Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
USTAWA
z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z dnia 10 maja 2003 r.) Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Ustawa okre Ļ la: 1) zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorz Ģ du terytorialnego i organy administracji rz Ģ dowej, 2) zakres i sposoby post ħ powania w sprawach przeznaczania terenów na okre Ļ lone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy - przyjmuj Ģ c ład przestrzenny i zrównowa Ň ony rozwój za podstaw ħ tych działa ı . 2. W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzgl ħ dnia si ħ zwłaszcza: 1) wymagania ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury; 2) walory architektoniczne i krajobrazowe; 3) wymagania ochrony Ļ rodowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i le Ļ nych; 4) wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; 5) wymagania ochrony zdrowia oraz bezpiecze ı stwa ludzi i mienia, a tak Ň e potrzeby osób niepełnosprawnych; 6) walory ekonomiczne przestrzeni; 7) prawo własno Ļ ci; 8) potrzeby obronno Ļ ci i bezpiecze ı stwa pa ı stwa; 9) potrzeby interesu publicznego. Art. 2. Ilekro ę w ustawie jest mowa o: 1) "ładzie przestrzennym" - nale Ň y przez to rozumie ę takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijn Ģ cało Ļę oraz uwzgl ħ dnia w uporz Ģ dkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno-gospodarcze, Ļ rodowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne; 2) "zrównowa Ň onym rozwoju" - nale Ň y przez to rozumie ę rozwój, o którym mowa w art. 3 pkt 50 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony Ļ rodowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 233, poz. 1957 oraz z 2003 r. Nr 46, poz. 392); 3) " Ļ rodowisku" - nale Ň y przez to rozumie ę Ļ rodowisko, o którym mowa w art. 3 pkt 39 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony Ļ rodowiska; 4) "interesie publicznym" - nale Ň y przez to rozumie ę uogólniony cel d ĢŇ e ı i działa ı , uwzgl ħ dniaj Ģ cych zobiektywizowane potrzeby ogółu społecze ı stwa lub lokalnych społeczno Ļ ci, zwi Ģ zanych z zagospodarowaniem przestrzennym; 5) "inwestycji celu publicznego" - nale Ň y przez to rozumie ę działania o znaczeniu lokalnym (gminnym) i ponadlokalnym (powiatowym, wojewódzkim i krajowym), stanowi Ģ ce realizacj ħ celów, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomo Ļ ciami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543, z 2001 r. Nr 129, poz. 1447 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 126, poz. 1070, Nr 130, poz. 1112, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1682 i Nr 240, poz. 2058 oraz z 2003 r. Nr 1, poz. 15); 6) "obszarze przestrzeni publicznej" - nale Ň y przez to rozumie ę obszar o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszka ı ców, poprawy jako Ļ ci ich Ň ycia i sprzyjaj Ģ cy nawi Ģ zywaniu kontaktów społecznych ze wzgl ħ du na jego poło Ň enie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne, okre Ļ lony w studium uwarunkowa ı i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy; 7) "obszarze problemowym" - nale Ň y przez to rozumie ę obszar szczególnego zjawiska z zakresu gospodarki przestrzennej lub wyst ħ powania konfliktów przestrzennych wskazany w planie zagospodarowania przestrzennego województwa lub okre Ļ lony w studium uwarunkowa ı i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy; 8) "obszarze wsparcia" - nale Ň y przez to rozumie ę obszar okre Ļ lony w ustawie z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041 i Nr 109, poz. 1158, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 100, poz. 1085, Nr 111, poz. 1197 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 66, poz. 596 i Nr 230, poz. 1921); 9) "obszarze metropolitalnym" - nale Ň y przez to rozumie ę obszar wielkiego miasta oraz powi Ģ zanego z nim funkcjonalnie bezpo Ļ redniego otoczenia, ustalony w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju; 10) "dobrach