uoop, Administracja Notatki UŚ, ADMINISTRACJA I ROK, Urząd organów ochrony państwa

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

4.Sądy i Trybunały- odrębności i cechy

Art. 173.konstytucja

Sądy i Trybunały są władzą odrębną i niezależną od innych władz.

6. Skład TK

Art. 194. Konstytucja

1.      Trybunał Konstytucyjny składa się z 15 sędziów, wybieranych indywidualnie przez Sejm na 9 lat spośród osób wyróżniających się wiedzą prawniczą. Ponowny wybór do składu Trybunału jest niedopuszczalny.

2.      Prezesa i Wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego powołuje Prezydent Rzeczypospolitej spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału Konstytucyjnego.

Ustawa z 1.08.1997 r o Trybunale Konstytucyjnym

Art. 5.

1. W skład Trybunału wchodzi piętnastu sędziów Trybunału.

2. Sędziego Trybunału wybiera Sejm na 9 lat.

3. Sędzią Trybunału może być osoba, która posiada kwalifikacje wymagane do

zajmowania stanowiska sędziego Sądu Najwyższego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego.

4. Kandydatów na stanowisko sędziego Trybunału przedstawia co najmniej 50 posłów

lub Prezydium Sejmu. Uchwała Sejmu w sprawie wyboru sędziego Trybunału

zapada bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy

ogólnej liczby posłów.

5. Osoba wybrana na stanowisko sędziego Trybunału składa wobec Prezydenta

Rzeczypospolitej ślubowanie następującej treści:

„Ślubuję uroczyście przy wykonywaniu powierzonych mi obowiązków sędziego

Trybunału Konstytucyjnego służyć wiernie Narodowi, stać na straży

Konstytucji, a powierzone mi obowiązki wypełniać bezstronnie i z najwyższą

starannością.”

Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.

6. Odmowa złożenia ślubowania jest równoznaczna ze zrzeczeniem się stanowiska

sędziego Trybunału.

7. kompetencje TK

Art. 188. konstytucja

Trybunał Konstytucyjny orzeka w sprawach:

1.      zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją,

2.      zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie,

3.      zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe, z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami,

4.      zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych,

5.      skargi konstytucyjnej, o której mowa w art. 79 ust. 1.

Art. 189. konstytucja

Trybunał Konstytucyjny rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa.

Ustawa z 1.08.1997 r o Trybunale Konstytucyjnym

Art. 2.

1. Trybunał orzeka w sprawach:

1) zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją,

2) zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja

wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie,

3) zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe,

z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami,

4) skargi konstytucyjnej,

5) sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami

państwa,

6) zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych.

2. Trybunał na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej stwierdza zgodność z Konstytucją

ustawy przed jej podpisaniem oraz umowy międzynarodowej przed jej ratyfikacją.

3. Trybunał na wniosek Marszałka Sejmu rozstrzyga w sprawie stwierdzenia przeszkody

w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej, gdy Prezydent

nie jest w stanie zawiadomić Marszałka Sejmu o niemożności sprawowania

urzędu. W razie uznania przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez

Prezydenta Trybunał powierza Marszałkowi Sejmu tymczasowe wykonywanie

obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej.

8. Inicjowanie postępowania przed TK

Art. 191. konstytucja

1.      Z wnioskiem w sprawach, o których mowa w art. 188, do Trybunału Konstytucyjnego wystąpić mogą:

1) Prezydent Rzeczypospolitej, Marszałek Sejmu, Marszałek Senatu, Prezes Rady Ministrów, 50 posłów, 30 senatorów, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prokurator Generalny, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznik Praw Obywatelskich,

2) Krajowa Rada Sądownictwa w zakresie, o którym mowa w art. 186 ust. 2,

3) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego,

4) ogólnokrajowe organy związków zawodowych oraz ogólnokrajowe władze organizacji pracodawców i organizacji zawodowych,

5) kościoły i inne związki wyznaniowe,

6) podmioty określone w art. 79 w zakresie w nim wskazanym.

2.      Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5, mogą wystąpić z takim wnioskiem, jeżeli akt normatywny dotyczy spraw objętych ich zakresem działania.

Art. 192. konstytucja

Z wnioskiem w sprawach, o których mowa w art. 189, do Trybunału Konstytucyjnego wystąpić mogą: Prezydent Rzeczypospolitej, Marszałek Sejmu, Marszałek Senatu, Prezes Rady Ministrów, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego i Prezes Najwyższej Izby Kontroli.

 

Art. 193.konstytucja

Każdy sąd może przedstawić Trybunałowi Konstytucyjnemu pytanie prawne co do zgodności aktu normatywnego z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi lub ustawą, jeżeli od odpowiedzi na pytanie prawne zależy rozstrzygnięcie sprawy toczącej się przed sądem.

