ustawa o klęskach żywiołowych, Studia, Bezpieczeństwo narodowe, Zarządzanie kryzysowe

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
USTAWA
z dnia 18 kwietnia 2002 r.
o stanie klęski żywiołowej
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa tryb wprowadzenia i zniesienia stanu klęski żywiołowej, a także za-
sady działania organów władzy publicznej oraz zakres ograniczeń wolności i praw
człowieka i obywatela w czasie stanu klęski żywiołowej.
Art. 2.
Stan klęski żywiołowej może być wprowadzony dla zapobieżenia skutkom katastrof
naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w
celu ich usunięcia.
Opracowano na pod-
stawie: Dz.U. z 2002
r. Nr 62, poz. 558, Nr
74, poz. 676, z 2006 r.
Nr 50, poz. 360, Nr
191, poz. 1410, z 2007
r. Nr 89, poz. 590, z
2009 r. Nr 11, poz.
59.
Art. 3.
1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) klęsce żywiołowej - rozumie się przez to katastrofę naturalną lub awarię
techniczną, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób,
mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a
pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nad-
zwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz
specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownic-
twem,
2) katastrofie naturalnej - rozumie się przez to zdarzenie związane z działaniem
sił natury, w szczególności wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmicz-
ne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, długotrwałe występowa-
nie ekstremalnych temperatur, osuwiska ziemi, pożary, susze, powodzie,
zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych,
masowe występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo chorób
zakaźnych ludzi albo też działanie innego żywiołu,
3) awarii technicznej - rozumie się przez to gwałtowne, nieprzewidziane
uszkodzenie lub zniszczenie obiektu budowlanego, urządzenia technicznego
2009-02-05
©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
lub systemu urządzeń technicznych powodujące przerwę w ich używaniu
lub utratę ich właściwości.
2. Katastrofą naturalną lub awarią techniczną może być również zdarzenie wywo-
łane działaniem terrorystycznym.
Art. 4.
1. Stan klęski żywiołowej może być wprowadzony na obszarze, na którym wystąpi-
ła klęska żywiołowa, a także na obszarze, na którym wystąpiły lub mogą wystą-
pić skutki tej klęski.
2. Stan klęski żywiołowej wprowadza się na czas oznaczony, niezbędny dla zapo-
bieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, nie dłuższy niż 30 dni.
Art. 5.
1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić stan klęski żywio-
łowej z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego wojewody.
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, określa się przyczyny, datę wpro-
wadzenia oraz obszar i czas trwania stanu klęski żywiołowej, a także, w zakresie
dopuszczonym niniejszą ustawą, rodzaje niezbędnych ograniczeń wolności i
praw człowieka i obywatela.
3. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, ogłasza się w Dzienniku Ustaw Rze-
czypospolitej Polskiej, a ponadto podaje do publicznej wiadomości, w drodze
obwieszczenia właściwego wojewody przez rozplakatowanie w miejscach pu-
blicznych, a także w sposób
zwyczajowo przyjęty na danym obszarze.
4. Redaktorzy naczelni dzienników oraz nadawcy programów radiowych i telewi-
zyjnych są obowiązani do niezwłocznego, nieodpłatnego podania do publicznej
wiadomości rozporządzenia Rady Ministrów o wprowadzeniu stanu klęski ży-
wiołowej, przekazanego im przez wojewodę właściwego ze względu na siedzibę
redakcji lub nadawcy.
Art. 6.
1. Stan klęski żywiołowej może zostać przedłużony na czas oznaczony, w drodze
rozporządzenia Rady Ministrów, po wyrażeniu przez Sejm zgody na to przedłu-
żenie.
2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, znosi stan klęski żywiołowej na ca-
łym obszarze jego obowiązywania lub na części tego obszaru przed upływem
czasu, na który został wprowadzony, jeżeli ustaną przyczyny jego wprowadze-
nia.
3. Przepisy art. 5 stosuje się odpowiednio do rozporządzeń, o których mowa w ust.
1 i 2.
2009-02-05
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
Rozdział 2
Zasady działania organów władzy publicznej
Art. 7.
