Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
1
PLAN – KONSPEKT
1. PRZEDMIOT: Przepisy ruchu drogowego 2. TEMAT: URZĄDZENIA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO : - słupki prowadzące , kierunkowe , przeszkodowe ; - tablice prowadzące ; 3. CELE: a) poznawczy - zapoznanie się z funkcją (wyjaśnienie funkcji) rodzajami, rozmieszczeniem i znaczeniem tych urządzeń; b) kształcący - wykształcenie właściwej reakcji i zachowania wobec tych urządzeń, odczytywanie ich znaczenia ; c) wychowawczy - uwrażliwienie na odpowiedzialność poszanowania tych urządzeń zwrócenie uwagi na istotną rolę jaką spełniają na drodze, wyuczenie jednoznaczności zachowań i właściwej ich interpretacji 4. METODA: wykład ilustrowany przy użyciu plansz , przeźroczy i filmu. 5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: plansze, przeźrocza, filmy , środki multimedialne. 6. MIEJSCE: sala wykładowa 7. CZAS: 45’ 8. PROWADZĄCY: Jacek Kusza Lp. OGNIWO TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy) CZAS UWAGI 1 2 3 4 5 1. Część Przywitanie, sprawdzenie obecności. Sprawdzenie zapamiętanych wiadomości z poprzednich zajęć (o znakach ostrzegawczych). Zadanie pytań: 1. Jak rozmieszczone są znaki ostrzegawcze? 2. Jaki jest ich kształt i symbolika? 3. Co należy zrobić, gdy zbliżamy się do znaku A-7- ustąp pierwszeństwa przejazdu? Podanie tematu zajęć: URZĄDZENIA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO : -słupki prowadzące , kierunkowe, przeszkodowe -tablice prowadzące ; 3’
2. Wprowadzenie ZASADY OGÓLNE Podstawowym celem stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ochrona życia i w ograniczonym zakresie także mienia uczestników ruchu drogowego oraz osób pracujących na drodze , oraz w niektórych przypadkach użytkowników terenów przyległych. Na drodze można umieści tylko urządzenia dopuszczone do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie właściwie oznaczone dla których: -wydano certyfikat na znak bezpieczeństwa , atest , oraz dokonano oceny zgodności z odpowiednią normą lub aprobatą techniczną. 3’ W trakcie opisu pokazywane są plansze na rzutniku 3. Część
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego stosuje się w celu : - optycznego prowadzenia ruchu ; - oznaczenia obiektów znajdujących się w skrajni drogi; - zabezpieczenia ruchu pojazdów i pieszych ; - poinformowania i ostrzegania kierujących; - zamykania dróg dla ruchu ; -zabezpieczania robót prowadzonych w pasie drogowym ; -prowadzenia nadzoru nad ruchem drogowym ; - Do optycznego prowadzenia ruchu stosuje się:
SŁUPKI PROWADZĄCE ( U-1a , U- 1b ) ,stosowane w celu ułatwienia kierującym , szczególnie w porze nocnej i w trudnych warunkach atmosferycznych , orientacji co do szerokości drogi , jej przebiegu w planie oraz na łukach;
Dodatkowo na słupkach prow. można umieszczać: -informację o: pikietażu drogi , kierunku do najbliższego telefonu , znak z numerem rogi , oraz informacje o hektometrażu i kilometrażu drogi.
Słupki prowadzące stosuje się : - na drogach krajowych i wojewódzkich ; - na odcinkach dróg powiatowych i gminnych , w obrębie łuków poziomych o promieniach mniejszych niż 450m , a zaleca się na całych ciągach tych dróg.
Słupków prowadzących można nie stosować -na drogach z chodnikami przy krawędzi jezdni , oraz na terenia miast.
Słupki prowadzące umieszcza się po obu stronach drogi , są wyposażone w elementy odblaskowe odpowiednio czerwone po prawej stronie i białe po lewej stronie jezdni.
