Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
REKLAMA A DZIECI
VADEMECUM PRAW KONSUMENCKICH DZIECI I M¸ODZIE˚Y PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ DZIECKO JAKO KONSUMENT CZYLI DROBNE ZAKUPY Dyrektywa z 3.10.1989 o telewizji bez granic (89/552/EWG) zabrania reklamy: • zagra˝ajàcej fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci; • wykorzystujàcej ∏atwowiernoÊç, naturalnà ufnoÊç dzieci; • sk∏aniajàcej bezpoÊrednio dzieci do kupna produktów lub us∏ug; • zach´cajàcej dzieci do wywierania presji na rodziców, nauczycieli, opiekunów, by sk∏oniç ich do zakupu reklamowanych produktów lub us∏ug; • w nieuzasadniony sposób ukazujàcej dzieci w niebezpiecznych sytuacjach Zgodnie z kodeksem cywilnym, dzieci poni˝ej 13 roku ˝ycia, nie majà zdolnoÊci do czynnoÊci prawnych czyli w ogóle nie powinny zawieraç umów. Je˝eli jednak dziecko zawar∏o umow´ nale˝àcà do umów powszechnie zawieranych w drobnych bie˝àcych sprawach ˝ycia codziennego, to umowa taka jest wa˝na , o ile dziecko nie zosta∏o pokrzywdzone (np. poprzez za˝àdanie ra˝àco wygórowanej ceny za towar, niewydanie reszty lub sprzedanie towaru z∏ej jakoÊci). Dzieci pomi´dzy 13 a 18 rokiem ˝ycia majà ograniczonà zdolnoÊç do czynnoÊci prawnych , co oznacza, ˝e mogà zawieraç umowy powszechne (zwyk∏e i cz´sto zawierane), jeÊli dotyczà one drobnych, bie˝àcych spraw ˝ycia codziennego. Mogà wi´c kupowaç np. czasopisma, artyku∏y papiernicze, ˝ywnoÊç czy s∏odycze. Transakcja kupna towaru o wy˝szej wartoÊci j, niepotrzebnej do codziennego ˝ycia (np. rower, odtwarzacz MP3, mikroskop) powinna byç zawarta w towarzystwie i za zgodà osoby pe∏noletniej: rodzica lub opiekuna prawnego. Gdy zatem dziecko dokona zakupu drogiego towaru bez zgody rodziców lub opiekunów prawnych, to majà oni prawo przyjÊç do sklepu i za˝àdaç zwrotu pieni´dzy oraz oddaç towar. POLSKIE PRAWO O REKLAMIE Ustawa z 29.12.1992 o radiofonii i telewizji zakazuje reklam: • bezpoÊrednio nawo∏ujàcych niepe∏noletnich do kupowania, • wywierania presji na rodziców, by sk∏oniç ich do kupienia towaru lub us∏ugi, • pokazujàcych dzieci w sytuacjach niebezpiecznych • w ukryty sposób oddzia∏ujàcych na podÊwiadomoÊç Ustawa z 26.10.1982 o wychowaniu w trzeêwoÊci zabrania: • Zabrania kierowania do niepe∏noletnich reklamy i promocji napojów alkoholowych w tym piwa OBOWIÑZKI SPRZEDAWCY • podaç cen´ • udzieliç prawdziwych informacji nt. towaru • zapewniç warunki umo˝liwiajàce wybór i sprawdzenie jakoÊci towaru • wydaç kompletny towar i instrukcj´ obs∏ugi Ustawa z 9.11.1995 o ochronie zdrowia przed nast´pstwami u˝ywania tytoniu zabrania: • Zabrania reklamowania i promocji wyrobów i rekwizytów tytoniowych w szko∏ach, placówkach oÊwiatowo-wychowawczych, w prasie dzieci´cej i m∏odzie˝owej, w obiektach sportowych i rekreacyjnych CENA • w widocznym miejscu i wyraênie napisana • w przypadku ˝ywnoÊci obowiàzek podania dwóch cen – konkretnego towaru i za jednostk´ miary (np. kilogram) Ustawa z 16.04.1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zakazuje: • reklamy sprzecznej z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiajàcej godnoÊci cz∏owieka; • reklamy wprowadzajàcej klienta w b∏àd i mogàcej przez to wp∏ynàç na jego decyzj´ co do nabycia towaru lub us∏ugi; • reklamy odwo∏ujàcej si´ do uczuç klientów przez wywo∏anie l´ku, wykorzystywanie przesàdów lub ∏atwowiernoÊci dzieci; • wypowiedzi, która, zach´cajàc do nabywania towarów lub us∏ug, sprawia wra˝enie neutralnej informacji; • reklamy, która stanowi istotnà ingerencj´ w sfer´ prywatnoÊci, w szczególnoÊci przez ucià˝liwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesy∏anie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadu˝ywanie technicznych Êrodków przekazu informacji. PARAGON • dowód zawarcia umowy • przechowuj przez 2 lata! ETYKIETA • zawiera obowiàzkowo nazw´ producenta lub importera i adres • na ubraniach dodatkowo: z jakich materia∏ów, jak praç lub czyÊciç • ˝ywnoÊç: szczególne regulacje ˚YWNOÂå – INFORMACJE NA OPAKOWANIU • data wa˝noÊci (do kiedy spo˝yç) • jak przechowywaç • jak d∏ugo i gdzie przechowaç po otwarciu • waga produktu, • sk∏ad, u˝yte