ustawa z dnia 10.12 93 o finansowaniu gmin, Finanse Publiczne(2), finanse publiczne(2)

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

Dz.U. z 1993 r. Nr 129, poz. 600

 

 

 

 

                                   

                                USTAWA

                       z dnia 10 grudnia 1993 r.

                                   

                          o finansowaniu gmin

                                   

 

                               Rozdział 1

                            Przepisy ogólne

 

                                   

                                Art. 1.

Ustawa określa:

    1) źródła dochodów gmin,

    2) zasady ustalania i przekazywania gminom subwencji i dotacji z budżetu

      państwa,

    3) warunki, na jakich gminy mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować

      papiery wartościowe.

   

                                Art. 2.

W sprawach budżetów gmin nie uregulowanych w niniejszej ustawie mają zastosowanie

przepisy prawa budżetowego.

 

                                Art. 3.

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

    1) prawie budżetowym - rozumie się przez to ustawę z dnia 5 stycznia 1991 r.

      - Prawo budżetowe (Dz.U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344),

    2) ogólnopolskiej reprezentacji gmin - rozumie się przez to, do czasu innego

      uregulowania, Krajowy Sejmik Samorządu Terytorialnego, powołany

      w dniu 28 września 1990 r. w Poznaniu,

    3) liczbie mieszkańców - rozumie się przez to liczbę mieszkańców faktycznie

      zamieszkałych w gminie, według stanu na dzień 30 czerwca roku bazowego,

    4) roku bazowym - rozumie się przez to rok poprzedzający rok, na który

      oblicza się subwencje,

    5) dochodach należnych - rozumie się przez to dochody, które gmina może

      uzyskać stosując w naliczaniu podatków maksymalne stawki bez udzielania ulg,

      odroczeń, umorzeń oraz stosowania zaniechania poboru podstawowych dochodów

      podatkowych,

    6) podstawowych dochodach podatkowych - rozumie się przez to dochody

      z  tytułów  określonych  w art. 4 pkt 1 lit. a)-e), pkt 2 lit a) i b) oraz w

      pkt 3,

    7) gminach nowych - rozumie się przez to gminy, które zostały utworzone

      lub których granice uległy zmianie po dniu 30 czerwca roku bazowego,

    8) obszarze gmin dzielonych - rozumie się przez to obszar jednej gminy

      lub kilku sąsiednich gmin, istniejących dnia 30 czerwca roku bazowego,

      spełniający następujące warunki:

      a) obszar gmin dzielonych pokrywa się z łącznym obszarem dwóch

        lub więcej gmin nowych,

      b) obszaru nie można podzielić na kilka odrębnych obszarów gmin dzielonych,

    9) subwencji oświatowej - rozumie się przez to subwencję przyznaną gminom,

      które przejęły prowadzenie szkół podstawowych jako zadanie własne.

     

 

                               Rozdział 2

                              Dochody gmin

 

                                   

                                Art. 4.

Dochodami gmin są:

    1) wpływy z następujących podatków, ustalanych i pobieranych na podstawie

      odrębnych ustaw:

      a) rolnego,

      b) od nieruchomości,

      c) leśnego,

      d) od środków transportowych,

      e) od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacanych w formie

       karty podatkowej,

      f) od spadków i darowizn,

      g) od posiadania psów,

    2) wpływy z opłat:

      a) skarbowej,

      b) eksploatacyjnej, uiszczanej przez podmioty gospodarcze na podstawie

        ustawy z dnia 6 maja 1953 r. - Prawo górnicze (Dz. U. z 1978 r.  Nr 4,

        poz. 12, z 1984 r. Nr 35, poz. 186, z 1987 r. Nr 33, poz. 180, z 1988 r.

        Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 14, poz. 89 oraz

        z 1991 r. Nr 31, poz. 128),

       c) lokalnych,

     d) innych, pobieranych na podstawie odrębnych przepisów,

    3) udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości:

      a) 15% wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych

        na terenie  gminy, ustalony w sposób określony w art. 6,

        z zastrzeżeniem art. 27 ust. 1,

      b) 5% wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek

        organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, mających

        siedzibę na terenie gminy, z zastrzeżeniem art. 7,

    4) dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe gmin, w tym dochody z

      kar i odsetek oraz wpłaty od jednostek gospodarki pozabudżetowej gmin,

    5) dochody z majątku gminy,

    6) subwencja ogólna, ustalana według zasad określonych w niniejszej ustawie,

    7) subwencja oświatowa.

   

                                Art. 5.

Dochodami gmin, poza wymienionymi w art. 4 są także:

    1) dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych gmin,

    2) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

    3) spadki, zapisy i darowizny,

    4) odsetki od środków finansowych gmin gromadzonych na rachunkach bankowych i

      odsetki od pożyczek udzielanych przez gminy,

    5) odsetki od nieterminowo regulowanych należności z tytułów określonych

      w art. 4 pkt 1, 2, 3, 6 i 7,

    6) dotacje z funduszów celowych,

    7) dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji

      rządowej zlecone gminie w trybie art. 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o

      samorządzie terytorialnym (Dz.U. Nr 16, poz. 95, Nr 32, poz. 191, Nr 34

      poz. 199, Nr 43, poz. 253 i Nr 89, poz. 518, z 1991 r. Nr 4, poz. 18 i

      Nr 110, poz. 473, z 1992 r. Nr 85, poz. 428 i Nr 100, poz. 499 oraz z

      1993 r. Nr 17, poz. 78),

    8) dywidenda od przedsiębiorstw państwowych, które z mocy art. 8 ust. 1

      ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie

      terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191,

      Nr 43, poz. 253 i Nr 92, poz. 541, z 1991 r. Nr 34, poz. 151, z 1992 r. Nr 6,

      poz. 20 oraz z 1993 r. Nr 40, poz. 180) stały się przedsiębiorstwami

      komunalnymi,

    9) inne wpływy należne gminom na podstawie odrębnych przepisów.

   

                                Art. 6.

Udziały gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych ustala się mnożąc

ogólną kwotę wpływów z tego podatku przez wskaźnik 0,15 i wskaźnik równy udziałowi

wpływów w roku poprzedzającym rok bazowy z podatku dochodowego od osób fizycznych

zamieszkałych na terenie gminy we wpływach z tego podatku w tym samym roku.

 

                                Art. 7.

Jeżeli osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej

posiada zakłady (oddziały) sporządzające bilans i rachunek wyników, a część z tych

zakładów (oddziałów) zamknie rok (okres) podatkowy stratą, to gminy, na których

terenie znajdują się te zakłady, nie otrzymują udziałów. Udziały gmin będących

siedzibą zakładów (oddziałów), które osiągnęły zysk, zostają zmniejszone. Wpływy

podatkowe stanowiące podstawę do obliczenia tych udziałów zostają przemnożone przez

współczynnik będący ilorazem podatku należnego od podatnika i sumy podatku należnego

od zakładów, które osiągnęły zysk.

 

                                Art. 8.

Jeżeli gmina podejmie się w drodze umowy lub porozumienia realizacji wspólnych

zadań z inną gminą bądź z innym podmiotem, środki finansowe przekazywane przez tę gminę lub inny podmiot zalicza się do dochodów gminy realizującej zadanie.

 

                                Art. 9.

1. Dochody gmin, które na podstawie odrębnych przepisów są pobierane przez właściwe

   urzędy skarbowe, są gromadzone na rachunku bankowym urzędu skarbowego i

   podlegają, z zastrzeżeniem ust. 2, odprowadzeniu na rachunki właściwych budżetów

   gmin najpóźniej w ostatnim dniu dekady następującej po dekadzie, w której

   wpłynęły na rachunek urzędu skarbowego.

2. Udziały gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają

   przekazaniu z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa na rachunki

   właściwych budżetów gmin w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po

   miesiącu, w którym podatek wpłynął na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem

   art. 27 ust. 2.

