uzasadnienie kar cielesnych w srednioweieczu, PEDAGOGIKA, Rok I, Hostoria myśli pedagogicznej i historia wychowania (egzamin, notaktki, kolokwia)

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
UZASADNIENIE KAR CIELESNYCH W REDNIOWIECZUJest dziewięć przyczyn dla których chętnie należy przyjmować karę. Pierwszš jest dobroć woli bożej według autora to włanie z ulitowania bożego bierze się wymierzanie kar cielesnych dzieciom, gdyż z gniewu bożego ku ludziom pochodzi karzšca dyscyplina. Drugš przyczynš jest przywišzanie ojcowskie wedle tego co mówi Eccles to włanie przywišzanie ojcowskie wymierza dzieciom surowš karę. Według Augustyna miłoć ojcowska nigdy nie milknie w karaniu syna nawet jeli jest surowa, gdyż tylko przez ból może być on uleczony. Trzeciš przyczynš jest cnota cierpliwoci - według Tulliusa w I księdze Retoryki cierpliwoć oznacza się dobrowolnym i długotrwałym znoszeniem rzeczy bolesnych lub przykrych ze względu pożytek i uczciwoć, za według w. Cypriana cierpliwoć to cecha wspólna nam z Bogiem. Czwartym uzasadnieniem jest przykład Chrystusa i innych więtych wg w. Piotra, choć Chrystus był synem bożym nie uchylił się od kary, aby dać nam przykład do poddawania się dyscyplinie. Zatem wszyscy chrzecijanie powinni przyjmować kary dla Jego przykładu, tak jak za swoje przewinienia. Pištš jest użytecznoć samej kary a ta jest czworaka. Pierwszš jest wykształcenie ku prawdziwej mšdroci i dobremu postępowaniu. Jak powiedziano w przypowieciach rózga i karanie dodaje mšdroci. Drugš jest przyzwyczajenie do znoszenia, gdyż rekrutów zwykło się ćwiczyć przed bitwš, tak więc chłopcom przyda się miarkowanie i ćwiczenie dyscyplinš. Trzecie to upokorzenie w celu zduszenia nadętoci serca. Przykładem sš mnisi, którzy za swoje przewinienia otrzymywali karę wobec wszystkich w kapitule, aby byli bardziej upokorzeni i oczycili się cierpišc jednoczenie wstyd z bólem. Czwarta korzyć to ukaranie samego siebie za przewinienia dla osišgnięcia lekarstwa odpuszczenia, czyli to co zostało pomszczone poprzez karę zostaje odpuszczone i uchodzi przyszłej karze, o ile kara ta zostaje cierpliwie przyjęta. Szóstš przyczynš jest krótkotrwałoć samej kary według apostoła chłopiec jest tak długo pod opiekš opiekuna do czasu wyznaczonego przez ojca, a to oznacza, że to co trwa krótko łatwiej cierpieć. Siódma to lekkoć samej kary, o czym w przypowieciach jest napisane, że nie należy unikać kary dla chłopca, gdyż jeli skarci się go rózgš, nie umrze od tego. Ósmš przyczynš jest koniecznoć kary a ta jest dwojaka. Pierwszš jest uleczenie, ponieważ nie ma możliwoci usunięcia złej niewiadomoci ani zahamować zgnilizny pożšdliwoci jak tylko poprzez ukrócenie ich karami. Drugš jest nie możliwoć sprzeciwu bo nawet jeli chłopiec nie chciał by to musi pod przymusem przyjšć karę. Tak więc najlepszym lekarstwem w takim położeniu jest nie tylko cierpliwie ale i ochoczo zrobić cnotę. Dziewišta przyczyna to przyjemnoć następujšca po karze. A ta jest dwojaka, czyli natychmiastowa i przyszła. Natychmiastowa jest trojaka. Po wyronięciu z lat dziecięcych słodkim jest wspomnienie wycierpianych kar. Drugim jest miłe opowiadanie o wycierpianych karach. Trzeciš jest przyjemnoć osišgnięcia sprawiedliwoci lub mšdroci.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.