Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
USTAWA
O SAMORZĄDZIE GMINNYM pod redakcją Bogdana Dolnickiego Bogdan Dolnicki, Monika Augustyniak Renata Cybulska, Jadwiga Glumińska-Pawlic Joanna Jagoda, Alicja Jochymczyk Andrzej Matan, Czesław Martysz Tomasz Moll, Anna Wierzbica Warszawa 2010 Spis treści SPIS TREŚCI Wykaz skrótów ...................................................................................................7 Wprowadzenie .................................................................................................13 Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym .............................17 Rozdział 1 Przepisy ogólne ...............................................................................................19 Rozdział 2 Zakres działania i zadania gminy .................................................................97 Rozdział 3 Władze gminy ................................................................................................192 Rozdział 4 Akty prawa miejscowego stanowionego przez gminę .................................609 Rozdział 5 Mienie komunalne ........................................................................................653 Rozdział 6 Gminna gospodarka finansowa ...................................................................733 Rozdział 7 Związki i porozumienia międzygminne ......................................................800 Rozdział 8 (skreślony) .....................................................................................................837 5 Spis treści Rozdział 9 Stowarzyszenia gmin .....................................................................................838 Rozdział 10 Nadzór nad działalnością gminną ...............................................................843 Rozdział 11 Przepis końcowy ............................................................................................962 Bibliografia ....................................................................................................963 Skorowidz .......................................................................................................989 6 Wprowadzenie WPROWADZENIE Pojęcie samorządu, a w szczególności samorządu terytorialnego, było już niejednokrotnie deiniowane. Mimo to nadal nie jest rozumiane jed- nolicie. Wpływ na taki stan rzeczy miały z reguły konkretne warunki poli- tyczne, w jakich tworzono poszczególne deinicje. „Instytucja samorządu jako jednego ze sposobów decentralizowania administracji państwowej ma za sobą tak bogatą literaturę, iż dodanie jakichś nowych elementów do samego określenia tego, co jest samorządem, jest już chyba niemożliwe” 1 . Instytucja współczesnego samorządu terytorialnego jest wynikiem długiej ewolucji. Jej rezultatem były dwa rozbieżne pojęcia samorządu. Pierwsze z nich to samorząd w znaczeniu prawnym (korporacyjnym), rozumiany jako wykonywanie zadań administracji publicznej w sposób zdecydowany i na własną odpowiedzialność przez odrębne w stosunku do państwa podmioty, które nie są w zakresie wykonywania swoich za- dań poddane żadnej ingerencji państwowej. Na tym tle zrodziło się pojęcie pośredniej administracji państwowej 2 , która to administracja nie jest pełniona przez bezpośrednie organy pań- stwowe, lecz przez podmioty samodzielne, zdolne do działań prawnych, administrujące zadaniami państwowymi. Administracja taka jest admi- 1 J. Starościak, Decentralizacja administracji , Warszawa 1960, s. 53. 2 Przedmiot pośredniej administracji państwowej pokrywa się znacznie z samorządem teryto- rialnym, lecz w obydwu konstrukcjach pojęciowych akcent jest nieco inaczej rozłożony. Podczas gdy w przypadku samorządu leży on na samodzielnym bycie jego podmiotu, to w przypadku pośredniej administracji państwowej – na zależności od państwa. Jedno nie wyklucza drugiego. Dalsza różnica polega na tym, że przez pojęcie samorządu zwykle rozumie się materialny zasięg funkcjonalny, pod- czas gdy pośrednia administracja państwowa zawiera ponadto kwestie organizacyjne i określenie istoty organów. E. Forsthoff, Lehrbuch des Verwaltungsrechts , t. I, München 1973, s. 470. 13 Wprowadzenie nistracją zdecentralizowaną. Wyodrębnienie bezpośredniej i pośredniej administracji państwowej ma znaczenie praktyczne, bowiem administra- cja pośrednia stoi w zasadzie poza ciągiem instancyjnym (podporządko- waniem hierarchicznym) bezpośrednich organów państwowych. Drugie ujęcie samorządu – w znaczeniu politycznym – oznacza ho- norowe uczestnictwo osób izycznych w wykonywaniu określonych za- dań państwowych. Chodzi tu zatem jedynie o samorządność personalną. Drogę do ujednolicenia poglądów na charakter prawny samorządu terytorialnego utorowała Światowa Deklaracja Samorządu Lokalnego uchwalona na 27 Światowym Kongresie Międzynarodowego Związku Władz Lokalnych w dniach 22–26 września 1985 r. w Rio de Janeiro. Stanowi ona, że „samorząd lokalny oznacza prawo i powinność władz lokalnych do lokalnego regulowania i zarządzania sprawami publiczny- mi dla dobra społeczności lokalnej” (art. 2 ust. 1) oraz że zarówno zasa- da samorządu lokalnego, jak i podstawowe kompetencje władz lokalnych powinny zostać zapisane w konstytucji lub ustalone w drodze ustawowej (art. 1 i 3 ust. 3) 3 . Podobne przepisy zawiera Europejska Karta Samorządu Lokalne- go uchwalona dnia 15 października 1985 r. 4 Zgodnie z jej brzmieniem: – zasady samorządu komunalnego są określane w wewnętrznych prze- pisach prawnych i w miarę możliwości w konstytucjach; – samorząd komunalny oznacza prawo i faktyczną możność komu- nalnych korporacji terytorialnych do regulowania i kształtowania w ramach ustaw znacznej części spraw publicznych na własną od- powiedzialność, dla dobra mieszkańców; – podstawowe kompetencje komunalnych korporacji terytorialnych są określone w konstytucji lub ustawach; to postanowienie nie wy- klucza jednak przekazywania komunalnym korporacjom terytorial- nym określonych kompetencji; 3 Polski tekst światowej Deklaracji Samorządu Lokalnego został opublikowany we wkładce do dwutygodnika Gospodarka–Administracja Państwowa z października 1988 r. 4 Europejska Karta Samorządu Lokalnego, sporządzona w Strasburgu dnia 15 października 1985 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 124, poz. 607). Tytuł Karty z Europejskiej Karty Samorządu Teryto- rialnego na Europejską Kartę Samorządu Lokalnego został zmieniony przez pkt 1 obwieszczenia Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 22 sierpnia 2006 r. o sprostowaniu błędu (Dz. U. Nr 154, poz. 1107). 14 |
Menu
|