w kręgu zabawy - program wychowania przedszkolnego, Lic Pedagogika Notatki, Pedagogika ZEWiP - notatki i prezentacje

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

jadwiga  Pytlarczyk

 

 

 

 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

Program wychowania przedszkolnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inowrocław, 2009

 

spis tresci:

 

I. Wstęp ....................................................................................3

II.    Założenia i cele programu………………………………….…..........4

III. Wskazówki metodyczne……………………………….....................7

IV. Materiał edukacyjny…………………………………....................13

1.    Edukacja zdrowotna………….....………………………...........23

2.    Edukacja emocjonalna i wprowadzenie w  świat wartości..30

3.    Edukacja społeczna i otoczenie techniczne…….......….......36

4.    Edukacja językowa………………………………….......……..…43

5.    Edukacja przyrodnicza i ekologiczna…………........…………53

6.    Edukacja matematyczna…………………………….......………59

7.    Edukacja artystyczna…………………………………......….....67

V.   Wartościowanie postępów dzieci…………………………............78

Słowniczek pojęć…………………………………………….…...........80

Bibliografia………………………………………………....................83

Podstawy prawne ..................................................................84

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. wstęp

 

Program opisuje sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego  w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych różnymi formami wychowania przedszkolnego po zmianie z 23 grudnia 2008 roku. Wyznacza szczegółowe umiejętności dziecka z podziałem na poziomy, wskazuje także dodatkowe treści w ramach wspomagania wychowanka w rozwijaniu uzdolnień.

Podstawowym zadaniem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju dziecka w celu osiągnięcia przez  dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

Kształtując tę gotowość należy pomagać dziecku rozwijać różnorodne umiejętności takie jak  samodzielność, kreatywność, umiejętność dostrzegania problemów, planowania i realizowania zadań, kompetencje społeczne oraz postawy ukształtowane w relacjach ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym i kulturowym. Podstawowym wyznacznikiem działalności nauczyciela są cztery  filary edukacji, będące celami ogólnymi kształcenia. Są to:

 

1)    uczyć się , aby wiedzieć /wiedza/

Wiedza to środek /w stopniu pozwalającym na komunikowanie, rozwijanie umiejętności zawodowych, rozumienie świata/ i cel życia ludzkiego /radość rozumienia, poznawania i odkrywania/. Należy ćwiczyć procesy poznawcze.

 

2)    uczyć się, aby działać /umiejętności/

W codziennej rzeczywistości istotne są  kompetencje, a także umiejętność współdziałania, podejmowanie inicjatyw, postawy społeczne.

 

3)    uczyć się , aby być /system wartości i postaw/

Dzięki edukacji człowiek powinien kształcić samodzielne, krytyczne myślenie, wypracować sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia.  Ważne są różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu systemu postaw, wzbogacić osobowość, przygotować do „bycia” i pełnienia ról.

 

4)    uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi /pokojowe współistnienie i współdziałanie całej ludzkości/. Ważne jest, aby odkryć siebie, zauważyć niepowtarzalność i odrębność każdego człowieka, współdziałać z innymi, nauczyć się rozwiązywać konflikty, planować i realizować z innymi wspólne cele.

 

Program ten wyznacza właściwe proporcje miedzy wychowaniem a kształceniem w warunkach wzmożonej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Tytuł nawiązuje do zabawy jako podstawowej formy aktywności małego dziecka.

 

II.                     Założenia i cele programu

 

Wiek przedszkolny to okres szybkich zmian rozwojowych oraz ważny okres rozwoju, pozostawiający swe konsekwencje w dalszym życiu człowieka. Wychowanie przedszkolne to czas wspomagania rozwoju czyli tworzenia dziecku optymalnych warunków rozwoju i czuwanie nad kierunkiem zmian.

Nauczyciel, aby mógł oddziaływać na dziecko musi znać prawidłowości rozwoju oraz mieć świadomość celów, a także dobrze poznać dziecko. Aby ocenić poziom i dynamikę rozwoju wychowanka, trzeba obserwować dokładnie jego zachowanie w różnych sytuacjach oraz dotrzeć do motywów jego zachowania. Tu ważna jest współpraca z rodzicami w celu pełniejszego poznania i zrozumienia dziecka. Aby kierować grupą  dziecięcą, trzeba obserwować nie tylko poszczególne osoby, ale cały zespół i stosunki zachodzące w grupie. Nauczyciel musi wiedzieć co kształcić, co rozwijać, a co zmieniać.

