Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Nowe źródła przewagi konkurencyjnej
• Globalna konfiguracja • Globalna koordynacja •Korzyści skali •Korzyści zasięgu •Korzyści doświadczenia • Uprzywilejowany dostęp do rynków pieniężnych i kapitałowych MBA, WSPiZ im L. Koźmińskiego 22 Przewaga konkurencyjna Konfiguracja Koncentracja Rozproszenie Lokalizacja Techniki zarządzania globalnego Alianse Zarządzanie dynamiczne Zespoły Benchmarking Źródła przewagi konkurencyjnej Korzyści skali, doświadczenia, lokalizacji, zasięgu Technologie produktowe Technologie procesowe Dostęp do rynków Kanały dystrybucji Dostęp do kapitału Przewaga konkurencyjna Koszt Unikalne cechy wyrobu Wybór niszy Koordynacja Informacja Odpowiedzialność Uzgodnienie Zmiany na rynku Technologie Potrzeby nabywców Nowe segmenty Zmiany cen i dostępności zasileń Zmiany w ustawodawstwie MBA, WSPiZ im L. Koźmińskiego 23 Kraj Skrajnie globalny łańcuch wartości A B&R B projektowanie C zaopatrzenie D produkcja E marketing F sprzedaż G dystrybucja serwis H MBA, WSPiZ im L. Koźmińskiego 24 Zmiany w sposobie konkurencji • Wzrost dynamiki konkurencji • Wzrost liczby konkurujących podmiotów • Szybkie umiędzynarodowienie sieci detalicznych •Szybkość działania staje się jednym ze źródeł przewagi konkurencyjnej • Wielkość i wynikające z tego ekonomia skali oraz szybsze tempo wzrostu umacniają pozycję liderów MBA, WSPiZ im L. Koźmińskiego 25 Formy sojuszy strategicznych • Umowy licencyjne w zakresie technologii, know-how, marki, znaku towarowego •Konsorcja • Porozumienia o wspólnym marketingu • Porozumienia o wspólnym produkcie • Zamiana technologii na udziały • Utworzenie wspólnego przedsięwzięcia (joint venture) MBA, WSPiZ im L. Koźmińskiego 26 High Speed Management •Założenie że jedną z kluczowych przewag jest szybkość działania • Koszty niepodjęcia decyzji są większe niż koszty długiego, lecz bezbłędnego podejmowania decyzji • Koszt odrobienia straty jest bardzo kosztowny i obarczony ryzykiem porażki MBA, WSPiZ im L. Koźmińskiego 27 Wymiary strategii międzynarodowej • Uczestnictwo w rynku • Produkty/usługi • Rozmieszczenie aktywności • Marketing • Posunięcia konkurencyjne MBA, WSPiZ im L. Koźmińskiego 28 Posunięcia konkurencyjne to: •przepływy środków finansowych, • kontr posunięcia konkurencyjne globalne, regionalne i lokalne, • globalnie koordynowane sekwencje posunięć konkurencyjnych, • posunięcia wymierzone przeciwko aktualnym i potencjalnym globalnym konkurentom, • tworzenie planów przeciwko największym konkurentom na kluczowych rynkach, • prewencyjne użycie strategii globalnej MBA, WSPiZ im L. Koźmińskiego 29 Posunięcia konkurencyjne c.d. •Posunięcia konkurencyjne są w pełni możliwe do wykorzystania przez przedsiębiorstwa stosujące zintegrowaną strategie globalną •Są one źródłem przewagi konkurencyjnej dla tych przedsiębiorstw globalnych na rynkach sprzyjających strategiom globalnym •Są to narzędzia umożliwiające prowadzenie „globalnej gry w szachy” MBA, WSPiZ im L. Koźmińskiego 30 |
Menu
|