kultury współczesnej" - nale Ň y przez to rozumie ę nieb ħ d Ģ ce zabytkami dobra kultury, takie jak pomniki, miejsca pami ħ ci, budynki, ich wn ħ trza i detale, zespoły budynków, zało Ň enia urbanistyczne i krajobrazowe, b ħ d Ģ ce uznanym dorobkiem współcze Ļ nie Ň yj Ģ cych pokole ı , je Ň eli cechuje je wysoka warto Ļę artystyczna lub historyczna; 11) "terenie zamkni ħ tym" - nale Ň y przez to rozumie ę teren zamkni ħ ty, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 110, poz. 1189, Nr 115, poz. 1229 i Nr 125, poz. 1363); 12) "działce budowlanej" - nale Ň y przez to rozumie ę nieruchomo Ļę gruntow Ģ lub działk ħ gruntu, której wielko Ļę , cechy geometryczne, dost ħ p do drogi publicznej oraz wyposa Ň enie w urz Ģ dzenia infrastruktury technicznej spełniaj Ģ wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikaj Ģ ce z odr ħ bnych przepisów i aktów prawa miejscowego; 13) "uzbrojeniu terenu" - nale Ň y przez to rozumie ę urz Ģ dzenia, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomo Ļ ciami; 14) "dost ħ pie do drogi publicznej" - nale Ň y przez to rozumie ę bezpo Ļ redni dost ħ p do tej drogi albo dost ħ p do niej przez drog ħ wewn ħ trzn Ģ lub przez ustanowienie odpowiedniej słu Ň ebno Ļ ci drogowej; 15) "standardach" - nale Ň y przez to rozumie ę zbiory i zakresy wymaga ı dotycz Ģ cych opracowa ı i dokumentów planistycznych oraz zasady stosowania w nich parametrów dotycz Ģ cych zagospodarowania przestrzennego; 16) "parametrach i wska Ņ nikach urbanistycznych" - nale Ň y przez to rozumie ę parametry i wska Ņ niki ustanawiane w dokumentach planistycznych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 4, art. 16 ust. 2 i art. 40; 17) "walorach ekonomicznych przestrzeni" - nale Ň y przez to rozumie ę te cechy przestrzeni, które mo Ň na okre Ļ li ę w kategoriach ekonomicznych; 18) "warto Ļ ci nieruchomo Ļ ci" - nale Ň y przez to rozumie ę warto Ļę rynkow Ģ nieruchomo Ļ ci; 19) "powierzchni sprzeda Ň y" - nale Ň y przez to rozumie ę t ħ cz ħĻę ogólnodost ħ pnej powierzchni obiektu handlowego stanowi Ģ cego cało Ļę techniczno-u Ň ytkow Ģ , przeznaczonego do sprzeda Ň y detalicznej, w której odbywa si ħ bezpo Ļ rednia sprzeda Ň towarów (bez wliczania do niej powierzchni usług i gastronomii oraz powierzchni pomocniczej, do której zalicza si ħ powierzchnie magazynów, biur, komunikacji, ekspozycji wystawowej itp.). Art. 3. 1. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowa ı i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyj Ģ tkiem morskich wód wewn ħ trznych, morza terytorialnego i wył Ģ cznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkni ħ tych, nale Ň y do zada ı własnych gminy. 2. Prowadzenie, w granicach swojej wła Ļ ciwo Ļ ci rzeczowej, analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, odnosz Ģ cych si ħ do obszaru powiatu i zagadnie ı jego rozwoju, nale Ň y do zada ı samorz Ģ du powiatu. 3. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa, nale Ň y do zada ı samorz Ģ du województwa. 4. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej pa ı stwa, wyra Ň onej w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, nale Ň y do zada ı Rady Ministrów. Art. 4. 1. Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz okre Ļ lenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu nast ħ puje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. 2. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego okre Ļ lenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu nast ħ puje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym: 1) lokalizacj ħ inwestycji celu publicznego ustala si ħ w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego; 2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala si ħ w drodze decyzji o warunkach zabudowy. 