Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Uwarunkowaniasurowcoweprodukcjibiopaliw
Pierwotnymźródłemenergiizgromadzonejwbiomasiesąwęglowodanypowstającew procesiefotosyntezyzdwutlenkuwęgla(CO 2 )zawartegowatmosferzeizwody(H 2 O)w obecnościpromieniowaniasłonecznego,przyczymwwynikutegoprocesudoatmosfery uwalniasiętlen. Sprawność przetwarzania promieniowania słonecznego jest bardzo niska, bo tylko ok. 2% energiijest absorbowaneprzez rośliny (reszta,tzn.98%jest odbijana),az tegotylkook. połowajestwykorzystywaneprzezchlorofilwprocesachfotosyntezy. W dokumentach „Plan działania w sprawie biomasy” oraz „Strategia UE dla biopaliw” KomisjaEuropejskainformuje,Ŝeaktualnie4%zapotrzebowaniaUEnaenergięzaspokajane jestpoprzezenergetycznewykorzystaniebiomasy.Do2010r.istniejeszansanaprawie3 krotne zwiększenie udziału biomasy w pokrywaniu potrzeb energetycznych UE w porównaniu do 2003 r. Na posiedzeniach Rady Europy 89 marca 2007 r., przesądzono konieczność osiągnięcia 20% udziału energii ze źródeł odnawialnych w całej Unii Europejskiej oraz minimum 10% udziału biopaliw w kaŜdym z państw do 2020 r. Przy realizacjiceludlabiopaliwzapewnionamabyćtrwałośćprodukcjiorazdostępnośćbiopaliw drugiejgeneracjinarynku.Zatemwświetletychnowychuwarunkowań,jakiesąmoŜliwości surowcowe? Biopaliwaciekle W Ministerstwie Gospodarki w marcu 2007 r. został opracowany (przyjęty przez Rade Ministrów w 24.07. 2007): „Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnychnalata20082014”.Stanowionwykonanieart.37ustawyzdnia25sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (DzU nr 169, poz. 1199). „Wieloletni program promocji biopaliw na lata 20082014” przedstawia mechanizmy wsparcia dla produkcji biokomponentów w zakresie systemu podatkowego, a szczególnie zwolnienia od podatku akcyzowego, podatku dochodowego od osób prawnych i zwolnienia z opłaty paliwowej. Nakreśla moŜliwości wsparcia dla upraw roślin energetycznych stanowiących surowiecdoprodukcjibiokomponentówiinwestycjidowytwarzaniabiokomponentoworaz biopaliw ciekłych z funduszy Unii Europejskiej oraz krajowych środków publicznych. W dokumencie tymprzedstawionodziałania mające na celu zwiększenie popytu na biopaliwa ciekłe,nakreślonotakŜeramydziałalnościnaukowobadawczejiinformacyjnoedukacyjnejw tymzakresie. Biorącpoduwagęwartościbrzegoweminimalnegoudziałubiokomponentówwrynkupaliw transportowych,przewidujesię,ŜeścieŜkadochodzeniadotychwielkościwPolscewlatach 20082014,jakoNarodowyCelWskaźnikowy,kształtujesię,jakpokazanonawykresie(rys. 1).Po2014r.załoŜonoproporcjonalnąścieŜkędojściadouzyskania10%biopaliww2020r. w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie – wg wartości energetycznej. W 2007 r. wartość Narodowego Celu Wskaźnikowegowynosi2,3%(rys.1). 