ustawa o samorzadzie wojewodztwa, administracja

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Dz.U.01.142.1590
USTAWA
z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie województwa
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Mieszkańcy województwa tworzą z mocy prawa regionalną wspólnotę
samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o województwie lub samorządzie województwa, naleŜy przez
to rozumieć regionalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Art. 2. 1. Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych
przez ustawy.
2. Do zakresu działania samorządu województwa naleŜy wykonywanie zadań publicznych o
charakterze wojewódzkim, niezastrzeŜonych ustawami na rzecz organów administracji
rządowej.
Art. 3. Administracja samorządowa w województwie jest zespolona w jednym urzędzie i pod
jednym zwierzchnikiem.
Art. 4. 1. Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i
gminy.
2. Organy samorządu województwa nie stanowią wobec powiatu i gminy organów nadzoru
lub kontroli oraz nie są organami wyŜszego stopnia w postępowaniu administracyjnym.
Art. 5. 1. Mieszkańcy województwa podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym
(w drodze wyborów i referendum) lub za pośrednictwem organów samorządu województwa.
2. (skreślony).
3. (skreślony).
4. (skreślony).
5. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.
Art. 6. 1. Samorząd województwa:
1) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność,
2) dysponuje mieniem wojewódzkim,
3) prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budŜetu.
2. Województwo ma osobowość prawną.
3. Samodzielność województwa podlega ochronie sądowej.
Art. 7. 1. Ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego określa statut
województwa uchwalony po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.
2. Statut i jego zmiany podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 8. 1. W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe
jednostki organizacyjne oraz moŜe zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Województwo moŜe zawierać z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego
samorządu terytorialnego z obszaru województwa porozumienia w sprawie powierzenia
prowadzenia zadań publicznych.
3. Do porozumień stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).
4. Porozumienia, o których mowa w ust. 2, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku
urzędowym.
Art. 8a. Województwa mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu
terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Art. 8b. 1. Województwa mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym równieŜ z gminami i
powiatami.
2. Do stowarzyszeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z
dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855), z tym
Ŝe dla załoŜenia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej 3 załoŜycieli.
Art. 9. Samorząd województwa, na podstawie upowaŜnień ustawowych, stanowi akty prawa
miejscowego obowiązujące na obszarze województwa.
Art. 10. Odrębna ustawa określa siedziby władz samorządu województwa.
Art. 10a. 1. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach waŜnych dla
województwa mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami
województwa.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami województwa określa uchwała
sejmiku województwa.
Rozdział 2
Zakres działalności
Art. 11. 1. Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą
w szczególności następujące cele:
1) pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej,
obywatelskiej i kulturowej mieszkańców, a takŜe pielęgnowanie i rozwijanie toŜsamości
lokalnej,
2) pobudzanie aktywności gospodarczej,
3) podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa,
4) zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu potrzeb
przyszłych pokoleń,
5) kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego.
2. Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się:
1) tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy,
2) utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim,
3) pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji
zadań z zakresu uŜyteczności publicznej,
4) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli,
5) racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego,
zgodnie z zasadą zrównowaŜonego rozwoju,
6) wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie
postępu technologicznego oraz innowacji,
7) wspieranie rozwoju kultury oraz ochrona i racjonalne wykorzystywanie dziedzictwa
kulturowego,
8) promocja walorów i moŜliwości rozwojowych województwa.
3. Strategia rozwoju województwa jest realizowana poprzez programy wojewódzkie.
4. Samorząd województwa moŜe w związku z realizacją strategii rozwoju województwa:
1) występować o wsparcie ze środków budŜetu państwa na realizację zadań zawartych w
programach wojewódzkich,
2) zawierać kontrakt wojewódzki z Radą Ministrów na podstawie odrębnej ustawy.
5. Wykonywanie zadań związanych z rozwojem regionalnym na obszarze województwa
naleŜy do samorządu województwa. Zasady finansowania rozwoju regionalnego oraz źródła
dochodów województwa w tym zakresie określają odrębne ustawy.
Art. 12. 1. Samorząd województwa, przy formułowaniu strategii rozwoju województwa i
realizacji polityki jego rozwoju, współpracuje w szczególności z:
1) jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa oraz z
samorządem gospodarczym i zawodowym,
2) administracją rządową, szczególnie z wojewodą,
3) innymi województwami,
4) organizacjami pozarządowymi,
5) szkołami wyŜszymi i jednostkami naukowobadawczymi.
6) (skreślony).
2. Wykonując zadania określone w ust. 1, samorząd województwa moŜe równieŜ
współpracować z organizacjami międzynarodowymi i regionami innych państw, zwłaszcza
sąsiednich.
Art. 12a. 1. Sejmik województwa określa zasady, tryb i harmonogram opracowania strategii
rozwoju województwa i programów wojewódzkich, uwzględniając w szczególności:
1) zadania poszczególnych organów województwa przy określaniu strategii rozwoju
województwa i programów wojewódzkich,
2) tryb i zasady współpracy z podmiotami wymienionymi w art. 12.
2. Uchwała sejmiku województwa dotycząca spraw wymienionych w ust. 1 podlega publikacji
w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 13. 1. W sferze uŜyteczności publicznej województwo moŜe tworzyć spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a takŜe moŜe przystępować do takich spółek.
2. Poza sferą uŜyteczności publicznej województwo moŜe tworzyć spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością i spółki akcyjne oraz przystępować do nich, jeŜeli działalność spółek
polega na wykonywaniu czynności promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych słuŜących
rozwojowi województwa.
