Ustawa o służbie cywilnej z dnia 21 listopada 2008 r, Administracja Notatki UŚ, prawo pracy

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

Ustawa o służbie cywilnej z dnia 21 listopada 2008 r.

 

1.Pojęcie członka korpusu służby cywilnej i podstawy zatrudnienia w służbie cywilnej

Art. 3.

W rozumieniu ustawy:

1) pracownik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie umowy

o pracę zgodnie z zasadami określonymi w ustawie;

2) urzędnik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie mianowania

zgodnie z zasadami określonymi w ustawie;

3) członek korpusu służby cywilnej oznacza osobę, o której mowa w pkt 1 i 2.

 

2. Rygory selekcyjne związane z zatrudnieniem w służbie cywilnej

Art. 4.

W służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która:

1) jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem art. 5;

2) korzysta z pełni praw publicznych;

3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub

umyślne przestępstwo skarbowe;

4) posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy;

5) cieszy się nieposzlakowaną opinią.

Art. 5.

1. Dyrektor generalny urzędu, upowszechniając informacje o wolnych stanowiskach

pracy, wskazuje, za zgodą Szefa Służby Cywilnej, stanowiska, o które,

poza obywatelami polskimi, mogą ubiegać się obywatele Unii Europejskiej oraz

obywatele innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub

przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo podjęcia zatrudnienia na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego może zostać zatrudniona na stanowisku

pracy, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub

pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu

ochronę generalnych interesów państwa, jeżeli posiada znajomość języka polskiego

potwierdzoną dokumentem określonym w przepisach wydanych na podstawie

ust. 3.

3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje dokumentów

potwierdzających znajomość języka polskiego, kierując się charakterem pracy

wykonywanej przez członków korpusu służby cywilnej i potrzebą zapewnienia

odpowiedniego poziomu wykonywania przez nich zadań.

 

3. Organizacja służby cywilnej

Art. 10.

1. Szef Służby Cywilnej jest centralnym organem administracji rządowej właściwym

w sprawach służby cywilnej.

2. Szef Służby Cywilnej podlega bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów.

3. Szefa Służby Cywilnej powołuje Prezes Rady Ministrów spośród urzędników

służby cywilnej, po zasięgnięciu opinii Rady Służby Cywilnej.

4. Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków Szef Służby Cywilnej składa

przed Prezesem Rady Ministrów następujące ślubowanie:

„Obejmując stanowisko Szefa Służby Cywilnej, uroczyście ślubuję dochować

wierności postanowieniom Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności

strzec zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego

wykonywania zadań państwa w urzędach administracji rządowej

przez korpus służby cywilnej, a powierzone mi obowiązki wypełniać sumiennie

i bezstronnie.”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem słów

„Tak mi dopomóż Bóg”.

5. Szef Służby Cywilnej niezwłocznie wyznacza, w uzgodnieniu z Prezesem Rady

Ministrów, zastępującą go osobę spośród urzędników służby cywilnej. O ustanowieniu

zastępstwa Szef Służby Cywilnej informuje Radę Służby Cywilnej,

przedstawiając uzasadnienie wyznaczenia określonej osoby.

6. Osoba zastępująca Szefa Służby Cywilnej wykonuje zadania Szefa Służby Cywilnej

podczas jego nieobecności oraz w razie nieobsadzenia stanowiska Szefa

Służby Cywilnej – do czasu jego obsadzenia.

Art. 11.

1. Szefem Służby Cywilnej może być osoba, która:

1) jest obywatelem polskim;

2) korzysta z pełni praw publicznych;

3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub

umyślne przestępstwo skarbowe;

4) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;

5) zna co najmniej jeden język obcy spośród języków roboczych Unii Europejskiej

6) cieszy się nieposzlakowaną opinią;

7) nie była karana zakazem zajmowania stanowisk kierowniczych w urzędach

organów władzy publicznej lub pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem

środkami publicznymi;

8) posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym

w administracji rządowej lub co najmniej siedmioletnie doświadczenie

na stanowisku kierowniczym w jednostkach sektora finansów publicznych;

9) nie jest i w okresie ostatnich 5 lat nie była członkiem partii politycznej.

2. Osoba zastępująca Szefa Służby Cywilnej, o której mowa w art. 10 ust. 5, powinna

spełniać warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1–7 i 9, oraz posiadać co

najmniej pięcioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w administracji

rządowej.

Art. 12.

