Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
USTRÓJ ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ – CIEŚLIK 10.12.2009 ADMINISTRACJA RZĄDOWA W WOJEWÓDZTWIE -kierownictwo, nadzór, hierarchiczność, dekoncentracja -układ scentralizowany i dekoncentracja -Art. 146 konstytucji Rada Ministrów kieruje administracją rządową.<-- RM determinuje działania podmiotów administracji rządowej; kieruje -dekoncentracja dwóch płaszczyznach: -dekoncentracja na szczeblu centralnym -dekoncentracja w terenie (by lepiej wykonywać zadania)
PRZESŁANKI DEKONCENTRACJI W TERENIE · Działania ogólnopolskie np. podatki ; trudno sobie wyobrazić żeby tym zajmowała się tylko administracja centralna · Niektóre działania wymagają dużych środków np. budowa autostrady z tym nie poradzi sobie sama administracja samorządowa i wtedy musi działać administracja rządowa · Zapewnienie wykonywaniu skutecznego nadzoru nad administracją zdecentralizowaną
Nadzór nad samorządem – wojewoda i prezes rady ministrów
TERENOWA ADMINISTRACJA RZĄDOWA Ukształtowały się 3 modele w doktrynie. lModel: administracja rządowa w terenie jest reprezentowana przez jeden podmiot MODEL PREFEKTURALNYllModel: administracja rządowa w terenie reprezentują różne organy (typowy układ resortowy)llModel: administracji w ternie nie ma i zadania są wykonywane tylko przez administrację samorządową MODEL państw COMON LOWl
ZESPOLENIE àwojewództwo – hybryda modelu 1 i 2 àgmina – model 3 àpowiat – raczej 1+2+3
ZESPOLENIE W WOJEWÓDZTWIE -Organ administracji ogólnej wchłania zadania i kompetencje organu specjalnego , a tego czego nie wchłonie to nazywamy to organem administracji niezespolonej -umacnia się zespolenie , bo np. łatwiejszy jest kontakt
RESORTY I DZIAŁY -gdzie jest brak zespolenia, to ten pion to resort -działàwyodrębnione merytorycznie zakresy działań -„minister kieruje działem” : minister à wskazany podmiot (członek rady ministrów), kieruje działemà*osoby- powoływanie i odwoływanie podmiotów *służbowy – wydawanie podmiotów administrujących wierzących poleceń -1 kwietnia 2009r ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
Między województwami nie ma związków tylko porozumienia ADMINISTRACJA RZĄDOWA DZISIAJ Organ administracji rządowej Art. 2. Zadania administracji rządowej w województwie wykonują: W sensie organizacyjnym 1) wojewoda; 2) organy rządowej administracji zespolonej w województwie, w tym kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży; 3) organy niezespolonej administracji rządowej; Funkcjonalne 4) jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, jeżeli wykonywanie przez nie zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw lub z zawartego porozumienia; 5) starosta, jeżeli wykonywanie przez niego zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw; 6) inne podmioty, jeżeli wykonywanie przez nie zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw Art. 1. Ustawa określa: 1) zakres działania oraz zasady funkcjonowania wojewody; 2) tryb powoływania i odwoływania wojewody; 3) organizację rządowej administracji zespolonej w województwie i niezespolonej administracji rządowej.
