Ustawa o Radzie Ministrów, Prawoznawstwo, akty prawne

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
¨Kancelaria Sejmu s. 1/14
Dz.U. 1996 Nr 106 poz. 492
USTAWA
z dnia 8 sierpnia 1996 r.
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz.U. z
1999 r. Nr 82, poz.
929, z 2000 r. Nr 120,
poz. 1268, z 2001 r.
Nr 102, poz. 1116, Nr
154, poz. 1799 i
1800.
o Radzie Ministrw
Rozdział 1
Przepisy oglne
Art. 1.
Rada Ministrw (Rząd) działa kolegialnie.
Art. 2.
1. Rada Ministrw, wykonując ustanowione dla niej w Konstytucji Rzeczypospoli-
tej Polskiej i ustawach zadania i kompetencje, rozpatruje sprawy i podejmuje
rozstrzygnięcia na posiedzeniach.
2. Rada Ministrw może rwnież rozstrzygać poszczeglne sprawy
w drodze kore-
spondencyjnego uzgodnienia stanowisk (drogą obiegową).
3. Organizację i tryb swojej pracy Rada Ministrw określa w regulaminie.
Art. 3.
Przepisy ustawy dotyczące ministrw stosuje się rwnież do osb, o ktrych mowa w
art. 147 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 2
Członkowie Rady Ministrw
art. 4 skreślony
Art. 5.
W celu wykonania zadań i kompetencji określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej i ustawach, Prezes Rady Ministrw może w szczeglności:
1) wyznaczyć ministrowi zakres spraw, w ktrych minister ten działa z upo-
ważnienia Prezesa Rady Ministrw,
2) żądać informacji, dokumentw i sprawozdań okresowych lub dotyczących
poszczeglnej sprawy albo rodzaju spraw od ministra, kierownika urzędu
21-01-02
¨Kancelaria Sejmu s. 2/14
centralnego lub wojewody oraz od pracownikw urzędw organw admini-
stracji rządowej po zawiadomieniu właściwego ministra, kierownika urzędu
centralnego lub wojewody,
3) zarządzić przeprowadzenie korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk
członkw Rady Ministrw,
4) zwoływać, brać udział i przewodniczyć posiedzeniom organw pomocni-
czych Rady Ministrw lub Prezesa Rady Ministrw, bez względu na ich skład
i zakres działania,
5) zwoływać posiedzenia, z udziałem właściwych ministrw, kierownikw
urzędw centralnych lub wojewodw i im przewodniczyć,
6) przekazać, z urzędu lub na wniosek właściwego organu albo na wniosek
strony, sprawę należącą do właściwości więcej niż jednego ministra lub kie-
rownika centralnego urzędu do załatwienia wskazanemu przez siebie mini-
strowi, zawiadamiając o tym wszystkie inne właściwe organy oraz strony,
7) rozstrzygać o zakresie działania ministrw w razie sporu kompetencyjnego
między ministrami.
Art. 6.
1. W razie nieobecności Prezesa Rady Ministrw lub w innym wypadku czasowej
niemożności wykonywania przez niego obowiązkw w Radzie Ministrw, pra-
cami Rady Ministrw kieruje wiceprezes Rady Ministrw wyznaczony przez
Prezesa Rady Ministrw lub jeden z ministrw, jeżeli wiceprezes Rady Mini-
strw nie został powołany.
2. Wiceprezes Rady Ministrw wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrw,
zadania i kompetencje w zakresie powierzonym przez Prezesa Rady Ministrw.
ust. 3 w art. 6 skre-
ślony
Art. 7.
1. Członek Rady Ministrw uczestniczy, na zasadach określonych w Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, w ustalaniu polityki państwa, ponosząc za treść i za
realizację działań Rządu odpowiedzialność w trybie i na zasadach określonych w
odrębnych przepisach.
2. Członek Rady Ministrw jest obowiązany do inicjowania i opracowywania, w
zakresie swojego działania, polityki Rządu, przedkładania inicjatyw i odpowied-
nich projektw aktw normatywnych na posiedzenia Rady Ministrw.
3. Członek Rady Ministrw realizuje politykę ustaloną przez Radę Ministrw.
4. Członek Rady Ministrw, realizując politykę ustaloną przez Radę Ministrw, w
szczeglności:
1) wspłdziała z innymi członkami Rady Ministrw,
2) nadzoruje działalność terenowych organw administracji rządowej,
3) wspłdziała z samorządem terytorialnym, organizacjami społecznymi i
przedstawicielstwami środowisk zawodowych i twrczych,
4) występuje do Prezesa Rady Ministrw o powołanie zespołw międzyresor-
towych do wykonywania zadań wykraczających poza zakres jego działania,
5) po zawiadomieniu Prezesa Rady Ministrw powołuje rady i zespoły, jako
organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania.
