Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
WYKŁAD I
Tendencje upowszechniania eduk przedszkolnej dla dzieci na świecie .W Pollsce-tendencja odwrotna.
PEDAGOGIKA WCZESNOSZKOLNA –PRZEDMIOT BADAŃ I PERSPEKTYWY ROZWOJU W ŚWIECIE ZMIAN WEDUKACJI ELEMENTARNEJ -subdyscyplina pedagogiczna,która zajmuje się problematyka kształcenia i wychowywania dzieci w wieku wczesnoszkilonym. :część ogólna (teorie, koncepcje,syntezy),część szczegółowa(metodyka-edukacja mat,językowa,przyrodnicza,artystyczna,fizyczna) *podejście pryncypialno -dedukcyjne(szukanie rozwiazań w koncepcjach,poza praktyką edukacyjną) *podejsie dynamiczno-indukcyjne(pochylanie się nad praktyka eduk,obserwowanie tego co się dzieje w szkole i szukanie sposobów dzialania i weryfikowanie na bieżąco tych działań.sposoby te się ciągle zmieniają tzw.permanentna refleksja nad celami kształcenia #nauczyciel –refleksyjnym praktykiem( musi tworzyc własne teorie) #metodyka musi spotkac się z praktyka na drodze refleksji nad celami kształcenia
RELACJE MIEDZY FAKTAMI (DANYMI ) I ICH WYJASNIENIAMI S.A. 4 RODZAJE ZWIAZKÓW:
*modele teoretyczne-model>poszukiwanie danych tworzone sa w 1 dziedzinie wiedzy(np.psychologii) i przenoszone na inne (mniej zaawansowane w rozwoju np.pedagogice). Próbuje koncepcje zastosowac w praktyce .Szukanie ilustracji dla koncepcji teoretycznej. Stosuje model teoretyczny w koncepcji , poczucie pewności i słuszności ,,jedynej ‘’ metody
*teorie dedujkcyjne-teoria>fakty logicznie uporządkowane systemy teoretyczne.Możliwy kierunek dwustronny..Mam opis rzeczywistości (zamkniety w teorii) i zmian czego w tej teorii mam poszukiwac.Próba weryfikacji teoretycznych załozen w praktyce, modyfikacji teorii- dzialanie w dwie strony. *teorie funkcjonalne-teoria<>fakt odnosza się do niewielkich obszarów i są scisle zwiazane z faktami(np.nauka czytania).Dynamiczna wymiana teorii poprzez zastosowanie jej w praktyce.Jeżeli stosuję jakaś metode w ppraktyce a ona się niesprawdza, weryfikuje metode ,stosuje w praktyce inna również metode(sojusz metod0.Uzyskane dane modyfikuja wczesniejsze załozenia (np.stosowanie kilku różnych metod w nauce czytania) zmiany>dynamizm
*teorie indukcyjne-fakty>teoria przedmiotem refleksji jest praktyka,zaczyna się od faktów.praktyka nie opiera się na faktach.Refleksja nad praktyka prowadzi do uogólnien.Przystapienie do praktyki bez teoretycznych założeń, późniejsze uogólnienia sciśle zwiazane z praktyka.
Model teoret. i dedukc. Dopuszcza tylko sztywnośc ,wyższośc teorii .W modelu deukcyjnym możliwa pewna weryfikacja.’ Teoria funkcj. I induk. To ciagły namysł,refleksja i weryfikacja.
