Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu s. 1/29
Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 230 USTAWA z dnia 26 października 1982 r. Opracowano na pod- stawie: t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372, z 2003 r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Uznając życie obywateli w trzeźwości za niezbędny warunek moralnego i materialnego dobra Narodu, stanowi się, co następuje: Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowią- zane do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spoży- wania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciw- działania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pra- cy. 2. Organy, o których mowa w ust. 1, popierają także tworzenie i rozwój organizacji społecznych, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji, oddziały- wanie na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom, jak również zapewniają warunki sprzyjające działaniom tych organizacji. 3. Organy, o których mowa w ust. 1, współdziałają również z Kościołem Katolic- kim i innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi w zakresie wychowa- nia w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi. Art. 2. 1. Zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpo- wiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności: 1) tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu, 2) działalność wychowawczą i informacyjną, 3) ustalanie odpowiedniego poziomu i właściwej struktury produkcji napojów alkoholowych przeznaczanych do spożycia w kraju, 4) ograniczanie dostępności alkoholu, 03-10-08 ©Kancelaria Sejmu s. 2/29 5) leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu, 6) zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwa- nie, 7) przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. 2. Zadania, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się w założeniach polityki spo- łeczno-gospodarczej w postaci Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązy- wania Problemów Alkoholowych, zatwierdzanego przez Radę Ministrów. Art. 2 1 . Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) najbliższa okolica punktu sprzedaży napojów alkoholowych - obszar mierzo- ny od granicy obiektu, zamknięty trwałą przeszkodą o charakterze faktycz- nym, taką jak krawędź jezdni, zabudowa, która ze względu na swój charakter uniemożliwia dostęp oraz kontakt wzrokowy i głosowy, mur bez przejść oraz ciek wodny bez bliskich przepraw, 2) promocja napojów alkoholowych - publiczną degustację napojów alkoholo- wych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, orga- nizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne for- my publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych, 3) reklama napojów alkoholowych - publiczne rozpowszechnianie znaków to- warowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związa- nych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napo- jów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi, 4) sponsorowanie - bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub współfinanso- wanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organiza- cyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dla upowszechniania, utrwa- lania lub podniesienia renomy nazwy, producenta lub dystrybutora, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę, jego działalność, towar lub usługę, w zamian za informowanie o sponsorowaniu, 5) informowanie o sponsorowaniu - prezentowanie informacji zawierającej na- zwę sponsora lub jego znak towarowy w związku ze sponsorowaniem, 6) wydzielone stoisko - oddzielone od pozostałej powierzchni punktu sprzedaży, ciąg handlowy lub lada, zamknięte własną kasą fiskalną, rejestrującą prowa- dzoną sprzedaż, 7) obrót hurtowy napojami alkoholowymi - zakup napojów alkoholowych w celu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe ze- zwolenia, 8) wartość sprzedaży - kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoho- lowe, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzo- wego, 03-10-08 ©Kancelaria Sejmu s. 3/29 9) sklep branżowy ze sprzedażą napojów alkoholowych - placówka, w której roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych stanowi nie mniej niż 70% wartości sprzedaży ogółu towarów w tym punkcie , 10) reintegracja - oznacza reintegrację zawodową i społeczną w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu socjalnym. Art. 3. 1. Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych jest celem działania Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanej dalej „Agencją”. 2. Agencja podlega ministrowi właściwemu do spraw zdrowia. 3. Do zadań Agencji należy w szczególności: 1) przygotowywanie projektu Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązy- wania Problemów Alkoholowych oraz projektu podziału środków na jego re- alizację, 2) opiniowanie i przygotowywanie projektów aktów prawnych oraz planów działań w zakresie polityki dotyczącej alkoholu i problemów alkoholowych, 3) prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej, opracowywanie eks- pertyz oraz opracowywanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki i rozwią- zywania problemów alkoholowych, 4) udzielanie merytorycznej pomocy samorządom, instytucjom, stowarzysze- niom i osobom fizycznym, realizującym zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, oraz zlecanie i finansowanie re- alizacji tych zadań, 5) współpraca z organami samorządu województw i pełnomocnikami, o któ- rych mowa w art. 4 ust. 3, 6) koordynacja i inicjowanie działań zwiększających skuteczność i dostępność lecznictwa odwykowego, 7) zlecanie i finansowanie zadań związanych z rozwiązywaniem problemów al- koholowych, 8) współpraca z organizacjami i instytucjami międzynarodowymi prowadzącymi działalność w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, 9) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 1 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskar- życiela publicznego. 