21-01-02
¨Kancelaria Sejmu s. 3/14
Art. 8.
Członek Rady Ministrw reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z
ustaleniami przyjętymi przez Radę Ministrw.
Art. 9.
1. Członek Rady Ministrw, upoważniony przez Radę Ministrw, reprezentuje
Rząd przed Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach rozpatrywanych z
inicjatywy Rady Ministrw. W takim wypadku minister składa, po porozumieniu
się z Prezesem Rady Ministrw, wszelkie oświadczenia w imieniu Rządu.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do reprezentowania Rządu w innych spra-
wach rozpatrywanych przez Sejm. W takim wypadku upoważnienia do repre-
zentowania Rządu może, w uzasadnionych wypadkach, udzielić ministrowi Pre-
zes Rady Ministrw.
3. Prezes Rady Ministrw może, na wniosek ministra:
1) udzielić upoważnienia do reprezentowania Rządu przed Sejmem sekreta-
rzowi stanu lub podsekretarzowi stanu w danym ministerstwie, pełnomocni-
kowi Rządu lub kierownikowi urzędu centralnego,
2) udzielić upoważnienia do reprezentowania Rządu w Sejmie, poza posiedze-
niem plenarnym, innej osobie czynnej w danym dziale administracji rządo-
wej.
4. Zasady określone w ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do wszystkich innych sytu-
acji wymagających upoważnienia do reprezentowania Rządu przed innymi orga-
nami państwowymi, w szczeglności przed Senatem Rzeczypospolitej Polskiej i
Trybunałem Konstytucyjnym.
5. Zasady i tryb udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie regulują
odrębne przepisy.
Art. 10.
1. Rada Ministrw może ustanowić pełnomocnika Rządu do określonych spraw,
ktrych przekazanie członkom Rady Ministrw nie jest celowe.
2. Pełnomocnikiem Rządu może być sekretarz stanu lub podsekretarz stanu, a w
szczeglnie uzasadnionych wypadkach, w zakresie zadań o zasięgu regionalnym
- wojewoda.
3. Pełnomocnika Rządu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrw.
4. Rada Ministrw określa, w drodze rozporządzenia, zakres udzielonych pełno-
mocnikowi upoważnień, sposb sprawowania nadzoru nad jego działalnością
oraz sposb zapewnienia pełnomocnikowi obsługi merytorycznej, organizacyj-
no-prawnej, technicznej i kancelaryjno-biurowej.
5. W celu sfinansowania działalności ustanowionego pełnomocnika Rządu, Prezes
Rady Ministrw może, w drodze rozporządzenia, dokonywać przeniesienia pla-
nowanych dochodw i wydatkw budżetowych między częściami budżetu pań-
stwa, z zachowaniem przeznaczenia środkw publicznych, wynikającego z
ustawy budżetowej.
21-01-02
¨Kancelaria Sejmu s. 4/14
Rozdział 3
Organy wewnętrzne Rady Ministrw
Art. 12.
1. Prezes Rady Ministrw, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady Mi-
nistrw, może, w drodze zarządzenia, tworzyć organy pomocnicze Rady Mini-
strw lub Prezesa Rady Ministrw, a w szczeglności:
1) stały komitet lub komitety Rady Ministrw w celu inicjowania, przygotowa-
nia i uzgadniania rozstrzygnięć albo stanowisk Rady Ministrw lub Prezesa
Rady Ministrw w sprawach należących do zadań i kompetencji tych orga-
nw,
2) komitety do rozpatrywania określonych kategorii spraw lub określonej spra-
wy,
3) rady i zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach należących do zadań i
kompetencji Rady Ministrw lub Prezesa Rady Ministrw.
2. Prezes Rady Ministrw, tworząc organy pomocnicze, o ktrych mowa w ust. 1,
określi ich nazwę, skład, zakres działania oraz tryb postępowania.
art. 11 skreślony
Art. 12a.
Rada Ministrw może, w drodze rozporządzenia, tworzyć komisje do opracowania
projektw kodyfikacji określonych dziedzin prawa, uwzględniając dorobek nauki i
doświadczenia praktyki. Rada Ministrw wydając rozporządzenie określi nazwę i
przedmiot działania komisji oraz jej skład i tryb postępowania.