W czasie stanu klęski żywiołowej organy władzy publicznej działają w dotychcza-
sowych strukturach organizacyjnych państwa i w ramach przysługujących
im kompe-tencji, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy.
Art. 8.
W czasie stanu klęski żywiołowej działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia
skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia kierują:
1) wójt (burmistrz, prezydent miasta) - jeżeli stan klęski żywiołowej wprowa-
dzono tylko na obszarze gminy,
2) starosta - jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż
jednej gminy wchodzącej w skład powiatu,
3) wojewoda - jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej
niż jednego powiatu wchodzącego w skład województwa,
4) minister właściwy do spraw wewnętrznych lub inny minister do zakresu
działania którego należy zapobieganie skutkom danej klęski żywiołowej lub
ich usuwanie, a w przypadku wątpliwości co do właściwości ministra lub w
przypadku, gdy właściwych jest kilku ministrów - minister wyznaczony
przez Prezesa Rady Ministrów - jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono
na obszarze więcej niż jednego województwa.
Art. 9.
1. W czasie stanu klęski żywiołowej właściwy miejscowo wójt (burmistrz, prezy-
dent miasta) kieruje działaniami prowadzonymi na obszarze gminy w celu zapo-
bieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia.
2. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, wójt (burmistrz, prezydent miasta)
może wydawać polecenia wiążące organom jednostek pomocniczych, kierowni-
kom jednostek organizacyjnych utworzonych przez gminę, kierownikom jedno-
stek ochrony przeciwpożarowej działających na obszarze gminy oraz kierowni-
kom jednostek organizacyjnych czasowo przekazanych przez właściwe organy
do jego dyspozycji i skierowanych do wykonywania zadań na obszarze gminy.
3. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, wójt (burmistrz, prezydent miasta)
może występować do kierowników innych jednostek organizacyjnych niż okre-
ślone w ust. 2, działających na obszarze gminy z wnioskami o wykonanie czyn-
ności niezbędnych w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usu-
nięcia. W razie odmowy wykonania tych czynności lub ich niewłaściwego wy-
konywania wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie zawiadamia organ,
któremu podlega kierownik lub który sprawuje nadzór nad nim.
4. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, w przypadkach określonych w art.
8 pkt 2-4, wójt (burmistrz, prezydent miasta niebędącego miastem na prawach
powiatu) podlega staroście.
2009-02-05
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
5. W razie niezdolności do kierowania lub niewłaściwego kierowania działaniami
prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunię-
cia wojewoda z inicjatywy własnej lub na wniosek starosty może zawiesić
uprawnienia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), określone w ust. 2 i 3, oraz
wyznaczyć pełnomocnika do kierowania tymi działaniami. Do pełnomocnika
stosuje się odpowiednio przepis ust. 4.
6. W przypadku, o którym mowa w art. 8 pkt 2, wójt (burmistrz, prezydent miasta)
albo pełnomocnik, o którym mowa w ust. 5, wykonują czynności kierownicze na
właściwym dla siebie obszarze wobec podmiotów, o których mowa w ust. 2.
Art. 10.
1. W czasie stanu klęski żywiołowej właściwy miejscowo starosta kieruje działa-
niami prowadzonymi na obszarze powiatu w celu zapobieżenia skutkom klęski
żywiołowej lub ich usunięcia.
2. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, starosta może wydawać polecenia
wiążące wójtom (burmistrzom, prezydentom miast niebędących miastami na
prawach powiatu), kierownikom jednostek organizacyjnych utworzonych przez
powiat, kierownikom powiatowych służb, inspekcji i straży, kierownikom jed-
nostek ochrony przeciwpożarowej działających na obszarze powiatu oraz kie-
rownikom jednostek organizacyjnych czasowo przekazanych przez właściwe
organy do jego dyspozycji i skierowanych do wykonywania zadań na obszarze
powiatu.
3. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, starosta może występować do kie-
rowników innych jednostek organizacyjnych niż określone w ust. 2, działają-
cych na obszarze powiatu z wnioskami o wykonanie czynności niezbędnych w
celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia. W razie odmo-
wy wykonania tych czynności lub ich niewłaściwego wykonywania starosta nie-
zwłocznie zawiadamia organ, któremu podlega kierownik lub który sprawuje
nadzór nad nim.
4. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, w przypadkach określonych w art.
8 pkt 3 i 4, starosta podlega wojewodzie.
5. W razie niezdolności do kierowania lub niewłaściwego kierowania działaniami
prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunię-
cia, wojewoda może zawiesić uprawnienia starosty określone w ust. 2 i 3, oraz
wyznaczyć pełnomocnika do kierowania tymi działaniami. Do pełnomocnika
stosuje się odpowiednio przepis ust. 4.
6. W przypadku, o którym mowa w art. 8 pkt 3, wójt (burmistrz, prezydent miasta)
albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 9 ust. 5, oraz starosta albo pełnomoc-
nik, o którym mowa w ust. 5, wykonują czynności kierownicze na właściwym
dla siebie obszarze wobec podmiotów, o których mowa odpowiednio w art. 9
ust. 2 oraz w ust. 2.
Art. 11.
1. W czasie stanu klęski żywiołowej właściwy wojewoda kieruje działaniami pro-
wadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia
na obszarze województwa.
2. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, wojewodzie są podporządkowane
organy i jednostki organizacyjne administracji rządowej i samorządu wojewódz-
2009-02-05
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
twa działające na obszarze województwa oraz inne siły i środki
wydzielone do
jego dyspozycji i skierowane do wykonywania tych działań na obszarze woje-
wództwa, w tym pododdziały i oddziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Pol-
skiej.
3. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, w przypadku określonym w art. 8
pkt 4 wojewoda podlega właściwemu ministrowi.
4. W razie niezdolności do kierowania lub niewłaściwego kierowania działaniami
prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunię-
cia minister, o którym mowa w art. 8 pkt 4, może zawiesić uprawnienia woje-
wody, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz wyznaczyć pełnomocnika do kierowa-
nia tymi działaniami. Do pełnomocnika stosuje się odpowiednio przepis ust. 3.
5. W przypadku, o którym mowa w art. 8 pkt 4, wójt (burmistrz, prezydent miasta)
albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 9 ust. 5, starosta albo pełnomocnik, o
którym mowa w art. 10 ust. 5, oraz wojewoda albo pełnomocnik, o którym mo-
wa w ust. 4, wykonują czynności kierownicze na właściwym dla siebie obszarze
wobec podmiotów, o których mowa odpowiednio w art. 9 ust. 2, art. 10 ust. 2
oraz w ust. 2.
Art. 12.
(uchylony).
Art. 13.
1. W zakresie działań prowadzonych w celu zapobieżenia skutkom klęski żywioło-
wej lub ich usunięcia minister, o którym mowa w art. 8 pkt 4, może wydawać
polecenia wiążące organom administracji rządowej, z wyjątkiem Rady Mini-
strów, Prezesa Rady Ministrów i wiceprezesów Rady Ministrów, a także wyda-
wać polecenia wiążące organom samorządu terytorialnego.
2. W razie odmowy wykonania polecenia, o którym mowa w ust. 1, lub niewłaści-
wego wykonywania polecenia przez:
1) organy administracji rządowej - minister, o którym mowa w art. 8 pkt 4, nie-
zwłocznie zawiadamia Prezesa Rady Ministrów,
2) organy samorządu terytorialnego - minister, o którym mowa w art. 8 pkt 4,
może zawiesić odpowiednie uprawnienia takiego organu oraz wyznaczyć
pełnomocnika do wykonywania tych uprawnień, zawiadamiając o tym wła-
ściwego wojewodę i Prezesa Rady Ministrów.
Art. 14.
Kierowanie działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywio-
łowej lub ich usunięcia na obszarach i w obiektach jednostek organizacyjnych pod-
ległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej,
Ministra Sprawiedliwości, ministra właściwego do spraw zagranicznych oraz mini-
stra właściwego do spraw wewnętrznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrz-
nego lub Szefa Agencji Wywiadu wymaga współdziałania:
1) organu, o którym mowa w art. 8 pkt 1-3, z właściwymi kierownikami jedno-
stek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych
przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości, ministra wła-
ściwego do spraw zagranicznych oraz ministra właściwego do spraw we-
2009-02-05
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.