdolność do samokontroli

- w wieku od 15 do 21 lat osiąga wiek inteligencji równy 8 do 12 lat

- opóźniony rozwój ruchowy (motoryka)

              - siada pod koniec 1 roku życia

              - chodzi pod koniec 2 roku życia

              - wykazuje brak precyzji ruchów oraz ruchy mało skoordynowane

              - jest zdolny opanować w pełni czynności samoobsługowe oraz czynności zawodowe i dobrze je

                wykonywać

- rozwój emocjonalno-społeczny

              - jednostka wykazuje osłabioną kontrolę emocji, popędów, dążeń

              - jest zdolna do okazywania uczyć wyższych

              - wykazuje utrudnione przystosowanie społeczne

- dziecko z upośledzeniem w stopniu lekkim może uczęszczać do przedszkola masowego lub przedszkola z oddziałami integracyjnymi

- najkorzystniejszą formą nauczania jest szkoła podstawowa specjalna lub szkoła podstawowa z oddziałami integracyjnymi oraz szkoła zawodowa specjalna

- dorosły może pracować w wyuczonym zawodzie w zwykłych zakładach lub zakładach pracy chronionej

- według J. Sowy osoby upośledzone w stopniu lekkim:

              - nie rozumieją bardziej skomplikowanych zjawisk i sytuacji trudnych, których nie potrafią rozwiązać

              - z reguły nie podejmują działań z własnej inicjatywy, lecz starają się naśladować innych

              - w rozwiązywaniu swoich problemów nie potrafią wykorzystać własnego doświadczenia, lecz stosują

                metodę prób i błędów

              - w ich działaniu brak jest planowości, inwencji i samodzielności

              - często podejmują działania pod wpływem aktualnego nastroju, emocji, nie przewidując dokładnie skutków

                swoich decyzji

              - charakteryzują się niezrównoważeniem emocjonalnym.

 

 

Obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego w DSM IV:

- 69-55 IQ Wechslera

- poziom intelektualny charakterystyczny dla 12 roku życia

- osoby takie są samodzielne i zaradne społecznie, nie powinny jednak wykonywać zawodów wymagających podejmowania decyzji, ponieważ nie osiągnęły etapu myślenia abstrakcyjnego w rozwoju poznawczym

- życie rodzinne przebiega bez trudności

- w socjalizacji mogą nabywać zaburzeń osobowościowych, ze względu na atmosferę otoczenia i stosunek innych

- przy intensywniejszym treningu poznawczym w dłuższym czasie osoby z upośledzeniem w stopniu lekkim osiągają podobne wyniki co osoby z przeciętnym IQ

- do 12 r. ż. brak różnic rozwojowych.

 

 

 

Niepełnosprawność intelektualna w ICD-10

1. istotnie niższe od przeciętnego funkcjonowanie intelektualne

- iloraz inteligencji zbliżony do 70 lub mniej, określany za pomocą indywidualnie dobranych testów inteligencji

2. współwystępujące deficyty lub upośledzenie zdolności przystosowania przynajmniej w dwóch spośród wymienionych dziedzin:

- porozumiewania się

- zaradności osobistej

- prowadzenia domu

- stanowienia o sobie

- umiejętności interpersonalnych

- korzystania ze źródeł wsparcia społecznego

- możliwości uczenia się, pracy, wypoczynku, dbania o zdrowie i bezpieczeństwo

3. Początek przed 18 rokiem życia.

 

 

 

Osoby upośledzone w stopniu lekkim:

- I.I. 55-69 (skala Wechslera)

- jako jednostki dorosłe nie przekraczają poziomu rozwoju 12-letniego dziecka o prawidłowym rozwoju umysłowym- - ich dojrzałość społeczna nie przekracza poziomu 17-letniej młodzieży normalnej

- niedorozwojowi ulegają przede wszystkim czynności poznawcze (spostrzeganie, wyobraźnia, pamięć, uwaga, myślenie i orientacja społeczna)

- spostrzegają wolniej, mniej dokładnie i w węższym zakresie

- występuje u nich upośledzenie:

              - percepcji kształtów geometrycznych

              - zdolności do analizy i syntezy wzrokowej elementów tworzących figury geometryczne

              - percepcji wzrokowej stosunków przestrzennych

- wyobrażenia jednostek upośledzonych umysłowo są mniej dokładne

- posiadają one także słabszą pamięć logiczną, zarówno świeżą jak i trwałą – stąd trudności tych dzieci w trwałym zapamiętaniu treści powiązanych logicznie

- pojawiają się zmyślenia i konfabulacyjne uzupełnienia luk pamięciowych

- uboższy zasób słów, przy czym słownictwo bierne bogatsze jest od czynnego

- u dzieci w młodszym wieku szkolnym występują wady wymowy (dyslalie), które często wpływają na powstanie napięć emocjonalnych a te z kolei mogą pogłębiać trudności w porozumiewaniu się z otoczeniem

- u osób lekko upośledzonych umysłowo występuje uwaga dowolna

- powoli w wyniku postępującego wieku życia oraz nauczania, wzrasta trwałość tej uwagi a także jej podzielność

- jest upośledzone przede wszystkim myślenie abstrakcyjne – ma charakter myślenia konkretno-obrazowego

