Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
USTAWA
z13kwietnia2007r. oPaństwowejInspekcjiPracy 1) Dz.U.nr89,poz.589 Rozdział1 OrganizacjaPaństwowejInspekcjiPracy Art.1.Państwowa Inspekcja Pracy jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa ihigienypracy,atakŜeprzepisówdotyczącychlegalnościzatrudnieniaiinnejpracyzarobkowej wzakresieokreślonymwustawie. Art.2.PaństwowaInspekcjaPracypodlegaSejmowi.NadzórnadPaństwowąInspekcjąPracy wzakresieokreślonymwustawiesprawujeRadaOchronyPracy. Art.3.1.Jednostkami organizacyjnymi Państwowej Inspekcji Pracy są: Główny Inspektorat Pracyorazokręgoweinspektoratypracy. 2.PaństwowąInspekcjąPracykierujeGłównyInspektorPracyprzypomocyzastępców. Art.4.1.Głównego Inspektora Pracy powołuje i odwołuje Marszałek Sejmu po zasięgnięciu opiniiRadyOchronyPracy. 2.GłównyInspektorPracypełniobowiązkidodniapowołaniajegonastępcy. 3.ZastępcówGłównegoInspektoraPracypowołujeiodwołujeMarszałekSejmu,nawniosek GłównegoInspektoraPracy. Art.5.1.Okręgowy inspektorat pracy obejmuje zakresem swojej właściwości terytorialnej obszarjednegolubwięcejwojewództw.Wokręgowychinspektoratachpracymogąbyćtworzone oddziały. 2.Okręgowyminspektoratempracykierujeokręgowyinspektorpracyprzypomocyzastępców. 3.OkręgowychinspektorówpracyorazichzastępcówpowołujeiodwołujeGłównyInspektor Pracy. Art.6.1.MarszałekSejmunawniosekGłównegoInspektoraPracyustali,wdrodzezarządzenia: 1) statutPaństwowejInspekcjiPracy,określającyjejorganizacjęwewnętrzną; 2) siedzibyizakresterytorialnejwłaściwościokręgowychinspektoratówpracy. 2.ZarządzeniaMarszałkaSejmuwsprawach,októrychmowawust.1,podlegająogłoszeniu wDziennikuUrzędowymRzeczypospolitejPolskiej"MonitorPolski". Szkoleniabhpwfirmie© Dz.U.nr89,poz.589 Art.7.1.Powołuje się Radę Ochrony Pracy, zwaną dalej "Radą", jako organ nadzoru wsprawachdotyczącychprzestrzeganiaprawa pracy,wtymbezpieczeństwaihigienypracy, atakŜelegalnościzatrudnieniaorazdziałalnościPaństwowejInspekcjiPracy. 2.W składRady wchodzi30członków,wtymprzewodniczący,zastępcy przewodniczącego, sekretarz i członkowie, których powołuje i odwołuje Marszałek Sejmu. Kadencja Rady trwa czterylata. 3.CzłonkowieRadypełniąobowiązkidodniapowołanianowychczłonków. 4.Członków Rady powołuje się spośród posłów, senatorówi kandydatów zgłoszonych przez Prezesa Rady Ministrów oraz przez organizacje związkowe i organizacje pracodawców reprezentatywne w rozumieniu ustawy z 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw SpołecznoGospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz.U. nr 100, poz. 1080, ze zm. 2) ), a takŜe przez inne organizacje społeczne zajmujące się problematyką ochronypracy.DoRadypowołujesiętakŜeekspertówiprzedstawicielinauki. 5.WskładRadyniemoŜnapowołaćpracownikaPaństwowejInspekcjiPracy,chybaŜekorzysta onzurlopubezpłatnegoudzielonegowceluwykonywaniafunkcjizwyboru. 6.ZasadyreprezentacjiwRadzieorazwysokośćdietyczłonkówRadyzaudziałwjejpracach określaMarszałekSejmuwdrodzezarządzenia. 7.Do zadań Rady naleŜy wyraŜanie stanowiska w sprawach z zakresu działania Państwowej InspekcjiPracy,wszczególnościdotyczących: 1) programówdziałalnościizadańPaństwowejInspekcjiPracy; 2) okresowych ocen działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz wniosków wynikających ztychocen; 3) problemówochronypracyozasięguogólnokrajowym. 