3. Zasady tworzenia przez województwo spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek
akcyjnych oraz przystępowania do nich określa ustawa.
Art. 14. 1. Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone
ustawami, w szczególności w zakresie:
1) edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyŜszego,
2) promocji i ochrony zdrowia,
3) kultury i ochrony jej dóbr,
4) pomocy społecznej,
5) polityki prorodzinnej,
6) modernizacji terenów wiejskich,
7) zagospodarowania przestrzennego,
8) ochrony środowiska,
9) gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej,
10) transportu zbiorowego i dróg publicznych,
11) kultury fizycznej i turystyki,
12) ochrony praw konsumentów,
13) obronności,
14) bezpieczeństwa publicznego,
15) przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy.
2. Ustawy mogą określać sprawy naleŜące do zakresu działania województwa jako zadania z
zakresu administracji rządowej, wykonywane przez zarząd województwa.
3. Ustawy mogą nakładać na województwo obowiązek wykonywania zadań z zakresu
organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Rozdział 3
Władze samorządu województwa
Art. 15. Organami samorządu województwa są:
1) sejmik województwa,
2) zarząd województwa.
Art. 15a. 1. Działalność organów województwa jest jawna. Ograniczenia jawności mogą
wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów województwa obejmuje w szczególności prawo obywateli do
uzyskiwania informacji, wstępu na sesje sejmiku województwa i posiedzenia jego komisji, a
takŜe dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym
protokołów posiedzeń organów województwa i komisji sejmiku województwa.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut województwa.
Art. 16. 1. Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa.
2. Kadencja sejmiku województwa trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3.(1) W skład sejmiku województwa wchodzą radni wybrani w wyborach bezpośrednich w
liczbie trzydziestu w województwach liczących do 2.000.000 mieszkańców oraz po trzech
radnych na kaŜde kolejne rozpoczęte 500.000 mieszkańców.
4. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do sejmiku województwa określa odrębna
ustawa.
Art. 17. W sprawie odwołania sejmiku województwa przed upływem kadencji rozstrzyga się
wyłącznie w drodze referendum wojewódzkiego.
Art. 18. Do wyłącznej właściwości sejmiku województwa naleŜy:
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w szczególności:
a) statutu województwa,
b) zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim,
c) zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń uŜyteczności publicznej,
2) uchwalanie strategii rozwoju województwa oraz programów wojewódzkich,
3) uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego,
4) podejmowanie uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budŜetowej,
5) podejmowanie uchwały w sprawie szczegółowości układu wykonawczego budŜetu
województwa, z zastrzeŜeniem, Ŝe szczegółowość ta nie moŜe być mniejsza niŜ określona w
odrębnych przepisach,
6) uchwalanie budŜetu województwa,
7) określanie zasad udzielania dotacji przedmiotowych i podmiotowych z budŜetu
województwa,
8) (skreślony),
9) rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budŜetu województwa, sprawozdań finansowych
województwa oraz sprawozdań z wykonywania wieloletnich programów województwa,
10) podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi
województwa z tytułu wykonania budŜetu województwa,
11) uchwalanie, w granicach określonych ustawami, przepisów dotyczących podatków i opłat
lokalnych,
12) podejmowanie uchwał w sprawie powierzenia zadań samorządu województwa innym
jednostkom samorządu terytorialnego,
13) uchwalanie "Priorytetów współpracy zagranicznej województwa",
14) podejmowanie uchwał w sprawie uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach
regionalnych i innych formach współpracy regionalnej,
15) wybór i odwołanie zarządu województwa oraz ustalanie wynagrodzenia marszałka
województwa,
16) rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu województwa, w tym w szczególności z
działalności finansowej i realizacji programów, o których mowa w pkt 2,
17) powoływanie i odwoływanie, na wniosek marszałka województwa, skarbnika
województwa, który jest głównym księgowym budŜetu województwa,
18) podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia stowarzyszeń i fundacji oraz ich
rozwiązywania, a takŜe przystępowania do nich lub występowania z nich,
19) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa dotyczących:
a) zasad nabywania, zbywania i obciąŜania nieruchomości oraz ich wydzierŜawiania lub
wynajmowania na okres dłuŜszy niŜ 3 lata, chyba Ŝe przepisy szczególne stanowią inaczej;
do czasu określenia zasad zarząd moŜe dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą
sejmiku województwa,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c) zaciągania długoterminowych poŜyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości poŜyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych
przez zarząd województwa oraz maksymalnej wysokości poŜyczek i poręczeń udzielanych
przez zarząd województwa w roku budŜetowym,
e) tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania do nich oraz określania zasad
wnoszenia wkładów, a takŜe obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
f) tworzenia, przekształcania i likwidowania wojewódzkich samorządowych jednostek
organizacyjnych oraz wyposaŜania ich w majątek,
19a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
20) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeŜonych ustawami i statutem
województwa do kompetencji sejmiku województwa,
21) uchwalanie przepisów dotyczących organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy organów
samorządu województwa.
Art. 19. 1. Uchwały sejmiku województwa zapadają zwykłą większością głosów, w obecności
co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu jawnym lub jawnym
imiennym, chyba Ŝe przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. (skreślony).
3. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z
przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.
Art. 20. 1. Sejmik województwa wybiera ze swojego grona przewodniczącego oraz nie więcej
niŜ 3 wiceprzewodniczących, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
2. Przewodniczący i wiceprzewodniczący sejmiku województwa nie mogą wchodzić w skład
zarządu województwa.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.