w zwiazku z radosnym ciagiem wydarzen, Studia, Pedagogika, 2 rok

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

w zwiazku z radosnym ciagiem wydarzen, jakie czekaj nas od poniedzialku, mam malutka niespodzianke... :D zebrane wszystkie pytania z grona, jakie padaly na egzaminach. nie robilam podzialu na poszczegolnych egzaminatorow. pytania sie tez pewnie powtarzaja. ale nie chce mi sie ich dokladnie sprawdzac.
mysle,ze to swietny sposob juz na powtorki niedzielne. enjoy;]



-Czym się różni historyczność Gadamera od historycyzmu Diltheya?
-Pytanie o Grecję - cywilizację naukowo-techniczną,co Grecy myśleli o matematyce
-jak to się stało ze nasza cywilizacja stała się naukowo-techniczna
-Uspołecznienie: Arend i Hegel
-Triada Habermasa
-Cel i funkcje państwa u Locka i u Arystotelesa
-Co to jest tożsamość?
-Co to jest polityka?
-Jakie są skutki polityki starożytnej i nowożytnej dla pedagogiki?
-co to znaczy ze pedagogika jest nauką praktyczna
-czym jest pedagogika krytyczna
-roznym podziale nauk ( i jak do kazdego sie ma pedagogika)
-rozumienie u gadamera i diltheya -co to jest nauka?
-Jakie były konsekwencje scjentologizmu? ,to samo tylko wedlug Khuna.
-Husserl-o co chodziło w tekście?
-moralność według Kanta
-w XIX wieku nauki humanistyczne miały trochę problemów, na czym one polegały, jak się broniły, dlaczego tak było itp.
-do jakich nauk należą nauki humanistyczne
-filozofowie broniący naukowości nauk humanistycznych, ich koncepcje, czym się różniły,
czym jest rozumienie, jak oni patrzyli na dzieło, co jest konieczne do zrozumienia dzieła..
-związku teorii Habermasa z wychowaniem jednostkowym i kolektywnym
-dialog z tekstem u Gadamera
- jak się zmieniał stosunek między nauką a filozofią przez wieki
- dlaczego pedagogika jest nauką praktyczną (bardzo dokładnie pytała o różnice między naukami praktycznymi i teoretycznymi + różnice między aksjologią, teorią a technologią wychowania- warto to sobie wcześniej przemyśleć, mnie na przykład nieźle z tego przewałkowała)
- dlaczego Grecy tak cenili matematykę
- czym się różni nauka starożytna od nowożytnej
- "Coś utylitarnego i właściwego"- chodzi o ocenę, czym się od siebie różnią
- Kant- imperatywy+ przykłady takiego postępowania
-kultura, znaczenie słowa
-problem nauk humanistycznych
-wartości u Rickerta
-nauka (scjentyzm, nauka nowożytna, krytyka nauki w ujęciu scjentystycznym) jak się ma do tego pedagogika,
-Kuhn -- prawda w nauce i w takim razie jak ma sie do tego pedagogika
-co to jest polityka u Arystotelesa
-wolność u Milla i Kanta - jak wyglądała i jakie różnice
-opinia publiczna u Milla, co to jest i jak się kształtuje
-założenia pedagogiki humanistycznej i jakie widzę jej wady
-rewolucja naukowa u Kuhna
-Hessen i jego teoria wychowania
-teoria komunikacji wg Habermasa
-czym jest wartość i gdzie na wykładach się pojawiało to pojęcie
-triada Kholberga i co dołożył do niej Habermas i jeszcze połaczenie tejże triady ze strategiami kolektywistyczną i indywidualistyczną co to daje i czy ma plusy czy minus... a triada z podpunktami i z nazwami i jakie są tożsamości na poszczegolnych podstadiach
-czy Sokrates powinien umrzeć

-neokantyzm badeński
-episteme, techne, phronesis - róźnice między techne i phronesis (m.in. relacja środek - cel)
-zasada minimum autorytetu komunikacyjnego
-częsci z których miała się składać pedagogika --> aksjologię, teorię i technologię wychowania
-Hessen:
*rola nauczyciela,
*wychowanie, w tym wychowanie moralne, dobro w wychowaniu,
-Rodzaje moralnosci poznane dzieki fpp
-Kryzys czlwoieka europejskiego u Husserla (przyczyny kryzysu : 3 dychotomie
co jest lekiem na kryzys? i tak ogólnie o czym jest tekst )
-Jakie wychowanie ma byc wg Jaspera
-porównać podział nauk u Windelbanda i Habermasa,
-tożsamość rozchwiana i rozszczepiona (pamiętajcie, że to jest teoria Witkowskiego, czego ja sie na egzaminie dowiedziałam),
-metafora jaskini,
-czym jest oświecenia u Baumgartnera,
-czym jest doświadczenie w filozofii Dewey'a
-co to jest polityka ?
-co to jest tożsamość
-pedagogika humanistyczna
-Z jakim rodzajami rozumienia spotkałam się na FPP?
-Co to jest paradygmat?
-Co to jest polityka?
-Co to jest rewolucja naukowa?
-czym jest etyczność?
-co to phronesis?
-etyka mowy/dyskursu i warunki idealnej rozmowy
-rozum oświecony
-spór o pedagogikę, do którego działu miała być zaliczona (spierali się czy do episteme czy techne, jakie mieli argumenty)
-3 relacje ja ty
-związek filozofii i nauki jak się kształtował, jak zmieniał, kiedy filozofia zaczęła pytać o naukę,
-oddziaływanie strategii stosowanych przez instytucje na jednostkę w różnych stadiach rozwoju, odwołując sie do triady Habermasa-Kohlberga  strategia kolektywistyczna/indywidualist yczna, i co się dziejeàodp  jeśli zadziała na jednostkę w danej fazie rozwoju ( np. indywidualistyczna w fazie przedkonwencjonalnej-blokuje rozwój, bo jednostka koncentruje się na sobie; albo kolektywistyczna w konwencjonalnej kształtuje postawy konformistyczne)

 

~~~~

wg moich notatek:
paidagogia( dwa znaczenia)
- czynnośc wychowania--> ped. postanowiła zostać NAUKĄ o wychowaniu
- refleksja, namysł nad czynnoscią wychowania--> wiąże się z rozumowaniem, dialogiem
Nasza cywilizacja jest naukowo-techniczna, więc pedagogila poszła w stronę nauki a nie namysłu

paideia to myślenie o wychowaniu, jak osiągnąc ideał człowieczeństwa
wg Gadamera to JAKOŚĆ DUCHOWA ŻYCIA

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.