8.Rada wyraŜa opinię o kandydatach na stanowiska Głównego Inspektora Pracy i jego zastępcóworazokręgowychinspektorówpracy. 9.Rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez MarszałkaSejmu. Art.8.1.Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi placówkę szkoleniową Ośrodek Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy im. Profesora Jana Rosnera we Wrocławiu, zwaną dalej "Ośrodkiem". 2.Do zadań Ośrodka naleŜy szkolenie i doskonalenie kadr Państwowej Inspekcji Pracy oraz upowszechnianiewiedzyiinformacji,atakŜedoradztwowzakresieochronypracy. 3.GłównyInspektorPracynadajeOśrodkowistatutoraz,nawniosekdyrektoraOśrodka,określa jegoszczegółowąorganizacjęwewnętrzną. Art.9.1.GłównyInspektorPracynadajeuprawnieniarzeczoznawcydosprawbezpieczeństwa ihigienypracynawniosekKomisjiKwalifikacyjnejdoOcenyKandydatównaRzeczoznawców, zwanejdalej"Komisją",orazprowadzicentralnyrejestrwydanychuprawnień. 2.Uprawnienia rzeczoznawcy do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, zwanego dalej "rzeczoznawcą",mogąbyćnadaneosobie,która: 1) ukończyławyŜszestudiatechniczne; 2) legitymujesięconajmniej5letniąpraktykązawodowąwzakresieukończonegokierunku studiów; 3) ukończyła kurs przygotowujący do opiniowania projektów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, przeprowadzony przez podmiot upowaŜniony przez Szkoleniabhpwfirmie© Dz.U.nr89,poz.589 GłównegoInspektoraPracy,wedługprogramuzatwierdzonegoprzezGłównegoInspektora Pracy; 4) złoŜyła,zwynikiempozytywnym,egzaminprzedKomisją. 3.NadaneuprawnieniaupowaŜniająrzeczoznawcędoopiniowaniaprojektównowobudowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczeniapracy,podwzględemzgodnościzprzepisamibezpieczeństwaihigienypracyoraz wymaganiamiergonomii. 4.Główny Inspektor Pracy, z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego okręgowego inspektora pracy, moŜe cofnąć uprawnienia rzeczoznawcy w przypadku wydania przez niego opiniinaruszającejwsposóbraŜącyprzepisybezpieczeństwaihigienypracy.GłównyInspektor PracymoŜetakŜecofnąćuprawnieniarzeczoznawcynawniosekokręgowegoinspektorapracy, właściwegozewzględunalokalizacjęobiektubudowlanego,wprzypadkustwierdzeniapodczas odbioru tego obiektu lub jego eksploatacji, Ŝe w opinii wydanej przez rzeczoznawcę nie uwzględniono istotnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Decyzja o cofnięciu uprawnieńrzeczoznawcypowinnabyćpodjętapouprzednimrozpatrzeniujegowyjaśnień. 5.CzłonkówKomisji,na4letniąkadencję,powołujeGłównyInspektorPracywporozumieniu zministremwłaściwymdosprawpracyspośródkandydatówzgłoszonychprzez: 1) GłównyUrządNadzoruBudowlanego, 2) organizacjetechniczne,stowarzyszeniazawodowe,izbysamorząduzawodowegookreślone w ustawie o samorządach zawodowych architektów, inŜynierów budownictwa oraz urbanistów orazspośródprzedstawicielinaukiipracownikówPaństwowejInspekcjiPracy.WskładKomisji wchodzi8osób. 6.Główny Inspektor Pracy w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy moŜe odwołaćczłonkaKomisji: 1) nawniosekpodmiotu,któryzgłosiłjegokandydaturę; 2) wprzypadkusystematycznegonieuczestniczeniawpracachKomisji. 7.Członkowie Komisji otrzymują za udział w pracach Komisji wynagrodzenie,a takŜediety izwrotkosztówpodróŜynazasadachokreślonychwprzepisachwydanychnapodstawieart.77 5 §2Kodeksupracy. 8.Koszty związane z przygotowaniem kandydatów na rzeczoznawców, podnoszeniem kwalifikacjiprzezrzeczoznawcóworaznadawaniemuprawnieńrzeczoznawcom,ustaloneprzez GłównegoInspektoraPracy,ponosiodpowiedniokandydatnarzeczoznawcęlubrzeczoznawca. 