3. Jeżeli dochody zrealizowane na rzecz gminy nie zostaną przekazane w terminach,

   o których mowa w ust. 1 i 2, gminie przysługują odsetki w wysokości ustalonej

   dla zaległości podatkowych.

4. Urząd skarbowy, na wniosek zarządu gminy, przekazuje kwartalne informacje

   o stanie i terminach realizacji dochodów gminy, o których mowa w ust. 1.

 

                                Art. 10.

1. Udzielanie ulg, odroczeń, umorzeń oraz stosowanie zaniechania poboru w

   zakresie podatków i opłat stanowiących dochody gminy i wpłacanych bezpośrednio

   na rachunki gmin należy do kompetencji wójta, burmistrza (prezydenta miasta).

2. W zakresie podatków i opłat stanowiących dochody gminy, a pobieranych

   przez urząd skarbowy, urząd ten udziela ulg, odroczeń i umorzeń oraz

   stosuje zaniechanie poboru wyłącznie na wniosek lub za zgodą zarządu gminy.

3. Zarząd gminy może upoważnić wójta, burmistrza (prezydenta miasta) do

   rozstrzygania spraw określonych w ust. 2.

4. Skutki decyzji podjętych w trybie określonym w ust. 1 i 2 oraz skutki uchwał rad

   gmin o stosowaniu stawek podatkowych niższych od stawek maksymalnych, określonych

   odrębnymi przepisami, nie stanowią podstawy do zwiększenia subwencji ogólnej.

                                   

 

                               Rozdział 3

                      Subwencje i dotacje dla gmin

 

                                   

                                Art. 11.

Każda gmina otrzymuje subwencję ogólną z budżetu państwa.

 

                                Art. 12.

Łączną kwotę subwencji ogólnej dla gmin ustala się w wysokości 0,9% planowanych

dochodów budżetu państwa.

 

                                Art. 13.

1. Podziału łącznej kwoty subwencji ogólnej między gminy dokonuje się w

   następujący sposób:

   1) odlicza się 1% łącznej kwoty subwencji ogólnej na rezerwę subwencji,

     z zastrzeżeniem art. 18 ust. 4,

   2) według zasad określonych w art. 14 ustala się dla poszczególnych gmin

     kwoty należnej subwencji wyrównawczej,

   3) pozostałą część rozdziela się między wszystkie gminy proporcjonalnie

    do przeliczeniowej liczby mieszkańców w poszczególnych gminach, ustalonej

      według zasad określonych w art. 15.

2. Rezerwą subwencji dysponuje, z zastrzeżeniem ust. 3, Minister Finansów w

   porozumieniu z ogólnopolską reprezentacją gmin.

3. Minister Finansów dysponuje rezerwą subwencji na pomoc gminom w przypadkach

   losowych, z tym że ogólna kwota tych środków nie może przekroczyć 10% kwoty

   rezerwy.

 

                                Art. 14.

1. Subwencja wyrównawcza przysługuje gminom, w których wskaźnik podstawowych

   dochodów podatkowych na 1 mieszkańca, obliczony według zasad określonych w

   ust. 2 i zwany dalej wskaźnikiem G, jest mniejszy od 80% analogicznego wskaźnika

   obliczonego łącznie dla wszystkich gmin, zwanego dalej wskaźnikiem P.

2. Wskaźnik G oblicza się dzieląc kwotę należnych podstawowych dochodów podatkowych

   gminy w pierwszym półroczu roku bazowego przez liczbę mieszkańców gminy.

3. Wskaźnik G i wskaźnik P oblicza się na podstawie dochodów wykazanych

   w sprawozdaniach gmin, których obowiązek sporządzania wynika z przepisów

   wydanych na podstawie prawa budżetowego, oraz danych o liczbie mieszkańców,

   ustalonych przez Główny Urząd Statystyczny.

4. Wysokość należnej gminie subwencji wyrównawczej oblicza się mnożąc liczbę

   stanowiącą 90% różnicy 80-ciu% wskaźnika P i wskaźnika G przez liczbę mieszkańców

   gminy i przez wskaźnik określający dla roku bazowego relację planowanych dochodów

   budżetu państwa do tych dochodów zrealizowanych w pierwszym półroczu.