9. Moc wiążąca orzeczeń TK

Art. 190. konstytucja

1.      Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne.

2.      Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawach wymienionych w art. 188 podlegają niezwłocznemu ogłoszeniu w organie urzędowym, w którym akt normatywny był ogłoszony. Jeżeli akt nie był ogłoszony, orzeczenie ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

3.      Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, jednak Trybunał Konstytucyjny może określić inny termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego. Termin ten nie może przekroczyć osiemnastu miesięcy, gdy chodzi o ustawę, a gdy chodzi o inny akt normatywny dwunastu miesięcy. W przypadku orzeczeń, które wiążą się z nakładami finansowymi nie przewidzianymi w ustawie budżetowej, Trybunał Konstytucyjny określa termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego po zapoznaniu się z opinią Rady Ministrów.

4.      Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą aktu normatywnego, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczna decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach, stanowi podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonych w przepisach właściwych dla danego postępowania.

5.      Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego zapadają większością głosów.

Art. 239.

1.      W okresie 2 lat od dnia wejścia w życie Konstytucji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności z Konstytucją ustaw uchwalonych przed dniem jej wejścia w życie nie są ostateczne i podlegają rozpatrzeniu przez Sejm, który może odrzucić orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Nie dotyczy to orzeczeń wydanych w następstwie pytań prawnych do Trybunału Konstytucyjnego.

10. Skarga konstytucyjna

Art. 79. konstytucja

1.      Każdy, czyje konstytucyjne wolności lub prawa zostały naruszone, ma prawo, na zasadach określonych w ustawie, wnieść skargę do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie którego sąd lub organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o jego wolnościach lub prawach albo o jego obowiązkach określonych w Konstytucji.

2.      Przepis ust. 1 nie dotyczy praw określonych w art. 56.

12. Skład i kadencja TS

Art. 199.konsytucja

1.      Trybunał Stanu składa się z przewodniczącego, 2 zastępców przewodniczącego i 16 członków wybieranych przez Sejm spoza grona posłów i senatorów na czas kadencji Sejmu. Zastępcy przewodniczącego Trybunału oraz co najmniej połowa członków Trybunału Stanu powinni mieć kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska sędziego.

2.      Przewodniczącym Trybunału Stanu jest Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.

3.      Członkowie Trybunału Stanu w sprawowaniu funkcji sędziego Trybunału Stanu są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom.

 

 

 

13. Kompetencje TS

Art. 198.konsytucja

1.      Za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania, odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą: Prezydent Rzeczypospolitej, Prezes Rady Ministrów oraz członkowie Rady Ministrów, Prezes Narodowego Banku Polskiego, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, osoby, którym Prezes Rady Ministrów powierzył kierowanie ministerstwem oraz Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych.

2.      Odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą również posłowie i senatorowie w zakresie określonym w art. 107.

3.      Rodzaje kar orzekanych przez Trybunał Stanu określa ustawa.

USTAWA z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu

Art. 1.

1. Za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem

lub w zakresie swojego urzędowania, odpowiedzialność konstytucyjną przed

Trybunałem Stanu ponoszą:

1) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,

2) Prezes Rady Ministrów oraz członkowie Rady Ministrów,

3) Prezes Narodowego Banku Polskiego,

4) Prezes Najwyższej Izby Kontroli,

5) członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,

6) osoby, którym Prezes Rady Ministrów powierzył kierowanie ministerstwem,

7) Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych.

2. W zakresie określonym w art. 107 Konstytucji odpowiedzialność przed Trybunałem

Stanu ponoszą również posłowie i senatorowie.

Art. 2.

1. Prezydent może być pociągnięty do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu

za naruszenie Konstytucji, ustawy, za popełnienie przestępstwa lub przestępstwa

skarbowego.

2. W okresie sprawowania urzędu Prezydenta nie biegnie przedawnienie karalności

przestępstw lub przestępstw skarbowych, za które osoba sprawująca ten urząd nie

została postawiona w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do Marszałka Sejmu i Marszałka Senatu,

którzy tymczasowo wykonują obowiązki Prezydenta.

4. Członkowie Rady Ministrów ponoszą odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu

za naruszenie Konstytucji lub ustaw, a także za przestępstwa lub przestępstwa

skarbowe popełnione w związku z zajmowanym stanowiskiem.

4a. Jeżeli przeciwko osobom, o których mowa w ust. 4, wszczęto postępowanie

przygotowawcze o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w

związku z zajmowanym stanowiskiem prokurator jest obowiązany niezwłocznie

powiadomić o tym Marszałka Sejmu.

