Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Scenariusz lekcji Temat: Urządzenia pomiarowe stosowane w elektronice 1. Autor· Szczepan Smoczek 2. Cele lekcji1. 2. 2.1. Ogólne· Uczeń posiada wiedzę o typach urządzeń pomiarowych stosowanych w elektronice. · Uczeń zna sposób działania podstawowych urządzeń pomiarowych służących do pomiarów napięcia, natężenia prądu i oporu elektrycznego. · Uczeń potrafi użyć podstawowych urządzeń pomiarowych na dowolnym obwodzie elektrycznym. 2.2. Szczegółowe· Uczeń potrafi własnymi słowami opisać czym jest woltomierz, amperomierz, watomierz, multimetr oraz oscyloskop. · Uczeń wie jak przygotować i podłączyć woltomierz, amperomierz, watomierz, multimetr i oscyloskop do dowolnego obwodu elektrycznego. · Uczeń potrafi odczytać i przeanalizować wyniki otrzymane w wyniku pomiaru parametrów dowolnego obwodu elektrycznego. · Uczeń potrafi na podstawie pomiarów zidentyfikować elementy obwodu elektrycznego i jego strukturę. 3. Metoda nauczania· Wykład · Pokaz · Metoda zajęć praktycznych 4. Forma nauczania· Praca indywidualna · Praca w grupach czteroosobowych 5. Środki nauczania· Komputer z możliwością podłączenia projektora · Projektor · Prezentacja multimedialna (załącznik 1) · Tablica · Kilka (liczba_uczniów/8) obwodów elektrycznych z trzema opornikami połączonymi równolegle (załącznik 2) · Kilka (liczba_uczniów/8) obwodów elektrycznych z trzema opornikami połączonymi szeregowo (załącznik 3) · Kilka (liczba_uczniów/4) źródeł prądu · Kilka (liczba_uczniów/8) amperomierzy · Kilka (liczba_uczniów/8) woltomierzy · Watomierz · Oscyloskop · Multimetr · Lampka biurowa z przerobionym kablem zasilającym (załącznik 4) · Zaawansowany obwód elektryczny (załącznik 5) [Ponadprogramowo] · Karty pracy (załącznik 6) · Konspekt do prezentacji multimedialnej (załącznik 7) 6. Czas realizacjiLekcja dzieli się na dwie logiczne części z racji cyklu 45-minutowych zajęć lekcyjnych obowiązującego obecnie w szkołach. Ponadto podzielenie lekcji na dwie części pozwoli uczniom na lepsze przyswojenie wiedzy. W razie potrzeby poprowadzenia dwóch części na raz – można pominąć część organizacyjną w części II. Część I lekcji: 2 – 7 minut Część organizacyjna: sprawdzenie obecności, pracy domowej, odczytanie ocen z ostatniej kartkówki, odpowiedzenie na możliwe pytania organizacyjne uczniów itp. 2 – 5 minut Krótkie wprowadzenie do tematu, przedstawienie zagadnień jakie zostaną omówione na lekcji 10 minut Wstęp teoretyczny (wykład) dotyczący urządzeń pomiarowych (woltomierz, amperomierz) 3 minuty Rozdzielenie uczniów na grupy 4-osobowe i wprowadzenie ich na uprzednio przygotowane stanowiska pracy 20 - 25 minut Wykonanie przez grupy uczniów określonych zadań praktycznych na przygotowanych obwodach elektrycznych z użyciem urządzeń pomiarowych 3 minuty Podsumowanie lekcji 3 – 5 minut Odpowiedzenie na możliwe pytania uczniów dotyczące tematu i zadanie pracy domowej Minimalny czas lekcji: 43 minuty Maksymalny czas lekcji: 58 minut
Część II lekcji: 2 – 5 minut Część organizacyjna: sprawdzenie obecności, pracy domowej, odpowiedzenie na możliwe pytania organizacyjne uczniów itp. 2 – 5 minut Krótkie wprowadzenie do tematu, przedstawienie zagadnień jakie zostaną omówione na lekcji 10 minut Wstęp teoretyczny (wykład) dotyczący urządzeń pomiarowych (multimetr, watomierz, oscyloskop) 15 minut Prezentacja (pokaz) działania multimetru, watomierza i oscyloskopu 5 minut Podsumowanie pokazu 0 – 3 minut Rozdzielenie uczniów na grupy 4-osobowe i wprowadzenie ich na uprzednio przygotowane stanowiska pracy [Ponadprogramowe] 0 – 15 minut Wykonanie przez grupy uczniów określonych zadań praktycznych na przygotowanych zaawansowanych obwodach elektrycznych z użyciem urządzeń pomiarowych [Ponadprogramowe] 3 – 5 minut Odpowiedzenie na możliwe pytania uczniów dotyczące tematu i zadanie pracy domowej Minimalny czas lekcji: 37 minut Maksymalny czas lekcji: 63 minuty
Minimalny czas całkowity lekcji: 80 minut Maksymalny czas całkowity lekcji: 121 minut 7. Praca domowaPrzykłady zadań do zastosowania jako praca domowa do tematu lekcji. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 7.1. Zadanie 1· Treść zadania: Napisz sprawozdanie z pomiaru woltomierzem i amperomierzem obwodu elektrycznego badanego na lekcji. W sprawozdaniu zawrzyj wyniki wykonanych pomiarów. Na podstawie wyników oblicz opór elektryczny poszczególnych oporników, spadki napięcia na każdym oporniku i prąd w każdym węźle obwodu. We wnioskach zawrzyj swoje obserwacje jak sposób łączenia oporników wpływa na napięcie i natężenie w poszczególnych węzłach obwodu. · Rozwiązanie: Sprawozdanie z ćwiczenia praktycznego. 7.2. Zadanie 2· Treść zadania: Zaznacz na podanych obwodach elektrycznych prawidłowe podpięcie woltomierza w celu zmierzenia spadku napięcia na opornikach R2 i R3. · Rozwiązanie: 7.3. Zadanie 3· Treść zadania: Prócz omówionych na lekcji urządzeń pomiarowych istnieją inne związane również z elektroniką. Znajdź informacje i opisz zasadę działania dowolnego urządzenia pomiarowego, o którym nie było mowy na lekcji. 8. Przebieg lekcji8. ... |
Menu
|