Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Uwarunkowania pracy pedagoga dn. 14.04.2012r Wpływom wychowawczym ulegamy przez cale życie 2 momenty kiedy nie ma wychowania przy narodzeniu (noworodek) wyłącznie działania opiekuńcze, drugi okres to okras agonalny- w tych sytuacjach nie ma procesu wychowania tylko proces opieki. Im człowiek młodszy więcej opieki niż wychowania im starszy tym więcej wychowania bo opiekę może sprawować sam. Osobowość składa się z 4 czynników Jest od nich uzależniona od tych 4 czynników · Zadatki wrodzone - (temperament, uroda) determinują kształt osobowości · Środowisko- w którym żyjemy (normy i wartości społeczne) · Wychowanie- (świadome i celowe kształtowanie osobowości może być intencjonalne -szkoła) i naturalne -dom)) wychowanie to nie akt ale proces. Należy uświadomić sobie cel wychowania np. kogo chcemy wychować?. Błędy wychowawcze powodują dysfunkcjonalność osobowościową.[ 1773r KEN :człowieka należy wychować tak aby mu było dobrze, ale także aby mógł spełnić siebie, tak aby był potrzebny innym i był szczęśliwy] Dziecko nie rodzi się z osobowością tego musi się nauczyć, dziecko rodzi się z natury dobre to ludzie go uczą i wychowują złych nawyków. Dziecko wzoruje się na wychowawcach · Aktywność własna- dziecka trzeba nauczyć aktywności przez cale życie Stanisław Kawula istotną rzeczą w procesie wychowania jest pielęgnowanie istoty ludzkiej. Dziecko rodzi się bezcenne należy je pielęgnować jest niedojrzale potrzebuje pomocy bo jest zależna od rodziców i opiekunów. Należy być wrażliwym na piękno czułość. Miłość, piękno, wrażliwość cechy ludzkiego życia. Należy kształcić wychowawców gdyż nie każdy potrafi wychowywać dziecko- cudze, skrzywdzone, dziecko nie chciane. Każdy może wychować swoje dziecko bo dziecko wiąże z nami bliska więź. 3 rodzaje sieroctwa · Naturalne- rodzice dziecka nie żyją · Społeczne- gdy rodzice dziecka żyją ale nie chcą lub nie mogą się nim opiekować i go wychowywać. Rodzice tych dzieci mogą być w 1 z 3 sytuacji prawnych sąd może im władze rodzicielska a) odebrać- gdy zagraża zdrowiu lub życiu dziecka, b) ograniczyć- rodzic nie wywiązuje się z obowiązków pija bija, brak warunków dla dziecka lub c) zawiesić- rodzice nie mogą wypełniać władzy np. Tata do więzienia na 5 lat zawieszenie na 5 lat
· Emocjonalne- duchowe subiektywnie odczuwany stan emocjonalnego odrzucenia przez rodziców, poczucie nie kochają mnie, przeszkadzam im. In EUROSIEROCTWA- rodzice wyemigrowali w celu zarobkowym. Sierot emocjonalnych nie kieruje się do placówek specjalnych. Dla dzieci osieroconych są specjalne ośrodki Pedagog Polski Janusz Korczak Henryk Goldsmith wywodził się z rodziny żydowskiej małej rodziny.1 siostra Ania, ojciec adwokat, Dziadek lekarz, słynna i renomowana rodzina. Korczak w pamiętniku pisał że miał smutne dzieciństwo. Dziecko z dobrego domu nie może bawić się z gorsza klasą. Nie mógł się mały Janusz bawić z dziećmi gorszymi, marzył aby się z dziećmi z podwórka bawić. Autor „Króla Maciusia I” Uczęszczał do szkoły pod zaborami Rosyjskimi. Miał wstręt do agresji nauczycieli do dzieci. Ojciec Janusza zmarł na obłęd, miał on wtedy 18lat. Po śmierci ojca przenieśli się do biedniejszego domu gdzie matka otwarła stancje do dzieci gdzie pracował- Był guwernerem dzieci bogatych. Pogląd Korczaka że bogaci ludzie nie powinni mieć dzieci bo nie maja rodziców do opieki ale niańki nad swoimi dziećmi. Gdy skończył gimnazjum- matura, studia decyzja były studia medycyny- zawód apolityczny nie chciał poddać się wpływom zaboru rosyjskiego. Wziął udział w konkursie literackim podpisał swój tekst pseudonimem Janasz Korczak- wygrał ten konkurs stąd pseudonim Janusz Korczak. Kiedy skończył medycynę rozpoczął prace w szpitalu. Otworzył prywatna przychodnie. W szpitalu był lekarzem miejscowym- mieszkał w szpitalu. Stwierdza ze pomoc dzieciom nie jest wystarczająca wiec zakłada dom dla dzieci. Został dyrektorem domu dla sierot 1913 więc tam się przeprowadził. Zaczął pracować w domu dziecka na ul Krochmalnej 92 ale nigdy nie zaprzestał praktyki lekarskiej. Dom dziecka nie został zburzony podczas nalotów istnieje do dzisiaj. Jako pierwszy założył czasopismo dla młodzieży i dzieci był wydawany przez aż 50 lat. 1940 Korczak z dziećmi został przeniesiony do Getta, był kilka razy w więzieniu z przyczyny obrony dzieci przed biciem. Zdaniem Korczaka dobry wychowawca to taki wychowawca, który dzięki teorii wie, a dzięki praktyce czuje. Sama teoria nie pozwala działać. Dobry wychowawca powinien być empatyczny- umieć wczuć się w dziecko, powinien czytać z dziecka, oraz nauczyć się jak postępować z dzieckiem. Dziecko powinno mieć przestrzeń aby się rozwijać. Najgorsza karą jest ograniczenie przestrzeni. Wg Korczaka najgorszy wychowawca to rutyniarz- on krzywdzi dziecko, dziecko potrzebuje delikatności. Swój system wychowawczy oparł na zasadach i prawach
4 zasady systemu · Samorządność, · Samodzielność, · Samowychowanie, · Aktywność własną, Korczak był przedstawicielem naturalizmu pedagogicznego- pajdocentryzm
Prawa dziecka wg Korczaka · Prawo do miłości, · Prawo do szkoły, · Prawo do szacunku, · Prawo do tego by było tym kim jest, · Prawo do marzeń , · Prawo do istnienia, · Prawo do dzieciństwa, · Prawo do zabawy, · Prawo do błądzenia i dążenia do poprawy,
|
Menu
|