ustawa o samorządzie powiatowym, ADMINISTRACJA

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/34
Dz.U. 1998 Nr 91 poz. 578
USTAWA
z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz. U. z
2001 r. Nr 142, poz.
1592, z 2002 r. Nr 23,
poz. 220, Nr 62, poz.
558, Nr 113, poz. 984,
Nr 153, poz. 1271, Nr
200, poz. 1688, Nr
214, poz. 1806, z 2003
r. Nr 162, poz. 1568,
z 2004 r. Nr 102, poz.
1055, Nr 167, poz.
1759, z 2007 r. Nr
173, poz. 1218, z 2008
r. Nr 180, poz. 1111,
Nr 223, poz. 1458, z
2009 r. Nr 92, poz.
753, Nr 157, poz.
1241, z 2010 r. Nr 28,
poz. 142 i 146, Nr 40,
poz. 230, Nr 106, poz.
675, z 2011 r. Nr 21,
poz. 113.
Art. 1.
1. Mieszkańcy powiatu tworzą z mocy prawa lokalną wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o powiecie, należy przez to rozumieć lokalną
wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Art. 2.
1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na
własną odpowiedzialność.
2. Powiat ma osobowość prawną.
3. Samodzielność powiatu podlega ochronie sądowej.
4. O ustroju powiatu stanowi jego statut.
5. (skreślony).
Art. 3.
1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia:
1) tworzy, łączy, dzieli i znosi powiaty oraz ustala ich granice,
2) ustala i zmienia nazwy powiatów oraz siedziby ich władz.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane także na wniosek
zainteresowanej rady powiatu, rady miasta na prawach powiatu lub rady gminy.
3. Ustalenie granic powiatu następuje poprzez wskazanie gmin wchodzących w
skład powiatu, a zmiana jego granic dokonywana jest w sposób zapewniający
powiatowi terytorium możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy i
przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz za-
pewniający zdolność wykonywania zadań publicznych.
4. Przez łączenie powiatów należy również rozumieć połączenie miasta na prawach
powiatu z powiatem mającym siedzibę władz w tym mieście. Z dniem połącze-
nia wygasają prawa powiatu posiadane dotychczas przez miasto.
5. Przez dzielenie powiatów należy również rozumieć wyłączenie jednej lub więcej
gmin z terytorium powiatu z jednoczesnym:
1) włączeniem tej gminy lub gmin do innego powiatu,
2011-02-17
©Kancelaria Sejmu
s. 2/34
2) utworzeniem powiatu z tych gmin albo z tych gmin i miasta na prawach po-
wiatu; z dniem utworzenia powiatu wygasają prawa powiatu posiadane do-
tychczas przez miasto,
3) przywróceniem statusu miasta na prawach powiatu miastu, które w trybie
ust. 4 zostało połączone z powiatem mającym siedzibę władz w tym mie-
ście.
6. Zmiany, o których mowa w ust. 1, następują z dniem 1 stycznia.
Art. 3a.
1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wymaga zasięgnięcia
przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej opinii zaintereso-
wanych rad powiatów albo rady miasta na prawach powiatu i rady powiatu - po-
przedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami, a w
przypadku zmian granic powiatów naruszających granice województw - dodat-
kowo opinii odpowiednich sejmików województw. Minister właściwy do spraw
administracji publicznej może wystąpić także o opinie zainteresowanych rad
gmin; w tym przypadku nie jest konieczne przeprowadzenie konsultacji z
mieszkańcami gminy.
2. Konsultacje z mieszkańcami dotyczące, naruszającej granice województw, zmia-
ny granic powiatów albo powiatu i miasta na prawach powiatu w sprawach, o
których mowa w art. 3 ust. 3 i 4 - jeżeli zmiana granic wynika z wyłączenia tyl-
ko jednej gminy lub miasta na prawach powiatu - mogą zostać ograniczone
przez sejmiki województw do mieszkańców odpowiedniego powiatu lub miasta
na prawach powiatu objętego zmianą.
3. W przypadku niewyrażenia opinii, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy
od dnia otrzymania wystąpienia o opinię, wymóg zasięgnięcia opinii uznaje się
za spełniony.
Art. 3b.
1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 3 ust. 1, na wniosek odpowied-
nio rady powiatu, rady miasta na prawach powiatu lub rady gminy wymaga:
1) wniosku rady powiatu, rady miasta na prawach powiatu lub rady gminy po-
przedzonego przeprowadzeniem przez tę radę konsultacji z mieszkańcami,
wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, mapami i informa-
cjami potwierdzającymi zasadność wniosku,
2) opinii odpowiednio rad powiatów lub rady miasta na prawach powiatu obję-
tych wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsulta-
cji z mieszkańcami, a w przypadku zmiany granic powiatu naruszającej gra-
nice województw - opinii sejmików województw,
3) opinii rad gmin, których dotyczy wniosek,
4) opinii wojewody właściwego dla powiatu lub miasta na prawach powiatu
objętego wnioskiem.
2. Do wniosku i opinii, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 3a ust. 2 i 3 stosuje
się odpowiednio.
3. Rada powiatu, rada miasta na prawach powiatu lub rada gminy występuje z
wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do ministra właściwego do spraw admini-
stracji publicznej za pośrednictwem wojewody, w terminie do dnia 31 marca.