 

                                Art. 15.

1. Dla gmin o liczbie mieszkańców nie większej niż 5.000 przeliczeniowa liczba

   mieszkańców równa jest liczbie 5.000.

2. Dla gmin o liczbie mieszkańców od 5.000 do 10.000 przeliczeniowa liczba

   mieszkańców równa jest liczbie mieszkańców.

3. Dla gmin o liczbie mieszkańców powyżej 10.000 przeliczeniową liczbę mieszkańców

   ustala się w następujący sposób:

 

   Liczba             Przeliczeniowa liczba mieszkańców

   mieszkańców

                        

   10.000 -  50.000      10.000 + 110% liczby mieszkańców

                         powyżej 10.000                

                                                        

   50.000 - 300.000      54.000 + 120% liczby mieszkańców

                         powyżej 50.000                

                                                        

   Powyżej - 300.000     354.000 + 125% liczby mieszkańców

                         powyżej 300.000               

 

                                Art. 16.

1. Subwencje ogólne ustala się dla gmin istniejących w dniu 30 czerwca roku

   bazowego.

2. Subwencje dla gmin nowych oblicza się w następujący sposób:

   1) według zasad określonych w art. 13-15 oblicza się (odrębnie dla każdego

     obszaru gmin dzielonych) subwencje ogólne dla wszystkich gmin istniejących

     dnia 30 czerwca roku bazowego i leżących na danym obszarze gmin dzielonych,

   2) łączną kwotę subwencji ogólnych, obliczoną dla gmin leżących na danym

     obszarze gmin dzielonych, dzieli się między gminy nowe proporcjonalnie

     do liczby ich mieszkańców.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do gmin nowych, z tym że jeśli nowe

   gminy zostaną utworzone (lub zmienią granice) po dniu 1 stycznia roku,

   na który oblicza się subwencje, to ponownemu podziałowi podlega kwota subwencji

   przypadająca na okres od dnia utworzenia (lub zmiany granic) gmin nowych do końca

   roku, a jeżeli utworzenie (lub zmiana granic) gminy nie nastąpiła w pierwszym

   dniu miesiąca - od pierwszego dnia następnego miesiąca po dniu utworzenia (lub

   zmiany granic) gminy.

4. Gminy nowe mogą, w drodze zgodnych uchwał podjętych przez rady wszystkich

   zainteresowanych gmin, uzgodnić inny sposób podziału łącznej kwoty

   subwencji, o której mowa w ust. 2 pkt 2. Ustalenie nowej subwencji nastąpi

   w terminie jednego miesiąca od dnia zawiadomienia Ministra Finansów

   o uzgodnionym podziale.

 

                                Art. 17.

1. Minister Finansów przekazuje gminom subwencję ogólną w dwunastu równych

   ratach miesięcznych, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca.

2. Jeżeli subwencja ogólna nie zostanie przekazana w terminie określonym w

   ust. 1, gminie przysługują odsetki w wysokości ustalanej dla zaległości

   podatkowych.

 

                                Art. 18.

1. Jeżeli w wyniku kontroli przeprowadzonej przez upoważnione organy zostanie

   stwierdzone, że w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 14 ust. 3, zostały

   podane nieprawdziwe dane o należnych dochodach i gmina otrzymała subwencję w

   kwocie wyższej od należnej, Minister Finansów zmniejszy kwotę należnej gminie

   subwencji ogólnej, zmniejszając lub wstrzymując kolejne raty przekazywanej gminie

   subwencji ogólnej o kwotę nienależnie otrzymanej subwencji wraz z odsetkami w

   wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych, chyba że gmina dokona wcześniej

   zwrotu nienależnie otrzymanych kwot wraz z odsetkami.

2. Minister Finansów zawiadomi właściwą regionalną izbę obrachunkową o podjętych

   decyzjach, o których mowa w ust. 1.

3. Kwoty uzyskane nienależnie przez gminę, o których mowa w ust. 1, podlegają

   odprowadzeniu do budżetu państwa.

