ustawa, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

USTAWA

z dnia 20 grudnia 1996 r.

o gospodarce komunalnej

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 1.

1. Ustawa określa zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego,

polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w

celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

2. Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności

publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie

zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Art. 1a.

Ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego - należy przez

to rozumieć:

a) gminę w znaczeniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym

(Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496

i Nr 132, poz. 622 oraz z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107,

poz. 686, Nr 113, poz. 734 i Nr 123, poz. 775) lub

b) powiat w znaczeniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie

powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 578) lub

c) województwo w znaczeniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie

województwa (Dz.U. Nr 91, poz. 576).

Art. 2.

Gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego

w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Art. 3.

1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzać wykonywanie zadań

z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym lub

jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w drodze

umowy na zasadach ogólnych – z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych

lub, odpowiednio, przepisów o partnerstwie publiczno-prywatnym,

przepisów o koncesji na roboty budowlane lub usługi, przepisów o zamówieniach

publicznych i przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

2. Jeżeli do prowadzenia danego rodzaju działalności na podstawie innych ustaw

jest wymagane uzyskanie zezwolenia, jednostki samorządu terytorialnego mogą

powierzyć wykonywanie zadań wyłącznie podmiotowi posiadającemu wymagane

zezwolenie.

Rozdział 3

Spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego

Art. 9.

<1.> Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek.

<2. Jednostki samorządu terytorialnego mogą także tworzyć spółki komandytowe

lub komandytowo-akcyjne, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z

dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009

r. Nr 19, poz. 100).>

Art. 10.

1. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego

i przystępować do nich, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

1) istnieją nie zaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku lokalnym,

2) występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu wpływa ujemnie na

poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych działań i

wynikających z obowiązujących przepisów środków prawnych nie doprowadziło

do aktywizacji gospodarczej, a w szczególności do znacznego

ożywienia rynku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia.

2. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego

i przystępować do nich również wówczas, jeżeli zbycie składnika mienia

komunalnego mogącego stanowić wkład niepieniężny gminy do spółki albo też

rozporządzenie nim w inny sposób, spowoduje dla gminy poważną stratę majątkową.

3. Ograniczenia, dotyczące tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania

przez gminę do nich, o których mowa w ust. 1 i 2, nie mają zastosowania do posiadania

przez gminę akcji lub udziałów spółek zajmujących się czynnościami

bankowymi, ubezpieczeniowymi oraz działalnością doradczą, promocyjną, edukacyjną

i wydawniczą na rzecz samorządu terytorialnego, a także innych spółek

ważnych dla rozwoju gminy.

4. Poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki prawa

handlowego na zasadach i w formach określonych w ustawie o samorządzie województwa.

Art. 10a.

1. W spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego działa rada nadzorcza.

dodany ust. 2 w art. 9 wchodzi w życie z dn.26.02.2009 r. (Dz.U. z2009 r. Nr 19, poz.100)

2. Do rad nadzorczych w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego

stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych, z zastrzeżeniem przepisów

niniejszej ustawy.

3. Kadencja członka rady nadzorczej w spółkach z większościowym udziałem jednostek

samorządu terytorialnego trwa 3 lata.

4. Członkowie rady nadzorczej, reprezentujący w spółce jednostkę samorządu terytorialnego,

są powoływani spośród osób, które złożyły egzamin w trybie przewidzianym

w przepisach o komercjalizacji i prywatyzacji.

5. Do członków rad nadzorczych spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego,

reprezentujących w spółce jednostkę samorządu terytorialnego, stosuje

się odpowiednio art. 13 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i

prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003

r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844).

6. Członków zarządu spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego powołuje

i odwołuje rada nadzorcza.

Art. 10b.

Przepisy art. 10a stosuje się także do spółek zależnych od spółek określonych w tych

przepisach, w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, z tym że

przepisy art. 10a ust. 4 i 5 stosuje się do członków rady nadzorczej spółki zależnej,

reprezentujących w tej spółce spółkę z udziałem jednostki samorządu terytorialnego.

1

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.