WYKŁADII ZNACZENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ NA PODSTAWIE BADAŃ I DOSWIADCZEŃ MIEDZUNARODOWYCH Np.skolaryzacja przedszkolna we Francji 96% U nas regres-60 w miastach, wies16-29% Obowiazkowa edukacja dzieci 6 letnich (1976-zerówka powołana do życia) Znaczacy wpływ przedzszkola na rozwój dziecka-badania miedzynarodowe Mozliwośc skorzystania z eduk.przedszk. daje szanse rozwoju pewnych postaw, zainteresowań ,umiejetnosci gł. uczenia się. Istnieje na to wiele dowodów: Badania amerykańskie LAZAR,DARLINGTON 1982 HIGH SCOPE*badania podłuzne absolwentów przedszkoli : -na poziomie szkoły sredniej -w wieku 19 i 27 lat -grupa porównawcza(młodzi ludzie, którzy nie uczęszczali do przedszkoli) *wyniki badań po 27 latach: -znacznie wieksza liczba zarabiajacych miesiecznie >2000$ (29% do 7%) -wieksza liczba posiadajacych domy (36% do 13%) -wyższy poziom wykształcenia (71 do 54 %) -znacznie mniejsza liczba osób korzystajacych z pomocy społecznej(59 do 80 %) -mniejszy procent ludzi w konflikcie z prawem,mniejsza liczba aresztowanych(7 do 25 %) korzyści ekonomiczne: ~brak wydatków na pobyt w wiezieniu ~brak kosztów pomocy społecznej ~wpływy do budzetu z podatków zarabiajacych osób ~każdy zainwestowany w przedszkole 1000$ zwraca się siedmiokrotnie
Badania tego projektu dostarczyły dowodów na to ,że: -edukacja przedszkolna ma wpływ na dalsze zycie dziecka -uczestnictwo w uporzadkowanej i stymulujacej rozwój działalnosci przedszkola ułatwia dzieciom z niekorzystnych srodowisk osiagnięcie długo trwałych korzysci -wsród dzieci pochodzacych z bezpiecznych,stabilnym domów podejmujacych twórcze działania edukacyjne , nie dostrzega się az tak duzego wpływu edukacji przedszkolnej na ich dalsze losy zyciowe BADANIA ANGIELSKIE -PODŁUZNE -ISTNIEJE WYRAŹNY ZWIAZEK MIEDZY DOSWIADCZENIEM EDUKACYJNYM ZDOBYTYM W PRZEDSZKOLU A OSIAGNIECIAMI SZKOLNYMI DZIECI W WIEKU 10 LAT (CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM,UMIEJETNOSCIMATEMATYCZNE,ZACHOWANIA SPOŁECZNE) -DZIECI Z NIEKORZYSTNYCH SRODOWISKUCZĘSZAJACE DO PRZEDSZKOLA UZYSKAŁY WYŻSZE WYNIKI W ZAKRESIE WYMIENIONYCH UMIEJETNOSCI NIŻ ICH KOLEDZY BEZ DOSWIADCZENIA PRZEDSZKOLNEGO -TYPY PLACÓWEK PRZEDSZKOLNYCH : NAJWIEKSZY WPŁYW NA PÓŹNIEJSZE SUKCESY W SZKOLE MAJA DOBREJ JAKOSCI PRZEDSZKOLA : ~STABILNE ~WYSOKO WYKWALIFIKOWANA KADRA ~WARTOSCIOWY PROGRAM ~NIEZBYT LICZNA GRUPA (8-12 ) ANGLIA *obowiazek szkolny od4/5 roku *rózne typy przedszoli: -nursery to bardziej wykwalifikowane ( dzieci wybierały konkretny rodzaj aktywnosci były ukierunkowane na cel) -playgroups to kilka razy w tygodniu na krócej, często z rodzicami, dzieci same wybieraja zabawe edukacyjna , nauczyciel rola konsultacyjna ( dzieci mniej wytrwałe )
#do lepszych niezaleznych przedszkoli uczęszczaja dzieci z rodzin o wysokim statusie społecznym #odwrotnie w samorzadowych
M.Cllerk o efektywnosci edukacji przedszkolnej: -uczęszczanie do przedszkola 3 i 4 latków wpływa pozytywnie na ich rozwój, szczególnie gdy dzieci pochodza z niekorzystnych srodowisk -korzysci intelektualne wyniesione z przedszkola często zanikają po okresie nauczania poczatkowego -nie ma dostatecznych dowodow na to ze okreslone typy programów eduk. Przepszkolnej sa bardziej efektywne od innych BADANIA SZWEDZKIE Cechy programów majacych wpływ na dalszy rozwój dziecka: -rozwijanie wiary i zaufania we własne mozliwości -umiejetnośc koncentracji na zadaniach poznawczych i uczenie wytrwałosci w ich rozwiazywaniu(model edukacyjny:planuj-wykonaj-sprawdz) -śmiałość,towarzyskość dzicka i pogodnego,pozytywnego stosunku do życia
Model programu edukacji dla przedszkoli: -planowanie-umozliwia sięplanowanie działań z udziałem osoby dorosłej -wykonywanie-dziecko samodzielnie i we własnym tempie realizuje ten plan, kończenie zadań, zaufanie wewłasne możliwości -sprawdzenie-zachęca się dzieci do zastanowienia się nad swoimi osiagnieciami, do oceny działań w rozmowie z dorosłym lub kolegami
