urządzenia techniczne(1), Scenariusze i Plany

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

Scenariusz zajęć w grupie sześciolatków

Temat kompleksowy: Poznajemy urządzenia techniczne

Temat dnia: Urządzenia techniczne z zastosowaniem magnesu

Cele:
Uczeń umie:

·         nazywać urządzenia będące w najbliższym otoczeniu dziecka,

·         wnikliwie obserwować przebieg doświadczenia i aktywnie w nim uczestniczyć,

·         formułować wnioski po zaobserwowanym doświadczeniu,

·         przestrzegać zasad określonych przed doświadczeniami,

·         pracować samodzielnie i w grupie przy stolikach.

Metody:

·         problemowa,

·         zadaniowa,

·         opis,

·         opowiadanie.

Środki dydaktyczne:
różne rodzaje magnesów, naczynie z wodą, przedmioty z zainstalowanym magnesem, szpilki, igły, spinacze, kuweta z piaskiem, gwoździki z numerkami, cukierki dla każdego dziecka, ilustracje przedstawiające urządzenia z zastosowaniem magnesu: lodówka, szachy, tablica szkolna, wędki - zabawki z zamocowanym magnesem.

1. Przedstawienie zagadki wprowadzającej do tematu zajęć:
Bardzo lubię towarzystwo metali,
Bez trudu je chwytam nawet z oddali,
Pomagam w zamknięciu szafki i lodówki,
Dziś mnie używają w miejsce dawnej kłódki.
Zawsze mocno trzymam,
A teraz powiedzcie, jak się nazywam?

2. Pokaz różnych rodzajów magnesów
Dzieci kolejno je oglądają i wyrażają opinię na ich temat (czy są ciężkie, jakiego są koloru, kształtu itp.).

3. Urządzenia
Wymienienie urządzeń, w których wykorzystany jest magnes: tablica magnetyczna, zamknięcia w drzwiczkach od segmentów i lodówki, szachy i warcaby magnetyczne. Przypięcie ilustracji przedstawiających wymienione przedmioty.

4. Wytworzenie sytuacji problemowej
W trakcie przywieszania ilustracji na flanelową tablicę, nauczyciel świadomie upuszcza pudełeczko z artykułami papierniczymi (szpilki, spinacze, igiełki, pinezki) oraz po pewnej chwili magnes.
Nauczyciel prosi o pomoc. Dzieci obserwują zaistniałą sytuację i próbują opisać słownie to zdarzenie.

5. Doświadczenie
Dzieci siedzą przy stolikach. Na tackach mają rozłożone różne przedmioty i kilka magnesów. Samodzielnie porządkują rozłożone przedmioty i formułują wnioski dotyczące funkcji magnesu. Magnes przyciąga przedmioty żelazne.

6. Pokaz wyrazu "magnes"
Przypięcie go do ilustracji na tablicę tematyczną.

7. Określenie ilości sylab i głosek, wyróżnienie znanych już głosek.

8. Zabawa w rybaka
Nauczyciel stawia na stoliku duże naczynie z wodą, w której znajdują się: rybki, żółwie, koniki morskie (z zainstalowanym magnesem). Dzieci kolejno wyciągają - łowią je używając wędek.
Następnie formułują kolejny wniosek:
Magnes przyciąga przedmioty żelazne w wodzie.

9. Przypięcie na tablicę tematyczną ilustracji przedstawiającej wykonane doświadczenie, będące jednocześnie wnioskiem wypowiedzianym przez dzieci.

10. Zabawa w szukanie skarbu
Nauczyciel ustawia na stoliku dużą kuwetę z piaskiem, wewnątrz której znajdują się gwoździki połączone nitką z numerkami. Dzieci kolejno, posługując się dużym magnesem, wyciągają je i głośno wypowiadają swoją liczbę. Gdy wszystkie dzieci ukończą zadanie, dzieci dzielą się na grupy według numerków, które wyciągnęły. Wybierają spośród siebie najodważniejszego ucznia, który wraz z innymi "dowódcami" drużyn będą poszukiwali skarbu. W klasie, w różnych miejscach znajdują się pudełka z liczbami od 1 do 5, w których znajdują się cukierki (pięć rodzajów).

11. Wspólne jedzenie łakoci - odnalezionego skarbu.

12. Określenie kolejnego wniosku dotyczącego funkcji magnesu:
Magnes przyciąga przedmioty żelazne w ziemi.

13. Przypięcie ilustracji na tablicę tematyczną przedstawiającą dane doświadczenie.

14. Podsumowanie wiadomości
Przypomnienie w kolejności wszystkich czynności, jakie wykonywały dzieci na zajęciach.
Wymienienie przez dzieci zabaw, które sprawiły im największą radość i zaciekawienie oraz te, które chciałyby powtórzyć przy rodzicach i rodzeństwie.

 

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.