3. W odniesieniu do terenów zamkni ħ tych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ustala si ħ tylko granice tych terenów oraz granice ich stref ochronnych. W strefach ochronnych ustala si ħ ograniczenia w zagospodarowaniu i korzystaniu z terenów, w tym zakaz zabudowy. Art. 5. Opracowywanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowa ı i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest projektowaniem zagospodarowania przestrzennego, odpowiednio w skali regionalnej i lokalnej, w rozumieniu art. 2 ust. 3 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorz Ģ dach zawodowych architektów, in Ň ynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 221, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052). Art. 6. 1. Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtuj Ģ , wraz z innymi przepisami, sposób wykonywania prawa własno Ļ ci nieruchomo Ļ ci. 2. Ka Ň dy ma prawo, w granicach okre Ļ lonych ustaw Ģ , do: 1) zagospodarowania terenu, do którego ma tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, je Ň eli nie narusza to chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich; 2) ochrony własnego interesu prawnego przy zagospodarowaniu terenów nale ŇĢ cych do innych osób lub jednostek organizacyjnych. Art. 7. Rozstrzygni ħ cia wójta, burmistrza, prezydenta miasta albo marszałka województwa o nieuwzgl ħ dnieniu odpowiednio wniosków dotycz Ģ cych studium uwarunkowa ı i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, uwag dotycz Ģ cych projektu tego studium, wniosków dotycz Ģ cych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uwag dotycz Ģ cych projektu tego planu albo wniosków dotycz Ģ cych planu zagospodarowania przestrzennego województwa - nie podlegaj Ģ zaskar Ň eniu do s Ģ du administracyjnego. Art. 8. 1. Organem doradczym ministra wła Ļ ciwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w sprawach planowania i zagospodarowania przestrzennego jest Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna. 2. Minister wła Ļ ciwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej powołuje i odwołuje przewodnicz Ģ cego i członków komisji, o której mowa w ust. 1, oraz ustala, w drodze zarz Ģ dzenia, regulamin okre Ļ laj Ģ cy organizacj ħ i tryb jej działania. 3. Marszałek województwa, wójt, burmistrz albo prezydent miasta powołuje, z zastrze Ň eniem ust. 4 i 5, odpowiednio wojewódzk Ģ albo gminn Ģ komisj ħ urbanistyczno-architektoniczn Ģ , jako organ doradczy, oraz ustala, w drodze regulaminu, jej organizacj ħ i tryb działania. 4. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta mo Ň e powierzy ę gminnej komisji urbanistyczno-architektonicznej powołanej w innej gminie pełnienie funkcji organu doradczego, na mocy porozumienia zawartego z odpowiednim wójtem, burmistrzem lub prezydentem miasta. 5. Przy starostach powiatów mog Ģ by ę powoływane powiatowe komisje urbanistyczno-architektoniczne jako organy doradcze starostów powiatów oraz, na podstawie stosownych porozumie ı , wójtów, burmistrzów gmin albo prezydentów miast wchodz Ģ cych w skład tych powiatów, które nie powołały gminnych komisji lub nie powierzyły funkcji pełnienia organu doradczego komisji powołanej w innej gminie, w trybie okre Ļ lonym w ust. 4. 6. Organy doradcze, o których mowa w ust. 1 oraz w ust. 3 i 5, składaj Ģ si ħ z osób o wykształceniu i przygotowaniu fachowym zwi Ģ zanym bezpo Ļ rednio z teori Ģ i praktyk Ģ planowania przestrzennego, w tym co najmniej w połowie z osób rekomendowanych przez bran Ň owe stowarzyszenia i samorz Ģ dy zawodowe. Rozdział 2 Planowanie przestrzenne w gminie Art. 9. 1. W celu okre Ļ lenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwał ħ o przyst Ģ pieniu do sporz Ģ dzania studium uwarunkowa ı i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". 2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporz Ģ dza studium zawieraj Ģ ce cz ħĻę tekstow Ģ i graficzn Ģ , uwzgl ħ dniaj Ģ c zasady okre Ļ lone w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, ustalenia strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa oraz strategii rozwoju gminy, o ile gmina dysponuje takim opracowaniem. 3. Studium sporz Ģ dza si ħ dla obszaru w granicach administracyjnych gminy. 