Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
„ JAKOŚĆ TO WSZYSTKO CO MOŻNA POPRAWIĆ „
„ PRZYKŁADY SYSTEMU , WDRAŻANIE I ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ „
1) Definicja 2) 3) System jakości 4) Wdrażąnie systemu jakości 5) Zarządzanie jakością
1. ISO, International Standard Organisation, Międzynarodowa Organizacja Standardów.
Źródłosłów nazwy tego systemu wywodzi się ze starożytnej greki, gdzie słowo isos oznaczało równać, dorównywać. W tym kontekście ISO oznaczałoby dostosowywanie zasad organizacyjnych panujących w danej firmie do pewnych odgórnie wyznaczonych standardów postępowania przy dostarczaniu klientowi produktu lub usługi. 2. Po raz pierwszy normy ISO zostały opublikowane w 1987 r. przez Komitet Techniczny ISO/TC 176 Zarządzanie Jakością i Zapewnienie Jakości. Serię norm stanowiło pięć norm ISO, z oznaczeniem od 9000 do 9004, z których pierwsza, czyli ISO 9000, przedstawiała pewne generalne wytyczne co do wyboru i stosowania pozostałych norm z serii. Trzy modele zapewnienia jakości opisane w normach ISO 9001, ISO 9002, ISO 9003 zawierały wymagania, które dostawca, czyli konkretne przedsiębiorstwo deklarujące zgodność swojego systemu z wybranym przez siebie modelem ISO, zobowiązywało się wypełnić. (Drugie wydanie miało miejsce w 1994 r. To co w 1987r. było być może nowością w zarządzaniu , po trzynastu latach jest już standardem) Przez 11 lat obowiązywania, ISO 9000 upowszechniło się na całym świecie. Aktualnie stosowane jest w około 90 krajach świata, natomiast obowiązkowe jest dla przedsiębiorstw działających w 18 krajach Unii Europejskiej.
System jakości powinien umożliwiać stałą i odpowiednią kontrolę nad całą działalnością w zakresie jakości. Żadnej normy nie możemy określić jako “lepszej” czy “gorszej”. Dotyczą one bowiem sytuacji w jakiej znajdują się firmy. Nawet mała firma może mieć system zgodny z normą ISO 9001, bo prowadzi prace projektowe, zaś potężny zakład “tylko” ISO 9002 bo ich nie prowadzi. Różnica leży w punkcie 4.4 normy ISO 9001 - „Sterowanie projektowanie” , którego nie ma w normie ISO 9002. (Dokładnie mówiąc punkt 4.4 jest ale wyłącznie dla zachowania wspólnej numeracji, nie określa wymagań). Norma ISO 9003 jest bardziej “uproszczona”, w stosunku do normy 9001 opuszczono cztery z dwudziestu punktów, a w pozostałych szesnastu osiem uproszczono. Wybór normy nie zależy więc od woli firmy, jest on uwarunkowany jej strukturą i sposobem działania. Jest pewna możliwość “manipulacji”, można objąć systemem pewien fragment firmy, a więc stosować z wyboru numer “niższy” (9002 lub 9003). Działanie w drugą stronę nie jest możliwe. Dokładnie mówi o tym norma ISO 9000-1 zawierająca wytyczne wyboru normy.