Prezes Rady Ministrów odwołuje Szefa Służby Cywilnej z zajmowanego stanowiska

w przypadku:

1) złożenia rezygnacji;

2) jeżeli przestanie spełniać którykolwiek z warunków określonych w art. 11

ust. 1 pkt 1–4, 7 lub 9;

3) niewypełniania obowiązków na skutek długotrwałej choroby, stwierdzonej

orzeczeniem lekarskim.

Art. 14.

Obsługę Szefa Służby Cywilnej zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Art. 15.

1. Szef Służby Cywilnej realizuje zadania określone w ustawie, w szczególności:

1) czuwa nad przestrzeganiem zasad służby cywilnej;

2) kieruje procesem zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej;

3) gromadzi informacje o korpusie służby cywilnej;

4) przygotowuje projekty aktów normatywnych dotyczących służby cywilnej;

5) monitoruje i nadzoruje wykorzystanie środków, o których mowa w art. 7 ust.

1;

6) planuje, organizuje i nadzoruje szkolenia centralne w służbie cywilnej;

7) upowszechnia informacje o służbie cywilnej;

8) zapewnia warunki upowszechniania informacji o wolnych stanowiskach

pracy;

9) prowadzi współpracę międzynarodową w sprawach dotyczących służby cywilnej.

2. Szef Służby Cywilnej przygotowuje i przedstawia Radzie Ministrów projekt strategii

zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej, która zawiera diagnozę

służby cywilnej, określenie celów strategicznych, systemu realizacji oraz ram finansowych.

3. Rada Ministrów przyjmuje, w drodze uchwały, strategię zarządzania zasobami

ludzkimi w służbie cywilnej.

[4. Szef Służby Cywilnej może zwrócić się do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem

o przeprowadzenie kontroli, o której mowa w art. 29 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia

1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)),

w zakresie zadań wynikających z ustawy we wskazanych urzędach administracji

rządowej.]

<4. Szef Służby Cywilnej może zwrócić się do Prezesa Rady Ministrów

z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli w zakresie realizacji zadań wynikających

z ustawy.>

5. Szef Służby Cywilnej może zbierać i wykorzystywać w celu realizacji ustawowych

zadań informacje, w tym dane osobowe członków korpusu służby cywilnej,

z wyłączeniem danych, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia

29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz.

926, z późn. zm.3)), oraz przetwarzać je w rozumieniu przepisów tej ustawy.

6. Szef Służby Cywilnej zbiera i przetwarza szczegółowe dane o stanie zatrudnienia

i wynagrodzeniach członków korpusu służby cywilnej.

7. Szef Służby Cywilnej przedstawia Prezesowi Rady Ministrów, do końca marca

każdego roku, sprawozdanie o stanie służby cywilnej i o realizacji zadań tej

służby za rok poprzedni. Prezes Rady Ministrów w terminie 3 miesięcy przyjmuje

albo odrzuca sprawozdanie.

8. Szef Służby Cywilnej może tworzyć zespoły jako organy opiniodawcze lub doradcze

w sprawach należących do zakresu działania Szefa Służby Cywilnej.

9. Szef Służby Cywilnej określi, w drodze zarządzenia, standardy zarządzania zasobami

ludzkimi w służbie cywilnej.

10. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze zarządzenia, wytyczne w zakresie

przestrzegania zasad służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.

Art. 17.

1. Szef Służby Cywilnej realizuje zadania określone w ustawie przy pomocy dyrektorów

generalnych urzędów.

2. Szef Służby Cywilnej określi, w drodze zarządzenia, warunki i tryb współdziałania

z dyrektorami generalnymi urzędów w sprawach dotyczących zapewnienia

przez korpus służby cywilnej zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie

neutralnego wykonywania zadań państwa oraz kierowania procesem zarządzania

zasobami ludzkimi w służbie cywilnej.

3. Szef Służby Cywilnej może żądać od dyrektora generalnego urzędu informacji,

dokumentów i sprawozdań okresowych w zakresie zadań wynikających z ustawy

Art. 19.

1. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rada Służby Cywilnej, zwana dalej „Radą”.