- nie rozumieją oni wielu słów, zwłaszcza symbolizujących przedmioty oraz bardzo złożone i skomplikowane zjawiska

- mają często trudności w wyrażaniu swoich myśli i rozumieniu wypowiedzi innych osób

- potrafią wnioskować tylko z prostych stanów rzeczy

- słabo uświadamiają sobie podczas wnioskowania związek, jaki zachodzi między wnioskiem a przesłankami

- zasadniczą cechą ich wnioskowania jest mniejszy krytycyzm

- istotne obniżenie ogólnego poziomu rozwoju motoryki i nierównomierne upośledzenie poszczególnych cech motoryki – najbardziej upośledzone są: precyzja, szybkość ruchów i umiejętność wykonywania ruchów równoczesnych, mniej koordynacja statyczna

- jednostki z reguły nie podejmują działań z własnej inicjatywy, lecz starają się naśladować innych

- w rozwiązywaniu swoich problemów nie potrafią wykorzystać własnego doświadczenia, lecz stosują metodę prób i błędów

- w ich działaniu brak jest planowości, inwencji i samodzielności

- często podejmują działania pod wpływem aktualnego nastroju, emocji, nie przewidując dokładnie skutków swoich decyzji

- w porównaniu z osobami normalnymi częściej występuje niestałość emocjonalna, impulsywność, agresywność

- jednostka niedomaga w zakresie mechanizmów kontroli

- samoocena niestabilna i nieadekwatna

- mają gorszą samokontrolę

- jednostki te potrafią troszczyć się o siebie i innych

- same dbają o swój ubiór i wygląd

- opanowują umiejętność czytania, pisania, operowania pieniędzmi

- kończą szkołę specjalną, zdobywają zawód, który wykonują

 

 

 

Obraz dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim:

- myślenie

              - pozostaje w fazie myślenia konkretno-wyobrażeniowego

              - odpowiada cechom myślenia i rozumowania przedoperacyjnego

              - dzieci upośledzone w stopniu lekkim potrafią dokonywać pewnych operacji logicznych, takich jak:

                klasyfikacja, szeregowanie, dodawanie, mnożenie, przyporządkowanie – pod warunkiem odwołania się do

                konkretu

              - najbardziej upośledzony jest rozwój myślenia abstrakcyjnego

              - brak jest wyższych form myślenia

              - charakterystyczna jest nieudolność syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości i wiązania ich w

                logiczną całość, a stąd wypływa ubóstwo wnioskowania i sądów

- spostrzeganie

              - cechuje je synkretyzm, globalne ujmowanie faktów, zjawisk, obserwowanych obiektów poznania

              - zakres spostrzegania jest wąski, tj. w tym samym czasie dziecko lekko upośledzone umysłowo

                spostrzega mniej przedmiotów, niż dziecko z rozwojem prawidłowym

              - zaburzenia wiążą się z niedojrzałością percepcyjną, ze słabo rozwiniętą funkcją analizy i syntezy

- uwaga

              - jest głównie mimowolna

              - wraz z wiekiem i nauczaniem wzrasta trwałość uwagi dowolnej

              - często bywa rozproszona i przyciągana przez bodziec intensywniejszy lub niezwykły

              - trudności w dłuższym koncentrowaniu się na określonym przedmiocie lub czynności

              - mała podzielność uwagi

              - wzmożone występowanie odruchu orientacyjnego

- wyobrażenia

              - powstają poprzez wznawianie w korze mózgowej śladów powstałych po działaniu poprzednich bodźców

              - są bardzo powierzchowne

- pamięć

              - jest słabo rozwinięta

              - trudności z zapamiętywaniem i odtwarzaniem

              - nowy materiał przyswajany jest bardzo wolno i wymaga wielokrotnych powtórzeń

              - zaburzona jest głównie pamięć logiczna, mniej zaś mechaniczna

- mowa

              - często pod względem formy i składni nie różni się od mowy dzieci w normie intelektualnej

              - jest uboga w pojęcia abstrakcyjne, ze względu na trudności w przyswajaniu i rozumieniu ich sensu

              - uboższy zasób słów przy przewadze słownictwa biernego nad czynnym

- emocje

              - sztywność oraz małe zróżnicowanie

              - słabo rozwinięta zdolność opanowywania popędów

              - występuje niedorozwój uczuć wyższych, związany z brakiem zdolności do rozumienia pojęć

                abstrakcyjnych

              - brak przeżyć emocjonalnych, wiążących się z zainteresowaniami i działalnością poznawczą

              - nieadekwatność emocji, związana z brakiem możliwości odróżniania spraw istotnych od błahych

- zachowanie

              - charakteryzuje się impulsywnością, brakiem przemyślenia, konsekwencji i przewidywania

              - sposób działania i reagowania zależy przede wszystkim od temperamentu

              - brak inicjatywy i samodzielności, łatwe uleganie sugestii

              - bierność, słaba ruchliwość psychiki i słaby krytycyzm

- charakterystyczne cechy sfery emocjonalno-motywacyjnej

              - oczekiwanie niepowodzenia

              - uzależnienie się od otoczenia zewnętrznego, wyuczona bezradność

              - wysoki i bardzo wysoki poziom lęku

              - zaburzenia typu zahamowania lub nadpobudliwość

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.