12,00% 5,75% 6,20% 6,65% 7,10% 7,55% 8,35% 9,15% 10% 10,00% 8,00% 6,00% 4,60% 3,45% 4,00% 2,30% 2,00% 0,00% 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2016 2018 2020 Lata Rys.1.CelwskaźnikowydlakrajówUE Źródło:Opracowanienapodstawie„Wieloletniegoprogramupromocjibiopaliwlubinnychpaliwodnawialnych nalata20082014”,dalejopracowaniewłasne. Dla porównania w latach ubiegłych udział biokomponentów w ogólnej ilości paliw zuŜywanychwtransporciekształtowałsię,jakpokazanonarys.2.Na2005r.ustalonocel wskaźnikowynapoziomie0,50%wartościenergetycznejpaliwzuŜytychwtransporcie,co znacznie odbiegało od 2%, o których mowa w dyrektywie 2003/30/WE. Unijny Cel Wskaźnikowy wyznaczony na 2005 r. nie został zresztą osiągnięty w większości krajów członkowskich. Jedynie dwa państwa (Niemcy i Szwecja) mogły się poszczycić 2 procentowymudziałem biopaliwwstrukturze zuŜycia paliw transportowych. KrajowyCel Wskaźnikowyustalonyna2005r.zostałprzezPolskęosiągnięty.Zkoleitenna2006r.został ustalonynapoziomie1,50%.Przyopracowywaniupoziomuceluwskaźnikowegona2006r. wzięto pod uwagę moŜliwości finansowe budŜetu państwa oraz fakt, Ŝe powinien on być moŜliwy do osiągnięcia zarówno przez wytwórców biokomponentów, jak i producentów paliw.Niezostałonjednakzrealizowany. 1,00% 0,90% 0,90% 0,80% 0,70% 0,60% 0,48% 0,50% 0,40% 0,30% 0,30% 0,20% 0,10% 0,00% 2004 2005 2006 Rys.2.Udziałbiokomponentówwogólnejilościpaliw Źródło:Opracowanienapodstawie„Wieloletniegoprogramupromocjibiopaliwlubinnychpaliwodnawialnych nalata20082014”. NacelespoŜywczecorocznyprzeróbrzepakuwynosiok.800900tys.t.Średniawieloletnia oscylujewokółtegopoziomu.NaceleprodukcjibiokomponentówmoŜebyćprzeznaczona pozostała część. Zatem powinien nastąpić wzrost produkcji rzepaku, bowiem nie będzie moŜliwe wypełnienie zakładanego NCW. Produkcja nasion rzepaku w 2010 r. powinna wynosićok.2000tys.tprzyistniejącympopycienacelespoŜywcze.Wceluosiągnięcia NCWmusinastąpićwzrostwydajnościz1haorazzwiększenieareałuupraw. WedługdanychGUSpowierzchniazasiewówrzepakuirzepikuw2006r.podzbioryw2007 r.wyniosła690tys.tonibyłaoprawie11%większaniŜwrokupoprzednimorazo29% większaodśredniejpowierzchnizasiewówzlat20032006.Powierzchniauprawyrzepakui rzepiku ozimego wzrosła na przestrzeni lat 20062007 o 13,5% 1 . Przy zakładanym plonie rzepaku3t/haareałziemipotrzebnydojegouprawyw2020r.powinienwynosić680,7tys. ha. JeŜeli załoŜy się zwiększenie jego wydajności do 4 t/ha, to wówczas areał ziemi potrzebnejdojegouprawywyniesie510,5tys.ha.Ponadtorzepakjestwykorzystywanydo produkcjispoŜywczej,zatemorientacyjniecałkowitailośćnasionrzepakupowinnawynosić 3042tys.t.,aareałjegouprawy1014tys.ha.NiejesttomoŜliwedoosiągnięciazuwagina uwarunkowania środowiskowe. Prognozę zapotrzebowania na estry rzepakowe i rzepak w latach20072010przedstawionowtabeli1,aprognozęzapotrzebowanianaestryrzepakowei rzepakwlatachwlatach20122020podanowtabeli2. T ab.1.Prognozazapotrzebowanianaestryrzepakoweirzepakwlatach20072010 Rok 2007 2008 2009 2010 NarodowyCel Wskaźnikowy %wart. energ. 2,3 3,5 4,5 5,75 ON tony 7830 8220 8630 8980 ON m 3 9226 9728 10213 10627 Zapotrzebowanie nabiokomponenty tys.m 3 226,09 360,91 487,16 648,25 Zapotrzebowanie narzepak tys.t 419 637 818 1047 Tab.2.Prognozazapotrzebowanianaestryrzepakoweirzepakwlatach20122020 Rok 2012 2014 2016 2018 2020 NarodowyCel Wskaźnikowy 3 %wart. energ. 