Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Zarządzanie zasobami ludzkimiWykład 1 Ewolucja funkcji personalnejn R. Owen – prekursor naukowej organizacji pracy (1771 –1858)n F.W. Taylor (1856-1915) – szkoła naukowego zarządzanian H. Fayol (1841-1925), M. Weber (1864-1920) – nurt administracyjny, klasyczne zarządzanien E. Mayo (1880-1949) – szkoła stosunków współdziałanian A. H. Maslow (1908-1970) – nurt behawioralny i humanistycznyEwolucja funkcji personalnej c.d.n P.F. Drucker, R.E. Miles – koncepcja zarządzania zasobami ludzkimin T.W. Szchultz, G. Becker – teoria kapitału ludzkiegoModele funkcji personalnejn Model tradycyjny (przełom XIX i XX wieku) – stereotyp człowieka ekonomicznego (podział pracy, produktywność, ścisła kontrola, bodźce finansowe, dyscyplina) – teoria „X”n Model stosunków międzyludzkich (lata 30. i 40.) – stereotyp człowieka społecznego (potrzeby przynależności, uznania, dialog, partycypacja w zarządzaniu, zadowolenie z pracy) –teoria „y”n Model zasobów ludzkich (lata 50.i 60.) – stereotyp człowieka kompleksowego (praca zespołowa, kreatywność, odpowiedzialność, samokontrola, rozwój organizacji i personelu) – teoria „z”, kompleksowe podejście do pracownika od wejścia do wyjścia z organizacjiModele funkcji personalnej c.d.n Model kapitału ludzkiego (przełom XX i XXI wieku) – stereotyp człowieka uczącego i dzielącego się wiedzą (kapitał ludzki, zarządzanie wiedzą, organizacja ucząca się, outsourcing, telepraca, równowaga między pracą a życiem zawodowym, zarządzanie talentami)Trendy rozwojowe w obszarze funkcji personalnejn Biurokratyzacja (lata 50. i 60.)– administrowanie dokumentacją personalnąn Instytucjonalizacja (lata 60.) – centralizacja i specjalizacja w zakresie spraw personalnychn Humanizacja (lata 70.) – poprawa warunków pracy i stosunków społecznychn Ekonomizacja (lata 80.) – racjonalizacja i uelastycznianie zatrudnienia, odbiurokratyzowanie funkcji personalnejn Przedsiębiorczość wewnętrzna i zewnętrzna (lata 80. i 90.)– postawy przedsiębiorcze, współodpowiedzialność, orientacja na klienta, jakość procesów pracyn Tworzenie wartości (lata 2000 - ) – kapitał ludzki, outsourcing, zarządzanie wiedzą, telepraca, równowaga między życiem prywatnym a pracą Ewolucja funkcji personalnej - podsumowanieIstota i znaczenie pojęcia zasoby ludzkie organizacjiIstota i znaczenie pojęcia zasoby ludzkie organizacji c.d.Czym jest zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL)?Czym jest zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL)? C.d.Cechy charakteryzujące ZZLn Zasoby ludzkie jako źródło przewagi konkurencyjnejn Integracja strategii w dziedzinie zasobów ludzkich z ogólną strategią firmyn Aktywne włączanie kierowników liniowych w procesy personalnen Wysokie znaczenie kultury organizacyjnejn Indywidualizacja stosunków pracyn Rozwijanie bezpośrednich form partycypacji pracowników w życiu organizacjin Orientacja na klienta w relacjach między poszczególnymi pracownikamin PrzywództwoInterdyscyplinarny charakter ZZLn Teoria organizacji i zarządzanian Socjologia pracyn Psychologia pracyn Ergonomian Prawo pracyn Analiza ekonomiczna (finansowa)Stanowiska krytyczne wobec ZZLn Nie jest to nowa, zwarta koncepcja – brak podbudowy teoretycznejn Skłonność do manipulacji pracownikamin