URZĄDZENIA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO, Kurs Instruktora Prawa Jazdy, Konspekty, 2

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

1

 

                  PLAN – KONSPEKT

 

1. PRZEDMIOT: Przepisy ruchu drogowego

2. TEMAT:    URZĄDZENIA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO :

-         słupki prowadzące , kierunkowe , przeszkodowe ;

-         tablice prowadzące ;         

3. CELE:

a) poznawczy - zapoznanie się z funkcją (wyjaśnienie funkcji) rodzajami, rozmieszczeniem

                          i znaczeniem tych urządzeń;

b) kształcący - wykształcenie właściwej reakcji i zachowania wobec tych urządzeń,

              odczytywanie ich znaczenia ;

c) wychowawczy - uwrażliwienie na odpowiedzialność poszanowania tych urządzeń

                       zwrócenie uwagi  na istotną  rolę jaką spełniają na drodze,

                        wyuczenie jednoznaczności zachowań  i właściwej ich interpretacji

4. METODA: wykład ilustrowany przy użyciu  plansz , przeźroczy i filmu.

5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: plansze, przeźrocza, filmy , środki multimedialne.

6. MIEJSCE: sala wykładowa

7. CZAS: 45’

8. PROWADZĄCY: Jacek Kusza 

Lp.

OGNIWO

TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)

CZAS

UWAGI

1

2

3

4

5

1.

Część
organizacyjna

Przywitanie, sprawdzenie obecności. Sprawdzenie zapamiętanych wiadomości z poprzednich zajęć (o znakach ostrzegawczych).

Zadanie pytań:

1. Jak rozmieszczone są znaki ostrzegawcze?

2. Jaki jest ich kształt i symbolika?

3. Co należy zrobić, gdy zbliżamy się do znaku A-7- ustąp pierwszeństwa przejazdu?

Podanie tematu zajęć:

URZĄDZENIA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO :

-słupki prowadzące , kierunkowe, przeszkodowe

-tablice prowadzące ;   

3’

 

2.

 

Wprowadzenie

 

ZASADY OGÓLNE

Podstawowym celem stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ochrona życia i w ograniczonym zakresie także mienia uczestników ruchu drogowego oraz osób pracujących na drodze , oraz w niektórych przypadkach  użytkowników terenów przyległych.

   Na drodze można umieści tylko urządzenia dopuszczone do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie właściwie oznaczone dla których:

-wydano certyfikat  na znak bezpieczeństwa , atest , oraz dokonano oceny zgodności z odpowiednią normą lub aprobatą techniczną.

3’

W trakcie opisu pokazywa­ne są plansze na rzutniku

3.

Część
właściwa

 

Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego stosuje się w celu :

- optycznego prowadzenia ruchu ;

- oznaczenia obiektów znajdujących się w skrajni drogi;

- zabezpieczenia ruchu pojazdów i pieszych ;

- poinformowania i ostrzegania kierujących;

- zamykania dróg dla ruchu ;

-zabezpieczania robót prowadzonych w pasie drogowym ;

-prowadzenia nadzoru nad ruchem drogowym ;

-           

Do optycznego prowadzenia ruchu stosuje się:

 

SŁUPKI PROWADZĄCE ( U-1a , U- 1b ) ,stosowane w celu ułatwienia kierującym , szczególnie w porze nocnej i w trudnych warunkach atmosferycznych , orientacji co do szerokości drogi , jej przebiegu w planie oraz na łukach;

 

Dodatkowo na słupkach prow. można umieszczać:

-informację o: pikietażu drogi ,  kierunku do najbliższego telefonu , znak z numerem rogi , oraz informacje o hektometrażu i kilometrażu  drogi.

 

Słupki prowadzące stosuje się :

- na drogach krajowych i wojewódzkich ;

- na odcinkach dróg powiatowych i gminnych , w obrębie łuków poziomych o promieniach mniejszych niż 450m , a zaleca się na całych ciągach tych dróg.

 

 

Słupków prowadzących można nie stosować 

-na drogach z chodnikami przy krawędzi jezdni , oraz na terenia miast.

 

Słupki prowadzące umieszcza się po obu stronach drogi , są wyposażone w elementy odblaskowe odpowiednio czerwone po prawej stronie i białe po lewej stronie jezdni.