9.MinisterwłaściwydosprawpracypozasięgnięciuopiniiGłównegoInspektoraPracyokreśli, wdrodzerozporządzenia: 1) szczegółowe warunki oraz tryb nadawania i cofania uprawnień rzeczoznawców, a takŜe wymagania dotyczące przygotowania kandydatów na rzeczoznawców i podnoszenia kwalifikacjiprzezrzeczoznawców,biorącpoduwagępoziomwykształcenia,dotychczasową praktykę zawodową w zakresie opiniowania projektów obiektów budowlanych, a takŜe koniecznośćokresowegoszkolenia; 2) zakresnadawanychuprawnień,októrymmowawust.3,wzóruprawnieńrzeczoznawcy, wzórklauzuliipieczęciimiennejorazwzórrejestruopiniowanychprojektów,biorącpod uwagęrodzajbudownictwaipodziałnagrupyprojektowe; 3) wymagania dotyczące opinii rzeczoznawców o projektach nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się wykonywanie pracy, oraz tryb postępowania odwoławczego od tych opinii, biorąc pod Szkoleniabhpwfirmie© Dz.U.nr89,poz.589 uwagę specyfikę, charakter i przeznaczenie obiektu budowlanego, a takŜe zgodność przyjętychrozwiązańzobowiązującymiprzepisamiinormami; 4) tryb powoływania i odwoływania członków Komisji, sposób działania tej Komisji i przeprowadzania egzaminu, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia sprawnego funkcjonowaniaKomisji; 5) wysokość wynagrodzenia członków Komisji, biorąc pod uwagę zakres wykonywanych czynności. Rozdział2 ZadaniaPaństwowejInspekcjiPracy Art.10.1.DozadańPaństwowejInspekcjiPracynaleŜy: 1) nadzórikontrolaprzestrzeganiaprzepisówprawapracy,wszczególnościprzepisówizasad bezpieczeństwaihigienypracy,przepisówdotyczącychstosunkupracy,wynagrodzeniaza pracęiinnychświadczeńwynikającychzestosunkupracy,czasupracy,urlopów,uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych; 2) kontrola przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przy projektowaniu budowy, przebudowy i modernizacji zakładów pracy oraz stanowiących ich wyposaŜenie maszyniinnychurządzeńtechnicznychoraztechnologii; 3) kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, wykonywania działalności oraz kontrolaprzestrzeganiaobowiązku: a)informowaniapowiatowychurzędówpracyozatrudnieniubezrobotnegolubpowierzeniu muwykonywaniainnejpracyzarobkowej, b)informowaniapowiatowychurzędówpracyprzezbezrobotnychopodjęciuzatrudnienia, innejpracyzarobkowejlubdziałalności, c)opłacaniaskładeknaFunduszPracy; d)dokonania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia działalności, której prowadzenie jest uzaleŜnioneoduzyskaniawpisudotegorejestru, e)prowadzenia agencji zatrudnienia zgodnie z warunkami określonymi w przepisach opromocjizatrudnieniaiinstytucjachrynkupracy; 4) kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców; 5) uczestnictwo w przejmowaniu do eksploatacji wybudowanych lub przebudowanych obiektówbudowlanychalboichczęściwzakresieustalonymwodrębnychprzepisach; 6) kontrolawyrobówwprowadzanychdoobrotupodwzględemspełnianiaprzezniewymagań dotyczącychbezpieczeństwaihigienypracy,określonychwodrębnychprzepisach; 7) podejmowaniedziałańpolegającychnazapobieganiuieliminowaniuzagroŜeńwśrodowisku pracy,awszczególności: a)badanie i analizowanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz kontrola stosowaniaśrodkówzapobiegającychtymwypadkom, b)analizowanie przyczyn chorób zawodowych oraz kontrola stosowania