Upośledzenie umysłowe, Materiały ze studiów, Pedagogika specjalna, Niepełnosprawność umysłowa

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
http://zespolwilliamsa.org Magdalena Giers Î Uzdolnienia muzyczne u osb z zespoþem Williamsa
1.4. UpoĻledzenie umysþowe
Poziom inteligencji pozostaje pod kontrolĢ wielu czynnikw genetycznych
i nabytych, a takŇe Ļrodowiskowych. Do jego pomiaru sþuŇĢ testy zdolnoĻci okreĻlajĢce
wiek umysþowy danej osoby. Iloraz wieku umysþowego i wieku metrykalnego
pomnoŇony przez 100 wyznacza iloraz inteligencji, ktry jest miarĢ inteligencji.
Kryterium upoĻledzenia umysþowego stanowi poziom poniŇej dwch odchyleı
standardowych od przeciħtnej. OsiĢgniħty iloraz inteligencji wyznacza poziom
upoĻledzenia umysþowego:

IQ w granicach 50-69 okreĻla upoĻledzenie w stopniu lekkim,

IQ od 35 do 49 to upoĻledzenie umiarkowane,

IQ w zakresie od 20 do 34 to upoĻledzenie znaczne,

IQ poniŇej 20 wyznacza upoĻledzenie gþħbokie.
Warto zaznaczyę, Ňe upoĻledzenie umysþowe nie jest odrħbnĢ jednostkĢ nozologicznĢ
(chorobowĢ), poniewaŇ nie jest wywoþywane zawsze przez tħ samĢ przyczynħ i nie
zawsze przebiega w podobny sposb, czego wymaga definicja jednostki nozologicznej.
Stanowi jedynie objaw, wynik dziaþania wielu rŇnorodnych czynnikw biologicznych,
psychologicznych i spoþecznych. Jest ostatecznym skutkiem procesw patologicznych
prowadzĢcych do znacznego obniŇenia sprawnoĻci intelektualnej i zdolnoĻci
przystosowawczych. ZasadniczĢ rolħ w powstawaniu upoĻledzenia umysþowego
odgrywajĢ czynniki genetyczne, w tym anomalie chromosomalne, zaburzenia zaleŇne od
jednego genu i zaburzenia wieloczynnikowe. StanowiĢ one 34% wszystkich czynnikw
odpowiedzialnych za gþħbsze upoĻledzenie. Przyczyn upoĻledzenia moŇna takŇe
upatrywaę w chorobach i infekcjach matki oraz naduŇywaniu alkoholu i nieprawidþowym
odŇywianiu siħ w okresie ciĢŇy. W okresie okoþoporodowym niebezpieczeıstwo stanowi
niedotlenienie i niedokrwienie oĻrodkowego ukþadu nerwowego pþodu i noworodka,
a takŇe urazy mechaniczne gþowy (Komender, 2002).
UpoĻledzenie umysþowe jest to nieosiĢgniħcie wþaĻciwego dla danego wieku
poziomu sprawnoĻci intelektualnej. UpoĻledzenie umysþowe wyraŇa siħ przede wszystkim
w zmniejszeniu umiejħtnoĻci, ktre ujawniajĢ siħ w okresie rozwojowym i decydujĢ
o oglnym poziomie inteligencji, czyli zdolnoĻci poznawczych (spostrzegania,
rozumowania, zapamiħtywania, uczenia siħ), spoþecznych, rozwoju mowy, sprawnoĻci
motorycznej oraz radzenia sobie w nowych sytuacjach. UpoĻledzenie umysþowe moŇe
Wszystkie prawa zastrzeŇone. Kopiowanie, modyfikacja, wprowadzanie do obrotu, publikacja, dystrybucja
w celach komercyjnych caþoĻci lub czħĻci bez uprzedniej zgody autorki - sĢ zabronione
 http://zespolwilliamsa.org Magdalena Giers Î Uzdolnienia muzyczne u osb z zespoþem Williamsa
wystħpowaę samodzielnie lub z innymi zaburzeniami psychicznymi lub fizycznymi
(Komender, 2005).
Profil poszczeglnych funkcji i umiejħtnoĻci moŇe byę nierwnomiernie
uksztaþtowany, niektre aspekty mogĢ byę znacznie osþabione, a jednoczeĻnie pewne
zdolnoĻci mogĢ byę zachowane na dobrym lub nawet bardzo dobrym poziomie. Poziom
upoĻledzenia moŇe zmieniaę siħ w niewielkich granicach pod wpþywem ęwiczeı
i rehabilitacji (Wcirka, 2002).
Typowe objawy upoĻledzenia umysþowego to osþabienie zdolnoĻci rozumowania,
liczenia, abstrahowania, pojmowania nowych sytuacji, planowania dziaþaı, uwagi,
pamiħci i uczenia siħ, opanowania jħzyka i komunikacji, rŇnych aspektw orientacji oraz
zmiany w zakresie motywacji, ograniczenia sprawnoĻci ruchowej, zmiany
impulsywnoĻci, ograniczenia aktywnoĻci intencjonalnej oraz rŇne zmiany uczuciowoĻci.
CzħstoĻę wystħpowania upoĻledzenia umysþowego okreĻlanego za pomocĢ ilorazu
inteligencji ksztaþtuje siħ w granicach 3% populacji. PoglĢd sugerujĢcy okreĻlanie
upoĻledzenia umysþowego wyþĢcznie miarĢ ilorazu inteligencji zostaþ poddany ostrej
krytyce. WspþczeĻnie w celu ustalenia poziomu upoĻledzenia umysþowego nacisk
kþadzie siħ rwnieŇ na spoþeczne funkcjonowanie oraz zdolnoĻci adaptacyjne jednostki.
Wspþczynnik wystħpowania upoĻledzenia umysþowego zgodny z powyŇszĢ koncepcjĢ
spada do 1% (McLaren i Bryston, 1987, za: Kendall, 2004).
NaleŇy pamiħtaę, Ňe wskaŅnikiem dynamiki niedorozwoju umysþowego sĢ zmiany
w zakresie ilorazu inteligencji i przystosowania spoþecznego, jednakŇe efekty rozwojowe
osb upoĻledzonych umysþowo podlegajĢ indywidualnemu zrŇnicowaniu. Wpþyw na
funkcjonowanie osb o inteligencji poniŇej normy majĢ: stan zdrowia, obciĢŇenia
dziedziczne, rŇnice indywidualne, wpþywy Ļrodowiska i proces rewalidacji. RŇnice
wĻrd osb o takim samym stopniu upoĻledzenia dotyczyę mogĢ rŇnych sfer, np.:
percepcji sþuchowej i wzrokowej, pamiħci, uwagi, rozwoju mowy, koordynacji ruchowej,
dojrzaþoĻci spoþecznej oraz wad rozwojowych i zaburzeı wspþwystħpujĢcych
(KoĻcielak, 1984).
Wszystkie prawa zastrzeŇone. Kopiowanie, modyfikacja, wprowadzanie do obrotu, publikacja, dystrybucja
w celach komercyjnych caþoĻci lub czħĻci bez uprzedniej zgody autorki - sĢ zabronione
 
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.