- SŁUPKI KRAWĘDZIOWE U – 2 (mają zielono-białe poprzeczne pasy odblaskowe) stosuje się w celu bardziej precyzyjnego zlokalizowania zjazdu z drogi na skrzyżowaniu z inną drogą. Określają one dokładnie geometrię skrzyżowania , ułatwiając manewr skręcania szczególnie w porze nocnej i w złych warunkach atmosferycznych.
-TABLICE PROWADZĄCE stosuje się w celu uprzedzenia kierującego pojazdem o konieczności zmiany kierunku jazdy na szczególnie niebezpiecznych łukach i skrzyżowaniach. , które mogą być zaskoczeniem dla kierującego. - na skrzyżowaniach typu „T” - na wyspach małych i średnich rond (w szczególności położonych poza obszarem zabudowanym). -w obszarach robót drogowych;
Stosuje się je również w miejscach , w których pozwolą kierującemu na przygotowanie się do zmiany kierunku jazdy np. na zlikwidowanych odgałęzieniach , przed tymczasowym objazdem , lub za wzniesieniem , za którym zaczyna się niewidoczny łuk drogowy.
Tablice prowadzące dzielą się na : - pojedyncze w prawo U-3a , w lewo U-3b ; - ciągłe w prawo U-3c , w lewo U-3d ; - dwustronne U-3e;
Tło tablic ma barwę białą , strzałki –czerwoną.
Wykonane są z materiałów odblaskowych. Dopuszcza się stosowanie aktywnych tablic prowadzących. U-3 z pulsującym żółtym lub białym światłem.
TABLICE ROZDZIELAJĄCE U – 4 -stosuje się w celu wskazania wskazania kierującemu pojazdem miejsca rozdzielenia się kierunków ruchu np. przy zjazdach z autostrad , dróg ekspresowych na stacje paliw , na parkingi lub miejsca obsługi podróżnych , w miejscach wykonywania robót drogowych, itp.
SŁUPKI PRZESZKODOWE U – 5 Stosuje się w celu oznaczenia przeszkód na jezdni takich jak: - bariery rozdzielające pasy ruchu ; - azyle dla pieszych; -wysepki wyodrębnione krawężnikami; -miejsca rozpoczęcia pasów dzielących jezdnie itp.
Mają barwę żółtą i podłużne pasy z odblaskowej żółtej foli.
Dopuszcza się stosowanie słupków „aktywnych” (z pulsującym żółtym światłem między odblaskowymi paskami).
Na słupkach przeważnie umieszcza się znak nakazu C-9 , C-10 , C-11 , który w przypadku słupka aktywnego , powinien by także wykonany jako aktywny.
30’
pokazywane są plansze na rzutniku 4. Podsumowanie
W podsumowaniu dzisiejszego tematu możemy powiedzieć iż urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego stanowią bardzo ważne uzupełnienie innych znaków stosowanych na drogach.
Dzięki nim kierujący pojazdem jest lepiej zorientowany w jakim miejscu się znajduje ( nr drogi , który kilometr itd.) , jak przebiega w niewidocznym miejscu dalsza droga , ułatwiają zorientowanie się w jakim kierunku prowadzić pojazd .
Nie do przecenienia jest również funkcja zabezpieczająca ( roboty drogowe , ciągi piesze , czy rowerowe zlokalizowane obok jezdni).
Szczególnie przydatność omawianych dziś urządzeń kierujący pojazdem dostrzega w okresie ograniczonej widoczności oraz w złych warunkach atmosferycznych.
4’
5. Cześć końcowa
Pytania sprawdzające : · wymień omawiane dzisiaj urządzenia bezpieczeństwa ruchu ; · w jakich miejscach i kiedy są one instalowane na drodze ? · jaką rolę spełniają i do czego służą ?
Proszę w drodze do pracy , szkoły itd. zwrócić uwagę na miejsca , w których omawiane dziś elementy występują i jak zachowują się kierujący np. zbliżając się do w/w elementów umieszczonych na łukach drogi , skrzyżowaniach typu „T”.
Na kolejnych zajęciach zajmiemy się znakami pionowymi i poziomymi umieszczanymi w miejscach prowadzenia robót drogowych
... |
Menu
|