WOJEWODA -zasadnicze ogniwo terenowej administracji rządowej -konstytucja art. 171 ust Organami nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego są Prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych regionalne izby obrachunkowe. <-- nadzor (centralizm) -art. 152 konstytucji poświecony wojewodzie ; jest przedstawicielem RM w województwie (dekoncentracja) -ustawa o RM -ustawa o wojewodzie i adm rządowej w województwie -ustawy ustrojowe -w innych ustawach
Tendencja hybrydy I i II w stronie III (zmiana ilościowa i jakościowa)
SATUS OSOBOWY · Średni Szczebel administracji rządowej – pod nim są inni · Stanowisko – silny charakter polityczny. Kiedy jest dymisja RM to i rezygnacje na rękę prezydenta składają także sekretarze, podsekretarze, członkowie ,ale i też wojewoda i wicewojewodowie i nowy PRM może stwierdzić czy będzie pracował ze starym wojewodą czy nie · Komu podlega: prezesowi RM (powołuje i odwołuje go) Art. 6. 1. Wojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej · Cechy: art. 62. Na stanowisko wojewody może być powołana osoba, która: 1) posiada obywatelstwo polskie; 2) posiada tytuł zawodowy magistra lub tytuł równorzędny; 3) posiada 3-letni staż pracy w zakresie kierowania zespołami ludzkimi; 4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe; 5) korzysta z pełni praw publicznych; 6) cieszy się nieposzlakowaną opinią. · Art. 8. 1. Prezes Rady Ministrów kieruje działalnością wojewody, w szczególności : o wydając w tym zakresie wytyczne i polecenia, o żądając przekazania sprawozdań z działalności wojewody o oraz dokonując okresowej oceny jego pracy · 2. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością wojewody na podstawie kryterium zgodności jego działania z polityką Rady Ministrów (rzetelność àzgodnie z regułami sztuki)
Uprawnienia nadzorcze PRM nad wojewodą -uchylanie aktów , które są nie zgodne z prawem -uchylanie aktów jeśli są niezgodne z polityką RM -i są niezgodne z gospodarnością i rzetelnością Art. 61. 1. Prezes Rady Ministrów uchyla, w trybie nadzoru, akty prawa miejscowego, w tym rozporządzenia porządkowe, ustanowione przez wojewodę lub organy niezespolonej administracji rządowej, jeżeli są one niezgodne z ustawami lub aktami wydanymi w celu ich wykonania, a także może je uchylać z powodu niezgodności z polityką Rady Ministrów lub naruszenia zasad rzetelności i gospodarności. è Tryb kontroli PRM w drodze rozporządzenia Art. 10. è Spory między wojewodami oraz między wojewodą a członkiem Rady Ministrów lub centralnym organem administracji rządowej rozstrzyga Prezes Rady Ministrów.
Art. 8 3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej sprawuje nadzór nad działalnością wojewody na podstawie kryterium zgodności jego działania z powszechnie obowiązującym prawem, a także pod względem rzetelności i gospodarności Czy minister może uchylić akty prawa miejscowego ze względu na niezgodność z prawem UE? Można przyjąć na podstawie celowości ze PRM w trybie nadzoru może to uchylić. MINISTER, A WOJEWODA Art. 9. 1. Właściwy minister wykonuje swoje uprawnienia wobec wojewody w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach. 2. Wojewoda jest obowiązany do udzielania właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej, w wyznaczonym terminie, żądanych przez niego informacji i wyjaśnień.
Art. 11. Prezes Rady Ministrów może upoważnić ministra właściwego do spraw administracji publicznej do wykonywania, w jego imieniu, (na rzecz PRM)przysługujących mu wobec wojewody uprawnień, z wyjątkiem powoływania i odwoływania wojewody oraz rozstrzygania sporów między wojewodą a członkiem Rady Ministrów lub centralnym organem administracji rządowej. ç wszystko minus art. 6 i 10 FUNKCJE WOJEWODY ART. 3 kim jest wojewoda: 1) przedstawicielem Rady Ministrów w województwie; 2) zwierzchnikiem rządowej administracji zespolonej w województwie; 3) organem rządowej administracji zespolonej w województwie; 4) organem nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego i ich związków pod względem legalności, 5) organem administracji rządowej w województwie, do którego właściwości należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie niezastrzeżone w odrębnych ustawach do właściwości innych organów tej administracji; 6) reprezentantem Skarbu Państwa, 7) organem wyższego stopnia w rozumieniu kpa
2. Wojewoda kontroluje pod względem legalności, gospodarności i rzetelności wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej.
ORGANY POMOCNICZE WOJEWODY è Wicewojewodowie ; powołuje wojewodę v wicewojewodę i drugiego wojewodę Wicewojewoda nie jest organem , tylko wykonuje mu zadania powierzone Zarządzenieà tym aktem przekazuje kompetencję vice (organ monokratyczny)
Art. 7. 1. Wojewoda wykonuje zadania przy pomocy wicewojewody albo I i II wicewojewody. 2. Wicewojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody. Na stanowisko wicewojewody może być powołana osoba spełniająca wymogi określone w art. 6 ust. 2. 3. Wojewoda określa, w formie zarządzenia, zakres kompetencji i zadań wykonywanych przez wicewojewodów. 4. Jeżeli wojewoda nie pełni obowiązków służbowych, zakres zastępstwa wicewojewody, a w przypadku powołania dwóch wicewojewodów - I wicewojewody, rozciąga się na wszystkie kompetencje wojewody.(zastępstwo wojewody à przeniesienie kompetencji wojewody na vice ; zakres kompetencji rozciąga się na wszystkie kompetencje )
è urząd wojewódzki
Art. 13. 1. Wojewoda wykonuje zadania przy pomocy urzędu wojewódzkiego oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie. 2. Dyrektor generalny urzędu wojewódzkiego zapewnia jego prawidłowe funkcjonowanie. Prawa i obowiązki dyrektora generalnego urzędu określa odrębna ustawa Kompetencje dyrektora generalnego (nie jest organem, jest szefem najwyższym urzędnikiem) . 15. 1. Wojewoda nadaje urzędowi wojewódzkiemu statut podlegający zatwierdzeniu przez Prezesa Rady Ministrów, z zastrzeżeniem ust. 5. Statut jest ogłaszany w wojewódzkim dzienniku urzędowym. 2. W skład urzędu wojewódzkiego wchodzą komórki organizacyjne: 1) wydziały - do realizacji merytorycznych zadań urzędu; 2) biura - do realizacji zadań w zakresie obsługi urzędu; 3) oddziały jako komórki organizacyjne wewnątrz komórek wymienionych w pkt 1 i 2.
