Ustawa z 30 czerwca 2005 o FP TJ, Finanse publiczne(4), Wykład I

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
USTAWA
z dnia 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych
1)
Opracowano na pod-
stawie: Dz.U. z 2005
r. Nr 249, poz. 2104,
Nr 169, poz. 1420, z
2006 r. Nr 45, poz.
319, Nr 104, poz. 708.
Dział I
Zasady ogólne finansów publicznych
Rozdział 1
Podstawowe definicje
Art. 1.
Ustawa określa:
1) zasady i sposoby zapewnienia jawności i przejrzystości finansów publicz-
nych;
2) formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych;
3) zasady planowania i dysponowania środkami publicznymi;
4) zasady kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora
finansów publicznych;
5) zasady zarządzania państwowym długiem publicznym oraz procedury
ostrożnościowe i sanacyjne wprowadzane w razie nadmiernego zadłużenia;
6) sposób finansowania deficytu i zasady operacji finansowych dokonywanych
przez jednostki sektora finansów publicznych;
7) zakres projektowanych i uchwalanych budżetów opartych na dochodach
publicznych;
8) zasady opracowywania projektów i uchwalania budżetów;
9) zasady i tryb wykonywania budżetów;
10) zasady i tryb gospodarowania środkami pochodzącymi z:
a) budżetu Unii Europejskiej,
1)
Nowelizacja ustawy zawarta w Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420 została opublikowana przed
opublikowaniem ustawy o finansach publicznych (wystąpienie Prezydenta RP do Trybunału Kon-
stytucyjnego).
2006-08-03
 ©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
b) innych źródeł zagranicznych niepodlegającymi zwrotowi.
Art. 2.
1. Ilekroć w ustawie jest mowa o Ministrze Finansów rozumie się przez to odpo-
wiednio ministra właściwego do spraw budżetu, ministra właściwego do spraw
finansów publicznych oraz ministra właściwego do spraw instytucji finanso-
wych.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o zarządzie jednostki samorządu terytorialnego ro-
zumie się przez to również wójta, burmistrza i prezydenta miasta.
Art. 3.
Finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem środków publicz-
nych oraz ich rozdysponowaniem, a w szczególności:
1) gromadzenie dochodów i przychodów publicznych;
2) wydatkowanie środków publicznych;
3) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa;
4) finansowanie potrzeb po¿yczkowych bud¿etu jednostki samorządu teryto-
rialnego;
5) zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne;
6) zarządzanie środkami publicznymi;
7) zarządzanie długiem publicznym;
8) rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.
Art. 4.
1. Sektor finansów publicznych tworzą:
1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy
kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;
2) gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej „jednostkami samo-
rządu terytorialnego”, oraz ich związki;
3) jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jedno-
stek budżetowych;
4) państwowe i samorządowe fundusze celowe;
5) państwowe szkoły wyższe;
6) jednostki badawczo-rozwojowe;
7) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
8) państwowe i samorządowe instytucje kultury;
9) Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Spo-
łecznego i zarządzane przez nie fundusze;
10) Narodowy Fundusz Zdrowia;
11) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
2006-08-03
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
12) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie
odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem
przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.
2. Sektor finansów publicznych dzieli się na podsektory:
1) rządowy, obejmujący organy władzy publicznej, organy kontroli państwowej
i ochrony prawa, sądy i trybunały, organy administracji rządowej, Polską
Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne oraz jednostki
wymienione w ust. 1 pkt 3-8, 10 i 12, dla których organem założycielskim
lub nadzorującym jest organ administracji rządowej albo inna jednostka za-
liczana do podsektora rządowego;
2) samorządowy, obejmujący jednostki samorządu terytorialnego, ich organy
oraz związki i jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 3, 4, 7, 8 i
12, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka
samorządu terytorialnego;
3) ubezpieczeń społecznych, obejmujący jednostki wymienione w ust. 1 pkt 9.
Art. 5.
1. Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, inne
niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego
oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a) ze sprzedaży papierów wartościowych oraz z innych operacji finanso-
wych,
b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samo-
rządu terytorialnego,
c) ze spłat pożyczek udzielonych ze środków publicznych,
d) z otrzymanych pożyczek i kredytów;
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące
z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
2. Dochodami publicznymi są:
1) daniny publiczne, do których zalicza się: podatki, składki, opłaty oraz inne
świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa,
jednostek samorządu terytorialnego, funduszy celowych oraz innych jedno-
stek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw niż ustawa
budżetowa, zwanych dalej „odrębnymi ustawami”;
2) inne dochody należne, na podstawie odrębnych ustaw, budżetowi państwa, jed-
nostkom samorządu terytorialnego oraz innym jednostkom sektora finansów
publicznych;
3) wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sekto-
ra finansów publicznych;
2006-08-03
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
4) dochody z mienia jednostek sektora finansów publicznych, do których zali-
cza się w szczególności:
a) wpływy z umów najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charak-
terze,
b) odsetki od środków na rachunkach bankowych,
c) odsetki od udzielonych pożyczek i od posiadanych papierów warto-
ściowych,
d) dywidendy z tytułu posiadanych praw majątkowych;
5) spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora
finansów publicznych;
6) odszkodowania należne jednostkom sektora finansów publicznych;
7) kwoty uzyskane przez jednostki sektora finansów publicznych z tytułu
udzielonych poręczeń i gwarancji;
8) dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw, niestanowiące przychodów w
rozumieniu ust. 1 pkt 4 lit. a i b;
9) inne dochody należne jednostkom sektora finansów publicznych określone
w odrębnych przepisach lub umowach międzynarodowych.
3. Do środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej zalicza się:
1) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
2) środki pochodzące z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności;
3) środki Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnych „Sekcja
Gwarancji”;
4) inne środki.
Art. 6.
1. Środki publiczne przeznacza się na:
1) wydatki publiczne;
2) rozchody publiczne, w tym na rozchody budżetu państwa i budżetów jedno-
stek samorządu terytorialnego.
2. Rozchodami publicznymi są:
1) spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów;
2) wykup papierów wartościowych;
3) udzielone pożyczki;
4) płatności wynikające z odrębnych ustaw, których źródłem finansowania są
przychody z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek
samorządu terytorialnego;
5) pożyczki udzielone na finansowanie przejściowe zadań realizowanych z
udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, zwane dalej
„prefinansowaniem”;
6) inne operacje finansowe związane z zarządzaniem długiem publicznym i
płynnością.
2006-08-03
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
Art. 7.
1. Dodatnia różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi,
ustalona dla okresu rozliczeniowego, stanowi nadwyżkę sektora finansów pu-
blicznych, zaś ujemna różnica jest deficytem sektora finansów publicznych.
2. Dochody publiczne i wydatki publiczne oraz nadwyżkę lub deficyt sektora finan-
sów publicznych ustala się po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomię-
dzy jednostkami tego sektora.
Art. 8.
Przez potrzeby pożyczkowe budżetu państwa rozumie się zapotrzebowanie na środki
finansowe niezbędne do:
1) sfinansowania deficytu budżetu państwa;
2) spłat wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
3) sfinansowania udzielanych przez Skarb Państwa pożyczek;
4) wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem Skarbu
Państwa.
Art. 9.
Przez potrzeby po¿yczkowe bud¿etu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się
zapotrzebowanie na środki finansowe niezbędne do:
1) sfinansowania deficytu bud¿etu jednostki samorządu terytorialnego;
2) spłat wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
3) wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem jednostki
samorządu terytorialnego;
4) sfinansowania udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego
po¿yczek;
5) prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z
bud¿etu Unii Europejskiej;
6) przeprowadzenia postępowania ostrożnościowego lub naprawczego, reali-
zowanych na podstawie odrębnych przepisów.
Art. 10.
1. Przez państwowy dług publiczny rozumie się wartość nominalną zadłużenia jed-
nostek sektora finansów publicznych ustaloną po wyeliminowaniu wzajemnych
zobowiązań pomiędzy jednostkami tego sektora.
2. Przez dług Skarbu Państwa rozumie się wartość nominalną zadłużenia Skarbu
Państwa.
2006-08-03
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.