środków zapobiegającychtymchorobom, c)inicjowaniepracbadawczychwdziedzinieprzestrzeganiaprawapracy,awszczególności bezpieczeństwaihigienypracy, d)inicjowanieprzedsięwzięćwsprawachochronypracywrolnictwieindywidualnym, Szkoleniabhpwfirmie© Dz.U.nr89,poz.589 e)udzielanieporadiinformacjitechnicznychsłuŜących eliminowaniu zagroŜeńdla Ŝycia izdrowiapracowników,atakŜeporadiinformacjiwzakresieprzestrzeganiaprawapracy; 8) współdziałanie z organami ochrony środowiska w zakresie kontroli przestrzegania przez pracodawcówprzepisówoprzeciwdziałaniuzagroŜeniomdlaśrodowiska; 9) kontrola przestrzegania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych wustawiez22czerwca2001r.oorganizmachgenetyczniezmodyfikowanych(Dz.U.z2007 r.nr36,poz.233); 10)opiniowanieprojektówaktówprawnychzzakresuprawapracy; 11)prawo wnoszenia powództw, a za zgodą osoby zainteresowanej – uczestnictwo wpostępowaniuprzedsądempracy,wsprawachoustalenieistnieniastosunkupracy; 12)wydawanieicofaniezezwoleńwprzypadkach,októrychmowawart.304 5 ustawyz26 czerwca1974r.–Kodekspracy(Dz.U.z1998r.nr21,poz.94,zezm. 3) ); 13)udzielanienapisemnywniosekosobyzainteresowanejinformacjiominimalnychwarunkach zatrudnieniapracowników,określonychwdzialedrugimrozdzialeIIaustawyz26czerwca 1974r.–Kodekspracy; 14)współpraca z urzędami państw członkowskich Unii Europejskiej odpowiedzialnymi za nadzórnadwarunkamipracyizatrudnieniapracowników,polegającana: a)udzielaniu informacji o warunkach zatrudnienia pracowników skierowanych do wykonywania pracy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej na określony czas, przez pracodawcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, b)informowaniu o stwierdzonych wykroczeniach przeciwko prawom pracowników skierowanych do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na określonyczasprzezpracodawcęmającegosiedzibęwpaństwiebędącymczłonkiemUnii Europejskiej, c)wskazywaniu organu nadzoru nad rynkiem pracy, właściwego do udzielania Ŝądanej informacjizewzględunazakresjegodziałania; 15)ściganie wykroczeń przeciwko prawom pracownika określonych w Kodeksie pracy, wykroczeń, o których mowa w art. 119123 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnieniaiinstytucjachrynkupracy(Dz.U.nr99,poz.1001,zezm. 4) ),atakŜeinnych wykroczeń, gdy ustawy tak stanowią oraz udział w postępowaniu w tych sprawach wcharakterzeoskarŜycielapublicznego; 16)wykonywanieinnychzadańokreślonychwustawieiprzepisachszczególnych. 2.Do zadań Państwowej Inspekcji Pracy naleŜy ponadto nadzór i kontrola zapewnienia bezpiecznychihigienicznychwarunkówpracy: 1) osobomfizycznymwykonującympracęnainnejpodstawieniŜstosunekpracyorazosobom wykonującymnawłasnyrachunekdziałalnośćgospodarcząwmiejscuwyznaczonymprzez pracodawcęlubprzedsiębiorcę,niebędącegopracodawcą,narzeczktóregotakapracajest świadczona; 2) przezpodmiotyorganizującepracęwykonywanąprzezosobyfizycznenainnejpodstawie niŜstosunekpracy,wramachpracspołecznieuŜytecznych; 3) osobom przebywającym w zakładach karnych i zakładach poprawczych, wykonującym pracę,atakŜeŜołnierzomwsłuŜbieczynnej,wykonującympowierzoneimprace. 3.PaństwowaInspekcjaPracysprawujetakŜenadzórikontrolęzapewnieniaprzezpracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków zajęć odbywanych na jego terenie przez studentów iuczniówniebędącychpracownikami. Szkoleniabhpwfirmie© Dz.U.nr89,poz.589 |
Menu
|