w3 sciaga, Naika, stomatologia, Fizjoligia narządu żucia

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

SSANIE jest jedną z podstawowych czynności fizjologicznych noworodka i niemowlęcia w pierwszych miesiącach życia. Jest to odruch wrodzony, bezwarunkowy składający się szeregu złożonych ruchów, łączących w sobie w sposób rytmiczny właściwe ssanie z czynnością połykania i oddychania.

Ssanie jest najwcześniej ujawniającym się odruchem w rozwoju ontogenetycznym.

Ośrodek ssania zlokalizowany jest w rdzeniu przedłużonym w sąsiedztwie ośrodków połykania i oddychania.

Ramieniem doprowadzającym bodźce czuciowe z obszaru jamy ustnej do ośrodka ssania jest cześć czuciowa nerwu trójdzielnego (V)

Odruchowe włókna odśrodkowe biegną droga nerwów zaopatrujących mięśnie czynne w czasie ssania:

§           część ruchowa nerwu trójdzielnego (V)

§           nerw twarzowy (VII)

§           nerw podjęzykowy (XII)

Dzięki dobrze wykształconemu odruchowi ssania noworodek potrafi zaspokoić głód w ciągu 10-15 minut karmienia już w pierwszej dobie życia. Karmienie naturalne jest najbardziej odpowiednim sposobem odżywiania noworodka i niemowlęcia, ponieważ mleko kobiece zawiera wszystkie składniki, witaminy i przeciwciała potrzebne do prawidłowego rozwoju dziecka w pierwszych miesiącach życia.

Ssanie jest czynnością złożona, dwufazowa, która trwa około 1,5 sekundy.

I faza ssania, podczas której występuje obniżenie żuchwy:

1)          koniec języka wysuwa się ku przodowi pod brodawkę sutkową matki

2)          grzbiet języka unosi się ku górze, usuwając prawie całe powietrze z jamy ustnej

3)          wargi obejmują brodawkę i przyległą cześć sutka, wyłączając dostęp powietrza

4)          od strony cieśni gardła jama ustna zamknięta jest przez podniebienie miękkie, które styka się z nasada języka.

5)          język obniża się do dna jamy ustnej

6)          język wykonując ruch od przodu ku tyłowi wciąga brodawkę w głąb jamy ustnej, koniec brodawki dochodzi do granicy podniebienia twardego i miękkiego

7)          brodawka leży bliżej szczęki niż żuchwy, w odcinku przednim jamy ustnej pomiędzy wałem dziąsłowym górnym a końcem języka, który układa się na wale dziąsłowym dolnym i koniuszkiem dotyka błony śluzowej wargi dolnej

8)          jama gardłowa wypełniona jest powietrzem, a oddychanie odbywa się bez przeszkód przez nos

II faza ssania, podczas której żuchwa unosi się:

1)          koniec języka wraz z wałem dziąsłowym dolnym przyciska brodawkę do górnego wału dziąsłowego

2)          język przylegając do dolnej powierzchni brodawki wykonuje ruch falisty od przodu ku tyłowi, przyciskając brodawkę do podniebienia twardego

3)          w wyniku tych ruchów pokarm wypływa z brodawki

4)          grzbiet języka unosi się w kierunku tylnego brzegu podniebienia twardego, uzyskując z nim ścisły kontakt

5)          brodawka sutkowa w następstwie tych ruchów skraca się i przybiera pierwotny kształt

6)          w tym czasie nasada języka obniża się, podniebienie miękkie unosi się ku górze, pokarm spływa do gardła, a następnie przechodzi do przełyku

7)          oddychanie w tym momencie jest wstrzymane

Schemat karmienia naturalnego

a)          faza obniżenia żuchwy

b)          faza unoszenia żuchwy i końca języka

c)          przyciskanie językiem brodawki sutkowej do podniebienia twardego

d)          ułożenie grzbietu języka i podniebienia miękkiego w czasie połykania

W czasie karmienia naturalnego dziecko wydobywa pokarm z brodawki sutkowej w wyniku pracy mięśni języka oraz mięśni obniżających i unoszących żuchwę. Praca tych mięśni wraz z czynnością zewnętrznego pierścienia mięśniowego jamy ustnej stanowi bodziec dla prawidłowego rozwoju narządu żucia. Dzięki wysokiemu ustawieniu krtani i nagłośni u noworodka lub niemowlęcia odbywają się równocześnie: ssanie, oddychanie i połykanie.