Statut à ustala wojewoda, a zatwierdza PRM (*wojewoda wydaje statut, wpływa do PRM i on zatwierdza àjest publikowany w wojewódzkim dzienniku urzędowym (wydaje go wojewoda ) àArt. 39 ust 2 u o RM i 15 uow
Biura à sprawy kadrowe Sekretariaty Wydziały à jednostki organizacyjne apartamentów i biur
WYDZIAŁY BIURA ODDZIAŁY
Co musi określać statut: 3. Statut urzędu wojewódzkiego określa w szczególności: 1) nazwę i siedzibę urzędu; 2) nazwy stanowisk dyrektorów wydziałów; 3) nazwy wydziałów oraz innych komórek organizacyjnych urzędu; 4) zakresy działania wydziałów i innych komórek organizacyjnych urzędu oraz, jeżeli odrębne ustawy tak stanowią, zakres kompetencji przypisanych określonym w ustawach stanowiskom lub funkcjom urzędowym; 5) nazwy, siedziby i zakresy działania delegatur, o których mowa w art. 14; 6) inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania urzędu. Załącznikiem do statusu jest wykaz jednostek organizacyjnych podporządkowanych wojewodzie. Kiedy zmiany w statucie wykazu to nie musi być zatwierdzany przez PRM, a inne zmiany wymagają
Regulamin Szczególny tryb regulacji , organizacji urzędu , nadaje wojewoda.
èdelegatura urzędu wojewódzkiego èpełnomocnik urzędu èzespoły doradcze è w jaki sposób wojewoda wydaje decyzje administracyjneArt. 19. Wojewoda może upoważnić na piśmie pracowników urzędu wojewódzkiego, niezatrudnionych w urzędach obsługujących inne organy rządowej administracji zespolonej w województwie, do załatwiania określonych spraw w jego imieniu i na jego odpowiedzialność, w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, z tym że upoważnienie nie może dotyczyć wstrzymania egzekucji administracyjnej, o której mowa w art. 27 ust. 1. è Art. 20. 1. Wojewoda może powierzyć prowadzenie, w jego imieniu, niektórych spraw z zakresu swojej właściwości jednostkom samorządu terytorialnego lub organom innych samorządów działających na obszarze województwa, kierownikom państwowych i samorządowych osób prawnych oraz innych państwowych jednostek organizacyjnych funkcjonujących w województwie (wojewoda może powierzyć w niektórych sprawach)
FUNKCJE WOJEWODY Ad 1 istota poniesienie odpowiedzialności za realizacje polityki RM w danym województwie Ad 5 5) organem administracji rządowej w województwie, do którego właściwości należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie niezastrzeżone w odrębnych ustawach do właściwości innych organów tej administracji UWAGA my nie domniemamy czy dany organ ma kompetencje czy nie , musi być napisane w ustawie czy ma daną kompetencje czy nie Art. 22 Wojewoda odpowiada za wykonywanie polityki w RM w szczególności Art. 22. Wojewoda odpowiada za wykonywanie polityki Rady Ministrów w województwie, a w szczególności: 1) dostosowuje do miejscowych warunków cele polityki Rady Ministrów oraz, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach, koordynuje i kontroluje wykonanie wynikających stąd zadań; àma różne środki oddziaływania na organy i te zadania maja realizować politykę RM 2) zapewnia współdziałanie wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków, na zasadach określonych w odrębnych ustawach; 3) dokonuje oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy; 4) wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz zarządzania kryzysowego, wynikające z odrębnych ustaw; 5) przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, projekty dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa; 6) wykonuje inne zadania określone w odrębnych ustawach oraz ustalone przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów. 7 otwarcie katalogu ... |
Menu
|