4. Ustalenia studium s Ģ wi ĢŇĢ ce dla organów gminy przy sporz Ģ dzaniu planów miejscowych. 5. Studium nie jest aktem prawa miejscowego. Art. 10. 1. W studium uwzgl ħ dnia si ħ uwarunkowania wynikaj Ģ ce w szczególno Ļ ci z: 1) dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu; 2) stanu ładu przestrzennego i wymogów jego ochrony; 3) stanu Ļ rodowiska, w tym stanu rolniczej i le Ļ nej przestrzeni produkcyjnej, wielko Ļ ci i jako Ļ ci zasobów wodnych oraz wymogów ochrony Ļ rodowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego; 4) stanu dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; 5) warunków i jako Ļ ci Ň ycia mieszka ı ców, w tym ochrony ich zdrowia; 6) zagro Ň enia bezpiecze ı stwa ludno Ļ ci i jej mienia; 7) potrzeb i mo Ň liwo Ļ ci rozwoju gminy; 8) stanu prawnego gruntów; 9) wyst ħ powania obiektów i terenów chronionych na podstawie przepisów odr ħ bnych; 10) wyst ħ powania obszarów naturalnych zagro Ň e ı geologicznych; 11) wyst ħ powania udokumentowanych złó Ň kopalin oraz zasobów wód podziemnych; 12) wyst ħ powania terenów górniczych wyznaczonych na podstawie przepisów odr ħ bnych; 13) stanu systemów komunikacji i infrastruktury technicznej, w tym stopnia uporz Ģ dkowania gospodarki wodno- Ļ ciekowej, energetycznej oraz gospodarki odpadami; 14) zada ı słu ŇĢ cych realizacji ponadlokalnych celów publicznych. 2. W studium okre Ļ la si ħ w szczególno Ļ ci: 1) kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów; 2) kierunki i wska Ņ niki dotycz Ģ ce zagospodarowania oraz u Ň ytkowania terenów, w tym tereny wył Ģ czone spod zabudowy; 3) obszary oraz zasady ochrony Ļ rodowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowego i uzdrowisk; 4) obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; 5) kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej; 6) obszary, na których rozmieszczone b ħ d Ģ inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokalnym; 7) obszary, na których rozmieszczone b ħ d Ģ inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, zgodnie z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa i ustaleniami programów, o których mowa w art. 48 ust. 1; 8) obszary, dla których obowi Ģ zkowe jest sporz Ģ dzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na podstawie przepisów odr ħ bnych, w tym obszary wymagaj Ģ ce przeprowadzenia scale ı i podziału nieruchomo Ļ ci, a tak Ň e obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzeda Ň y powy Ň ej 2.000 m 2 oraz obszary przestrzeni publicznej; 9) obszary, dla których gmina zamierza sporz Ģ dzi ę miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, w tym obszary wymagaj Ģ ce zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i le Ļ nych na cele nierolnicze i niele Ļ ne; 10) kierunki i zasady kształtowania rolniczej i le Ļ nej przestrzeni produkcyjnej; 11) obszary nara Ň one na niebezpiecze ı stwo powodzi i osuwania si ħ mas ziemnych; 12) obiekty lub obszary, dla których wyznacza si ħ w zło Ň u kopaliny filar ochronny; 13) obszary pomników zagłady i ich stref ochronnych oraz obowi Ģ zuj Ģ ce na nich ograniczenia prowadzenia działalno Ļ ci gospodarczej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady (Dz. U. Nr 41, poz. 412 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271); 14) obszary wymagaj Ģ ce przekształce ı , rehabilitacji lub rekultywacji; 15) granice terenów zamkni ħ tych i ich stref ochronnych; 16) inne obszary problemowe, w zale Ň no Ļ ci od uwarunkowa ı i potrzeb zagospodarowania wyst ħ puj Ģ cych w gminie. 3. Obowi Ģ zek przyst Ģ pienia do sporz Ģ dzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 8, powstaje po upływie 3 miesi ħ cy od dnia ustanowienia tego obowi Ģ zku. 4. Minister wła Ļ ciwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej okre Ļ li, w drodze rozporz Ģ dzenia, wymagany zakres projektu studium w cz ħĻ ci tekstowej i graficznej, uwzgl ħ dniaj Ģ c w szczególno Ļ ci wymogi dotycz Ģ ce materiałów planistycznych, skali opracowa ı kartograficznych, stosowanych oznacze ı , nazewnictwa, standardów oraz sposobu dokumentowania prac planistycznych. Art. 11. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta, po podj ħ ciu przez rad ħ gminy uchwały o przyst Ģ pieniu do sporz Ģ dzania studium, kolejno: 1) ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a tak Ň e w sposób zwyczajowo przyj ħ ty w danej miejscowo Ļ ci, o podj ħ ciu uchwały o przyst Ģ pieniu do sporz Ģ dzania studium, okre Ļ laj Ģ c form ħ , miejsce i termin składania wniosków dotycz Ģ cych studium, nie krótszy jednak ni Ň 21 dni od dnia ogłoszenia; 2) zawiadamia na pi Ļ mie o podj ħ ciu uchwały o przyst Ģ pieniu do sporz Ģ dzania studium instytucje i organy wła Ļ ciwe do uzgadniania i opiniowania projektu studium; 3) rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1; 4) sporz Ģ dza projekt studium, uwzgl ħ dniaj Ģ c ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa; w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego województwa lub niewprowadzenia do planu zagospodarowania przestrzennego województwa zada ı rz Ģ dowych, uwzgl ħ dnia ustalenia programów, o których mowa w art. 48 ust. 1; 5) uzyskuje od gminnej lub innej wła Ļ ciwej, w rozumieniu art. 8, komisji urbanistyczno-architektonicznej opini ħ o projekcie studium; 6) uzgadnia projekt studium z zarz Ģ dem województwa w zakresie jego zgodno Ļ ci z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa; 7) uzgadnia projekt studium z wojewod Ģ w zakresie jego zgodno Ļ ci z ustaleniami programów, o których mowa w art. 48 ust. 1; 8) wyst ħ puje o opinie dotycz Ģ ce rozwi Ģ za ı przyj ħ tych w projekcie studium do: a) starosty powiatowego, b) gmin s Ģ siednich, c) wła Ļ ciwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, d) wła Ļ ciwych organów wojskowych, ochrony granic oraz bezpiecze ı stwa pa ı stwa, e) dyrektora wła Ļ ciwego urz ħ du morskiego w zakresie zagospodarowania pasa technicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani, f) wła Ļ ciwego organu nadzoru górniczego w zakresie zagospodarowania terenów górniczych, g) wła Ļ ciwego organu administracji geologicznej, h) ministra wła Ļ ciwego do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obszarów ochrony uzdrowiskowej; 9) wprowadza zmiany wynikaj Ģ ce z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnie ı ; 10) ogłasza, w sposób okre Ļ lony w pkt 1, o wyło Ň eniu projektu studium do publicznego wgl Ģ du na co najmniej 14 dni przed dniem wyło Ň enia i wykłada ten projekt do publicznego wgl Ģ du na okres co najmniej 30 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusj ħ publiczn Ģ nad przyj ħ tymi w tym projekcie studium rozwi Ģ zaniami; 11) wyznacza w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 10, termin, w którym osoby prawne i fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadaj Ģ ce osobowo Ļ ci prawnej mog Ģ wnosi ę uwagi dotycz Ģ ce projektu studium, nie krótszy ni Ň 21 dni od dnia zako ı czenia okresu wyło Ň enia studium; 12) przedstawia radzie gminy do uchwalenia projekt studium wraz z list Ģ nieuwzgl ħ dnionych uwag, o których mowa w pkt 11. Art. 12. 1. Studium uchwala rada gminy, rozstrzygaj Ģ c jednocze Ļ nie o sposobie rozpatrzenia uwag, o których mowa w art. 11 pkt 12. Tekst i rysunek studium oraz rozstrzygni ħ cie o sposobie rozpatrzenia uwag stanowi Ģ zał Ģ czniki do uchwały o uchwaleniu studium. 2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przedstawia wojewodzie uchwał ħ o uchwaleniu studium wraz z zał Ģ cznikami, o których mowa w ust. 1, oraz dokumentacj Ģ prac planistycznych w celu oceny ich zgodno Ļ ci z przepisami prawnymi. 