Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Upośledzenie umysłowe
I. DEFINICJE W literaturze przedmiotu jak również w języku potocznym funkcjonuje wiele określeń niepełnosprawności umysłowej min: - niedorozwój umysłowy, - upośledzenie umysłowe, - oligofrenia (z j. Greckiego oligos-mały, phren-umysł), - opóźnienie rozwoju umysłowego, - obniżona sprawność umysłowa, - niepełnosprawność umysłowa, - otępienie umysłowe (demencja)
-R. Heber w podręczniku terminologii i klasyfikacji niedorozwoju umysłowego stwierdza : „(...) przez niedorozwój umysłowy rozumie się niższą od przeciętnej ogólna sprawność intelektualną, która powstała w okresie rozwojowym i jest związana z jednym lub więcej zaburzeniem w zakresie : dojrzewania, uczenia się i społecznego przystosowania.( Clarke,1969,s.69) Autorem jednej z wcześniejszych, a zarazem stosunkowo szerokiej, opisowej definicji niepełnosprawności był E. Doll, który w 1941 roku scharakteryzował niepełnosprawność intelektualną jako:stan niedojrzałości społecznej powstały w okresie rozwoju będący skutkiem zahamowania rozwoju inteligencji pochodzenia konstytucjonalnego. Stan ten jest nieusuwalny . Amerykańskie Towarzystwo do Badań nad Upośledzeniem Umysłowym (American Association of Mental Deficiency) wprowadza w 1959 roku do międzynarodowej terminologii określenie mental retardation i podejmuje próbę globalnego zdefiniowania niepełnosprawności intelektualnej:Jest to niższy niż przeciętny, ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego powstały w okresie rozwojowym. Towarzyszą mu zaburzenia w zakresie , i przystosowania społecznego. W definicji T. Gałkowskiego wyraźnie dostrzec można podział na część charakteryzująca zjawisko i próbę określenia etiologii niepełnosprawności:niepełnosprawność umysłowa ma charakter globalny, charakteryzuje się obniżoną sprawnością umysłową spowodowaną wrodzoną anomalią, która czyni niezdolną – w mniejszym lub większym stopniu do procesów myślowych. Wg ICD10 stan zahamowania lub niepełnego rozwoju umysłu, który charakteryzuje się statystycznie istotnym obniżeniem ogólnej sprawności intelektualnej w porównaniu z wartością przeciętną (IQ < 70) – w tym zdolności: poznawczych, mowy, ruchowych i społecznych Zdaniem J. Kostrzewskiego „upośledzenie umysłowe jest to stan charakteryzujący się istotnie niższym od przeciętnego ogólnym poziomem funkcjonowania intelektualnego i zaburzeniami w zakresie przystosowania się”. II. KLASYFIKACJE +KRYTERIA
Obecnie dzięki wszechstronnym badaniom takich nauk pomocniczych jak: pediatria, biochemia, fizjologia i genetyka ustalono etiologię, patogenezę i klasyfikację niedorozwoju umysłowego. Ogólnie można wyróżnić trzy podejścia: · kliniczno-medyczne, · praktyczne, · psychofizjologiczno-społeczne.
