Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1 USTAWA Opracowano na pod- stawie Dz.U. z 1999 r. Nr 12, poz. 96, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 104, poz. 1104, Nr 122, poz. 1312, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615, Nr 147, poz. 1644. z dnia 8 stycznia 1999 r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego Art. 1. 1. Przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194) w zakresie dotyczącym: 1) tworzenia i funkcjonowania sześcioletnich szkół podstawowych i gimna- zjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół specjalnych, sportowych oraz mistrzostwa sportowego - wchodzą w życie z dniem 1 września 1999 r., z zastrzeżeniem ust. 2, 2) tworzenia i funkcjonowania szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół specjalnych, sportowych oraz mistrzostwa sportowe- go - wchodzą w życie z dniem 1 września 2002 r., 3) obowiązku szkolnego realizowanego w szkołach, o których mowa w pkt 1 - wchodzą w życie z dniem 1 września 1999 r., 4) obowiązku nauki realizowanego w szkołach, o których mowa w pkt 2, oraz w formach pozaszkolnych - wchodzą w życie z dniem 1 września 2002 r. 2. Sprawdzian, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w ust. 1, przeprowadza się na zakończenie nauki w sześcioletniej szkole podstawowej, począwszy od 2002 r. Art. 2. 1. Dotychczasowe szkoły podstawowe z dniem 1 września 1999 r. stają się sześcio- letnimi szkołami podstawowymi, o których mowa w ustawie wymienionej w art. 1. 2. Gimnazja są tworzone z dniem 1 września 1999 r. Tworzenie gimnazjów w roku szkolnym 1999/2000 następuje po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego ku- ratora oświaty. 3. Szkoły ponadgimnazjalne, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a)-d) ustawy wymienionej w art. 1, są tworzone z dniem 1 września 2002 r. 4. Szkoły ponadgimnazjalne, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. e) i f) ustawy wymienionej w art. 1, są tworzone z dniem 1 września 2004 r. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 2/2 5. Szkoły policealne, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. g) ustawy wymienio- nej w art. 1, są tworzone z dniem 1 września 2005 r. Art. 2a. 1. Z dniem 1 września 2001 r., a w przypadku szkół dla dorosłych - z dniem 1 września 2003 r., likwiduje się klasę pierwszą, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowej szkoły zasadniczej i szkół średnich, z wyjątkiem techni- kum oraz liceum na podbudowie programowej szkoły zasadniczej oraz szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, z zastrzeżeniem art. 6a. 2. Na rok szkolny 2001/2002, a w przypadku szkół dla dorosłych - na rok szkolny 2003/2004, nie prowadzi się rekrutacji kandydatów do klasy pierwszej dotych- czasowej szkoły zasadniczej i szkół średnich, z wyjątkiem technikum oraz li- ceum na podbudowie programowej szkoły zasadniczej oraz szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej. Art. 2b. 1. Z dniem 1 września 2004 r., a w przypadku szkół dla dorosłych - z dniem 1 wrze- śnia 2006 r., likwiduje się klasę pierwszą, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego technikum oraz liceum na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, z zastrzeżeniem art. 6a. 2. Na rok szkolny 2004/2005, a w przypadku szkół dla dorosłych - na rok szkolny 2006/2007, nie prowadzi się rekrutacji kandydatów do klasy pierwszej techni- kum wymienionego w ust. 1. Art. 2c. 1. Z dniem 1 września 2002 r. organy prowadzące dotychczasowe szkoły zasadni- cze oraz szkoły średnie, z wyjątkiem techników oraz liceów na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkół policealnych i szkół pomaturalnych oraz szkół dla dorosłych - przekształcą je w typy szkół ponadgimnazjalnych, o któ- rych mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a)-d) ustawy wymienionej w art. 1. 2. Organ prowadzący może w okresie od 1 września 2002 r. do 31 sierpnia 2004 r. utworzyć w dotychczasowej szkole ponadpodstawowej dla dorosłych oddziały szkoły ponadgimnazjalnej dla dorosłych. 