Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/14 USTAWA z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów Opracowano na pod- stawie: tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600. Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Rada Ministrów (Rząd) działa kolegialnie. Art. 2. 1. Rada Ministrów, wykonując ustanowione dla niej w Konstytucji Rzeczypospoli- tej Polskiej i ustawach zadania i kompetencje, rozpatruje sprawy i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach. 2. Rada Ministrów może również rozstrzygać poszczególne sprawy w drodze kore- spondencyjnego uzgodnienia stanowisk (drogą obiegową). 3. Organizację i tryb swojej pracy Rada Ministrów określa w regulaminie. Art. 3. Przepisy ustawy dotyczące ministrów stosuje się również do osób, o których mowa w art. 147 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Rozdział 2 Członkowie Rady Ministrów Art. 4. (skreślony). Art. 5. W celu wykonania zadań i kompetencji określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i ustawach, Prezes Rady Ministrów może w szczególności: 1) wyznaczyć ministrowi zakres spraw, w których minister ten działa z upo- ważnienia Prezesa Rady Ministrów; 2006-12-20 ©Kancelaria Sejmu s. 2/14 2) żądać informacji, dokumentów i sprawozdań okresowych lub dotyczących poszczególnej sprawy albo rodzaju spraw od ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody oraz od pracowników urzędów organów admini- stracji rządowej po zawiadomieniu właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody; 3) zarządzić przeprowadzenie korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk członków Rady Ministrów; 4) zwoływać, brać udział i przewodniczyć posiedzeniom organów pomocni- czych Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, bez względu na ich skład i zakres działania; 5) zwoływać posiedzenia, z udziałem właściwych ministrów, kierowników urzędów centralnych lub wojewodów i im przewodniczyć; 6) przekazać, z urzędu lub na wniosek właściwego organu albo na wniosek strony, sprawę należącą do właściwości więcej niż jednego ministra lub kie- rownika centralnego urzędu do załatwienia wskazanemu przez siebie mini- strowi, zawiadamiając o tym wszystkie inne właściwe organy oraz strony; 7) rozstrzygać o zakresie działania ministrów w razie sporu kompetencyjnego między ministrami. Art. 6. 1. W razie nieobecności Prezesa Rady Ministrów lub w innym wypadku czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków w Radzie Ministrów, pra- cami Rady Ministrów kieruje wiceprezes Rady Ministrów wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów lub jeden z ministrów, jeżeli wiceprezes Rady Mini- strów nie został powołany. 2. Wiceprezes Rady Ministrów wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, za- dania i kompetencje w zakresie powierzonym przez Prezesa Rady Ministrów. 3. (skreślony). Art. 7. 1. Członek Rady Ministrów uczestniczy, na zasadach określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w ustalaniu polityki państwa, ponosząc za treść i za realizację działań Rządu odpowiedzialność w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. 2. Członek Rady Ministrów jest obowiązany do inicjowania i opracowywania, w zakresie swojego działania, polityki Rządu, przedkładania inicjatyw i odpowied- nich projektów aktów normatywnych na posiedzenia Rady Ministrów. 3. Członek Rady Ministrów realizuje politykę ustaloną przez Radę Ministrów. 4. Członek Rady Ministrów, realizując politykę ustaloną przez Radę Ministrów, w szczególności: 1) współdziała z innymi członkami Rady Ministrów; 2) nadzoruje działalność terenowych organów administracji rządowej; 3) współdziała z samorządem terytorialnym, organizacjami społecznymi i przedstawicielstwami środowisk zawodowych i twórczych; 2006-12-20 ©Kancelaria Sejmu s. 3/14 4) występuje do Prezesa Rady Ministrów o powołanie zespołów międzyresor- towych do wykonywania zadań wykraczających poza zakres jego działania; 5) po zawiadomieniu Prezesa Rady Ministrów powołuje rady i zespoły, jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania. Art. 8. Członek Rady Ministrów reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z ustaleniami przyjętymi przez Radę Ministrów. Art. 9. 1. Członek Rady Ministrów, upoważniony przez Radę Ministrów, reprezentuje Rząd przed Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach rozpatrywanych z inicjatywy Rady Ministrów. W takim wypadku minister składa, po porozumie- niu się z Prezesem Rady Ministrów, wszelkie oświadczenia w imieniu Rządu. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do reprezentowania Rządu w innych sprawach rozpatrywanych przez Sejm. W takim wypadku upoważnienia do re- prezentowania Rządu może, w uzasadnionych wypadkach, udzielić ministrowi Prezes Rady Ministrów. 3. Prezes Rady Ministrów może, na wniosek ministra: 1) udzielić upoważnienia do reprezentowania Rządu przed Sejmem sekreta- rzowi stanu lub podsekretarzowi stanu w danym ministerstwie, pełnomoc- nikowi Rządu lub kierownikowi urzędu centralnego; 2) udzielić upoważnienia do reprezentowania Rządu w Sejmie, poza posiedze- niem plenarnym, innej osobie czynnej w danym dziale administracji rządo- wej. 4. Zasady określone w ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do wszystkich innych sytu- acji wymagających upoważnienia do reprezentowania Rządu przed innymi or- ganami państwowymi, w szczególności przed Senatem Rzeczypospolitej Pol- skiej i Trybunałem Konstytucyjnym. 