Ustawa o ochronie ppoz, edukacja pozarnicza, OTWP materialy, Materiały na OPTWP -Ie,IId, przepisy

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
Dz.U. 1991 Nr 81 poz. 351
USTAWA
z dnia 24 sierpnia 1991 r.
o ochronie przeciwpożarowej
Opracowano na pod-
stawie: t.j. Dz.U. z
2002 r. Nr 147, poz.
1229, z 2003 r. Nr 52,
poz. 452, z 2004 r. Nr
96, poz. 959, z 2005 r.
Nr 100, poz. 835 i
836, z 2006 r. Nr 191,
poz. 1410, z 2007 r.
Nr 89, poz. 590, z
2008 r. Nr 163, poz.
1015, z 2009 r. Nr 11,
poz. 59;
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ochrona przeciwpożarowa polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu
ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową
lub innym miejscowym zagrożeniem poprzez:
1) zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej
lub innego miejscowego zagrożenia,
2) zapewnienie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub inne-
go miejscowego zagrożenia,
3) prowadzenie działań ratowniczych.
Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) zapobieżeniu powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej
lub innego miejscowego zagrożenia - rozumie się przez to:
a) zapewnienie koniecznych warunków ochrony technicznej nieruchomo-
ściom i ruchomościom,
b) tworzenie warunków organizacyjnych i formalnoprawnych zapewniają-
cych ochronę ludzi i mienia, a także przeciwdziałających powstawaniu
lub minimalizujących skutki pożaru, klęski żywiołowej lub innego
miejscowego zagrożenia,
2) działaniach ratowniczych - rozumie się przez to każdą czynność podjętą w ce-
lu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska, a także likwidację przy-
czyn powstania pożaru, wystąpienia klęski żywiołowej lub innego miejsco-
wego zagrożenia,
3) innym miejscowym zagrożeniu - rozumie się przez to zdarzenie wynikające z
rozwoju cywilizacyjnego i naturalnych praw przyrody niebędące pożarem ani
klęską żywiołową, stanowiące zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub śro-
dowiska, któremu zapobieżenie lub którego usunięcie skutków nie wymaga
zastosowania nadzwyczajnych środków,
2009-02-10
©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
4) krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym – rozumie się przez to integralną
część organizacji bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, obejmującą, w celu
ratowania życia, zdrowia, mienia lub środowiska, prognozowanie, rozpozna-
wanie i zwalczanie pożarów, klęsk żywiołowych lub innych miejscowych za-
grożeń; system ten skupia jednostki ochrony przeciwpożarowej, inne służby,
inspekcje, straże, instytucje oraz podmioty, które dobrowolnie w drodze
umowy cywilno-prawnej zgodziły się współdziałać w akcjach ratowniczych.
Rozdział 2
Zapobieganie pożarowi, klęsce żywiołowej lub innemu miejscowemu zagrożeniu
Art. 3.
1. Osoba fizyczna, osoba prawna, organizacja lub instytucja korzystające ze środo-
wiska, budynku, obiektu lub terenu są obowiązane zabezpieczyć je przed zagro-
żeniem pożarowym lub innym miejscowym zagrożeniem.
2. Właściciel, zarządca lub użytkownik budynku, obiektu lub terenu, a także pod-
mioty, o których mowa w ust. 1, ponoszą odpowiedzialność za naruszenie prze-
pisów przeciwpożarowych, w trybie i na zasadach określonych w innych przepi-
sach.
Art. 4.
1. Właściciel budynku, obiektu budowlanego lub terenu, zapewniając ich ochronę
przeciwpożarową, jest obowiązany:
1) przestrzegać przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, insta-
lacyjnych i technologicznych,
2) wyposażyć budynek, obiekt budowlany lub teren w wymagane urządzenia
przeciwpożarowe i gaśnice,
3) zapewnić konserwację oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic
w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie,
4) zapewnić osobom przebywającym w budynku, obiekcie budowlanym lub na
terenie, bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji,
5) przygotować budynek, obiekt budowlany lub teren do prowadzenia akcji ra-
towniczej,
6) zapoznać pracowników z przepisami przeciwpożarowymi,
7) ustalić sposoby postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywio-
łowej lub innego miejscowego zagrożenia.
1a. Odpowiedzialność za realizację obowiązków z zakresu ochrony przeciwpożaro-
wej, o których mowa w ust. 1, stosownie do obowiązków i zadań powierzonych
w odniesieniu do budynku, obiektu budowlanego lub terenu, przejmuje -
w całości lub w części - ich zarządca lub użytkownik, na podstawie zawartej
umowy cywilnoprawnej ustanawiającej zarząd lub użytkowanie. W przypadku
gdy umowa taka nie została zawarta, odpowiedzialność za realizację obowiązków
z zakresu ochrony przeciwpożarowej spoczywa na faktycznie władającym bu-
dynkiem, obiektem budowlanym lub terenem.
2. Czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej mogą wykonywać osoby posia-
dające odpowiednie kwalifikacje.
2009-02-10
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
2a. Osoby wykonujące czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, polegające
na zapobieganiu powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, niezatrudnione w
jednostkach ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8,
powinny posiadać wykształcenie wyższe i ukończone szkolenie specjalistów
ochrony przeciwpożarowej albo mieć wykształcenie wyższe na kierunku inżynie-
ria bezpieczeństwa pożarowego lub tytuł zawodowy inżyniera pożarnictwa lub
uzyskać uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodu inżyniera pożarnictwa w
toku postępowania o uznanie nabytych w państwach członkowskich Unii Euro-
pejskiej, w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub w
Konfederacji Szwajcarskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego
- inżyniera pożarnictwa.
2b. Osoby wymienione w ust. 2a, wykonujące czynności wyłącznie w zakresie wy-
nikającym z ust. 1, powinny posiadać co najmniej wykształcenie średnie i ukoń-
czone szkolenie inspektorów ochrony przeciwpożarowej lub mieć tytuł zawodo-
wy technika pożarnictwa lub uzyskać uznanie kwalifikacji do wykonywania za-
wodu technika pożarnictwa w toku postępowania o uznanie nabytych w pań-
stwach członkowskich Unii Europejskiej, w państwach członkowskich Euro-
pejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europej-
skim Obszarze Gospodarczym lub w Konfederacji Szwajcarskiej kwalifikacji do
wykonywania zawodu regulowanego - technika pożarnictwa.
3. (uchylony).
Art. 5.
Właściciel, zarządca lub użytkownik budynku, obiektu budowlanego lub terenu, ob-
jętych obligatoryjnym stosowaniem systemów sygnalizacji pożarowej wyposażonych
w urządzenia sygnalizacyjno-alarmowe, w przypadku gdy w tym budynku, obiekcie
budowlanym lub na terenie nie działa jego własna jednostka ratownicza, jest obo-
wiązany połączyć te urządzenia z obiektem komendy Państwowej Straży Pożarnej
lub obiektem, wskazanym przez właściwego miejscowo komendanta powiatowego
(miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.
Art. 6.
1. Właściwe urzędy, instytucje, organizacje, przedsiębiorcy lub osoby fizyczne są
obowiązane uwzględnić wymagania w zakresie ochrony przeciwpożarowej przy
zagospodarowaniu i uzbrajaniu terenu.
2. Autorzy dokumentacji projektowej zapewniają jej zgodność z wymaganiami
ochrony przeciwpożarowej. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi,
w drodze rozporządzenia, zakres, tryb i zasady uzgadniania projektu budowla-
nego pod względem ochrony przeciwpożarowej.
2a. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 2, określa się w szczególności:
1) rodzaje obiektów, których projekty budowlane wymagają uzgodnienia,
2) tryb i zakres dokonywania uzgodnień przez rzeczoznawców do spraw za-
bezpieczeń przeciwpożarowych,
3) szczegółowe zasady powoływania i odwoływania rzeczoznawców do spraw
zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz nadzorowania ich działalności i
podnoszenia przez nich kwalifikacji zawodowych,
2009-02-10
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
4) szczegółowe zasady prowadzenia kontroli przez komendanta wojewódzkie-
go Państwowej Straży Pożarnej nad uzgadnianiem projektów budowlanych
pod względem ochrony przeciwpożarowej.
3. Obowiązek spełnienia wymagań ochrony przeciwpożarowej ciąży także na wy-
twórcy maszyn, urządzeń i innych wyrobów, oraz nabywcy licencji zagranicz-
nych lub maszyn, urządzeń i innych wyrobów pochodzących z importu.
4. Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, ciąży również na użytkowniku maszyn,
urządzeń i innych wyrobów.
5. Rozpoczęcie eksploatacji nowej, przebudowanej lub wyremontowanej budowli,
obiektu lub terenu, maszyny, urządzenia lub instalacji albo innego wyrobu może
nastąpić wyłączenie, gdy:
1) zostały spełnione wymagania przeciwpożarowe,
2) sprzęt, urządzenia pożarnicze i ratownicze oraz środki gaśnicze zapewniają
skuteczną ochronę przeciwpożarową.
Art. 7.
1. Wyroby służące zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia
i życia oraz mienia, wprowadzane do użytkowania w jednostkach ochrony prze-
ciwpożarowej oraz wykorzystywane przez te jednostki do alarmowania o poża-
rze lub innym zagrożeniu oraz do prowadzenia działań ratowniczych, a także
wyroby stanowiące podręczny sprzęt gaśniczy, mogą być stosowane wyłącznie
po uprzednim uzyskaniu dopuszczenia do użytkowania.