3. Je Ň eli rada gminy nie uchwaliła studium, nie przyst Ģ piła do jego zmiany albo, uchwalaj Ģ c studium, nie okre Ļ liła w nim obszarów rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim, uj ħ tych w planie zagospodarowania przestrzennego województwa lub w programach, o których mowa w art. 48 ust. 1, wojewoda, po podj ħ ciu czynno Ļ ci zmierzaj Ģ cych do uzgodnienia terminu realizacji tych inwestycji i warunków wprowadzenia tych inwestycji do studium, wzywa rad ħ gminy do uchwalenia studium lub jego zmiany w wyznaczonym terminie. Po bezskutecznym upływie tego terminu wojewoda sporz Ģ dza miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego albo jego zmian ħ dla obszaru, którego dotyczy zaniechanie gminy, w zakresie koniecznym dla mo Ň liwo Ļ ci realizacji inwestycji celu publicznego oraz wydaje w tej sprawie zarz Ģ dzenie zast ħ pcze. Przyj ħ ty w tym trybie plan wywołuje skutki prawne takie jak miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. 4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, koszty sporz Ģ dzenia planu ponosi w cało Ļ ci gmina, której obszaru dotyczy zarz Ģ dzenie zast ħ pcze. Art. 13. 1. Koszty sporz Ģ dzenia studium obci ĢŇ aj Ģ bud Ň et gminy. 2. Koszty sporz Ģ dzenia lub zmiany studium wynikaj Ģ ce z rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym obci ĢŇ aj Ģ odpowiednio bud Ň et pa ı stwa, bud Ň et województwa albo bud Ň et powiatu. Art. 14. 1. W celu ustalenia przeznaczenia terenów, w tym dla inwestycji celu publicznego, oraz okre Ļ lenia sposobów ich zagospodarowania i zabudowy rada gminy podejmuje uchwał ħ o przyst Ģ pieniu do sporz Ģ dzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zwanego dalej "planem miejscowym", z zastrze Ň eniem ust. 6. 2. Integraln Ģ cz ħĻ ci Ģ uchwały, o której mowa w ust. 1, jest zał Ģ cznik graficzny przedstawiaj Ģ cy granice obszaru obj ħ tego projektem planu. 3. Plan miejscowy, w wyniku którego nast ħ puje zmiana przeznaczenia gruntów rolnych i le Ļ nych na cele nierolnicze i niele Ļ ne, sporz Ģ dza si ħ dla całego obszaru wyznaczonego w studium. 4. Uchwał ħ , o której mowa w ust. 1, rada gminy podejmuje z własnej inicjatywy lub na wniosek wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. 5. Przed podj ħ ciem uchwały, o której mowa w ust. 1, wójt, burmistrz albo prezydent miasta wykonuje analizy dotycz Ģ ce zasadno Ļ ci przyst Ģ pienia do sporz Ģ dzenia planu i stopnia zgodno Ļ ci przewidywanych rozwi Ģ za ı z ustaleniami studium, przygotowuje materiały geodezyjne do opracowania planu oraz ustala niezb ħ dny zakres prac planistycznych. 6. Planu miejscowego nie sporz Ģ dza si ħ dla terenów zamkni ħ tych. 7. Plan miejscowy sporz Ģ dza si ħ obowi Ģ zkowo, je Ň eli wymagaj Ģ tego przepisy odr ħ bne. 8. Plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego. Art. 15. 1. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporz Ģ dza projekt planu miejscowego, zawieraj Ģ cy cz ħĻę tekstow Ģ i graficzn Ģ , zgodnie z zapisami studium oraz z przepisami odr ħ bnymi, odnosz Ģ cymi si ħ do obszaru obj ħ tego planem. 2. W planie miejscowym okre Ļ la si ħ obowi Ģ zkowo: 1) przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczaj Ģ ce tereny o ró Ň nym przeznaczeniu lub ró Ň nych zasadach zagospodarowania; 2) zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego; 3) zasady ochrony Ļ rodowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego; 4) zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; 5) wymagania wynikaj Ģ ce z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych; 6) parametry i wska Ņ niki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym linie zabudowy, gabaryty obiektów i wska Ņ niki intensywno Ļ ci zabudowy; 7) granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegaj Ģ cych ochronie, ustalonych na podstawie odr ħ bnych przepisów, w tym terenów górniczych, a tak Ň e nara Ň onych na niebezpiecze ı stwo powodzi oraz zagro Ň onych osuwaniem si ħ mas ziemnych; 8) szczegółowe zasady i warunki scalania i podziału nieruchomo Ļ ci obj ħ tych planem miejscowym; 9) szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich u Ň ytkowaniu, w tym zakaz zabudowy; 10) zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej; 11) sposób i termin tymczasowego zagospodarowania, urz Ģ dzania i u Ň ytkowania terenów; 12) stawki procentowe, na podstawie których ustala si ħ opłat ħ , o której mowa w art. 36 ust. 4. 