unioskrypt, Prawo (WPAiE Wrocław), III rok

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ1. Zagadnienia ogólne

- wyrok Costa vs. ENEL – państwa członkowskie stworzyły nowy porządek prawny na rzecz którego przekazały część swoich suwerennych uprawnień

- teoria integracji negatywnej – opiera się na znoszeniu barier:

·         reguła kraju pochodzenia – wystarczy spełnienie wymagań przewidzianych dla danej sytuacji w prawie państwa pochodzenia

·         klauzula równoważności – standardy innego państwa członkowskiego (pochodzenia) uznawane są za równoważne z przepisami państwa przyjmującego

·         klauzula wzajemnej uznawalności – państwa wzajemnie uznają swoje reżimy prawne (np. wymagania stawiane zawodom, tytuły prawne itp.)

- * zjawisko czystej konkurencji regulacyjnej (konkurencja regulatorów) – przedsiębiorcy wyszukują sobie najbardziej liberalne systemy, wyścig do dna (stąd potrzeba integracji pozytywnej)

- teoria integracji pozytywnej – tworzenie nowych wspólnych rozwiązań, standardów

- pojęcie jednolitego rynku wewnętrznego – def. traktatowa: obszar bez granic wewnętrznych, na którym jest zapewniony swobodny przepływ towaru, usług, pracowników i kapitału (nie jest to wyczerpujący katalog swobód)

·         jednolity – w podstawowych obszarach rynku obrót gospodarczy podlega wspólnym, jednolitym regulacjom prawnym

·         wewnętrzny – nie ma granic ani barier w przepływie czynników produkcji między państwami członkowskimi (w przepływie wewnętrznym)

- mechanizm ponadnarodowy – charakterystyczny dla UE w odróżnieniu od mechanizmu międzyrządowego (charakterystycznego dla typowych organizacji międzynarodowych):

·         nadrzędna władza instytucji unijnych nad państwa członkowskimi (mają wpływ na decyzje instytucji, ale tylko częściowy, nie są wobec nich niezależne i muszą się im podporządkować)

·         pierwszeństwo prawa unijnego wobec prawa krajowego

·         gwarancje skutecznego stosowania prawa – kary pieniężne nakładane przez TSUE oraz odpowiedzialność odszkodowawcza państw wobec obywateli za naruszenia prawa unijnego

2. Podmiotowość prawnomiędzynarodowa UE

- podmiotowość publicznoprawna - Unia ma osobowość prawną

- podmiotowość prywatnoprawna (w systemach prawnych p. członkowskich) – w każdym z p. członkowskich UE posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych o najszerszym zakresie przyznanym przez ustawodawstwa krajowe osobom prawnym

·         może nabywać mienie ruchome, nieruchome, być stroną postępowania

·         może uczestniczyć w obrocie komercyjnym oraz wszelkich postępowaniach administracyjnych

·         „najszerszy zakres przyznany przez ustawodawstwa krajowe osobom prawnym”:

o  interpretacja wąska – chodzi o dane państwo członkowskie

o  interpretacja szeroka – chodzi o wszystkie państwa członkowskie

- podmiotowość prywatnoprawna jest związana z odpowiedzialnością UE:

·         odp. deliktowa – UE powinna naprawić, zgodnie z zasadami ogólnymi, wspólnymi dla praw p. członkowskich, szkody wyrządzone przez jej instytucje lub jej pracowników przy wykonywaniu ich funkcji

o       właściwość TUSE

·         odp. kontraktowa – podlega prawu krajowemu którego państwa wynikającemu z PPM-u albo z umowy stron

o       właściwość sądów krajowych, chyba że w umowie znalazła się klauzula arbitrażowa (w każdej umowie której stroną jest UE można zastrzec właściwość TUSE)

3. Wartości unijne

- spełniają 4 funkcje:

·         mogą determinować sposób orzekania TSUE

·         mogą determinować wykładnię norm szczególnych

·         są kryterium wg którego ocenia się państwo kandydujące, czy spełnia i podziela wartości unijne

·         zagrożenie dla wartości może rodzić szczególną procedurę

- preambuła TUE – namiastka deklaracji wartości:

·         „Inspirowani kulturowym, religijnym i humanistycznym dziedzictwem Europy, z którego wynikają powszechne wartości, stanowiące nienaruszalne i niezbywalne prawa człowieka, jak również wolność, demokracja, równość oraz państwo prawne”

- art. 2 TUE – podstawowe wartości unijne, m.in. kryteriów państw kandydujących:

·         „Unia opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn.”