Podstawowy zbiór norm ISO 9000 (PN/ EN 29000) ISO 8402 - Jakość- Terminologia ISO 9000 - dokument dający użytkownikowi wytyczne pomocne przy wyborze właściwej normy spośród trzech (ISO 9001, ISO 9002, ISO 9003). Skupia się na wyjaśnieniu różnych terminów i koncepcji związanych z jakością oraz na określeniu wzajemnych związków pomiędzy tymi obiektami. ISO 9002 - zbiór wymagań, które obejmują produkcję, instalowanie i serwis w celu zademonstrowania zdolności dostawcy. Pominięto tu etap projektowania produktu ISO 9003 - zbiór wymagań, które jedynie odnoszą się do obszaru kontroli i badań końcowych. ISO 9004 - dokument dający wytyczne do stosowania i wdrażania norm dotyczących zarządzania jakością i elementów systemu jakości
Normy ISO dotyczące zagadnień jakości ISO 8402 Jakość. Terminologia
ISO 9000-2 Ogólne wytyczne stosowania ISO 9001/2/3 ISO 9000-3 Wytyczne stosowania ISO 9001 dla oprogramowania ISO 9000-4 Wytyczne zarządzania programem niezawodności ISO 9001 System jakości. Model zapewnienia jakości w projektowaniu/ konstruowaniu, produkcji, instalowaniu i serwisie ISO 9002 System jakości. Model zapewnienia jakości w produkcji i instalowaniu ISO 9003 Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w kontroli i badaniach ostatecznych ISO 9004-1 Zarządzanie jakością i elementy zapewnienia jakości. Wytyczne
Wytyczne dla usług ISO 9004-3 Wytyczne dla materiałów przetwarzanych ISO 9004-4 Wytyczne dla doskonalenia jakości ISO 9004-5 Wytyczne dla zarządzania przedsięwzięciem ISO 9004-6 Wytyczne dla planów jakości ISO 9004-7 Wytyczne dla zarządzania konfiguracją wyrobu ISO 9004-8 Wytyczne dotyczące zasad jakości i ich zastosowania w praktykach zarządzania ISO 10011 część 1 część 2 część 3 Audity jakości Wytyczne przeprowadzenia auditów systemów jakości Wymagania dla auditorów jakości Zarządzanie auditami jakości ISO 10012 część 1 część 2 Wymagania zapewnienia jakości dla urządzeń pomiarowych System potwierdzenia zgodności metrologicznej urządzeń pomiarowych Sterowanie procesem pomiarowym ISO 10013 Wytyczne opracowania ksiąg jakości ISO 10014 Efekty ekonomiczne zarządzania jakością ISO 10015 Wytyczne ciągłego kształcenia i szkolenia ISO 10016 Dokumenty jakości
Metody statystyczne
W dużym przybliżeniu wymagania normy 9001 wyglądają następująco: Odpowiedzialność kierownictwa – musimy stworzyć, rozpropagować i stosować politykę i cele jakości, stworzyć podział odpowiedzialności, taki, który daje możliwości działania, określić środki na realizację celów jakościowych, powołać pełnomocnika ds. jakości i prowadzić systematyczne przeglądy systemu. System jakości – stworzyć księgę jakości, udokumentowane i wdrożone procedury i plany jakości. Przegląd umowy – udokumentować metody weryfikacji wymagań klienta i możliwości ich realizacji, sposoby zmian w umowie i rejestrację tych faktów. Sterowanie projektowaniem – udokumentować i stosować plany czynności projektowych, nadzoru nad danymi wejściowymi i wyjściowymi, przeglądać i weryfikować projekty na wszystkich etapach, prowadzić ich walidację oraz określać metody zmian projektu. Nadzór nad dokumentacja i danymi – stworzyć system tworzenia, zatwierdzania i sterowania nad dokumentami oraz wprowadzania do nich zmian. Zakupy – określić zasady doboru i nadzoru nad podwykonawcami (czyli naszymi dostawcami), zasady dokumentowania zakupów oraz sposoby i możliwości kontroli u podwykonawcy przez nas jak i przez naszych klientów.
Identyfikacja i identyfikowalność – podać sposoby identyfikowania materiałów, wyrobów i procesów oraz sposoby rejestrowania tych działań. Sterowanie procesem – podać jak się planuje procesy, tworzyć i właściwie rozdzielać instrukcje robocze, nadzorować procesy specjalne, we właściwy sposób zarządzać wyposażeniem do produkcji. Kontrola i badania – podać programy, plany i metody kontroli dostaw, w toku produkcji i końcowej Nadzorowanie wyposażenia do kontroli, pomiarów i badań – zapewnić nadzór nad aparaturą kontrolna tak ... |
Menu
|