Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Podstawy prawne informatyzacji
dziaÿalnoŰci podmiotw realizujħcych zadania publiczne Spoÿecześstwo informacyjne Polska ¤ 2000 rok - Sejm RP przyjĢþ uchwaþħ w sprawie budowania podstaw spoþeczeıstwa informacyjnego, ¤ 2001 rok Polska staþa siħ sygnatariuszem planu Europa+ ¤ 2001 rok Rada Ministrw przyjħþa plan ePolska Î Plan dziaþaı na rzecz rozwoju spoþeczeıstwa informacyjnego w Polsce na lata 2001-2006 ¤ 2004 rok przyjħta zostaþa Strategia Informatyzacji Rzeczpospolitej Polskiej Î ePolska na lata 2004-2006 2005 rok przyjħta zostaþa przez Radħ Ministrw roku Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do roku 2013 oraz perspektywiczna prognoza transformacji spoþeczeıstwa informacyjnego do roku 2020. ¤ 2 1 Spoÿecześstwo informacyjne Polska ¤ Dla realizacji celw przewidzianych strategiami informatyzacji konieczne byþo stworzenie ram prawnych dla rozwoju elektronicznej gospodarki i administracji. Do podstawowych aktw prawnych z tego zakresu naleŇĢ m.in. ¡ Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji dziaþalnoĻci podmiotw realizujĢcych zadania publiczne (Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 ze zm.) ¡ Ustawa z dnia 18 wrzeĻnia 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 ze zm.) ¡ Ustawa z dnia 18 lipca 2002 o Ļwiadczeniu usþug drogĢ elektronicznĢ (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) ¡ Ustawa z dnia 6 wrzeĻnia 2001 r. o dostħpie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) ¡ Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. z 2001 r. Nr 128, poz. 1402 ze zm.) 3 ¤ Ustawa z dnia 27 lutego 2005 r. o informatyzacji dziaþalnoĻci podmiotw realizujĢcych zadania publiczne: ¤ kolejny krok w procesie regulowania stosunkw spoþecznych zwiĢzanych z przekazywaniem i przetwarzaniem informacji = "jurydyzacja zagadnieı informacyjnych" ¤ Informatyzacja - jako metoda zwiħkszania efektywnoĻci przetwarzania danych - staje siħ waŇnym zagadnieniem zarzĢdzania publicznego. 2 INFORMATYZACJA Znaczenie informatyzacji w polityce paıstwa podkreĻlono, podnoszĢc jĢ z dniem 1 lipca 2002 r. do rangi jednego z dziaþw administracji rzĢdowej, o ktrych mowa w ustawie z dnia 4 wrzeĻnia 1997 r. o dziaþach administracji rzĢdowej (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548 z pŅn. zm.). art. 12a -dziaþ "informatyzacja" obejmuje sprawy: ¤ Art. 12a. Dziaþ informatyzacja obejmuje sprawy: ¤ 1) informatyzacji administracji publicznej; ¤ 2) systemw i sieci teleinformatycznych administracji publicznej; ¤ 3) technologii i technik informacyjnych; ¤ 4) standardw informatycznych; ¤ 5) wspierania inwestycji w dziedzinie informatyki; ¤ 6) zastosowaı technologii informatycznych w spoþeczeıstwie informacyjnym; ¤ 7) rozwoju spoþeczeıstwa informacyjnego; ¤ 7a) (18) przeciwdziaþania wykluczeniu cyfrowemu; ¤ 7b) (19) rozwoju usþug Ļwiadczonych drogĢ elektronicznĢ oraz usþug na ŇĢdanie; ¤ 8) realizacji zobowiĢzaı miħdzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie informatyzacji; ¤ 9) (20) koordynacji interoperacyjnoĻci. (uwaga zmiany wprowadzone ustawĢ z dnia 13 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o dziaþach administracji rzĢdowej oraz niektrych innych ustaw obowiĢzujĢ od 8.09.2012 r.) INFORMATYZACJA art. 12a -dziaþ "informatyzacja" Dziaþem administracji rzĢdowej "informatyzacja", kierowaþ poczĢtkowo Minister Nauki i Informatyzacji, Od 2005 r. dziaþem "informatyzacja" kierowaþ Minister Spraw Wewnħtrznych i Administracji. Od 2011 r. - Minister Administracji i Cyfryzacji 3 Ustawa z o informatyzacji áto kolejny krok w kierunku peþnej realizacji przyjħtego przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i Radħ Ministrw planu dziaþania w zakresie rozwoju spoþeczeıstwa informacyjnego i integracji Polski z UniĢ EuropejskĢ". Ma przyczynię do osiĢgniħcia takiego stanu technicznego sprzħtu i oprogramowania systemw teleinformatycznych, uŇywanych przez rŇne podmioty publiczne do realizacji zadaı publicznych, ktry umoŇliwi wspþpracħ systemw teleinformatycznych oraz stworzy normatywne ramy funkcjonowania elektronicznej administracji (e-administracji). Jest wsparciem w osiĢganiu europejskich standardw, moŇna jĢ rozpatrywaę w kontekĻcie prawa do dobrej administracji, Ustawa z o informatyzacji OdwoþujĢc siħ do unijnej inicjatywy e-Europa 2005. Spoþeczeıstwo Informacyjne dla Wszystkich e-administracja (e-government) powinna zapewnię powszechny dostħp on-line do informacji publicznych oraz umoŇliwię obywatelom i innym zainteresowanym podmiotom zaþatwianie swoich spraw z zakresu administracji publicznej w sposb interaktywny, za poĻrednictwem systemw teleinformatycznych . 4 Art. 1. zakres przedmiotowy ustawy cel regulacji = ochrona interesu publicznego, w tym zachowanie przez Paıstwo moŇliwoĻci swobody wyboru technologii w procesach informatyzacji realizacji zadaı publicznych". ¤ ¤ Interesem jest okreĻlona relacja miħdzy stanem rzeczy a jego ocenĢ wedþug kryterium korzyĻci. ¤ Interes publiczny oznacza korzyĻci dla wielu osb, uzasadniajĢc ograniczanie uprawnieı jednostki i nakþadanie na niĢ szczeglnych obowiĢzkw. ¤ Do realizacji wszelkich zadaı administracji, a zwþaszcza do rozstrzygania konfliktw miħdzy interesem publicznym a indywidualnym i grupowym w aktach generalnych odnosi siħ objaĻnianie interesu publicznego jako "zainteresowania dla dobra wsplnego", a nie dla wþasnych korzyĻci danego podmiotu Art. 2. zakres podmiotowy ustawy Kryterium zwiĢzania ustawĢ jest realizacja zadaı publicznych. ¤ ¤ Zadania publiczne to normatywnie postulowane dla dobra wsplnego zachowania, za ktre odpowiedzialnoĻę ponoszĢ organy administracji rzĢdowej i samorzĢdu terytorialnego oraz inne organy paıstwowe. ¤ Zadania publiczne mogĢ byę wykonywane przez podmioty publiczne niemajĢce kompetencji wþadczych albo wrħcz przez podmioty niepubliczne. ¤ Gþwnym kryterium dla uznania danych zadaı za publiczne jest okolicznoĻę, Ňe paıstwo lub samorzĢd terytorialny ponoszĢ w Ļwietle prawa odpowiedzialnoĻę za ich realizacjħ 5 |
Menu
|