Odruch ssania związany z karmieniem naturalnym zanika stopniowo w 1 roku życia. Może się utrwalić, co jest bardzo niekorzystne dla rozwoju narządu żucia. Kolejne etapy wyrzynania się zębów mlecznych, karmienie dziecka za pomocą łyżeczki pokarmami półpłynnymi i stałymi sprawiają, że na miejsce odruchu ssania pojawia się nowa czynność związana z pobieraniem pokarmu tzn. żucie.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

POŁYKANIE jest czynnością ruchowa mięśni, w wyniku której pokarm lub ślina znajdująca się w jamie ustnej przechodzi do żołądka przez gardło i przełyk. Połykanie jest czynnością odruchową, wrodzona, występuje już w 4 miesiącu życia płodowego.

U zdrowego, donoszonego noworodka połykanie jest odruchem silnie wykształconym i wraz z oddychaniem i ssaniem - odruchem ważnym dla zachowania życia.

Ośrodek połykania znajduje się w rdzeniu przedłużonym powyżej ośrodka oddechowego.

Odruchowe włókna dośrodkowe biegną drogą nerwu językowo-gardłowego (IX) i gałęzi gardłowej nerwu błędnego (X).

Odruchowe włókna odśrodkowe biegną drogą nerwów ruchowych, zaopatrujących mięsie czynne w czasie połykania.

Liczba wykonanych w ciągu doby aktów połykania jest indywidualna dla każdej osoby i zależna od wieku. U dzieci w wieku przedszkolnym połykanie występuje około 2400 razy na dobę, u dzieci 5-12 letnich 800-1200 i u dorosłych około 400-675 razy na dobę.

Rozróżnia się dwa fizjologiczne typy połykania:

§           trzewny (wisceralny) - u noworodka i niemowlęcia

§           dojrzały (somatyczny) - w okresie dziecięcym i u człowieka dorosłego

W trzewnym typie połykania istnieją 3 fazy:

§           ustna

§           gardłowa

§           przełykowa

Natomiast w dojrzałym typie połykania wyróżniamy 4 fazy:

§           przygotowawcza

§           ustna

§           gardłowa

§           przełykowa

Cechy połykania trzewnego:

§           żuchwa oddalona od szczęki,

§           występuje zwiększone napięcie mięśnia okrężnego ust, mięśni policzkowych i bródkowych,

§           w czasie połykania język leży między wałami dziąsłowymi, tak że jego boczne brzegi dotykają błony śluzowej policzków, a koniec języka błony śluzowej wargi dolnej

Od 18 miesiąca do 3 roku życia dziecka, (wraz z kształtowaniem się zgryzu w uzębieniu mlecznym) trzewny typ połykania zanika stopniowo i pojawia się dojrzały typ połykania.

Cechy połykania dojrzałego:

§           żuchwa jest w położeniu zwarcia centralnego, które jest ustabilizowane przez napięcie mięśni żwaczy, skrzydłowych przyśrodkowych, skrzydłowych bocznych i skroniowych

§           koniec języka opiera się w czasie połykana o błonę śluzową podniebienia w okolicy otworu przysiecznego ponad i za siekaczami górnymi

Przewaga czynnościowa mięśnia okrężnego ust, mięśni policzkowych i bródkowych oraz zbyt, słabe napięcie mięśni unoszących żuchwę powodują, że język w czasie połykania układa się między łukami zębowymi, tak jak przy połykaniu niemowlęcym

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WYMIOTY jest to odruch obronny, który uwalnia żołądek od przepełnienia zwykłym pokarmem, a zwłaszcza zapobiega działaniu ciał szkodliwych i trujących. Podczas wymiotów opróżnia się w zasadzie żołądek, chociaż może też wydalać się zawartość jelit i dolnej części przełyku.

Ośrodek wymiotny znajduje się w grzbietowej i bocznej części tworu siatkowatego rdzenia przedłużonego.

Włókna odśrodkowe odruchu wymiotnego stanowią:

§           nerw błędny

§           nerwy współczulne

§           nerwy przeponowe

§           ruchowe nerwy czaszkowe

Włókna dośrodkowe odruchu wymiotnego stanowią:

§           nerw językowo-gardłowy

§           nerw błędny

§           włókna aferentne biegnące za współczulnymi z narządów wewnętrznych

§           inne nerwy zmysłowe i ośrodki w korze mózgu, które mogą doprowadzić do wymiotów odruchowo-warunkowych

Wymioty poprzedza zwykle zespół objawów wegetatywnych, zwanych nudnościami, do których należy:

§           złe samopoczucie,

§           osłabienie,

§           mdłości,

§           poty,

§           zwolnienie tętna

§           spadek ciśnienia krwi

§           zaburzenia oddechowe

Wymioty mogą wywoływać:

