W5 - Cykl zycia systemu, STUDIA, III Semestr, Procesy Informacyjne w zarządzaniu prof Stanisław Wrycza

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

METODYKI TWORZENIA SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH

   System informatyczny  stanowi uporządkowany zestaw wzajemnie powiązanych składników: kadry, danych, procesów, sprzętu, oprogramowania i sieci komputerowej, współpracujących dla wykonania założonych funkcji, pozwalających na rozwiązanie występujących problemów i osiągnięcie założonych celów w danej dziedzinie przedmiotowej.

     Metodyka tworzenia systemów informatycznych to spójny, logicznie uporządko wany zbiór metod i procedur o charakterze technicznym i organizatorskim, pozwalających realizować cykl życia systemu  przez zespół wykonawczy  

Składniki metodyki TSI:

Ø        Modele opisu dziedziny przedmiotowej

Ø        Cykl życia systemu

Ø        Metody i techniki

Ø        Narzędzia CASE

Ø        Kryteria oceny jakości

Ø        Reguły pracy zespołowej

 

Rodzaje metodyk tworzenia systemów

Ø        STRUKTURALNE -7 wyk.

Ø        OBIEKTOWE – 5 wyk.

Ø        SPOŁECZNE- 1 wyk.

Ø        ADAPTACYJNE – 2 wyk.

 

CYKL ŻYCIA SYSTEMU

v       LINIOWY (KASKADOWY)

v       SPIRALNY

v       PRZYROSTOWO-ITERACYJNY

 

 

 

Fazy cyklu życia systemu

Faza

Metody i techniki

1. Planowanie

n         SWOT

n         Sesja MetaPlanu

n         Istotne Czynniki Powodzenia (ICP-CSF)

n         Model spójności Broekstry

n         Macierze BSP

n         Infoplan

n         Restrukturyzacja procesów  gospodarczych

n         Kontekstowy diagram przepływu danych

n         Zerowy A-graf

n         Diagramy dekompozycji funkcjonalnej

2. Analiza

n         Diagramy przepływu danych

n         Modele związków encji

n         Słownik/skorowidz danych

n         Grafy podejścia ISAC

n         Normalizacja modelu relacyjnego

n         Diagramy struktury

3. Projektowanie

Jak w fazie analizy oraz:

n         Diagramy Jacksona

n         Diagramy Nassi-Shneidermana

n         Techniki decyzyjne

n         Projektowanie wejść/wyjść systemu

n         Projektowanie plików i baz danych

n         Projektowanie interfejsu użytkownika

4. Wdrażanie

n         Diagramy struktury

n         Diagramy Jacksona

n         Diagramy Nassi-Shneidermana

5. Uzytkowanie, modyfikacja i adaptacja

Stosownie do zakresu modyfikacji i adaptacji – użytkowanie różnych wymienionych metod



METODYKA

•          CYKL ŻYCIA SYSTEMU

•          PODSTAWOWE PROCESY:

-           TWORZENIE SYSTEMU

-           ZARZĄDZANIE

-           ZMIANA

-           OCENA

 

 

 

 

 

 

 

Aspekty cyklu życia systemu

•          ETAPY

•          CZYNNOŚĆ (DZIAŁANIA)

•          KOLEJNOŚĆ DZIAŁAŃ

•          PUNKTY PRZEGLĄDU (GO/NO GO)

•          DOKUMENTACJA

•          PIERWSZA CZYNNOŚĆ – PLANOWANIE

•          OSTATNIE CZYNNOŚCI

   * PRZEGLĄD PRODUKTÓW FAZY

   * STWORZENIE PLANU

Planowanie Systemu Informacyjnego



PLANOWANIE SYSTEMU INFORMACYJNEGO

1.        Stworzenie planu realizacji fazy

2.        Określenie zakresu do jakiego cele organizacji są wspomagane przez istniejący system informacyjny

3.        Ocena stanu systemu informacyjnego i wybór celów tworzenia

4.        Przygotowanie raportu analizy sytuacyjnej

5.        Opracowanie strategii i procedur tworzenia systemu

6.        Opracowanie architektury systemu informacyjnego

7.        Określenie priorytetów i zależności pomiędzy poszczególnymi podsystemami informacyjnymi

8.        Opracowanie planów poszczególnych projektów systemu

9.        Przegląd produktów fazy

10.     Stworzenie planu systemu informacyjnego

 

Nowe wzorce projektowania

Problemy związane z metodycznym tworzeniem systemów informatycznych:

n        długi okres czasu na zrozumienie cech i założeń tworzonego systemu

n        długi okres czasu między specyfikacją systemu a testami

n        widoczny rezultat w postaci wersji testowej pojawia się po dłuższym czasie w fazie wdrażania

n        weryfikacja dyskusji użytkownik – projektant również po dłuższym czasie

n        realizacja cyklu życia systemu wiąże się z wysokimi kosztami

n        potencjalne rozminięcie się założeń systemu jego realizacji ujawnia się często dopiero w fazie wdrażania.

Nowe wzorce, paradygmaty, modyfikacje  procesu projektowania

n        generatory zastosowań,

n        pakiety zastosowań,

n        prototypowanie.

n        Generatory zastosowań

Trzy podstawowe kategorie generatorów zastosowań:

n        generatory zestawień, wspomagające wyszukiwanie danych i edycję raportów,

n        języki zapytań i wyszukiwanie danych z baz danych, np. język SQL;

n        właściwe generatory zastosowań i języki nieproceduralne.

n        Generatory zastosowań

Właściwe generatory zastosowań służą do:

n        definiowania transakcji wejściowych,

n        prowadzenia dialogu,

n        tworzenia bazy danych,

n        aktualizacji plików,

n        generowania zestawień,

n        przetwarzania zapytań.

n        Generatory zastosowań

n        Większość generatorów zastosowań jest konstruowana wokół określonych SZBD np.. ORACLE

n        Przykładem generatora zastosowań jest system MAGIC

n        Pakiety zastosowań

n        Pakiety zastosowań zawierają oprogramowanie określonej dziedziny (wycinka działalności gospodarczej czy administracyjnej), całkowicie lub częściowo gotowe do wdrożenia.

n        Pakiety zastosowań to aktualnie  systemy ERP (Enterprise Resources Planning )

n        Pakiety zastosowań

n        1 - moduły i funkcje pakietu zastosowań wdrażane bezpośrednio dla wspomagania działalności gospodarczej;

n        2 - procesy gospodarcze w organizacji gospodarczej ulepszone dzięki modułom i funkcjom pakietu zastosowań;

n        3 - moduły i funkcje pakietu rozszerzone bądź zmienione przez dostawcę pakietu zastosowań dla dostosowania do wymogów użytkownika;

n        4 - moduły i funkcje pakietu, które nie będą użytkowane;

n        5 - procesy gospodarcze w danej organizacji: nie objęte pakietem zastosowań, komputeryzowane samodzielnie przez przedsiębiorstwo, skomputeryzowane w sposób zadowalający.

n        Prototypowanie

   Prototyp jest ogólnym modelem przyszłego systemu informatycznego, który w kolejnych iteracjach jest doskonalony, aż do osiągnięcia akceptowanego stopnia szczegółowości.

   Prototypowanie jest bardziej dynamicznym, mobilnym podejściem niż metodyki strukturalne, społeczne, czy obiektowe

n        Rodzaje Prototypów

n        Eksploracyjne, ukierunkowane na definiowanie potrzeb użytkownika, architektury system...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.