6,65 7,55 8,35 9,15 10 NCW %/V 2,44 4,77 5,27 5,78 6,10 ON tony 8980 8980 8980 8980 8980 ON m 3 10627,0 10627 10627 10627 10627 Zapotrzebowaniena biokomponenty tys.m 3 749,71 875,13 986,62 1098 1216,4 Zapotrzebowaniena rzepak tys.t 1258,7 1469,3 1656,5 1843,5 2042,2 Prognozazapotrzebowanianabioetanolisurowcedojegowytworzeniapodanowtab.3. Prognozy w zakresie zapotrzebowania na bioetanol wykonano dla 2020 r. Ze względu na potrzebysurowcowe,przyzałoŜeniuistnieniamechanizmówfinansowychzachęcającychdo prowadzeniauprawroślindoprodukcjibioetanoluceljestmoŜliwydozrealizowania.Przy produkcjibioetanolunieuwzględniononowychtechnologiiotrzymywaniabioetanoluzroślin lignocelulozowych. Aktualnie te technologie nie są sprawdzone i pracują w jedynie instalacjach modelowych. Jest szansa, przy załoŜeniu stabilnej polityki finansowej, na wyprodukowanie potrzebnej do spełnienia zobowiązań ilości bioetanolu w 2010 r. Wywiązaniesięzceluuzyskania20%biokomponentóww2020r.niebędziemoŜliwedla biokomponentu rzepakowego z uwagi na brak moŜliwości jego uprawy w takim zakresie, natomiastrealnestaniesiędlaprodukcjibioetanoluprzywykorzystaniuuprawróŜnychroślin. Wtymwypadkumogąbyćbranepoduwagęalternatywneuprawy(równieŜburakicukrowe), którychilośćprodukcjizwiązanajestzkwotamicukrowymi.Ograniczeniemdlaprodukcji etanoluzburakówmoŜebyćbrakinstalacjidojegowytwarzanialubbrakopłacalnościtakich inwestycji. Podane obliczenia mają charakter orientacyjny. Bowiem floty pojazdów mogą zgłaszaćzapotrzebowanienabioetanolzastępującyONwsilnikachwysokopręŜnych.Ustawa dopuszczatakiemoŜliwości. Tab. 3.Prognozazapotrzebowanianabioetanolisurowcedojegowytworz enia Rok 2010 2020 NarodowyCel Wskaźnikowy %wart. opałowej 5,75 10 NCW %/V 9,2 16 Benzyny–zuŜyciew transporcie tys.ton 3800 3800 benzyna m 3 5033 5033 zapotrzebowaniena bioetanol tys.m 3 463,04 642,12 zapotrzebowaniena surowce,wtymzboŜa ogółem tys.ton 1389,12 1926,36 Uwarunkowaniaekonomiczne 22grudnia2006r.MinisterFinansówwydałRozporządzeniewsprawiezwolnieńodpodatku akcyzowegozmieniającepoprzedniewarunkipodatkoweidestabilizującerynek.Wejściew Ŝycietegorozporządzenia(1stycznia2007r.)radykalnieobniŜyłokwotęulgiakcyzowejw przypadkubenzynyz220złdo150złza1000litrów,natomiastolejunapędowegoz220zł do 100 zł za 1000 litrów oraz nałoŜyło akcyzę w wysokości 200 zł za 1000 litrów na biokomponenty stanowiące samoistne paliwo. Zgodnie z tymi regulacjami działalność gospodarczawomawianymzakresieprzestałabyćopłacalna.Wstrzymanazostałaprodukcja biopaliwinieuruchomiononowychinstalacjiprodukcyjnych. W„Wieloletnimprogramiepromocjibiopaliwlubinnychpaliwodnawialnychnalata2008 2014”przedstawiono„szacunkowewyliczeniaopartenaorientacyjnychdanych”,dotyczące określenia wielkości dozwolonego wsparcia, jakiego moŜe udzielić państwo. Wielkość dozwolonego wsparcia określona została jako róŜnica między kosztami wytworzenia biokomponentów (bioetanolu i estrów metylowych) a cenami hurtowymi paliw ropopochodnych (benzyny i oleju napędowego) pomniejszonymi o VAT, opłatę paliwową oraz podatek akcyzowy. W rachunku dotyczącym obliczenia dozwolonej wysokości tej rekompensatypowinnybyćbranepoduwagękosztyprodukcjibiokomponentów(wtymkoszt pozyskaniasurowca,np.rzepakulubolejurzepakowego)orazcenypaliwropopochodnych (na które dominujący wpływ mają ceny ropy naftowej). Wysokość dozwolonego prawem wspólnotowymwzakresiepomocypublicznejwsparciadlaprodukcji1000litrówbioetanolu