W pierwszej grupie będą definicje ujmujące niedorozwój umysłowy jako stan chorobowy ze zwróceniem uwagi na etiologię i patogenezę. Drugą grupę stanowią definicje, które mają charakter prawno-administracyjny jak np. definicja z ustawy o zdrowiu psychicznym 1959 r., która niedorozwój umysłowy włącza do zaburzeń psychicznych wyróżniając jego dwie kategorie i znaczne obniżenie sprawności umysłowej. W trzeciej grupie mieszczą się definicje psychologiczne upośledzenia umysłowego, które różnią się liczbą, rodzajem kryteriów, według których oceniają ten stan. J. Mazurkiewicz wyróżnia trzy kryteria: · psychologiczne – poziom uwagi i mowy, · ewolucyjne – porównanie poziomu umysłowego dziecka niedorozwiniętego z dzieckiem normalnym, · społeczne – mierzące stopień upośledzenia umysłowego. Klasyfikacja stopni rozwoju i niedorozwoju umysłowego ( od 1.01..1968 r. WHO) Iloraz inteligencji (I.I.) w skalach Psyche Catell Grace Arthur Wechsler Nazwa stopnia 84-100 84-100 85-100 Rozwój prawidłowy ( przeciętny) 69-83 67-83 70-84 Rozwój niższy niż przeciętny 52-68 50-66 55-69 Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim 36-51 33-49 40-54 Upośledzenie w stopniu umiarkowanym 20-35 16-32 26-39 Upośledzenie w stopniu znacznym 0-19 0-15 0-24 Upośledzenie w stopniu głębokim 1. Kryterium kliniczno – medyczne – "oligofrenią, czyli niedorozwojem umysłowym, nazywamy wrodzone oraz istniejące od wczesnego dzieciństwa obniżenie zdolności rozwoju intelektualnego uniemożliwiające lub opóźniające naukę szkolną." ( Korzeniowski 1969 ). 2. Kryterium praktyczne – niedorozwój umysłowy włącza do zaburzeń psychicznych, wyróżniając jego dwie kategorie : o znaczne obniżenie sprawności umysłowej o obniżenie sprawności umysłowej. 3. Kryterium psychologiczno – społeczne – niedorozwój umysłowy określa jako stan, w którym umysł nie osiągnął normalnego rozwoju biorąc pod uwagę : o § ocenę wyników w nauce § inteligencję § przystosowanie biologiczno – społeczne ( A.F. Tredgold ) o § niedojrzałość społeczną § niską sprawność umysłową § opóźnienie rozwojowe § zahamowanie § pochodzenie konstytucjonalne § nieodwracalność upośledzenia ( E. Doll ) o § kryterium psychologiczne – poziom uwagi i mowy § kryterium ewolucyjne – porównywanie poziomu rozwoju umysłowego dziecka niedorozwiniętego z dzieckiem normalnym § kryterium społeczne – mierzące stopień przystosowania jednostki (Mazurkiewicz 1968 ) o § nieadekwatne społeczne przystosowanie się § zmniejszoną zdolność uczenia się § powolne tempo dojrzewania ( Ch. Skiner ). Zgromadzenie Ogólne Światowej Organizacji Zdrowia uchwaliło w 1968 roku podział upośledzenia umysłowego oparty na ilorazie inteligencji i jako podstawę przyjęto 100, o odchyleniu standardowym 16 punktów, a przy jej ustaleniu przyjęto liczbę odchyleń standardowych, o którą iloraz inteligencji różni się od średniej. 1. upośledzenie umysłowe lekkie - I.I. 52 – 67 2. upośledzenie umysłowe umiarkowane - I.I. 36 – 51 3. upośledzenie umysłowe znaczne - I.I. 20 – 35 4. upośledzenie umysłowe głębokie - I.I. 0 – 19 Upośledzenie umysłowe jest stanem, a nie chorobą.
III. PRZYCZYNY →podział z internetu · biologiczne Czynniki biologiczne są pierwotnymi i bezpośrednimi, uszkadzając strukturę mózgową prowadzą bezpośrednio do obniżenia poziomu funkcjonowania intelektualnego. Mimo tak bezpośredniego działania stanowią tylko jedną z determinant rozwoju, wpływ, której może być modyfikowany przez czynniki społeczne i psychologiczne. Przejawy zaburzeń w zakresie funkcjonowania biologicznego znajdują częściowo odbicie w zakłóceniach czynności psychicznych. Dzieci, które doznały uszkodzeń biologicznych we wczesnym okresie życia mają bardzo zróżnicowane losy – ich rozwój ostatecznie zależy od stanu wyjściowego organizmu oraz od całego łańcucha zdarzeń i wielokierunkowych zależności prowadzących do wykorzystania lub zmarnowania potencjału.