2. Dopuszczenia do użytkowania wyrobów, o których mowa w ust. 1, zwane dalej
„dopuszczeniami”, w formie świadectwa dopuszczenia, wydają jednostki ba-
dawczo-rozwojowe Państwowej Straży Pożarnej, wskazane przez ministra wła-
ściwego do spraw wewnętrznych.
3. Dopuszczenia są wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 5 lat.
4. Dopuszczenie może być wydane na podstawie:
1) pozytywnej oceny właściwości użytkowych należycie zidentyfikowanego
wyrobu, potwierdzonych, w zależności od potrzeb: badaniami, opiniami
ekspertów lub innymi dokumentami, jeżeli wynika to z warunków stosowa-
nia wyrobu,
2) pozytywnej oceny warunków techniczno-organizacyjnych producenta wy-
robu.
5. Oceny, o której mowa w ust. 4 pkt 1, dokonuje się w oparciu o Polskie Normy, a
w przypadku ich braku - wymagania techniczno-użytkowe określone w rozpo-
rządzeniu, o którym mowa w ust. 14. Oceny, o której mowa w ust. 4 pkt 2, do-
konuje się w oparciu o normy dotyczące systemów zarządzania jakością.
6. W przypadku, gdy wyrób został:
1) zgodnie z prawem wyprodukowany lub dopuszczony do obrotu w innym
państwie członkowskim Unii Europejskiej albo w Republice Turcji,
2) zgodnie z prawem wyprodukowany w innym państwie członkowskim Euro-
pejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będącym stroną umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym
- dopuszczenie wydaje się po ustaleniu, że poziom bezpieczeństwa wyrobu
nie jest niższy od określonego w Polskich Normach lub wymaganiach tech-
niczno-użytkowych.
2009-02-10
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
7. Dopuszczony wyrób podlega oznakowaniu przez producenta znakiem jednostki
badawczo-rozwojowej Państwowej Straży Pożarnej, która wydała dopuszczenie.
8. W okresie, o którym mowa w ust. 3, wyroby, na które zostało wydane dopusz-
czenie podlegają kontroli zgodności wyrobu z wymaganiami technicznymi, do-
konywanej przez jednostkę badawczo-rozwojową Państwowej Straży Pożarnej,
która wydała dopuszczenie.
9. W przypadku negatywnych wyników kontroli, o której mowa w ust. 8, jednostka
badawczo-rozwojowa Państwowej Straży Pożarnej, która wydała dopuszczenie
może je cofnąć.
10. Za czynności związane z wydaniem i zmianą dopuszczenia oraz kontrolą, o któ-
rej mowa w ust. 8, pobiera się opłaty.
11. Na wysokość opłaty za czynności związane z wydaniem lub zmianą dopuszcze-
nia wyrobów mają wpływ:
1) rodzaj wykonywanej czynności,
2) rodzaj wyrobu,
3) stopień skomplikowania wyrobu lub programu oceny,
4) koszt pracy na podstawie udokumentowanej liczby godzin pracy i stawki
godzinowej,
5) koszt badań wyrobu zależny od zakresu badań.
12. Na wysokość opłaty za czynności kontrolne zgodności wyrobu z wymaganiami
technicznymi mają wpływ wyłącznie koszty związane z badaniem tego wyrobu.
13. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe czynności wykonywane w kolejnych etapach procesu dopuszczenia,
zmiany i kontroli dopuszczenia, podmiot uprawniony do pobierania opłat, a także
sposób ustalania ich wysokości, uwzględniając okoliczność, że powinny one za-
pewnić pokrycie kosztów procesu dopuszczenia i jego kontroli.
14. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, kierując się potrzebą zapewnienia
ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową
lub innym miejscowym zagrożeniem określi, w drodze rozporządzenia:
1) wykaz wyrobów, o których mowa w ust. 1,
2) wymagania techniczno-użytkowe wyrobów,
3) tryb wydawania, zmiany i cofania dopuszczenia,
4) tryb przeprowadzania kontroli dopuszczenia,
5) sposób znakowania wyrobów.
Art. 8.
Korzystanie przez właściciela, zarządcę lub użytkownika budynku, obiektu lub tere-
nu z usług z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest dobrowolne.
Art. 9.
Kto zauważy pożar, klęskę żywiołową lub inne miejscowe zagrożenie, jest obowią-
zany niezwłocznie zawiadomić osoby znajdujące się w strefie zagrożenia oraz: cen-
trum powiadamiania ratunkowego lub jednostkę ochrony przeciwpożarowej albo
Policję bądź wójta albo sołtysa.
2009-02-10
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.