WYKŁAD III EDUKACJA ELEMENTARNA W KRAJACH UE
WYKŁAD IV Model szkolny(Grecja, Hiszpania,Francja,Irlandia-dzieci w tym samym wieku) Model rodzinny(Dania,Luksemburg,Niemcy,Finlandia,Szwecja-placówki pozaszkolne, różny wiek)
Programy ed.przedszkolnej: *cele edukacji przedszk. -samodzilno,śc -odpowiedzialność -dobre samopoczucie -wiara w siebie -postawy obywatelskie -przygotowanie do uczenia się -nacisk na rozwijanie podstawowych umiejetnosci, predyspozycji psychicznych,poznawczych(basic skills) *znaczenie współpracy z rodzina-wspieranie rodziców w wzbogacanie srodowiska dziecka *niektóre kraje okreslaja bardziej szczegółowe umiejetnosci *obszary zdobywania wiedzy przez dziecko: -jezyk w mowie i piśmie -matematyka -wprowadzenie do przedmiotów artystycznych -wprowadz. Do przedm. Przyrodniczych -wychowanie fizyczne -dodatkowo elementy folkloru,technologia informacji,języki obce,elementy eduk.zdrowotnej
*znaczenie stałego monitorowania postępów dziecka poprzez obserwacje *najbardziej zalecane podejście zakłada dostosowanie metod do potrzeb dziecka
Głownym kryterium dopuszczenia dziecka do obowiazkowej nauki w szkole jest wiek, w niektórych krajach dodatkowym kryterium jest dojrzałośc dziecka
SZKOLNICTWO PODSTAWOWE *odrebny szczebel szkolnictwa lub część jednolitej struktury -11państw odrebny w systemie eduk. -6 krajów elementy jednolitej struktury ksztłcenia obowiazkowego do 16 r.ż.
#liczba uczniów w klasie-min.10-max.35(w Polsce min25,w Ausrii10) #przedmioty obowiazkowe:jezyk ojczysty,matematyka,humanistyczne i przyrodnicze,jezyki obce,sport,przedmioty artystyczne,religia,informatyka,elast. rozkład zajęć, -zróżnicowana liczba h na pszczególne przedmioty -metody do interpretacji nauczyciela -podręczniki lub karty pracy
#promocja automatyczna lub pod warunkiem powtarzania roku
WYKŁADV EDUKACJA ELEMENTARNA CD.
Od 1998r National Curriculum-krajowy program nauczania, zawiera: -deklarację celów edukacyjnych -definicje głównych obowiazkowych etapów kształcenia -szczegółowe programy nauczania -poziomy osiagnięc *cele: deklaracja celów edukacyjnych, przygotowanie do mozliwości, obowiazków,doswiadczeń dorosłego zycie *4 obowiazkowe etapy kształcenia *programy nauczania sa podstawa pracy nauczyciela, normują treści i oczekiwane osiagniecia w 4 centralnych przedm(ang,mat,przyroda,?) i 8 podstaw +religia *poziomy osiagnięć -definiowanie ich w oderwaniu od wieku dzieci -najwazmniejsze jest uchwycenie postepu w osiagnieciach szkolnych -10 poziomów osiagnięć uczniów w zakresie posczeg. przedmiotów (mierzony za pomoca testów)
Zmiany 2000r. *programy szkolne -obejmuje proces uczenia się ,doswiadczenia, które każda szkoła planuje dla swoich uczniów *program krajowy -jest istotnym składnikiem programu szkonego
#Edukacja wpływa na wartośc społeczeństwa i odzwierciedla je określa jakim chcemy być społeczeństwem.edukacja to droga do równości szans,zdrowej i sprawiedliwej demokracji, produktywnej gospodarki,trałego rozwoju .Zaangażowanie jednostek, rodziców,pracowników i obywateli w zmiany społeczne, ekonomiczne i kulturowe
Dwa głowne cele edukacji: *program szkolny ma umozliwiać wszystkim uczniom uczenie się i osiaganie wyników *ma promowac duchowy moralny, społeczny i kulturowy rozwój do mozliw.,obowiazk. I doświadczeń życiowych
#zasadnicze umiejetości uczenia się:czytanie,liczenie,technologia i komunikwanie się ,umiejetności fizyczne #umiejetnosci podstawowe: -przetwarzanie inf -rozumowanie -twórcze myslenie -ocenianie -zarzadzanie pieniędzmi
#idealny absolwent-dobrze poinformowany i opiekuńczy obywatel liberalnego społeczeństwa demokratycznego. Swojw przedsiebiorczośc i niezalezność umysłową wykorzystuje do budowania wspólnoty narodowej. Szanuje róznice kultur i przekonań , świadomy problemów ponadnarodowych i globalnych, rozumie główne osiagniecia ludzkie w różnych dziedzinach