2. Do zakresu działania Rady, jako organu opiniodawczo-doradczego, należy w

szczególności wyrażanie opinii w sprawach:

1) dotyczących służby cywilnej przedstawianych jej przez Prezesa Rady Ministrów

lub Szefa Służby Cywilnej oraz z własnej inicjatywy;

2) projektu strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej;

3) projektu ustawy budżetowej w części dotyczącej służby cywilnej oraz corocznego

wykonania budżetu państwa w tym zakresie;

4) proponowanego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej

w zakresie służby cywilnej;

5) projektów aktów normatywnych dotyczących służby cywilnej;

6) planu szkoleń centralnych w służbie cywilnej;

7) etyki korpusu służby cywilnej;

8) dotyczących powołania i odwołania Szefa Służby Cywilnej, w zakresie

określonym w ustawie;

9) projektu regulaminu określającego tryb pracy Wyższej Komisji Dyscyplinarnej

Służby Cywilnej;

10) sprawozdania Szefa Służby Cywilnej, o którym mowa w art. 15 ust. 7.

3. Rada ponadto:

1) ocenia przebieg postępowań kwalifikacyjnych w służbie cywilnej;

2) może wystąpić do Szefa Służby Cywilnej z wnioskiem o zajęcie stanowiska

w sprawach określonych przez Radę w zakresie stosowania zasad służby

cywilnej;

3) może skierować swojego przedstawiciela w celu obserwacji przebiegu procesu

naboru przeprowadzanego na wyższe stanowisko w służbie cywilnej

oraz postępowania kwalifikacyjnego;

4) może skierować swojego przedstawiciela w celu obserwacji przebiegu procesu

naboru przeprowadzanego na stanowisko kierownika jednostki organizacyjnej

podległej lub nadzorowanej przez Prezesa Rady Ministrów lub

właściwego ministra, na które na podstawie odrębnych przepisów przeprowadza

się otwarty i konkurencyjny nabór.

4. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przebiegu procesu naboru przeprowadzanego

na wyższe stanowisko w służbie cywilnej, Rada może zwrócić się

do Szefa Służby Cywilnej o zarządzenie przeprowadzenia ponownego naboru.

5. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przebiegu postępowania kwalifikacyjnego,

Rada może zwrócić się do Szefa Służby Cywilnej o zarządzenie

przeprowadzenia ponownego postępowania kwalifikacyjnego.

6. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przebiegu procesu naboru na

stanowisko określone w ust. 3 pkt 4, Rada może zwrócić się do Prezesa Rady

Ministrów o zarządzenie przeprowadzenia ponownego naboru.

Art. 20.

1. Rada liczy 15 członków.

2. Prezes Rady Ministrów powołuje 8 członków Rady spośród osób odpowiadających

warunkom określonym w art. 4 pkt 1–3 i 5, których wiedza, doświadczenie

i autorytet dają rękojmię prawidłowej realizacji zadań Rady.

3. Prezes Rady Ministrów powołuje, na wniosek klubów parlamentarnych, 7 członków

Rady reprezentujących wszystkie kluby parlamentarne spośród posłów, senatorów

lub osób niebędących parlamentarzystami, odpowiadających warunkom

określonym w art. 4 pkt 1–3 i 5, których wiedza, doświadczenie i autorytet dają

rękojmię prawidłowej realizacji zadań Rady.

4. Prezes Rady Ministrów powołuje przewodniczącego Rady spośród członków

Rady.

5. Rada wybiera wiceprzewodniczącego Rady ze swojego grona, na wniosek przewodniczącego

Rady.

Art. 21.

1. Kadencja członków Rady powołanych na podstawie art. 20 ust. 2 trwa 6 lat, przy

czym co 3 lata kończy się kadencja połowy liczby członków.

2. Kadencja członków Rady powołanych na podstawie art. 20 ust. 3 trwa odpowiednio

do kadencji Sejmu.

3. Członkowie Rady pełnią swoje funkcje do czasu powołania ich następców.

 

4. Nabór kandydatów do korpusu służby cywilnej

Art. 26.

1. Dyrektor generalny urzędu organizuje nabór kandydatów do korpusu służby cywilnej.

2. Nabór, o którym mowa w ust. 1, dotyczy także absolwentów Krajowej Szkoły

Administracji Publicznej.

3. Nabór kandydatów do korpusu służby cywilnej na stanowiska związane z obronnością

kraju odbywa się z uwzględnieniem pierwszeństwa w zatrudnieniu przysługującego

osobom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej, o których

mowa w art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej

żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892, Nr 206, poz. 1288 i

Nr 208, poz. 1308).

Art. 27.

1. Główny Lekarz Weterynarii organizuje nabór na stanowiska granicznego lekarza

weterynarii i jego zastępcy.

2. Wojewódzki lekarz weterynarii organizuje nabór na stanowiska powiatowego lekarza

weterynarii i jego zastępcy.