- sankcje dla państwa, które stanowi zagrożenie dla wartości:

·         na wniosek 1/3 p. członkowskich, PE lub KE, za zgodą PE i po wysłuchaniu państwa, którego wniosek dotyczy, Rada może stwierdzić większością 4/5 głosów istnienie poważnego ryzyka naruszenia wartości określonych w art. 2

·         może sformułować zalecenia dla tego państwa i bada, czy powody dokonania tego stwierdzenia są aktualne

·         jeżeli to nie przyniesie rezultatu, Rada Europejska może jednomyślnie (bez udziału państwa którego wniosek dotyczy) stwierdzić, że doszło do poważnego i stałego naruszenia wartości

·         w razie takiego stwierdzenia, Rada, większością kwalifikowaną może pozbawić państwo niektórych praw członkowskich, łącznie z prawem do głosowania w Radzie

·         procedura ta podlega kontroli TSUE ograniczonej wyłącznie do kwestii proceduralnych

4. Cele UE

- cele określa art. 3, m.in.:

·         wspieranie pokoju, wartości unijnych, dobrobytu narodów UE

·         zapewnienie przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości

·         jednolity rynek wewnętrzny

·         unia gospodarczo-walutowa

·         ust. 5 - cele w stosunkach zewnętrznych – np. umacnianie o propagowanie swoich wartości i interesów, przyczynianie się do pokoju, bezpieczeństwa, trwałego rozwoju Ziemi

- działania zewnętrzne UE – ich cele określa:

·         w/w art. 3 ust. 5

·         art. 21 w Tytule V, rozdziale 1 TUE (postanowienia ogólne o działaniach zewnętrznych Unii) np.:

o       ochrona swoich wartości i podstawowych interesów, bezpieczeństwa, niezależności, integralności

o       umacnianie i wspieranie demokracji, państwa, praw człowieka i zasad prawa międzynarodowego

o       utrzymanie pokoju, wspieranie trwałego rozwoju gospodarczego

·         art. 8 – szczególny status tzw. polityki sąsiedzkiej – „bliskie i pokojowe stosunki oparte na współpracy”

- w/w cele w działaniach zewnętrznych będą miały zastosowanie zarówno do tych opartych na mechanizmie międzyrządowym (WPZiB) jak i ponadnarodowym (działania zewnętrzne z części V TFUE – głownie wspólna polityka handlowa i umowy międzynarodowe Unii)

5. Ramy instytucjonalne Unii

- cele jednolitych ram instytucjonalnych:

·         propagowanie wartości Unii

·         realizacja celów Unii

·         służenie interesom Unii, państw członkowskich i obywateli

·         zapewnienie spójności, skuteczności i ciągłości jej polityki oraz działań

- podstawowe instytucje UE: PE, RE, Rada, KE, TSUE, EBC, TO

- instytucje tzw. doradcze: KES, KR

- zasada równowagi instytucjonalnej:

·         dynamiczna równowaga instytucjonalna (statyczna wynika z trójpodziału władzy)

·         nie jest wyrażona expressis verbis w Traktacie

·         każda instytucja działa w granicach przyznanych kompetencji (podział horyzontalny; wertykalny dot. relacji UE – państwa)

·         instytucje współpracują są sobą, a jednocześnie kontrolują się wzajemnie (check and balances)

- na podstawie prawa wtórnego tworzone są inne organy i jednostki organizacyjne (agendy):

·         działające jako część instytucji (np. EUROSTAT – część KE)