2011-02-17
©Kancelaria Sejmu
s. 3/34
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania przy skła-
daniu wniosków, o których mowa w ust. 1, oraz dokumenty, które należy dołą-
czyć do wniosku.
Art. 3c.
W przypadku uzyskania zgody na połączenie miasta na prawach powiatu z powiatem
mającym siedzibę władz w tym mieście lub utworzenie powiatu, w którego skład
wejdzie dotychczasowe miasto na prawach powiatu, wyrażonej we wniosku lub opi-
nii rady powiatu lub rady miasta na prawach powiatu oraz w wyniku przeprowadzo-
nych przez te rady konsultacji z mieszkańcami, Rada Ministrów obowiązana jest
dokonać tego połączenia lub utworzenia powiatu, w drodze rozporządzenia, o któ-
rym mowa w art. 3 ust. 1.
Art. 3d.
1. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla
powiatu mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje z mieszkań-
cami powiatu.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami powiatu określa
uchwała rady powiatu.
Rozdział 2
Zakres działania i zadania powiatu
Art. 4.
1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze po-
nadgminnym w zakresie:
1) edukacji publicznej,
2) promocji i ochrony zdrowia,
3) pomocy społecznej,
4) polityki prorodzinnej,
5) wspierania osób niepełnosprawnych,
6) transportu zbiorowego i dróg publicznych,
7) kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
8) kultury fizycznej i turystyki,
9) geodezji, kartografii i katastru,
10) gospodarki nieruchomościami,
11) administracji architektoniczno-budowlanej,
12) gospodarki wodnej,
13) ochrony środowiska i przyrody,
14) rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,
15) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
16) ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiato-
wego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania
innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,
17) przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
2011-02-17
©Kancelaria Sejmu
s. 4/34
18) ochrony praw konsumenta,
19) utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz
obiektów administracyjnych,
20) obronności,
21) promocji powiatu,
22) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmio-
tów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o dzia-
łalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z
późn. zm.
1)
),
23) działalności w zakresie telekomunikacji.
2. Do zadań publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania okre-
ślonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, in-
spekcji i straży.
3. Ustawy mogą określać inne zadania powiatu.
4. Ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu
jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.
5. Powiat na uzasadniony wniosek zainteresowanej gminy przekazuje jej zadania z
zakresu swojej właściwości na warunkach ustalonych w porozumieniu.
6. Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin.
Art. 4a.
Ustawy mogą nakładać na powiat obowiązek wykonywania zadań z zakresu organi-
zacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Art. 5.
1. Powiat może zawierać z organami administracji rządowej porozumienia w spra-
wie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej.
2. Powiat może zawierać porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań
publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego, a także z woje-
wództwem, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu.
3. Porozumienia, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają ogłoszeniu w wojewódz-
kim dzienniku urzędowym.
4. Do porozumień stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).
Art. 6.
1. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i za-
wierać umowy z innymi podmiotami.
2. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zada-
nia o charakterze użyteczności publicznej.
1)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz.
1203 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr
249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 94, poz. 651, z 2008 r. Nr 209, poz. 1316, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr
22, poz. 120 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146.
2011-02-17
 ©Kancelaria Sejmu
s. 5/34
Art. 7.
1. Ustawy określają przypadki, w których właściwe organy administracji rządowej
mogą nałożyć na powiat obowiązek wykonania określonych czynności w zakre-
sie należącym do zadań powiatu, związanych z usuwaniem bezpośrednich za-
grożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz z obronnością.
2. Jeżeli działania związane z usuwaniem zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku
publicznego oraz z obronnością przeprowadza się w ramach zorganizowanej ak-
cji, nałożenie obowiązku może dotyczyć wykonania czynności, o których mowa
w ust. 1, również poza terenem powiatu.
3. Za czynności, o których mowa w ust. 2, powiatowi przysługuje zwrot koniecz-
nych wydatków i nakładów wraz z ustawowymi odsetkami od organu admini-
stracji, który nałożył obowiązek wykonania tych czynności.
Art. 7a.
Powiaty, związki i stowarzyszenia powiatów mogą sobie wzajemnie bądź innym
jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Rozdział 3
Władze powiatu
Art. 8.
1. Mieszkańcy powiatu podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym -
poprzez wybory i referendum powiatowe - lub za pośrednictwem organów po-
wiatu.
2. Organami powiatu są:
1) rada powiatu,
2) zarząd powiatu.
Art. 8a.
1. Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać
wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli
do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady powiatu i posiedzenia jej komi-
sji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań pu-
blicznych, w tym protokołów posiedzeń organów powiatu i komisji rady powia-
tu.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut powiatu.
Art. 9.
1. Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem
przepisów o referendum powiatowym.
2. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3.
Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania
wyborów do rady powiatu określa odrębna ustawa.
4. W skład powiatu wchodzą radni w liczbie piętnastu w powiatach liczących do 40
000 mieszkańców oraz po dwóch na każde kolejne rozpoczęte 20 000 mieszkań-
ców, ale nie więcej niż dwudziestu dziewięciu radnych.
2011-02-17
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.