5. Zasady i tryb udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie regulu- ją odrębne przepisy. Art. 10. 1. Rada Ministrów może ustanowić pełnomocnika Rządu do określonych spraw, których przekazanie członkom Rady Ministrów nie jest celowe. 2. Pełnomocnikiem Rządu może być sekretarz stanu lub podsekretarz stanu, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach, w zakresie zadań o zasięgu regionalnym – wojewoda. 3. Pełnomocnika Rządu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów. 4. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zakres udzielonych pełno- mocnikowi upoważnień, sposób sprawowania nadzoru nad jego działalnością oraz sposób zapewnienia pełnomocnikowi obsługi merytorycznej, organizacyj- no-prawnej, technicznej i kancelaryjno-biurowej. 5. W celu sfinansowania działalności ustanowionego pełnomocnika Rządu, Prezes Rady Ministrów może, w drodze rozporządzenia, dokonywać przeniesienia pla- 2006-12-20 ©Kancelaria Sejmu s. 4/14 nowanych dochodów i wydatków budżetowych między częściami budżetu pań- stwa, z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych, wynikającego z ustawy budżetowej. Rozdział 3 Organy wewnętrzne Rady Ministrów Art. 11. (skreślony). Art. 12. 1. Prezes Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady Mi- nistrów, może, w drodze zarządzenia, tworzyć organy pomocnicze Rady Mini- strów lub Prezesa Rady Ministrów, a w szczególności: 1) stały komitet lub komitety Rady Ministrów w celu inicjowania, przygotowa- nia i uzgadniania rozstrzygnięć albo stanowisk Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów w sprawach należących do zadań i kompetencji tych orga- nów; 2) komitety do rozpatrywania określonych kategorii spraw lub określonej spra- wy; 3) rady i zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach należących do zadań i kompetencji Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów. 2. Prezes Rady Ministrów, tworząc organy pomocnicze, o których mowa w ust. 1, określi ich nazwę, skład, zakres działania oraz tryb postępowania. Art. 12a. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, tworzyć komisje do opracowania projektów kodyfikacji określonych dziedzin prawa, uwzględniając dorobek nauki i doświadczenia praktyki. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot działania komisji oraz jej skład i tryb postępowania. Art. 13. 1. Rada Ministrów w uzgodnieniu z zainteresowaną instytucją lub środowiskiem społecznym może powoływać, w drodze rozporządzenia, komisje wspólne, skła- dające się z przedstawicieli Rządu oraz tej instytucji lub środowiska. Rada Mini- strów wydając rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot działania komisji wspólnej oraz jej skład i tryb postępowania. 2. Celem komisji, o których mowa w ust. 1, jest wypracowanie wspólnego stanowi- ska w sprawach ważnych dla polityki Rządu oraz interesów reprezentowanej w komisji instytucji lub środowiska. Art. 14. 1. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rada Legislacyjna. 2. Prezes Rady Ministrów powołuje członków Rady Legislacyjnej. 3. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zadania oraz szczegó- łowe zasady i tryb funkcjonowania Rady Legislacyjnej. 2006-12-20 ©Kancelaria Sejmu s. 5/14 4. Prezes Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii Rady Legislacyjnej ustala, w dro- dze rozporządzenia: 1) zasady techniki prawodawczej; 2) (uchylony). 5. Prezes Rady Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, określi w szczególności elementy metodyki przygotowania i sposób redagowa- nia projektów ustaw i rozporządzeń oraz innych normatywnych aktów praw- nych, a także warunki, jakim powinny odpowiadać uzasadnienia projektów normatywnych aktów prawnych, jak również reguły przeprowadzania zmian w systemie prawa. Stosowanie zasad techniki prawodawczej powinno zapewnić w szczególności spójność i kompletność systemu prawa oraz przejrzystość tekstów normatywnych aktów prawnych, z uwzględnieniem dorobku nauki i doświad- czeń praktyki. 6. (uchylony). Art. 14a. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rządowe Centrum Legislacji jako państwowa jednostka organizacyjna podległa Prezesowi Rady Ministrów. Art. 14b. Rządowe Centrum Legislacji, zwane dalej „Centrum”, zapewnia koordynację dzia- łalności legislacyjnej Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i innych organów administracji rządowej. Art. 14c. Centrum zapewnia obsługę prawną Rady Ministrów, a w szczególności: 1) opracowuje stanowiska prawno-legislacyjne do rządowych projektów aktów prawnych; 2) koordynuje przebieg uzgodnień rządowych projektów aktów prawnych, w tym sporządzania ocen skutków społeczno-gospodarczych projektowanych regulacji; 3) opracowuje pod względem legislacyjnym rządowe projekty aktów prawnych skierowane do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, w tym poprzez ich ocenę pod względem prawnym i redakcyjnym przez Komisję Prawniczą prowadzo- ną przez Centrum; 4) opracowuje rządowe projekty aktów prawnych w zakresie ustalonym przez Prezesa Rady Ministrów; 5) redaguje Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”; 6) współdziała z Komitetem Integracji Europejskiej w sprawie harmonizacji prawa polskiego z wymogami prawa Wspólnot Europejskich; 7) współdziała z Radą Legislacyjną w zakresie opiniowania rządowych projek- tów aktów normatywnych pod względem ich zgodności z Konstytucją Rze- czypospolitej Polskiej oraz spójności z systemem prawa; 8) kontroluje wydawanie przez organy administracji rządowej przepisów wyko- nawczych do ustaw; 2006-12-20 |
Menu
|