5. Osoby, o których mowa w ust. 4, mogą być pociągnięte do odpowiedzialności

karnej przed Trybunałem Stanu za przestępstwa lub przestępstwa skarbowe popełnione

w związku z zajmowanym stanowiskiem, jeżeli w uchwale Sejmu o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej tych osób łączne pociągnięcie do

odpowiedzialności konstytucyjnej i karnej uznano za celowe. W takim przypadku

Trybunał Stanu przejmuje do łącznego rozpoznania sprawę, która toczy się już

przed sądem.

Art. 3.

Odpowiedzialność konstytucyjna obejmuje czyny, którymi osoby wymienione w art.

1 ust. 1, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania,

chociażby nieumyślnie, naruszyły Konstytucję lub ustawę.

 

14. Kary orzekane przez TS

Art. 25.

1. Za czyny określone w art. 3, o ile nie wypełniają znamion przestępstwa lub

przestępstwa skarbowego, Trybunał Stanu wymierza łącznie lub osobno następujące

kary:

1) utratę czynnego i biernego prawa wyborczego w wyborach Prezydenta, w

wyborach do Sejmu i do Senatu, w wyborach do Parlamentu Europejskiego

oraz w wyborach organów samorządu terytorialnego,

2) zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych

ze szczególną odpowiedzialnością w organach państwowych i w organizacjach

społecznych,

3) utratę wszystkich albo niektórych orderów, odznaczeń i tytułów honorowych.

1a. Za naruszenie zakazów, o których mowa w art. 107 ust. 1 Konstytucji, Trybunał

Stanu orzeka pozbawienie mandatu poselskiego.

2. Kary dotyczące utraty praw i zakazów, o których mowa w ust. 1, mogą być orzekane

na czas od 2 do 10 lat.

3. W razie uznania przez Trybunał Stanu chociażby nieumyślnego popełnienia czynów

określonych w art. 2 ust. 1 i art. 3 Trybunał orzeka odpowiednio w odniesieniu

do Prezydenta – złożenie z urzędu, a w odniesieniu do pozostałych osób, z

zastrzeżeniem ust. 1a – utratę zajmowanego stanowiska, z którego pełnieniem

związana jest odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu.

4. Trybunał Stanu z uwagi na znikomy stopień społecznej szkodliwości czynu lub

szczególne okoliczności sprawy może poprzestać na uznaniu winy oskarżonego.

Art. 26.

Za czyny stanowiące przestępstwo lub przestępstwo skarbowe Trybunał Stanu orzeka

kary lub środki karne przewidziane w ustawie.

Art. 26a.

Jeżeli po rozpoczęciu rozprawy, a przed wydaniem wyroku, zostanie wybrany nowy

skład Trybunału Stanu, rozprawę w danej instancji prowadzi od początku Trybunał

Stanu w nowym składzie.

Art. 26b.

W zakresie odpowiedzialności konstytucyjnej senatorów stosuje się odpowiednio

przepisy ustawy odnoszące się do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu posłów.

W tym zakresie kompetencje Sejmu i jego organów przysługują odpowiednio

Senatowi i jego organom.

15. zasada sądowego wymiaru sprawiedliwości

Art. 175. Konstytucja

1.      Wymiar sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej sprawują Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe.

16. zasada prawa do sądu

Art. 45. konstytucja

1.      Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd.

Art. 77.

2.      Ustawa nie może nikomu zamykać drogi sądowej dochodzenia naruszonych wolności lub praw.

Art. 175.

2.      Sąd wyjątkowy lub tryb doraźny może być ustanowiony tylko na czas wojny.

17. Gwarancja prawa do sądu

Art. 45. konstytucja

1.      Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd.

18. Zasada udziału czynnika społecznego w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości 

Art. 182. Konstytucji

Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości określa ustawa.

19. Zasada niezawisłości sędziowskiej

Art. 178. Konstytucji

1.      Sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom.

20. Gwarancje niezawisłości sędziowskiej

Art. 178. Konstytucji

3.Sędzia nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z zasadami niezależności sądów i niezawisłości sędziów.

22. zasada instancyjności

Art. 78. Konstytucji

Każda ze stron ma prawo do zaskarżenia orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji. Wyjątki od tej zasady oraz tryb zaskarżania określa ustawa.

Art. 176.

1.      Postępowanie sądowe jest co najmniej dwuinstancyjne.

24. Skład i kadencja KRS

Art. 187. Konstytucja

1.      Krajowa Rada Sądownictwa składa się z:

1) Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Ministra Sprawiedliwości, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i osoby powołanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej,

2) piętnastu członków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych,

3) czterech członków wybranych przez Sejm spośród posłów oraz dwóch członków wybranych przez Senat spośród senatorów.

2.      Krajowa Rada Sądownictwa wyb...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.