3. W planie miejscowym okre Ļ la si ħ w zale Ň no Ļ ci od potrzeb: 1) granice obszarów wymagaj Ģ cych przeprowadzenia scale ı i podziałów nieruchomo Ļ ci; 2) granice obszarów rehabilitacji istniej Ģ cej zabudowy i infrastruktury technicznej; 3) granice obszarów wymagaj Ģ cych przekształce ı lub rekultywacji; 4) granice terenów pod budow ħ obiektów handlowych, o których mowa w art. 10 ust. 2 pkt 8; 5) granice terenów rekreacyjno-wypoczynkowych oraz terenów słu ŇĢ cych organizacji imprez masowych; 6) granice pomników zagłady oraz ich stref ochronnych, a tak Ň e ograniczenia dotycz Ģ ce prowadzenia na ich terenie działalno Ļ ci gospodarczej, okre Ļ lone w ustawie z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady. Art. 16. 1. Plan miejscowy sporz Ģ dza si ħ w skali 1:1.000, z wykorzystaniem urz ħ dowych kopii map zasadniczych albo w przypadku ich braku map katastralnych, gromadzonych w pa ı stwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza si ħ stosowanie map w skali 1:500 lub 1:2.000, a w przypadkach planów miejscowych, które sporz Ģ dza si ħ wył Ģ cznie w celu przeznaczenia gruntów do zalesienia lub wprowadzenia zakazu zabudowy, dopuszcza si ħ stosowanie map w skali 1:5.000. 2. Minister wła Ļ ciwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej okre Ļ li, w drodze rozporz Ģ dzenia, wymagany zakres projektu planu miejscowego w cz ħĻ ci tekstowej i graficznej, uwzgl ħ dniaj Ģ c w szczególno Ļ ci wymogi dotycz Ģ ce materiałów planistycznych, skali opracowa ı kartograficznych, stosowanych oznacze ı , nazewnictwa, standardów oraz sposobu dokumentowania prac planistycznych. 3. Minister wła Ļ ciwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, okre Ļ li, w drodze rozporz Ģ dzenia, sposób uwzgl ħ dniania w zagospodarowaniu przestrzennym potrzeb obronno Ļ ci i bezpiecze ı stwa pa ı stwa, uwzgl ħ dniaj Ģ c w szczególno Ļ ci problematyk ħ zwi Ģ zan Ģ z: 1) przygotowaniem i przeciwdziałaniem zagro Ň eniom zewn ħ trznym, a zwłaszcza agresji militarnej; 2) przygotowaniem i przeciwdziałaniem zagro Ň eniom wewn ħ trznym, a zwłaszcza zagro Ň eniom bezpiecze ı stwa i porz Ģ dku publicznego, katastrofom i kl ħ skom Ň ywiołowym oraz zagro Ň eniom gospodarczym i ekonomicznym. Art. 17. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta po podj ħ ciu przez rad ħ gminy uchwały o przyst Ģ pieniu do sporz Ģ dzania planu miejscowego kolejno: 1) ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a tak Ň e w sposób zwyczajowo przyj ħ ty w danej miejscowo Ļ ci, o podj ħ ciu uchwały o przyst Ģ pieniu do sporz Ģ dzania planu, okre Ļ laj Ģ c form ħ , miejsce i termin składania wniosków do planu, nie krótszy ni Ň 21 dni od dnia ogłoszenia; 2) zawiadamia, na pi Ļ mie, o podj ħ ciu uchwały o przyst Ģ pieniu do sporz Ģ dzania planu instytucje i organy wła Ļ ciwe do uzgadniania i opiniowania planu; 3) rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1, w terminie nie dłu Ň szym ni Ň 21 dni od dnia upływu terminu ich składania; 4) sporz Ģ dza projekt planu miejscowego wraz z prognoz Ģ oddziaływania na Ļ rodowisko, uwzgl ħ dniaj Ģ c ustalenia studium uwarunkowa ı i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy; 5) sporz Ģ dza prognoz ħ skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego, z uwzgl ħ dnieniem art. 36; 6) uzyskuje opinie o projekcie planu: a) gminnej lub innej wła Ļ ciwej, w rozumieniu art. 8, komisji urbanistyczno-architektonicznej, b) wójtów, burmistrzów gmin albo prezydentów miast, granicz Ģ cych z obszarem obj ħ tym planem, w zakresie rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym; 7) uzgadnia projekt planu z: a) wojewod Ģ , zarz Ģ dem województwa, zarz Ģ dem powiatu w zakresie odpowiednich zada ı rz Ģ dowych i samorz Ģ dowych, b) wła Ļ ciwym wojewódzkim konserwatorem zabytków, c) organami wła Ļ ciwymi do uzgadniania projektu planu na podstawie przepisów odr