3. Do oddziałów, o których mowa w ust. 2, stosuje się przepisy dotyczące szkół ponadgimnazjalnych, a uczniowie tych oddziałów otrzymują świadectwa ustalo- ne dla tych szkół, opatrzone pieczęcią dotychczasowej szkoły ponadpodstawo- wej. 4. Z dniem 1 września 2004 r. organy prowadzące dotychczasowe technika oraz li- cea na podbudowie programowej szkoły zasadniczej oraz dotychczasowe szkoły ponadpodstawowe dla dorosłych - przekształcą je w typy szkół ponadgimnazjal- nych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a)-f) ustawy wymienionej w art. 1, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty oraz urzędu pracy i rady zatrudnienia odpowiednio powiatowych lub wojewódzkich. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 3/3 5. Z dniem 1 września 2005 r. organy prowadzące dotychczasowe szkoły policealne i szkoły pomaturalne przekształcą je w szkoły policealne, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. g) ustawy wymienionej w art. 1. 6. Przepisów ust. 1-5 nie stosuje się, jeżeli organ prowadzący dotychczasową szko- łę ponadpodstawową postanowił o stopniowej likwidacji szkoły z zapewnieniem możliwości jej ukończenia przez dotychczasowych uczniów. 7. Przepisy ust. 1-5 nie uchybiają uprawnieniom organów prowadzących do zakła- dania szkół, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy wymienionej w art. 1. 8. Do przekształceń, o których mowa w ust. 1, 4 i 5, nie stosuje się przepisów art. 59 ustawy wymienionej w art. 1. Art. 2d. Szkoła ponadpodstawowa, o której mowa w art. 2c ust. 6, do czasu zakończenia li- kwidacji może być połączona w zespół z inną szkołą ponadpodstawową tego samego lub innego typu, oraz ze szkołą ponadgimnazjalną. Art. 2e. Przepisy art. 2a-2d stosuje się odpowiednio do dotychczasowych ponadpodstawo- wych szkół specjalnych oraz szkół dwujęzycznych o wydłużonym cyklu kształcenia. Art. 3. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporzą- dzenia, sposób i terminy dostosowania działalności dotychczasowych szkół pod- stawowych do wymogów nowego systemu szkolnego oraz tworzenia gimna- zjów, z uwzględnieniem zasady zapobiegania rozdrobnieniu sieci szkolnej. 2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury, określi, w drodze rozporządzenia, sposób i termi- ny wprowadzenia nowych typów szkół artystycznych oraz przekształcenia do- tychczasowych szkół artystycznych w szkoły nowego typu i ich funkcjonowanie w systemie oświaty, z uwzględnieniem zasady, że uczniom uczęszczającym do dotychczasowych szkół artystycznych II stopnia, z wyjątkiem szkół baletowych, zapewnia się możliwość ich ukończenia na zasadach obowiązujących przed dniem 1 września 1999 r. Art. 4. 1. Z dniem 1 września 1999 r. uczniowie klas I-VI dotychczasowych szkół podsta- wowych stają się uczniami odpowiednich klas sześcioletniej szkoły podstawo- wej. 2. Z dniem 1 września 1999 r. uczniowie, którzy ukończyli klasę szóstą, oraz uczniowie klasy siódmej, którzy nie otrzymali promocji do klasy ósmej, dotych- czasowych szkół podstawowych stają się uczniami pierwszej klasy gimnazjum. 3. Świadectwo ukończenia klasy szóstej w roku szkolnym 1998/1999 jest równo- ważne ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 4/4 4. Na świadectwach, o których mowa w ust. 3, umieszcza się następującą adnota- cję: „Świadectwo niniejsze jest równoważne ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej”. 5. Świadectwa ukończenia klasy szóstej lub siódmej, posiadane przez osoby, które przed rokiem szkolnym, o którym mowa w ust. 3, nie ukończyły szkoły podsta- wowej, uprawniają do kontynuowania nauki w gimnazjum odpowiednio w kla- sie pierwszej lub drugiej. Art. 5. 1. Uczniowie będący w dniu 1 września 1999 r. uczniami klas ósmych dotychcza- sowych szkół podstawowych kończą te szkoły na dotychczasowych zasadach oraz kontynuują naukę w szkołach ponadpodstawowych i kończą te szkoły na zasadach obowiązujących przed tym dniem. 2. Uczniowie klas ósmych, którzy w roku szkolnym 1999/2000 nie otrzymali pro- mocji, stają się uczniami klasy drugiej gimnazjum. 