4. Agencja jest państwową jednostką budżetową. 5. Agencją kieruje dyrektor, powoływany i odwoływany przez ministra właściwego do spraw zdrowia. 6. Organizację Agencji określa statut, nadany przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Art. 4. 1. Samorząd województwa realizuje zadania, o których mowa w art. 1 i 2, w posta- ci wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoho- 03-10-08 ©Kancelaria Sejmu s. 4/29 lowych stanowiącego część wojewódzkiej strategii integracji i polityki społecz- nej. 2. Zarząd województwa odpowiada za koordynację przygotowania i realizację pro- gramu, o którym mowa w ust. 1, udziela pomocy merytorycznej instytucjom i osobom fizycznym realizującym zadania objęte tym programem oraz współ- działa z innymi organami administracji publicznej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych. 3. Program, o którym mowa w ust. 1, jest realizowany przez regionalny ośrodek polityki społecznej, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej, lub inną jednostkę wskazaną w programie. W celu realizacji programu zarząd woje- wództwa może powołać pełnomocnika. 4. Środki finansowe na prowadzenie działań, o których mowa w ust. 2, ujmuje się w budżecie województwa. Art. 4 1 . 1. Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania te obejmują: 1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu, 2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie, 3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w za- kresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkoma- nii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyj- nych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestni- czących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i so- cjoterapeutycznych, 5) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służą- cej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, 6) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 1 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskar- życiela publicznego, 7) wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej. 2. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, jest prowadzona w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego część strategii integracji i polityki społecznej, uchwalanego corocznie przez radę gminy. Program jest realizowany przez ośrodek pomocy społecznej, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej, lub inną jednostkę wskazaną w pro- gramie. W celu realizacji programu wójt (burmistrz, prezydent miasta) może powołać pełnomocnika. 3. Wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje rozwią- zywania problemów alkoholowych, w szczególności inicjujące działania w za- kresie określonym w ust. 1 oraz podejmujące czynności zmierzające do orzecze- w art. 4 1 w ust. 1 pkt 4 skreślony 03-10-08 ©Kancelaria Sejmu s. 5/29 nia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. 4. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alko- holowych. 5. Zasady wynagradzania członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania pro- blemów alkoholowych. Art. 5. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania uwzględnia problem trzeźwości i abstynencji wśród celów wychowania oraz zapewnia w programach nauczania wie- dzę o szkodliwości alkoholizmu dla jednostki oraz w życiu rodzinnym i społecznym. Art. 6. Minister właściwy do spraw zdrowia oraz minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, a także minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zapewniają kształcenie niezbędnej liczby specjalistów z zakresu działalności profilaktycznej i leczniczej oraz podejmowanie badań nad alkoholem i związanymi z nim problema- mi. art. 8 skreślony Art. 7. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, jednostki publicznej radiofonii i telewizji oraz inne właściwe organy i instytucje podejmują odpowiednie działania w zakresie rozwijania i popierania różnorodnych form działalności informacyjnej, kulturalnej i naukowej, mających na celu uświadamianie o szkodliwości nadużywania alkoholu dla jednostki oraz życia rodzinnego i społecznego, krzewienia trzeźwości i abstynen- cji oraz wykorzeniania szkodliwych zwyczajów i sposobów picia alkoholu. Art. 9. 1. Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alko- holu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez mi- nistra właściwego do spraw gospodarki. 2. Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka województwa. 3. Organ, o którym mowa w ust. 2, wydaje zezwolenie na obrót hurtowy przedsię- biorcom posiadającym siedziby na terenie województwa. 3a. Zezwolenia, o których mowa w ust. 1 i 2, wydaje się na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy. 3b. Wniosek o wydanie zezwolenia zawiera: 1) oznaczenie przedsiębiorcy, 2) siedzibę i adres przedsiębiorcy, 03-10-08 |
Menu
|