urzadzenia pomiarowe stosowane w elektronice, Pliki, Dokumenty, Nauka, Dydaktyka, Pakiet metodyczny - Elektronika

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

Scenariusz lekcji

Temat: Urządzenia pomiarowe stosowane w elektronice

1.     Autor

·         Szczepan Smoczek

2.     Cele lekcji

1.       

2.       

2.1. Ogólne

·         Uczeń posiada wiedzę o typach urządzeń pomiarowych stosowanych w elektronice.

·         Uczeń zna sposób działania podstawowych urządzeń pomiarowych służących do pomiarów napięcia, natężenia prądu i oporu elektrycznego.

·         Uczeń potrafi użyć podstawowych urządzeń pomiarowych na dowolnym obwodzie elektrycznym.

2.2. Szczegółowe

·         Uczeń potrafi własnymi słowami opisać czym jest woltomierz, amperomierz, watomierz, multimetr oraz oscyloskop.

·         Uczeń wie jak przygotować i podłączyć woltomierz, amperomierz, watomierz, multimetr i oscyloskop do dowolnego obwodu elektrycznego.

·         Uczeń potrafi odczytać i przeanalizować wyniki otrzymane w wyniku pomiaru parametrów dowolnego obwodu elektrycznego.

·         Uczeń potrafi na podstawie pomiarów zidentyfikować elementy obwodu elektrycznego i jego strukturę.

3.     Metoda nauczania

·         Wykład

·         Pokaz

·         Metoda zajęć praktycznych

4.     Forma nauczania

·         Praca indywidualna

·         Praca w grupach czteroosobowych

5.     Środki nauczania

·         Komputer z możliwością podłączenia projektora

·         Projektor

·         Prezentacja multimedialna (załącznik 1)

·         Tablica

·         Kilka (liczba_uczniów/8) obwodów elektrycznych z trzema opornikami połączonymi równolegle (załącznik 2)

·         Kilka (liczba_uczniów/8) obwodów elektrycznych z trzema opornikami połączonymi szeregowo (załącznik 3)

·         Kilka (liczba_uczniów/4) źródeł prądu

·         Kilka (liczba_uczniów/8) amperomierzy

·         Kilka (liczba_uczniów/8) woltomierzy

·         Watomierz

·         Oscyloskop

·         Multimetr

·         Lampka biurowa z przerobionym kablem zasilającym (załącznik 4)

·         Zaawansowany obwód elektryczny (załącznik 5) [Ponadprogramowo]

·         Karty pracy (załącznik 6)

·         Konspekt do prezentacji multimedialnej (załącznik 7)

6.     Czas realizacji

Lekcja dzieli się na dwie logiczne części z racji cyklu 45-minutowych zajęć lekcyjnych obowiązującego obecnie w szkołach. Ponadto podzielenie lekcji na dwie części pozwoli uczniom na lepsze przyswojenie wiedzy. W razie potrzeby poprowadzenia dwóch części na raz – można pominąć część organizacyjną w części II.

Część I lekcji:

2 – 7 minut

Część organizacyjna: sprawdzenie obecności, pracy domowej, odczytanie ocen z ostatniej kartkówki, odpowiedzenie na możliwe pytania organizacyjne uczniów itp.

2 – 5 minut

Krótkie wprowadzenie do tematu, przedstawienie zagadnień jakie zostaną omówione na lekcji

10 minut

Wstęp teoretyczny (wykład) dotyczący urządzeń pomiarowych (woltomierz, amperomierz)

3 minuty

Rozdzielenie uczniów na grupy 4-osobowe i wprowadzenie ich na uprzednio przygotowane stanowiska pracy

20 - 25 minut

Wykonanie przez grupy uczniów określonych zadań praktycznych na przygotowanych obwodach elektrycznych z użyciem urządzeń pomiarowych

3 minuty

Podsumowanie lekcji

3 – 5 minut

Odpowiedzenie na możliwe pytania uczniów dotyczące tematu i zadanie pracy domowej

Minimalny czas lekcji: 43 minuty

Maksymalny czas lekcji: 58 minut

 

Część II lekcji:

2 – 5 minut

Część organizacyjna: sprawdzenie obecności, pracy domowej, odpowiedzenie na możliwe pytania organizacyjne uczniów itp.

2 – 5 minut

Krótkie wprowadzenie do tematu, przedstawienie zagadnień jakie zostaną omówione na lekcji

10 minut

Wstęp teoretyczny (wykład) dotyczący urządzeń pomiarowych (multimetr, watomierz, oscyloskop)

15 minut

Prezentacja (pokaz) działania multimetru, watomierza i oscyloskopu

5 minut

Podsumowanie pokazu

0 – 3 minut

Rozdzielenie uczniów na grupy 4-osobowe i wprowadzenie ich na uprzednio przygotowane stanowiska pracy [Ponadprogramowe]

0 – 15 minut

Wykonanie przez grupy uczniów określonych zadań praktycznych na przygotowanych zaawansowanych obwodach elektrycznych z użyciem urządzeń pomiarowych [Ponadprogramowe]

3 – 5 minut

Odpowiedzenie na możliwe pytania uczniów dotyczące tematu i zadanie pracy domowej

Minimalny czas lekcji: 37 minut

Maksymalny czas lekcji: 63 minuty

 

 

Minimalny czas całkowity lekcji: 80 minut

Maksymalny czas całkowity lekcji: 121 minut

7.     Praca domowa

Przykłady zadań do zastosowania jako praca domowa do tematu lekcji.

1.       

2.       

3.       

4.       

5.       

6.       

7.       

7.1. Zadanie 1

·         Treść zadania:

Napisz sprawozdanie z pomiaru woltomierzem i amperomierzem obwodu elektrycznego badanego na lekcji. W sprawozdaniu zawrzyj wyniki wykonanych pomiarów. Na podstawie wyników oblicz opór elektryczny poszczególnych oporników, spadki napięcia na każdym oporniku i prąd w każdym węźle obwodu. We wnioskach zawrzyj swoje obserwacje jak sposób łączenia oporników wpływa na napięcie i natężenie w poszczególnych węzłach obwodu.

·         Rozwiązanie:

Sprawozdanie z ćwiczenia praktycznego.

7.2. Zadanie 2

·         Treść zadania:

Zaznacz na podanych obwodach elektrycznych prawidłowe podpięcie woltomierza w celu zmierzenia spadku napięcia na opornikach R2 i R3.

·         Rozwiązanie:

7.3. Zadanie 3

·         Treść zadania:

Prócz omówionych na lekcji urządzeń pomiarowych istnieją inne związane również z elektroniką. Znajdź informacje i opisz zasadę działania dowolnego urządzenia pomiarowego, o którym nie było mowy na lekcji.

8.     Przebieg lekcji

8.       

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.