3. Świadectwo ukończenia ośmioklasowej szkoły podstawowej uprawnia od dnia 1 września 2002 r. do kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych. Art. 6. 1. Uczniowie będący w dniu 1 września 1999 r. uczniami klas ósmych dotychcza- sowych szkół podstawowych realizują obowiązek szkolny w tych szkołach, a po ich ukończeniu realizują obowiązek nauki w publicznych lub niepublicznych szkołach ponadpodstawowych albo w formach pozaszkolnych do ukończenia 18 roku życia. 2. Uczniowie, którzy w dniu 1 września 1999 r. ukończyli dotychczasową szkołę podstawową, realizują obowiązek nauki w publicznych lub niepublicznych szko- łach ponadpodstawowych albo w formach pozaszkolnych do ukończenia 18 roku życia. 3. Przepis ust. 2 stosuje się również do osób, które przed dniem 1 września 1999 r. ukończyły szkołę podstawową i nie kontynuują nauki, a w dniu 1 września 1999 r. nie ukończyły 18 roku życia. Art. 6a. 1. Uczniowie dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej, którzy nie ukończą klasy ulegającej likwidacji i nie uzyskają tym samym promocji do klasy programowo wyższej, mogą jednorazowo powtórzyć tę klasę i kontynuować naukę w zakresie szkoły ponadpodstawowej w oddziale zbiorczym dla uczniów niepromowanych lub w szkole dla dorosłych, z zastrzeżeniem ust. 3. 2. Organy prowadzące dotychczasowe szkoły ponadpodstawowe zorganizują dla uczniów, o których mowa w ust. 1, oddziały zbiorcze obejmujące odpowiednie klasy dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej albo zapewnią tym uczniom możliwość kontynuowania nauki w zakresie szkoły ponadpodstawowej w innej formie. 3. Uczniowie klas drugich dotychczasowych szkół ponadpodstawowych, z wyjąt- kiem uczniów techników oraz liceów na podbudowie programowej szkoły za- 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 5/5 sadniczej, uczniów szkół policealnych i pomaturalnych oraz uczniów szkół po- nadpodstawowych dla dorosłych, którzy w roku szkolnym 2001/2002 nie uzy- skają promocji do klasy trzeciej, mogą z dniem 1 września 2002 r. podjąć naukę odpowiednio w klasie pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a)-d) ustawy wymienionej w art. 1. 4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w roku szkolnym 2003/2004 do uczniów dotychczasowych szkół ponadpodstawowych dla dorosłych. Art. 6b. 1. W szkołach ponadgimnazjalnych utworzonych w wyniku przekształcenia do- tychczasowych szkół ponadpodstawowych prowadzi się klasy dotychczasowych szkół ponadpodstawowych aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z przepisa- mi art. 2a i 2b. 2. Do klas, o których mowa w ust. 1, oraz oddziałów zbiorczych, o których mowa w art. 6a ust. 1 i 2, stosuje się przepisy dotyczące dotychczasowych szkół po- nadpodstawowych. 3. Uczniowie klas i oddziałów, o których mowa w ust. 1 i 2, otrzymują świadectwa i dyplomy ustalone dla dotychczasowych szkół ponadpodstawowych, opatrzone pieczęciami dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej. Art. 6c. W przypadku postawienia w stan likwidacji dotychczasowej szkoły ponadpodsta- wowej, do czasu zakończenia cyklu kształcenia przez wszystkie klasy, szkoła ta działa zgodnie z przepisami dotyczącymi dotychczasowych szkół ponadpodstawo- wych. Art. 7. 1. Stanowisko dyrektora nowo tworzonego gimnazjum publicznego może zostać powierzone nauczycielowi wskazanemu przez organ prowadzący bez ogłaszania i przeprowadzania konkursu, jednak na czas nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2002 r. Wymagania, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora gimnazjum, określają odrębne przepisy. 2. Przepis art. 36a ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się odpowiednio. Art. 7a. 1. Dyrektorzy dotychczasowych publicznych szkół ponadpodstawowych, z dniem przekształcenia tych szkół w szkoły ponadgimnazjalne, stają się dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych i zajmują to stanowisko do końca okresu, na jaki im powierzono stanowisko dyrektora dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dyrektorów zespołów szkół, w skład których wchodzą dotychczasowe szkoły ponadpodstawowe. 2005-08-31 |
Menu
|