· społeczne Czynniki społeczne, będące wtórnymi, pośrednimi wpływają na nieprawidłowości w rozwoju emocjonalnym , społecznym i całej osobowości – w tym , wtórnie, stanowią blokadę dla funkcjonowania intelektualnego. Czynniki społeczne są rozumiane jako „ wyzwalacz” potencjału biologicznego. · psychologiczne Czynniki psychologiczne to właściwości psychiki, które są siłą napędową jej rozwoju. Należą tu dynamizmy wyznaczające podstawowe kierunki aktywności człowieka i mające właściwe sobie zasady organizacji. Wymienić tu należy ciekawość lub inaczej popęd poznawczy – podstawowy motor aktywności dzieci i młodzieży. Hamulcem dla ciekawości jest lęk. W procesie rozwoju psychicznego istnieje – poza wzajemnymi zależnościami i uwarunkowaniami – pewien zakres autonomii poszczególnych dynamizmów, struktur czy funkcji. Występuje duża różnorodność modeli rozwoju dzieci.
Postawienie ścisłej granicy między czynnikami biologicznymi, społecznymi i psychologicznymi jest niemożliwe, ponieważ jedne przenikają drugie. Wspomaganie rozwoju dziecka biologicznie uszkodzonego i zagrożonego upośledzeniem graniczy ze sztuką jest bowiem stałym szukaniem najlepszych rozwiązań w aktualnej sytuacji życiowej na każdym etapie rozwoju.
→podział z książki · Czynniki biologiczne – uwarunkowania konstytucjonalne -związane z naturą dziecka, z jego wyposażeniem, z jakim przychodzi na świat, czyli uwarunkowania genetyczne; dotyczy to głównie niektórych zespołów nadpobudliwości ruchowej czy tzw. dysleksji rozwojowej; tego typu zaburzenia występują znacznie częściej u chłopców niż u dziewczynek
Pierwotne przyczyny upośledzenia umysłowego wywołane są przez czynniki genetyczne. Rodzice przekazują nieprawidłowe lub uszkodzone geny i chromosomy, powodujące, że embrion i płód nie rozwijają się normalnie – w konsekwencji dziecko rodzi się upośledzone umysłowo. Jest to najczęstsza przyczyna upośledzenia. a. postacie upośledzenia umysłowego, które są związane z nieprawidłościami genów to różne tzw. tryby dziedziczenia : o dominujący, gdy jednostka otrzymuje gen chorobowy tylko od jednego z rodziców, o recesywny, gdy oboje z rodziców są nosicielami chorobowego genu. b. do grupy powodującej uszkodzenie komórek rozrodczych ( plemników i komórek jajowych ) należą różne rodzaje aberracji chromosomów ( nie sprzężonych z płcią, tzw. autosomalnych oraz sprzężonych z płcią chromosomów X i Y ). Normalny człowiek ma 46 chromosomów autosomalnych ( 22 takie same u kobiet i mężczyzn ) plus 1 parę chromosomów płciowych : kobieta XX, mężczyzna XY. Aberracje mogą polegać na zwiększonej liczbie w poszczególnych parach chromosomów, albo na nietypowym ich kształcie. Do aberracji zwiększonej liczby chromosomów należy np. : znany syndrom Downa tzw. trisomia chromosomu 21 ( w którym zamiast 2 występują 3 chromosomy ). c. trzecim rodzajem przyczyn upośledzenia umysłowego są defekty metaboliczne. W anomaliach tego typu zachodzi brak takiego czy innego enzymu, który jest niezbędny do pewnego typu reakcji chemicznej. Są one najczęściej uwarunkowane genetycznie. o w zakresie przemiany białkowej ( np. fenyloketonuria ), o tłuszczowej ( np. choroba gargolizm, mikrocefalia, hydrocefalia ), o cukru i inne wciąż jeszcze wykrywane. Innymi czynnikami zmian w organizmie , które mogą wpływać na wytworzenie się upośledzenia umysłowego, są anatomiczne zmiany mózgu ( zaniki płatowe, dziurawość mózgu, porowatość mózgu itd. ) i inne zaburzenia rozwojowe ( np. brak jąder komórkowych lub części mózgu ). · Czynniki biologiczne – uwarunkowania somatyczne ... |
Menu
|