substancje smakowe, barwniki, Êrodki konserwujàce • ew. przeznaczenie Opracowano na podstawie materia∏ów informacyjnych kampanii edukacyjnej „Moje konsumenckie ABC” wspó∏finansowanej z funduszy Unii Europejskiej i Urzàdu Ochrony Konkurencji i Konsumentów OZNAKOWANIE PRODUKTÓW Symbol CE oznacza, ˝e produkt zosta∏ wyprodukowany zgodnie z obowiàzujàcymi przepisami. REKLAMACJA • Mo˝na jà z∏o˝yç w ciàgu 2 lat od zakupu. • Zg∏oÊ si´ z paragonem i produktem do sprzedawcy lub z produktem i kartà gwarancyjnà do gwaranta. • Czas rozpatrywania – 14 dni (termin ten dotyczy tylko reklamacji z tytu∏u niezgodnoÊç z umowà, GWARANCJI NIE) • Reklamacje ˝ywnoÊci sk∏adaj w ciàgu 3 dni od zakupu, w wypadku opakowaƒ fabrycznych, 3 dni od daty otwarcia - powinna byç rozpatrzona niezw∏ocznie. • W przypadku nieuwzgl´dnienia reklamacji – polubowny sàd konsumencki przy Inspekcji Handlowej. JeÊli sprzedawca lub gwarant nie wyra˝a na to zgody, mo˝esz wnieÊç spraw´ do sàdu powszechnego. Znak informuje, ˝e zabawka zawiera ma∏e, ruchome elementy i ˝e w zwiàzku z tym mo˝e byç u˝ywana tylko przez dzieci powy˝ej 3 roku ˝ycia. Takie oznaczenie spotyka si´ na opakowaniach, które podlegajà ponowne- mu wykorzystaniu, nadajà si´ do recyklingu. ZAKUPY NA ODLEG¸OÂå – sprzeda˝ wysy∏kowa, internet, telezakupy, itp. • Masz prawo do pe∏nej informacji o towarze • Potwierdzenie zawarcia umowy pisemne lub mailem (najpóêniej w chwili otrzymania towaru) • Masz 10 dni na zwrot towaru i odstàpienie od umowy (trzeba powiadomiç na piÊmie) • Zwrot pieni´dzy otrzymasz w ciàgu 14 dni • Nie musisz przyjàç niezamówionego towaru ani za niego p∏aciç • Mo˝esz p∏aciç kartà lub przy odbiorze „przesy∏ki za zaliczeniem pocztowym” (unikasz podawania numeru karty p∏atniczej) GWARANCJA • Gwarancji mo˝e udzieliç producent, sprzedawca lub importer. • Gwarancja jest dobrowolna i nieodp∏atna. • Dokument gwarancyjny musi zawieraç: nazw´ i adres gwaranta, czas trwania i zasi´g terytorialny ochrony gwarancyjnej, obowiàzki gwaranta i uprawnienia kupujàcego. • Gwarancja na dany towar nie ogranicza, nie wy∏àcza i nie zawiesza uprawnieƒ kupujàcego z tytu∏u niezgodnoÊci towaru z umowà! • Dokument gwarancyjny musi byç wydany przez sprzedawc´ wraz z towarem. • Sprzedawca sprawdza zgodnoÊç oznaczeƒ na towarze z danymi w dokumencie gwarancyjnym, stan plomb i zabezpieczeƒ. BEZPIECZNE ZAKUPY W INTERNECIE • Sprawdê sklep (adres pocztowy), system zabezpieczeƒ transakcji i informacji (unikasz ofert reklamowych, czyli tzw. spamu) • Sprawdê ca∏kowity koszt zakupu (cena, koszt przesy∏ki, podatek VAT) • Zachowaj w pami´ci komputera dane producenta i kopi´ zamówienia • Masz 10 dni na zwrot towaru i odstàpienie od umowy (zrób to na piÊmie) • W ciàgu 14 dni zwrot pieni´dzy (jeÊli nie – szukaj pomocy rzecznika konsumentów) • Prawo do oddania towaru nie obejmuje zakupów na portalach aukcyjnych, w sytuacji, gdy dokonujemy zakupu od innej osoby, a nie przedsi´biorcy KTO POMAGA KONSUMENTOM? W SPRAWACH INDYWIDUALNYCH: • miejski lub powiatowy RZECZNIK KONSUMENTÓW adresy na: www.uokik.gov.pl • Federacja Konsumentów adresy biur: www.federacja-konsumentow.org.pl NIEZGODNOÂå TOWARU Z UMOWÑ Towar jest niezgodny z umowà, gdy: • jest uszkodzony • jest niekompletny • nie nadaje si´ do celu, do jakiego zwykle jest u˝ywany • nie ma cech deklarowanych przez sprzedawc´ W takiej sytuacji sprzedawca powinien: • nieodp∏atnie naprawiç go • wymieniç na inny A w szczególnych przypadkach: • obni˝yç cen´ • zwróciç pieniàdze JEÂLI PROBLEM DOTYCZY ZBIOROWYCH INTERESÓW KONSUMENTÓW • Skarga do URZ¢DU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW (wniesiona pisemnie, faksem, telegraficznie, pocztà elektronicznà lub podczas rozmowy z urz´dnikiem) • Skarga podpisana (anonimowe nie sà rozpatrywane) • Po otrzymaniu sygna∏u od konsumenta UOKiK mo˝e wszczàç post´powanie administracyjne; jeÊli przedsi´biorca postàpi∏ nieuczciwie wobec konsumentów, nakazuje mu post´powanie zgodnie z prawem • UOKiK nie interweniuje w sprawach indywidualnych klientów • Urzàd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Pl. Powstaƒców Warszawy 1, 00-950 Warszawa |
Menu
|