1967 pod wpływem plawdenizmu wprowadzono zmiany: -w archtekturze szkoły-plan otwarty -zintegrowany dzień-odejscie od podziału klasowo0lekcyjnego -zindywidualizowanie pracy z dziećmi -programowanie pracy w grupach
WYKŁADVI REFORMA EDUKACJI W POLSCE
*Wprowadzenie reformy99 *cel-wyrównanie szans edukacyjnych młodych ludzi *Upowszechnienie wykształcenia sredniego i wyzszego *podniesienie jakości nauczania i wychowania
#ZMIANY -finansowanie szkól podstaw-gminy -nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli -nowy szczebel szkolnictwa-gimnazjum i redukcja szkolnictwa zawodowego -szkoły zyskuja kontrole nad tresciami kształcenia i wychowania -nowy sposób nadzorowania szkół i placówek -reforma doskonalenia zwodowego #PODSTAWOWE DOKUMENTY REFORMY -statut szkoły -podstawa programowa kształcenia ogólnego -wewnątrzszkolny system oceniania -program wychowawczy szkoły
TREŚCI NAUCZANIA -materiał na bazie którego mamy rozwijać umiejętności -u nas brak rozdzielenia tresci i umiejetności
· haseł programowych: · -zabawy,zjecia,przygody dzieci · -rozmowy · -różnorodność dziedzictwa · -eksresja i auto refleksja · -kształtowanie otoczenia i form uzytkowych · -krajobraz kulturowy · -percepcja elementów akustyki środowiska człowieka i utworów muzycznych · -odbiór programów zad.
KSZTAŁCENIE zintegrowane –bardzo ogólnikowe okreslenia-jest to system nauczania-zintegrowanie *nauczyciel wybiera sam program nauczania i podręczniki *motywy wyboru:własne zdanie,rady kolegów,polecenia dyrekcji,sugestia doradcy metodycznego
Plusy reformy: -niepodzielone treści na przedmioty -mozliwosc indywidualizacji -swobodne dysponowanie czasem -ciekawsze i bogatsza treść podręczników -ocena opisowa
Wady reformy: -ocena opisowa -integracja matematyki -brak treści artystycznych
*segregacja na progu szkoły podstawowej *nie ma rejonizacji *segregacja wg. zamożnosci rodziców i miejsca zmieszania #funkcja kompensacyjne-dziecko może przejść w inną grupę dzieci niż ta z której się wywodzi
WYKŁADVII MONITOROWANIE OSIAGNIEĆ SZKOLNYCH JAKO METODA DOSKONALENA EDUKACJI
*ŚLEDZENIE ZMIAN PEWNYCH WIELKOSCI *osiagnięcia szkolne- poziom wykonania istotnych edukacyjnie zadań(cele programu kształcenia0 *monitorowanie-przedmiotem oceny nie jest uczeń ale różne elementy systemu szkolnego odpowiedzialne za to czeo uczeń się nauczył (program, metody kształcenia,struktury organizcyjne) *monitorowanie-wyniki uczniów sa sumowane i analizowane w wiekszej grupie(klasa,szkoła,gmina) *monitoring
WYKŁADVIII
*Program Miedzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów –badanie kompetencji uczniów 15-letnich w trzech obszarach(rozumienie tekstu,myslenie matematyczne,myślenie naukowe) *czytanie ze zrozumieniem-wykorzystywanie umiejetności czytania w zyciu codziennym: -wyszukiwanie informacji -interpretowanie -refleksja i ocena *zadania stosowane w testach PISA na myślenie matematyczne -odtwarzanie wiedzy -powiązanie róznych umiejetności matematycznych w celu rozwijania okreslonego problemu -myslenie w kategoriach matematyki, formułownie ogólnych twierdzeń *myslenie naukowe-wykorzystywanie wiedzy o charakterze naukowym do wskazyw. Problemów oraz formuł. Wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczacych przyrody oraz zmian zachodzacych w niej na skutek działań człowieka.
WNIOSKI: -wyniki zalezne bardzo od pochodzenia, statusu materialnego(gospodarstwo domowe-gazety,ksiazki,teatr,internet) -polski system sprzyja segregacji -zróznicowane wyposazenie szkól,kadra, inne programy, -duże zróznicowanie poziomu szkół w Polsce problemy naczania w Polsc:brak stymulowania rozwoju uczniów najzdolniejszych, problemy z samodzielnym , twórczym mysśleniem,problemy z myśleniem abstrakcyjnym
... |
Menu
|