Wychowanie przedszkolne to element szeregu działań  nakładających się na różne obszary: wychowanie umysłowe, wychowanie estetyczne, zdrowotne, społeczne, moralne itd. Rozwój dziecka w poszczególnych sferach jest od siebie wzajemnie uzależniony. Np.

Wychowanie społeczno –moralne a wychowanie umysłowe

Te dwie dziedziny łączy ścisły związek. Im lepszy rozwój umysłowy tym łatwiej dziecku zrozumieć istotę stawianych wymagań. Bogata wiedza o środowisku przyrodniczym, społecznym, wytworzone emocje stanowią warunek kształtowania pozytywnego stosunku do ludzi, zjawisk, przyrody, itd.

 

 

 

 

 

Wychowanie społeczno –moralne a wychowanie estetyczne

Bogate życie uczuciowe, wyobraźnia, wrażliwość na piękno, estetykę i  inne wartości, to większa możliwość zrozumienia innego człowieka i jego potrzeb, poszanowania przyrody, przyjęcia wzorów postępowania, krytycyzm wobec zachowań negatywnych.

 

Wychowanie społeczno –moralne a wychowanie zdrowotne

Dziecko zdrowe, zrelaksowane, bezpieczne jest bardziej podatne na działania wychowawcze, łatwiej nawiązuje kontakty ze środowiskiem.

 

Podstawą sukcesu dziecka i nauczyciela jest prowadzenie planowego i ukierunkowanego procesu wychowawczego i dydaktycznego, odpowiednio do zdiagnozowanego poziomu rozwoju dziecka.

 

Podstawowe założenia programu to:

 

→ Placówki wychowania przedszkolnego w równej mierze pełnią funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące.

 

→ Zapewniają dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

 

→ Proces wspomagania rozwoju dziecka musi być: zamierzony, planowy, celowy, systematyczny, interakcyjny i ukierunkowany na wywoływanie zamierzonych zmian.

 

→ Planowanie procesu wspomagania rozwoju odbywa się na bazie systematycznie prowadzonej przez nauczyciela obserwacji indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka.

 

→ Rozwój to proces kierunkowych zmian.

Rozwój dziecka, człowieka to nie tylko zmiany jakościowe w tym czego się uczy, lecz i w tym, jakim się staje. W procesie tym należy zachować właściwe proporcje między poznawaniem wiadomości, opanowaniem umiejętności i nabywaniem  odpowiednich postaw. Stąd  w programie ważną rolę pełni wieloaspektowy rozwój dziecka.

 

→ Pełny i harmonijny rozwój człowieka następuje poprzez integrację  nauczania i wychowania na zasadzie wzajemnego przenikania i uzupełniania. Wychowanie polega na przygotowaniu jednostki do samodzielnego dokonywania społecznie wartościowych wyborów wyznaczonych przez określone postawy /dyspozycje kierunkowe/. Proces wychowania należy więc rozpatrywać jako proces kształtowania postaw. Nauczanie służy przyswajaniu wiadomości i umiejętności /dyspozycje instrumentalne/.

 

→ W procesie wspomagania rozwoju akcent położony jest na aktywność dziecka. Stymulowanie i rozwijanie aktywności staje się siłą napędową rozwoju.

 

→ Rozwój dziecka odbywa się w kontakcie  ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym. Kształtując  postawy należy dostarczać wiadomości o środowisku życia dziecka, stwarzać okazje do przeżywania wartości związanych z tym środowiskiem, organizować okazje do nabywania umiejętności działania w środowisku.

 

→ W procesie wspomagania rozwoju  należy uwzględnić zasady, metody, formy i środki swoiste dla edukacji dziecka w wieku przedszkolnym. Jako podstawową formę działalności uznaje się zabawę.  Wynika to ze specyfiki i możliwości małego dziecka.

 

→ W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze placówka przedszkolna ściśle współpracuje z rodzicami. Pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej. Informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres realizowanych zadań, rozwija umiejętności wychowawcze rodziców. W sposób szczególny czuwa nad  kształtowaniem świadomości zdrowotnej dzieci oraz ich nawyków dbania o własne zdrowie.

 

→ Punktem wyjścia do ustalenia treści  programowych stały się cele wskazane w podstawie programowej:

 

1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe;

3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

5) stwarzanie warunków sprzyjaj...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.