·         działają samodzielnie (np. FRONTEX)

6. Prawo pierwotne

- cechą prawa pierwotnego jest to, że powstaje w drodze charakterystycznej dla prawa międzynarodowego (KPT)

·         w prawie unijnym jednak brak zgody jednego państwa uniemożliwia wejście w życie umowy w stosunku do pozostałych państw członkowskich (dlatego stosuje się opt-out)

- prawo pierwotne:

·         Traktaty (definicja normatywna – TFUE i TUE)

·         KPP

·         traktaty akcesyjne

·         w przyszłości EKPC

·         zasady ogólne prawa unii – mają rangę prawa pierwotnego

- protokoły i załączniki stanowią integralną część Traktatów (prawo pierwotne), najważniejsze:

·         1 - w sprawie roli parlamentów narodowych

·         2 – w sprawie zasady pomocniczości i proporcjonalności

·         6 – w sprawie ustalenia siedzib instytucji i niektórych organów, jednostek…

·         7 – dot. przywilejów i immunitetów

·         30 – w sprawie stosowania KPP do Polski i UK

·         36 – w sprawie postanowień przejściowych

- deklaracje – są niewiążące

·         wyróżniamy deklaracje:

o       odnoszące się do postanowień Traktatów (1)

o       odnoszące się do protokołów (2)

o       państw członkowskich (3)

·         jeżeli zostały przyjęte przez wszystkie państwa członkowskie (1 i 2) mają moc wykładni autentycznej, w pozostałych wypadkach są jedynie oświadczeniami natury politycznej

7 Zmiana Traktatów

– procedura zwykła:

·         państwo członkowskie, PE lub KE mogą przedłożyć Radzie propozycje zmiany Traktatów

·         Rada przekazuje propozycje RE oraz parlamentom narodowym

·         RE po konsultacji z PE i KE (w sprawach zmian polityki pieniężnej także EBC) zwykłą większością głosów podejmuje decyzję o zwołaniu Konwentu

·         w skład Konwentu wchodzą przedstawiciele partii politycznych rządzących i opozycyjnych państw członkowskich, ewentualnie kandydujących (wg Traktatu – przedstawiciele parlamentów narodowych i państw członkowskich) oraz przedstawiciele KE i PE

·         Konwent przygotowuje propozycje dla konferencji międzyrządowej

·         RE może zwykłą większością i za zgodą PE zdecydować o nie zwoływaniu Konwentu, jeżeli zakres proponowanych zmian nie uzasadnia jego zwołania, w takim wypadku sama przygotowuje propozycje dla konferencji międzyrządowej (procedura zwykła z modyfikacją)

·         przewodniczący RE zwołuje konferencję międzyrządową, która przygotowuje ostateczny tekst Traktatu oraz go podpisuje

·         Traktat musi zostać ratyfikowany zgodnie z konstytucyjnymi wymogami we wszystkich państwach

- jeżeli w ciągu 2 lat Traktat zostanie ratyfikowany przez 4/5 członków UE, w ramach RE podjęta zostaje procedura konsultacji, która ma na celu znalezienie rozwiązania pozwalającego na ratyfikację przez pozostałe kraje (żeby wejść w życie musi być ratyfikowany przez wszystkie państwa członkowskie)

– procedura uproszczona (kładki):

·         może dot. wyłącznie części III TFUE (polityki i działania wewnętrzne Unii) i nie może prowadzić do zwiększania kompetencji UE

·         państwo członkowie, PE lub KE może przedłożyć propozycję RE

·         RE przyjmuje zmianę jednomyślnie, po konsultacji z PE i KE (ewentualnie EBC)

·         zmiana musi zostać ratyfikowana przez państwa

– procedura uproszczona (kładki) bez ratyfikacji:

·         może dot. wyłącznie zmiany jednomyślności na większość kwalifikowaną w Radzie (z wyjątkiem wojskowości i obronności) lub zmiany specjalnej procedury ustawodawczej na zwykłą