wynosi 2176 zł, a dla produkcji 1000 litrów estrów metylowych – 1434 zł 4 . Wartości te dotyczą wszystkich kategorii kosztów w całym łańcuchu wytwórczym. Cytowany wyŜej program nie spełni pokładanych przez wytwórców nadziei, poniewaŜ ogólnie i hasłowo odnosi się do promocji, nie konkretyzując ani przedziałów czasowych związanych z przypisanymidziałaniami,aniśrodkówfinansowych.Programpowinienzawieraćczytelne, wielowariantowe analizy technicznoekonomiczne i prognozy rozwoju dla tego sektora w perspektywie2020r.Zatemwprogramiebrakuje: podaniajednostek(realizatorów)odpowiedzialnychzaposzczególnedziałania; okresuiczasurealizacjiposzczególnychzadań; przeznaczonychlubprognozowanychśrodkówfinansowychdojegorealizacji; konsekwencji finansowych związanych z jego realizacją, szczególnie w zakresie pomocypublicznej. 11maja2007r.zostałaopublikowanaUstawaozmianieustawyopodatkuakcyzowymoraz zmianie niektórych ustaw (DzU nr 99, poz. 666), która weszła w Ŝycie 30 dni po opublikowaniu, ale przepisy związane ze zmianą będą stosowane po pozytywnej decyzji KomisjiEuropejskiej.Wustawietejzostałazmienionanakorzyśćproducentówstawkaakcyzy. Ustawazwiększao6grulgęwakcyziezalitrbiokomponentówwbenzynieorazoblisko5gr ulgę w akcyzie za litr biokomponentów w oleju napędowym. W przypadku benzyny z dodatkiem biokomponentów ulga ma wynosić 1,565 zł za kaŜdy litr dodanego biokomponentu,wcześniejbyłoto1,5zł.Dlaolejunapędowegoulgamawynieść1,48złza kaŜdylitrdodanegobiokomponentu,podczasgdywynosiłaona1zł.UstawaobniŜatakŜez 20grdo1grnalitrzestawkęakcyzynatzw.paliwasamoistne,czyliczystebiokomponenty, przeznaczonedonapędusilnikówspalinowych.Wzrosnąnatomiastkaryzaniedodawaniedo paliwbiokomponentów.Zgodnieznowymprawemmająonewynosićok.25gr.nalitrze, podczasgdyobecniejesttook.2gr 5 .Ponadtowart.4jestmowaododatkowychpłatnościach douprawyrzepaku.Zgodniezustawą,dodatkowe176złdopłatdouprawyhektararzepaku będziefinansowaneześrodkówkrajowych.Oprócztegorolnikomprzysługuje45eurodopłat dokaŜdegohektararzepakuześrodkówunijnych(DzUnr99,art.4). Kosztsurowcamanajwiększyudziałwstrukturzekosztówprodukcjibiokomponentów(70 80%) 6 .PoprawyopłacalnościprodukcjibiokomponentównaleŜyzatemposzukiwaćrównieŜ poprzezdziałania,którewpłynąnazmniejszeniekosztówpozyskaniasurowca. Biopaliwastałe W Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 19 grudnia 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej oraz zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii podano, Ŝe w przypadku elektrowni lub elektrociepłowni (cytuję,,jednostkiwytwórczejalboukładuhybrydowego”),wktórymspalanajestbiomasaw źródłach o mocy wyŜszej niŜ 5 MW, do energii wytworzonej w odnawialnych źródłach energiizaliczasięenergięelektrycznąlubciepłoDziejesiętak,oileudziałwagowybiomasy pochodzącej z upraw energetycznych lub odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz przemysłuprzetwarzającegoteprodukty,atakŜeczęścipozostałychodpadów,któreulegają biodegradacji,zwyłączeniemodpadówipozostałościzprodukcjileśnej,atakŜeprzemysłu przetwarzającegojej produkty, w łącznej masie biomasy dostarczanej do procesu spalania wynosiniemniejwposzczególnychlatachniŜpodanonarys.3. |
Menu
|