3. Do naboru, o którym mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego

rozdziału.

Art. 28.

1. Dyrektor generalny urzędu, z zastrzeżeniem art. 39, ma obowiązek upowszechniać

informacje o wolnych stanowiskach pracy przez umieszczenie ogłoszenia o

naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji

Publicznej urzędu, zwanym dalej „Biuletynem urzędu”, oraz w Biule tynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanym dalej

„Biuletynem Kancelarii”.

2. Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:

1) nazwę i adres urzędu;

2) określenie stanowiska pracy;

3) wymagania związane ze stanowiskiem pracy zgodnie z opisem danego stanowiska,

ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe;

4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy;

<4a) informację o warunkach pracy na danym stanowisku pracy;

4b) informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia

wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w urzędzie, w

rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu

osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%;>

5) wskazanie wymaganych dokumentów;

6) termin i miejsce składania dokumentów.

<2a. Wymagania, o których mowa w ust. 2 pkt 3, określa się w sposób następujący:

1) wymagania niezbędne to wymagania konieczne do podjęcia pracy na

danym stanowisku pracy;

2) wymagania dodatkowe to pozostałe wymagania, pozwalające na optymalne

wykonywanie zadań na danym stanowisku pracy.

2b. Kandydat, który zamierza skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w

art. 29a ust. 2, jest obowiązany do złożenia wraz z dokumentami kopii dokumentu

potwierdzającego niepełnosprawność.>

3. Termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może

być krótszy niż 10 dni, a dla ogłoszenia o naborze w celu zastępstwa nieobecnego

członka korpusu służby cywilnej – 5 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia

w Biuletynie Kancelarii.

4. Ogłoszenia o wolnych stanowiskach pracy zamieszcza się w Biuletynie Kancelarii

drogą elektroniczną za pomocą formularzy umieszczonych na jego stronach

internetowych.

5. Umieszczenie ogłoszenia o naborze w Biuletynie Kancelarii jest bezpłatne.

Art. 29.

Imiona i nazwiska kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne, oraz wynik

naboru stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi

w ogłoszeniu o naborze.

< Art. 29a.

1. W toku naboru komisja, o której mowa w art. 30 ust. 2 pkt 5, wyłania nie

więcej niż pięciu najlepszych kandydatów, spełniających wymagania niezbędne

oraz w największym stopniu spełniających wymagania dodatkowe,

których przedstawia dyrektorowi generalnemu urzędu celem zatrudnienia

wybranego kandydata.

2. Jeżeli w urzędzie wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w rozumieniu

przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu

osób niepełnosprawnych, w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia

ogłoszenia o naborze, jest niższy niż 6%, pierwszeństwo w zatrudnieniu

przysługuje osobie niepełnosprawnej, o ile znajduje się w gronie osób, o

których mowa w ust. 1.>

Art. 30.

1. Sporządza się protokół z przeprowadzonego naboru.

2. Protokół zawiera:

[1) określenie stanowiska pracy, na które był prowadzony nabór, liczbę kandydatów

oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż pięciu najlepszych

kandydatów uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wymagań

określonych w ogłoszeniu o naborze;]

<1) określenie stanowiska pracy, na które był przeprowadzany nabór,

liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i miejsca zamieszkania w rozumieniu

przepisów Kodeksu cywilnego nie więcej niż pięciu najlepszych

kandydatów wraz ze wskazaniem kandydatów niepełnosprawnych

o ile do przeprowadzanego naboru stosuje się przepis art. 29a ust.

2, przedstawianych dyrektorowi generalnemu;>

2) liczbę nadesłanych ofert, w tym liczbę ofert niespełniających wymogów

formalnych;

3) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;

4) uzasadnienie dokonanego wyboru;

5) skład komisji przeprowadzającej nabór.

Art. 31.

1. Dyrektor generalny urzędu niezwłocznie po przeprowadzonym naborze upowszechnia

informację o wyniku naboru przez umieszczenie jej w miejscu powszechnie

dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie urzędu oraz w Biuletynie

Kancelarii.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:

1) nazwę i adres urzędu;

2) określenie stanowiska pracy;

3) imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania w rozumieniu

przepisów Kodeksu cywilnego.

Art. 32.

Członek komisji, o której mowa w art. 30 ust. 2 pkt 5, ma obowiązek zachowania w

tajemnicy, uzyskanych w trakcie naboru, informacji o kandydatach.

[Art. 33.

Jeżeli w ciągu 3 miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy z osobą wyłonioną w

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.