Art. 13.
1. Rada Ministrw w uzgodnieniu z zainteresowaną instytucją lub środowiskiem
społecznym może powoływać, w drodze rozporządzenia, komisje wsplne, skła-
dające się z przedstawicieli Rządu oraz tej instytucji lub środowiska. Rada Mini-
strw wydając rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot działania komisji
wsplnej oraz jej skład i tryb postępowania.
2. Celem komisji, o ktrych mowa w ust. 1, jest wypracowanie wsplnego stanowi-
ska w sprawach ważnych dla polityki Rządu oraz interesw reprezentowanej w
komisji instytucji lub środowiska.
Art. 14.
1. Przy Prezesie Rady Ministrw działa Rada Legislacyjna.
2. Prezes Rady Ministrw powołuje członkw Rady Legislacyjnej.
3. Prezes Rady Ministrw określa, w drodze rozporządzenia, zadania oraz szcze-
głowe zasady i tryb funkcjonowania Rady Legislacyjnej.
4. Prezes Rady Ministrw po zasięgnięciu opinii Rady Legislacyjnej ustala, w dro-
dze rozporządzenia:
1) zasady techniki prawodawczej,
21-01-02
¨Kancelaria Sejmu s. 5/14
2) zasady rejestrowania normatywnych aktw prawnych wydawanych przez or-
gany administracji rządowej oraz zasady ogłaszania tych aktw, chyba że
zostały one uregulowane w przepisach odrębnych.
5. Prezes Rady Ministrw wydając rozporządzenie, o ktrym mowa w ust. 4 pkt 1,
określi w szczeglności elementy metodyki przygotowania i sposb redagowania
projektw ustaw i rozporządzeń oraz innych normatywnych aktw prawnych, a
także warunki, jakim powinny odpowiadać uzasadnienia projektw normatyw-
nych aktw prawnych, jak rwnież reguły przeprowadzania zmian w systemie
prawa. Stosowanie zasad techniki prawodawczej powinno zapewnić w szczegl-
ności spjność i kompletność systemu prawa oraz przejrzystość tekstw norma-
tywnych aktw prawnych, z uwzględnieniem dorobku nauki i doświadczeń
praktyki.
6. Prezes Rady Ministrw wydając rozporządzenie, o ktrym mowa w ust. 4 pkt 2,
określi normatywne akty prawne podlegające rejestracji, organ prowadzący re-
jestr oraz sposb jego prowadzenia, z uwzględnieniem dorobku nauki i doświad-
czeń praktyki.
Art. 14a.
Przy Prezesie Rady Ministrw działa Rządowe Centrum Legislacji jako państwowa
jednostka organizacyjna podległa Prezesowi Rady Ministrw.
Art. 14b.
Rządowe Centrum Legislacji, zwane dalej áCentrumÑ, zapewnia koordynację dzia-
łalności legislacyjnej Rady Ministrw, Prezesa Rady Ministrw i innych organw
administracji rządowej.
Art. 14c.
Centrum zapewnia obsługę prawną Rady Ministrw, a w szczeglności:
1) opracowuje stanowiska prawno-legislacyjne do rządowych projektw aktw
prawnych,
2) koordynuje przebieg uzgodnień rządowych projektw aktw prawnych, w
tym sporządzania ocen skutkw społeczno-gospodarczych projektowanych
regulacji
3) opracowuje pod względem legislacyjnym rządowe projekty aktw prawnych
skierowane do rozpatrzenia przez Radę Ministrw, w tym poprzez ich ocenę
pod względem prawnym i redakcyjnym przez Komisję Prawniczą prowadzo-
ną przez Centrum,
4) opracowuje rządowe projekty aktw prawnych w zakresie ustalonym przez
Prezesa Rady Ministrw,
5) redaguje Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dziennik Urzędowy
Rzeczypospolitej Polskiej áMonitor PolskiÑ,
6) wspłdziała z Komitetem Integracji Europejskiej w sprawie harmonizacji
prawa polskiego z wymogami prawa Wsplnot Europejskich,
7) wspłdziała z Radą Legislacyjną w zakresie opiniowania rządowych projek-
tw aktw normatywnych pod względem ich zgodności z Konstytucją Rze-
czypospolitej Polskiej oraz spjności z systemem prawa,
21-01-02
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.