4. Kwoty, o których mowa w ust. 3, zwiększają kwotę rezerwy subwencji ogólnej,

   o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1.

 

                                Art. 19.

1. Gminom wykonującym zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, zlecone

   w trybie art. 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym

   (Dz.U. Nr 16, poz. 95, Nr 32, poz. 191, Nr 34 poz. 199, Nr 43, poz. 253 i Nr 89,

   poz. 518, z 1991 r. Nr 4, poz. 18 i Nr 110, poz. 473, z 1992 r. Nr 85, poz. 428

   i Nr 100, poz. 499 oraz z 1993 r. Nr 17, poz. 78), przyznawane są z budżetu

   państwa dotacje celowe na realizację tych zadań.

2. Kwoty dotacji celowych, o których mowa w ust. 1, ustala się według zasad

   przyjętych do określania odpowiednich wydatków w budżecie państwa.

3. Dotacje celowe, o których mowa w ust. 1:

   1) powinny być przekazywane w trybie umożliwiającym pełne i terminowe

     wypełnienie zleconych zadań,

   2) podlegają zwrotowi do budżetu państwa w części, w jakiej zadanie nie

     zostało zrealizowane.

4. W przypadku niedochowania warunków określonych w ust. 2 i 3 pkt 1,

   gminie przysługuje prawo dochodzenia należnego świadczenia na drodze sądowej.

 

                                Art. 20.

1. Z zastrzeżeniem ust. 8, gminy otrzymują z budżetu państwa subwencję oświatową

   na prowadzenie szkół podstawowych przekazanych gminom jako zadanie własne.

2. Kwoty subwencji oświatowych, o których mowa w ust. 1, Minister Edukacji

   Narodowej ustala według zasad przyjętych do określenia wydatków na szkoły

   podstawowe finansowane z budżetu państwa.

3. Minister Edukacji Narodowej, na podstawie przyjętego przez Radę Ministrów

   projektu ustawy budżetowej, informuje za pośrednictwem kuratorów oświaty

   poszczególne gminy o kwotach przewidzianych dla nich subwencji oświatowych w

   terminie określonym w art. 32 prawa budżetowego.

4. Jeżeli w ustawie budżetowej zostanie ustalona inna kwota subwencji oświatowej

   niż przewidziana w projekcie tej ustawy, Minister Edukacji Narodowej w terminie

   7 dni od ogłoszenia ustawy budżetowej określi ostateczne kwoty subwencji

   oświatowych dla każdej gminy i zawiadomi za pośrednictwem kuratorów oświaty

   rady gmin o wprowadzonych zmianach.

5. Minister Finansów przekazuje gminom subwencje oświatowe, o których mowa w

   ust. 1, w dwunastu równych ratach miesięcznych, w terminie do dnia 15 każdego

   miesiąca.

6. W trybie wykonywania budżetu subwencje oświatowe, o których mowa w ust. 1,

   ustalone dla poszczególnych gmin, zwiększa się z rezerwy celowej o środki

   na podwyższenie wynagrodzeń osobowych pracowników przejętych szkół według zasad

   obowiązujących dla pracowników oświaty.

7. Do subwencji oświatowej ma zastosowanie:

   1) przepis art. 13 ust. 2 prawa budżetowego,

   2) przepis art. 17 ust. 2 niniejszej ustawy.

8. Gminy, które przejmą prowadzenie szkół podstawowych jako zadanie własne od dnia

   innego niż 1 stycznia 1994 r. lub 1 stycznia 1995 r.:

   1) otrzymują subwencję oświatową od dnia 1 stycznia roku następującego po dniu

     przejęcia prowadzenia szkół podstawowych,

   2) do końca roku, w którym przejęły prowadzenie szkół podstawowych, otrzymują

     z budżetu Ministra Edukacji Narodowej dotację celową na koszty prowadzenia

     przejętych szkół podstawowych.

 

                                Art. 21.

1. Z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje celowe, zwane dalej dotacjami,

   na dofinansowanie następujących zadań własnych gmin:

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.