·         RE przyjmuje zmianę jednomyślnie, za zgodą PE

·         w ciągu 6 miesięcy każdy z parlamentów narodowych może zgłosić sprzeciw (milcząca ratyfikacja)

8. Języki UE

- języki autentyczne – języki w których zostały sporządzone Traktaty:

·         podstawowe języki p. członkowskich (23)

·         mają równą moc prawną (możliwość stosowania wykładni porównawczej)

- języki urzędowe – języki w których jest tworzone prawo wtórne

·         system językowy Unii określa Rada, stanowiąc jednomyślnie w drodze rozporządzeń

·         spośród języków autentycznych językami urzędowymi nie są Irlandzki i Maltański

- jeżyki robocze – nie są prawnie określone (posługują się nimi urzędnicy), angielski, francuski, niemiecki

- TSUE – językiem roboczym jest wyłącznie francuskim (czym innym jest język postępowania, np. w przypadku skargi przeciwko Polsce będzie to język polski)

9. Członkowstwo w UE

- wymagania:

·         państwo europejskie

·         szanujące wartości z art. 2 i zobowiązujące się je wspierać

·         spełniające kryteria kopenhaskie – odwołując się do wartości (m.in. demokratycznego państwa prawnego), zdolności do uczestniczenia w rynku wewnętrznym i sprostania konkurencji na tym rynku oraz do przyjęcia praw i obowiązków członka

- warunkiem jest etap przejściowy – Układ Europejski (szczególna postać stowarzyszenia przygotowująca do członkowstwa, m.in. zobowiązanie do dostosowania prawa, pomoc finansowa)

- wniosek o członkowstwo składa się do Rady, o czym zawiadamia się PE i parlamenty narodowe

- negocjacje akcesyjne prowadzone są w oparciu o kryteria kwalifikacyjne ustalone przez RE i polegają na podzieleniu całego prawa Unii na tzw. obszary negocjacyjne

·         dorobek negocjacyjny przypiera postać Traktatu Akcesyjnego

- decyzję o przyjęciu Rada podejmuje jednomyślnie, za zgodą PE i po uzyskaniu opinii KE („avis”)

- Traktat Akcesyjny (niezależnie od ilości państw przystępujących jest jeden) musi zostać ratyfikowany:

·         przez wszystkie państwa członkowskie oraz wymaga zgody PE

·         przez państwa przystępujące – jeśli któreś nie ratyfikuje, nie wejdzie on w życie tylko w odniesieniu do tego państwa

- Traktat Akcesyjny:

·         kilka artykułów – kto, kiedy przystępuje, odsyła do załączonego aktu dot. warunków przystąpienia i dostosowań w Traktatach

·         akt w/w podzielony jest na 5 części:

o       II – dot. dostosowań w Traktatach (np. nowy podział miejsc w PE) oraz zasady uczestnictwa państwa w budżecie UE

o       III – postanowienia stałe, będące podstawą do wprowadzenia zmian w prawie wtórnym (szczegółowy zakres zmian określa dalszy załącznik – podzielony na poszczególne obszary prawa unijnego, określający także okresy przejściowe)

- Traktaty Akcesyjne są częścią prawa pierwotnego

10. Wystąpienie z UE

- każde państwa zgodnie ze swoimi wymogami konstytucyjnymi może złożyć wniosek o wystąpienie

- wniosek notyfikuje się RE

- RE ustala wytyczne, które prowadzi KE

- negocjacje powinny doprowadzić do zawarcia umowy określającej warunki wystąpienia i ramy przyszłych stosunków

- umowa jest zawierana w imieniu Unii przez Radę, stanowiącą większością kwalifikowaną po uzyskaniu zgody PE

- Traktaty przestają mieć zastosowanie do tego państwa od dnia wejścia w życie umowy lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, chyba że RE w porozumieniu z danym państwem podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu

- jeśli państwo chciałoby ponownie przystąpić, musi przejść całą drogę do akcesji, jakby nigdy nie było członkiem UE

11. Zakres terytorialny UE

- zasada wyjściowa, iż całe prawo un...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.