§           mechaniczne drażnienie nasady języka i wejścia do gardła

§           drażnienie błony śluzowej żołądka środkami chemicznymi np. siarczan miedzi, korzeń wymiotnicy

§           pozajelitowe podanie apomorfiny

§           drażnienie chemo- i mechanoreceptorów narządów wewnętrznych

§           nieprzyjemne zapachy, widoki i odczucia smakowe, choroba lokomocyjna

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ODDYCHANIE, jeden z zasadniczych przejawów życia, polega na wymianie gazów pomiędzy organizmem żywym a otaczającym go środowiskiem. Szybkość oddychania zależy głównie od wieku, u człowieka dorosłego wynosi 15-18 oddechów na minutę, u dzieci około 30 oddechów na minutę. Oddychanie, które w warunkach fizjologicznych odbywa się przez nos, utrzymuje napięcie mięśni warg, które wraz z mięśniami policzków równoważy działanie mięśni języka, pozwalając na harmonijne kształtowanie się łuków zębowych i podniebienia.

Zaburzenie toru oddychania może wystąpić z powodu:

§           hipotonii mięśni warg,

§           przy zbyt niskim układaniu głowy niemowlęcia,

§           niewłaściwym odżywianiu,

§           krzywicy,

§           patologicznych stanach w jamie nosowo-gardłowej w postaci przerostu 3 migdałka,

§           stanów zapalnych błony śluzowej nosa i zatok przynosowych,

§           stanów alergicznych

§           skrzywienia przegrody nosowej

Nieprawidłowa pozycja głowy podczas snu :

1.       zbyt niskie ułożenie głowy sprzyja utrwaleniu tyłożuchwia i powstaniu nawyku oddychania przez usta

2.       zbyt wysokie ułożenie głowy - przewagę działania maja mięśnie wysuwające żuchwę

3.       zbył wysokie ułożenie głowy - prowadzi do wytworzenia się przodożuchwia

Nieprawidłowy mechanizm oddychania stwarza szereg ujemnych następstw dla rozwijającego się narządu żucia:

1.          Zaburzeniu ulega wzajemna równowaga mięśni mimicznych i języka.

2.          Powietrze przedostające się do tchawicy z ominięciem dróg nosowych jest niedostatecznie nawilżone, nie ogrzane i zanieczyszczone, co sprzyja powstawaniu ostrych i przewlekłych stanów zapalnych w górnych i dolnych drogach oddechowych.

3.          Skrzydła nosa zwężają się, mowa staje się nosowa, węch ulega przytępieniu. Wskutek zastojów żylnych dochodzi do przerostu tkanki limfatycznej, która zamyka trąbkę słuchową, powodując upośledzenie słuchu i nawracające zapalenia ucha środkowego.

4.          Górne siekacze nie hamowane napięciem wargi górnej wychylają się. W powstałej poziomej szparze między górnymi i dolnymi siekaczami układa się warga dolna, pogłębiając wtórne, zniekształcenie zgryzu.

5.          Zmianom tym towarzyszą patologiczne objawy w przyzębiu. Stale otwarta szpara ust powoduje w przedsionku jamy ustnej:

6.          Rozpulchnienie i przekrwienie brodawek dziąsłowych w obrębie siekaczy górnych jest typowym obrazem klinicznym u dzieci oddychających przez usta.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

W czynności artykulacyjnej jamy ustnej uczestniczą:

§           mięśnie narządu żucia

§           mięśnie napinające podniebienie miękkie oddzielające jamę nosowo-gardłową od jamy ustnej i gardła środkowego

Mięśnie te uniemożliwiają przedostawanie się pokarmów do jamy nosowej i zapobiegają powstawaniu wad mowy, np. nosowania otwartego.

Fizjologia narządu żucia pozostaje w stałym związku z fizjologią obwodowego narządu mowy, tj. powstawaniem głosu, czyli fonacją, artykulacją i emisją głosu, oraz elementami funkcji narządu oddechowego z układem rezonansowym części twarzowej czaszki.

Narząd głosu składa się z dwóch zasadniczych części:

§           efektora obwodowego,     

§           analizatora ośrodkowego,  à  scalonych połączeniami nerwowymi

Główną częścią efektora obwodowego jest krtań, stanowiąca generator dźwięków, napędzany powietrzem z płuc. Dźwięk wytworzony w krtani jest modulowany w przestrzeniach rezonacyjnych leżących powyżej głośni (zwanych nasadą) oraz leżących poniżej głośni.

Analizator ośrodkowy obejmuje ośrodki w mózgu umiejscowione w rożnych częściach ko...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.