ħ bnych, d) wła Ļ ciwym zarz Ģ dc Ģ drogi, je Ň eli sposób zagospodarowania gruntów przyległych do pasa drogowego lub zmiana tego sposobu mog Ģ mie ę wpływ na ruch drogowy lub sam Ģ drog ħ , e) wła Ļ ciwymi organami wojskowymi, ochrony granic oraz bezpiecze ı stwa pa ı stwa, f) dyrektorem wła Ļ ciwego urz ħ du morskiego w zakresie zagospodarowania pasa technicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani, g) wła Ļ ciwym organem nadzoru górniczego w zakresie zagospodarowania terenów górniczych, h) wła Ļ ciwym organem administracji geologicznej w zakresie terenów zagro Ň onych osuwaniem si ħ mas ziemnych, i) ministrem wła Ļ ciwym do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obszarów ochrony uzdrowiskowej; 8) uzyskuje zgody na zmian ħ przeznaczenia gruntów rolnych i le Ļ nych na cele nierolnicze i niele Ļ ne; 9) wprowadza zmiany wynikaj Ģ ce z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnie ı ; 10) ogłasza, w sposób okre Ļ lony w pkt 1, o wyło Ň eniu projektu planu do publicznego wgl Ģ du na co najmniej 7 dni przed dniem wyło Ň enia i wykłada ten projekt wraz z prognoz Ģ oddziaływania na Ļ rodowisko do publicznego wgl Ģ du na okres co najmniej 21 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusj ħ publiczn Ģ nad przyj ħ tymi w projekcie planu rozwi Ģ zaniami; 11) wyznacza w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 10, termin, w którym osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadaj Ģ ce osobowo Ļ ci prawnej mog Ģ wnosi ę uwagi dotycz Ģ ce projektu planu, nie krótszy ni Ň 14 dni od dnia zako ı czenia okresu wyło Ň enia planu; 12) rozpatruje uwagi, o których mowa w pkt 11, w terminie nie dłu Ň szym ni Ň 21 dni od dnia upływu terminu ich składania; 13) wprowadza zmiany do projektu planu miejscowego wynikaj Ģ ce z rozpatrzenia uwag, o których mowa w pkt 11, a nast ħ pnie w niezb ħ dnym zakresie ponawia uzgodnienia; 14) przedstawia radzie gminy projekt planu miejscowego wraz z list Ģ nieuwzgl ħ dnionych uwag, o których mowa w pkt 11. Art. 18. 1. Uwagi do projektu planu miejscowego mo Ň e wnie Ļę ka Ň dy, kto kwestionuje ustalenia przyj ħ te w projekcie planu, wyło Ň onym do publicznego wgl Ģ du, o którym mowa w art. 17 pkt 10. 2. Uwagi do projektu planu nale Ň y wnie Ļę na pi Ļ mie w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 17 pkt 11. 3. Jako wniesione na pi Ļ mie uznaje si ħ równie Ň uwagi wniesione w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy wa Ň nego kwalifikowanego certyfikatu. Art. 19. 1. Je Ň eli rada gminy stwierdzi konieczno Ļę dokonania zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie planu miejscowego, w tym tak Ň e w wyniku uwzgl ħ dnienia uwag do projektu planu - czynno Ļ ci, o których mowa w art. 17, ponawia si ħ w zakresie niezb ħ dnym do dokonania tych zmian. 2. Przedmiotem ponowionych czynno Ļ ci mo Ň e by ę jedynie cz ħĻę projektu planu obj ħ ta zmian Ģ . Art. 20. 1. Plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu jego zgodno Ļ ci z ustaleniami studium, rozstrzygaj Ģ c jednocze Ļ nie o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu oraz sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które nale ŇĢ do zada ı własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania, zgodnie z przepisami o finansach publicznych. Cz ħĻę tekstowa planu stanowi tre Ļę uchwały, cz ħĻę graficzna oraz wymagane rozstrzygni ħ cia stanowi Ģ zał Ģ czniki do uchwały. 2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przedstawia wojewodzie uchwał ħ , o której mowa w ust. 1, wraz z zał Ģ cznikami oraz dokumentacj Ģ prac planistycznych w celu oceny ich zgodno Ļ ci z przepisami prawnymi. Art. 21. 1. Koszty sporz Ģ dzenia planu miejscowego obci ĢŇ aj Ģ bud Ň et gminy, z zastrze Ň eniem ust. 2. 2. Koszty sporz Ģ dzenia planu miejscowego obci ĢŇ aj Ģ : 1) bud Ň et pa ı stwa - je Ň eli jest on w cało Ļ ci lub w cz ħĻ ci bezpo Ļ redni Ģ konsekwencj Ģ zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym; |
Menu
|