Nierealność stworzenia bezkonfliktowej organizacjin Technokratyzm w podejściu do ludzin Relatywizm etyczny – nie jest ważne by kierowanie ludźmi było etyczne, ważne, by było skuteczneWymiary ZZLn Funkcjonalny - obejmuje ciąg czynności, funkcji niezbędnych do realizacji celów w tej dziedzinie, ma formę zaplanowanej konfiguracji, która tworzą określone procesy personalne:n Planowanie zasobów ludzkichn Kształtowanie stanu i struktury zatrudnienian Zarządzanie efektywnością pracyn Kształtowanie wynagrodzeńn Rozwój zasobów ludzkichn Kształtowanie warunków i stosunków pracyn Administrowanie sprawami personalnymin Doskonalenie organizacji i zarządzanie funkcją personalnąWymiary ZZL c.d.n Instytucjonalny – odnosi się do podmiotów, uprawnionych do podejmowania decyzji personalnych oraz wzajemnych powiązań między nimi, głównymi podmiotami ZZL są:n Zarządn Kierownik liniowyn Kierownik ds. zasobów ludzkichn Pracownicy i inni zatrudnienin Doradca personalny – podmiot zewnętrzny Wymiary ZZL c.d.n Instrumentalny – dotyczy narzędzi i technik wykorzystywanych w realizacji procesów personalnych, do najważniejszych zalicza się:n Analiza pracy,n Techniki planowania zatrudnienian Techniki rekrutacyjnen Systemy oceniania pracownikówn Środki motywowanian Style kierowanian Techniki szkolenian Wartościowanie pracyn Planowanie karier zawodowychn Formy organizacji czasu pracyn Informatyczne systemy ZZL
Zarządzanie zasobami ludzkimiSpotkanie 1Ewolucja koncepcjiCzym jest zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL)? Cechy charakteryzujące ZZLn Zasoby ludzkie jako źródło przewagi konkurencyjnejn Integracja strategii w dziedzinie zasobów ludzkich z ogólną strategią firmyn Aktywne włączanie kierowników liniowych w procesy personalnen Wysokie znaczenie kultury organizacyjnejn Indywidualizacja stosunków pracyn Rozwijanie bezpośrednich form partycypacji pracowników w życiu organizacjin Orientacja na klienta w relacjach między poszczególnymi pracownikamin PrzywództwoModel ZZL w administracji – wariant biurokracja Modelowe ujęcie ZZL w organizacjiWymiary ZZL – procesy personalnen Funkcjonalny - obejmuje ciąg czynności, funkcji niezbędnych do realizacji celów w tej dziedzinie, ma formę zaplanowanej konfiguracji, która tworzą określone procesy personalne:n Analiza pracy i planowanie zasobów ludzkichn Kształtowanie stanu i struktury zatrudnienian Zarządzanie efektywnością pracyn Kształtowanie wynagrodzeńn Rozwój zasobów ludzkichn Kształtowanie warunków i stosunków pracyn Administrowanie sprawami personalnymin Doskonalenie organizacji i zarządzanie funkcją personalnąWymiary ZZL c.d. – podmioty ZZLn Instytucjonalny – odnosi się do podmiotów, uprawnionych do podejmowania decyzji personalnych oraz wzajemnych powiązań między nimi, głównymi podmiotami ZZL są:n Zarządn Kierownik liniowyn Kierownik ds. zasobów ludzkichn Pracownicy i inni zatrudnienin Doradca personalny – podmiot zewnętrzny Wymiary ZZL c.d. – narzędzia ZZLn Instrumentalny – dotyczy narzędzi i technik wykorzystywanych w realizacji procesów personalnych, do najważniejszych zalicza się:n Analiza pracy,n Techniki planowania zatrudnienian Techniki rekrutacyjnen Systemy oceniania pracownikówn Środki motywowanian Style kierowanian Techniki szkolenian Wartościowanie pracyn ... |
Menu
|