 

 

- SŁUPKI KRAWĘDZIOWE U – 2 (mają zielono-białe poprzeczne pasy odblaskowe) stosuje się w  celu bardziej precyzyjnego zlokalizowania zjazdu z drogi na skrzyżowaniu z inną drogą. Określają one dokładnie geometrię skrzyżowania , ułatwiając manewr skręcania szczególnie w porze nocnej i w złych warunkach atmosferycznych.

 

 

-TABLICE PROWADZĄCE

stosuje się w celu uprzedzenia kierującego pojazdem o konieczności zmiany kierunku jazdy  na szczególnie niebezpiecznych łukach i skrzyżowaniach. , które mogą być zaskoczeniem dla kierującego.

- na skrzyżowaniach typu „T”

- na wyspach małych i średnich rond (w szczególności położonych poza obszarem zabudowanym).

-w obszarach robót drogowych;

 

Stosuje się je również w miejscach , w których pozwolą kierującemu na przygotowanie się do zmiany kierunku jazdy np. na zlikwidowanych odgałęzieniach , przed tymczasowym objazdem , lub za wzniesieniem , za którym zaczyna się niewidoczny łuk drogowy.

 

Tablice prowadzące dzielą się na :

- pojedyncze w prawo U-3a , w lewo U-3b ;

- ciągłe w prawo U-3c , w lewo U-3d ;

- dwustronne U-3e;

 

Tło tablic ma barwę białą , strzałki –czerwoną.

 

Wykonane są z materiałów odblaskowych.

Dopuszcza się stosowanie aktywnych tablic prowadzących. U-3 z pulsującym żółtym lub białym światłem.

 

 

TABLICE ROZDZIELAJĄCE  U – 4

-stosuje się w celu wskazania wskazania kierującemu pojazdem miejsca rozdzielenia się kierunków ruchu np. przy zjazdach z autostrad , dróg ekspresowych na stacje paliw , na parkingi lub miejsca obsługi podróżnych , w miejscach wykonywania robót drogowych, itp.

 

SŁUPKI PRZESZKODOWE U – 5

Stosuje się w celu oznaczenia przeszkód na jezdni takich jak:

- bariery rozdzielające pasy ruchu ;

- azyle dla pieszych;

-wysepki wyodrębnione krawężnikami;

-miejsca rozpoczęcia pasów dzielących jezdnie itp.

 

Mają barwę żółtą i podłużne pasy z odblaskowej żółtej foli.

 

Dopuszcza się stosowanie słupków „aktywnych” (z pulsującym żółtym światłem między odblaskowymi paskami).

 

Na słupkach przeważnie umieszcza się znak nakazu C-9 , C-10 , C-11 , który w przypadku słupka aktywnego , powinien by także wykonany jako aktywny.   

 

 

 

 

30’

 

 

pokazywa­ne są plansze na rzutniku

4.

Podsumowanie

 

W podsumowaniu dzisiejszego tematu możemy powiedzieć iż urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego stanowią bardzo ważne uzupełnienie innych znaków stosowanych na drogach.

 

Dzięki nim kierujący pojazdem jest lepiej zorientowany w jakim miejscu się znajduje ( nr drogi , który kilometr itd.) , jak przebiega w niewidocznym miejscu dalsza droga , ułatwiają zorientowanie się w jakim kierunku prowadzić pojazd .

 

Nie do przecenienia jest również funkcja zabezpieczająca ( roboty drogowe , ciągi piesze , czy rowerowe zlokalizowane obok jezdni).

 

Szczególnie przydatność omawianych dziś urządzeń kierujący pojazdem dostrzega w okresie ograniczonej widoczności oraz w złych warunkach atmosferycznych. 

 

 

4’

 

 

5.

 Cześć końcowa

 

Pytania sprawdzające :

·    wymień omawiane dzisiaj urządzenia bezpieczeństwa ruchu ;

·         w jakich miejscach i kiedy są one instalowane na drodze ?

·         jaką rolę spełniają i do czego służą ?

 

Proszę w drodze do pracy , szkoły itd. zwrócić uwagę na miejsca , w których omawiane dziś elementy występują i jak zachowują się kierujący np. zbliżając się do w/w elementów umieszczonych na łukach drogi , skrzyżowaniach typu „T”.

 

Na kolejnych zajęciach zajmiemy się znakami pionowymi i poziomymi umieszczanymi w miejscach prowadzenia robót drogowych

 

 ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.